Een gewoonte veranderen, kost 66 dagen

the-secret-of-change

Op dit moment ben ik bezig met een gewoonte te veranderen. Een gewoonte die als erg wordt bevonden in deze tijd en waar je ooit er niet bij hoorde als je het niet deed. Tegelijk zie en hoor ik hoe normaal het is voor een ieder om elke dag of vaak een glas wijn te pakken, wat in mijn boek net zo fout is, als roken…

Dat is mijn mening hoor, ik drink namelijk niet, en als ik dat zeg, dat ik amper tot niet drink en wijn al helemaal niet, omdat ik het niet lekker vind… kijken mensen mij aan alsof ze een geest zien. ‘Je drinkt niet?’ Nou, paar keer per jaar als het ervan komt, maar evengoed, zo niet, dan is het ook goed!

Maar ik rook wel, en dan zie ik gezichten die heel afkeurend doen, waar ik dat laat, het oordelen, als men vertelt dat ze elke dag wel iets drinken van alcohol… ik bedoel kom op mensen! Vraag eens door, hoe vaak ik rook of wanneer?

verdiend

Ik rook dus, een gewoonte die ik allang heb doorgrond, over hoe, wat en wanneer, waardoor ik van ooit kettingrookster naar veel minder ben gegaan, naar de gewoonte. Ik merkte al aan mijzelf, al een paar jaar zelfs, dat ik roken onderweg veel minder deed. Ik ging anderen observeren op stations bijv. Plus dat het niet meer overal mag, maakt dat je eigenlijk, als je wilt, vanzelf wel gaat denken, ik dan, komt wel als ik er ben… Maar ja, soms kom je dan op plekken waar het ook niet mag en zo begon ik automatisch met uitstellen en alleen bij anderen eventueel op bezoek, dan vroeg of vraag ik, of het mag, zo niet, ook goed, en ja ik sta dan ook buiten of zit buiten. Soms tref ik nog mede rokers mee, dan is het bal.. het beroemde gezellige mee roken.

Een gewoonte doorbreken!

Natuurlijk kreeg ik door de tijd heen, waarom niet stoppen omdat…

  1. Geld… je houdt over, uhhh nou nee, want dan ga ik andere dingen kopen, ik denk snoep.

2. Het is gezond? Uhhh ja vast, dan ben ik gezond, maar wil ik wel 100 worden? Ik bedoel, als ik gewoon nu wil leven en klaar is klaar? Ik hoef geen 100 te worden, zeker niet met het idee hoe de wereld er nu uitziet?

3. Het stinkt, oke… daar ben ik het wel mee eens!

Deze redenen, deden weinig met mij, en toch minderde ik al gestaag. En sinds B. in mijn leven is, merkte ik op, waar ik op onze eerste ontmoeting nog rookte, zenuwen, waar hij gewoon bij was, leek het of hij niet rookte. Jawel dus, maar tijden niet en soms 1 peukie op een dag. Onze vriendschap begon en over en weer zitten we bij elkaar, samen gerookt ook, en ook uren en uren, niet… als ik bij hem ben, op de 1 of andere manier, is de behoefte er niet, zo wel, dan ben ik er dankzij een knuffel zo overheen?

En zo, begon ons gesprek over mij, dat ik hem vertelde, ja ik rook, en ik heb de moeilijke momentjes, in de morgen start ik bij de laptop met mijn blog en lezen van blogs, en dan koffie en dan… peuk… Echter merkte ik ook al hier op, dat ik er eentje draaide, ja ik rook shag dus), en dat ie dan nog even bleef liggen.

Toen werd het vorige week zondag!

Mijn shag was bijna op en ik had nog een uur om eventueel nieuwe te halen, geld was er gewoon, en zo ook de tijd. Ik zat samen met B. op de app en zei het hem, zal ik? Natuurlijk gaf hij aan, een mooi moment en ik liet het, met nog wel wat shag op zak en wetend dat ik nog een heel oud reserve pakje had liggen ergens van vroeger, gruis zelfs. Ik liet het dus en zo komt het dat ik eens op ging zoeken, een gewoonte te doorbreken, gezien de clichรฉs niet werken bij mij, moest ik creatief wat anders gaan zoeken waar het onder valt. De gewoonte dus…

Dit is waarom ik dus amper online ben geweest, ik besloot om de ochtend anders te starten, meteen huishouden en dingen doen en zo uit te gaan stellen.

DIT WERKT!

Nu is het zo dat ik uitgevonden heb dat het 66 dagen duurt om een gewoonte te doorbreken, hiermee ben ik nog niet echt helemaal gestopt, wel ben ik sinds maandag gaan bijhouden wanneer ik eventueel een peuk opsteek. Nog dieper gaan, en ik heb gelijk, er blijven die momenten dat je iets anders hebt gedaan, maar ergens gaan we allemaal even zitten, met wat te drinken, even de pauze, of soms zoals in mijn geval dat het niet gaat en dat je even plat moet. Rust voor het lichaam.

Dan pakte ik mijn haakwerk, of stak er toch nog eentje even op, en ik voelde mij dizzy, hoofdpijn zelfs en op andere momenten omdat B. dan thuis was nog, pakte ik mijn fiets en ging hem lopen treiteren ๐Ÿ˜‰

En thuis… uit blijven stellen zo lang mogelijk.

Het meest moeilijke moment, blijft de avond, tv kijken of muziek luisteren, of eigenlijk wanneer je dus na een dag vol met dingen doen, gaat zitten. Ook als ik ga haken, dan merk ik, dat ik hierin al het even bewust opzij kon leggen om dan echt volop te genieten van de peuk. Echter, ben ik van afgelopen maandag 13 momentjes, ja ik noem ze nu dus ook momentjes, klinkt wat liever, naar 4 zelfs op 1 dag?

Ik ben er dus nog niet, nog langer niet, maar het gaat steeds beter, mijn doel is nu, terug naar hooguit 3 op een dag voor nu, en ooit weet ik, dat ik het zal laten liggen. Nu zit ik even hier om jullie dus te vertellen waarom ik er even niet ben en zal zijn, minder, ik ben gewoonten aan het doorbreken en bijkomstig, dat ik dus ook minder op het internet zit ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜‰ Ik heb nu trouwens na een week bijna in de ochtend niet gerookt te hebben, net een peuk opgestoken vanuit de gewoonte ik zit hier, en nu heb ik dus koppijn.

Deze nemen we maar even voor lief en ik ga aan de slag! Even poetsen, boodschappen en mijn shag dus weer opbergen! En ja, mijn smaak en geur zijn ook al verbeterd ๐Ÿ˜‰

Ondertussen, heb ik deze bijna af, maar wil mijn nicht een heel sprei met skulls…

skull-shawl2

Wat ik dus ook merk, is dat ik op andere plekken ga zitten in de woonkamer om te haken, aan tafel bijv. of op mijn rieten stoel, een nieuw perspectief en ook hier, verandering van een gewoonte.

Ik wens jullie een fijn weekend toe!

 

53 thoughts on “Een gewoonte veranderen, kost 66 dagen

  1. Suus super! Heel veel succes met het minderen en minderen. Ik probeer hetzelfde met wijn, maar dat lukt me toch nog niet. Alhoewel, ik ben van 2 flessen per week naar 1 op anderhalve week gegaan. Soms ook de hele week niet. Ach zo hebben we allemaal onze ‘foutjes’ toch? ๐Ÿ˜‰ Anyway nieuwe zitplekken, nieuwe inrichtingen in je leven, het heeft allemaal wel wat ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

    • Ik ben echt al heel trots op mijzelf, hahaha En ook nog… ik wil wel vrolijk blijven leven ๐Ÿ˜‰ Ik weet gewoon dat ik het ooit zo zal laten liggen. Mijn omgeving is in elk geval al heel wat minder overal, dus die valkuil ben ik nu voorbij ๐Ÿ˜€

      Liked by 1 persoon

  2. Ik heb gemerkt dat minderen destijds niet hielp, ik was weer zo terug in mijn oude gewoonte. Toen ben ik een jaar of 25 geleden van een pakje shag per dag naar niets gegaan… en ook nooit meer gerookt, ook niet om het af te leren.

    Liked by 1 persoon

  3. Waaaaaaaat !!!!! ROOK JIJ !!!!!!!
    WAT een vreselijke gewoonte….het kost geld…je word er ziek van…en je stinkt er ook nog van !!!!
    mens….ik val echt van mn stoel !!!
    Ik dacht werkelijk dat ik de enige ben die nog rookt !!!!

    Liked by 1 persoon

      • Piet en ik roken al vanaf de schoolbanken , hij is in 1986 gestopt en ik ben vanaf 2008 3 jaar rookvrij geweest..helaas weer begonnen
        Zoonlief denkt nog met afgrijzen terug aan onze autovakanties ….hij heeft zo een afschuw van roken dat hij nog nooit gerookt heeft ..
        Sterkte Suus , het gaat je lukken !!!

        Liked by 1 persoon

        • Ik snap je zoon, ik was ook laat met roken omdat.. idd de auto, in huis, bla, maar toen ging ik toch, eerst vond ik het niets, maar de vrienden.. ik werd het buitenbeentje, dus een menthol sigaret en toen bleek? Ook in de auto juist… mee roken hielp mij … om het te negeren, hahaha en dat is eigenlijk nog zo, als er heel veel mensen roken ergens, kan ik beter mee gaan roken, zover nog… anders krijg ik ook hoofdpijn of prikt in mijn neus, gek he?

          Like

    • Ik weet het Dien, ik ga nog even voor de verandering en dat te tackelen, want ik wil oppassen voor de valkuil… snoepen ๐Ÿ˜‰ Wat ik wel merk, ik hou meer tijd over om andere dingen te doen… ik draai dus wel, steek op, of ik draai en leg weg en ga EERST doen wat ik in mijn hoofd heb, de avond, die blijft het meest lastig, na het eten.

      Like

  4. Heel goed Suus! ๐Ÿ˜€ Ik snap รผberhaupt al nooit waarom mensen gaan roken haha. Er zit niks positiefs aan, zeker niet als je begint. Maarja, die druk uit de omgeving he… En ook al hoef je geen 100 te worden, longkanker is ook geen pretje hoor. Beter een gezond leven leiden. Ik rook dus niet nee, nog nooit in mijn leven geprobeerd ook. Koos er zelfs mijn vriendjes op uit, als hij rookte werd het bij voorbaat al niks haha. Wat je zegt over alcohol drinken ben ik het ook helemaal mee eens. Drink ook niet. En ja daar werd ik vroeger op school weleens op aangekeken, op het werk ook en nu bij nieuwe mensen ook. Altijd van die opmerkingen haha, zegt meer over die persoon ๐Ÿ˜‰ Ik mag hopen trouwens dat je dochter al lang is gestopt met roken, al meteen toen ze wist dat ze zwanger was. En dat het jou ook gaat lukken, hoe moeilijk het ook is! โค

    Liked by 1 persoon

    • Mijn kind is gestopt ๐Ÿ˜‰ Maar heeft het nog lastig, van de week vroeg ze… wil jij voor mij draaien? Maar mama had niets in huis, whahaha dus nee… nou dan is het ook goed ๐Ÿ˜‰ Tegelijk zeg ik Sabine… ik ben blijven roken tijdens de zwangerschap en ze is gezond ๐Ÿ˜‰ Dit zijn dus redenen waarvan ik denk, ja so what… ook van de longkanker, er zijn genoeg andere ziekten die je kunt krijgen als je ouder wordt terwijl je nog nooit hebt gerookt, en dan denk ik aan alzheimer van mijn oma… bijv. Dus dat doet echt niets met mij. Wel tijd, en de gewoonte.. ik ga nu ook uit van ‘ik mag’ en het moeten wordt minder, dus ooit? ๐Ÿ˜‰

      Liked by 1 persoon

      • Ohh jeetje doorroken tijdens de zwangerschap… elke roker zou waarschijnlijk hetzelfde zeggen als jij, ook over de ziektes. Begrijpelijk ๐Ÿ™‚ Er is zoveel niet gezond, zoveel risicofactoren, maar niets is zo duidelijk aangetoond als roken. En zoveel ziektes die je kunt krijgen inderdaad, ook waar je geen invloed op hebt. Geloof me, ik weet er helaas alles van. Maar als je er tenminste รฉรฉn kan wegnemen… Wat de reden ook is om te stoppen maakt eigenlijk niet uit, als het maar voor jou werkt: stoppen is altijd goed! Liefs x

        Liked by 1 persoon

  5. Wij hebben nooit gerookt, onze kinderen alle 3.
    Ik zou zo graag zien dat ze stoppen, maar dat moeten ze zelf beslissen, ik veroordeel ze niet, helemaal niet. Maar ik geef wel mijn mening, dat weten ze.
    Een gewoonte afleren is niet simpel, ik ga dus niet belerend doen, maar lieve Suus….zoek maar snel een andere gewoonte, eentje waar je minder kans hebt om een dodelijke ziekte op te lopen ๐Ÿ˜€โค๏ธ.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik wens je veel succes. Alles wat je minder rookt is meegenomen, toch? Heb zelf tot mijn 39 ge-ketting-rookt, 2 pakjes per dag! Dan van de ene op de andere dag gestopt. Ik was er in mijn hoofd al wel een aantal jaren mee bezig voor ik het ook echt kon. En ik zeg altijd: het is mij gelukt, dan gaat het jou ook lukken.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik ben lang geleden gestopt, toen ik na mijn softdrugs verslaving zo ziek was geworden dat ik een bijna klaplong had vanwege een dubbele long ontsteking. De longart raadde mij aan te stoppen met roken, i kon niet anders vanwege de pijn. Sindsdien gestopt en nooit meer begonnen, maar soft als ik softdrugs ruik, komen de herinneringen weer over hoe lekker het was om de pijn te vergeten achter de behoefte. Alcohol heb ik ook laten staan, want dit is funest voor mijn gezondheid als was ik in het weekend elke avond en glas, maar dat glas werd steeds groter…

    Ik vind je moedig, ik herinner mij die strijd…

    Liked by 2 people

    • Heftig en dit is echt heel erg knap dat jij die strijd hebt gewonnen, dank je wel voor mijn strijd, maar eigenlijk is dat het niet, omdat ik gewoon nog rook wanneer het echt te erg wordt, ooit verdwijnt dat ook, ik merk nu al dat er langere tussen pozen zijn. ๐Ÿ˜‰ Dat is alleen maar goed!

      Like

  8. Ben ook al heel lang geleden gestopt, rond mijn 30e. Maar minderen werkte dus ook voor mij echt niet. In een keer gestopt en nooit meer aangeraakt. Moet er ook niet aan denken ook. Soms hoor je van mensen dat ze er altijd zin in hebben, gelukkig heb ik dat niet. En Jan zegt dat de nicotine na 30 dagen uit je lijf is.. Dus rook je een week niet en neemt er dan รฉรฉntje. Kun je weer opnieuw beginnen.
    Lees Allen Carr.. dan rook je nooit meer zegt hij ook! https://www.allencarr.nl/
    Succes Suus! Ik vind het supergoed van je! Helemaal nu je een kleinkind krijgt. Met alles wat je nu weet ga je toch niet roken in de buurt van kinderen? Dikke knuffel XXX

    Liked by 1 persoon

    • Whahahaha ja dat boek van Allen Car, heb ik ook gehad, dat is al heel snel de vuilnisbak in gegaan omdat het dus niet werkte hier whahahaha zo zie je maar, wat voor de 1 wel werkt, hoeft voor een ander niet te werken… blijf gewoon roken terwijl je dit boek leest.. yep… en daarna ook nog…

      Like

      • Sorry, ging iets niet goed. Nog een keer dan..
        Jan heeft het dus 2 X gelezen en zijn dochter ook.
        De eerste keer las hij het als roman zei hij. Toen werkte het niet.
        Toen is hij het nog een keer gaan lezen.. En toen werkte het wel.
        Maar een mens is ook sterk genoeg om het zelf te doen hoor, ken er genoeg die zo gestopt zijn van de een op andere dag. Zelfs met sigaretten in huis. Had ik ook.
        Nogmaals succes, maar dat boek heeft uiteindelijk wel veel mensen geholpen.. Dus helemaal onzin of lachwekkend is het nou ook weer niet..
        X

        Liked by 1 persoon

  9. Ik heb gelukkig nooit de verleiding gehad om te gaan roken, kwam ook omdat ik zelf smerig vond als een tante bij ons thuis de ene peuk na de andere op stak. Tegelijkertijd was er ook niemand van mijn vriendinnen die rookte dus dat scheelde ook wel. Drinken… nou, in de zomer een keer een Radler maar dan ook nog vaak alcoholvrij en verder eigenlijk niks. Wijn vind ik niks, een likeurtje… tja, met Oud & Nieuw maar de rest van het jaar niet. Dus nee… allemaal niet aan mij besteed.

    Liked by 1 persoon

    • Drinken, dat is hier dus hetzelfde, Radler pas gedronken voor het eerst dankzij B. en die is echt erg lekker! Maar er staat wel 0% in de koelkast voor als hij komt eten, hahaha Met kerst bij mijn ouders, meestal zorgt mijn moeder dat ze Baileys in huis heeft ๐Ÿ˜‰ als ik dat zelf haal, dan leeft de fles ook niet lang hoor, hahaha heel eerlijk, maar ik doel dus op wijn, port of wat dan ook nu zo in de mode is.. dat vind ik gewoon niet lekker, plus na 3 slokken ben ik al teut, lol.. nog met B. samen uitgeprobeerd, eerste keer dat hij kwam eten, had hij een fles mee genomen rood.. yeah right… ‘gaan we niet meer doen Suusje…’ hahaha

      Like

    • Ja, ergens mis ik dat soms nog wel, vooral als ik met rokers zit, tegelijk is het een stuk frisser zo, en ook hier, al tijden, jaren, na het eten die ene peuk bij mij? Dat hoefde al niet meer… waar we vroeger samen rond de tafel die peuk nog deden, ja dan doel ik op mijn ouders en mijzelf en mijn ex man, hahaha gek toch? ๐Ÿ˜‰

      Like

  10. Als je geen alcohol drink, kijkt de omgeving je eerst vreemd aan, dringen je het op.
    Maar als je volhoud, accepteert men het op laatst wel.
    Roken is al geaccepteerd als slecht, maar stoppen is voor beide best lastig.
    Men kan 100.000 redenen geven om te stoppen, maar je moet het zelf doen. Hans

    Liked by 1 persoon

  11. Oooh dus dat was je aan het doen. Ik vroeg me al af waar je was gebleven hihi. Ik had geen idee dat je rookte. Mijn voorrecht was dat ik er zo ziek van werd dat ik er nooit meer een heb opgestoken gelukkig. Ik ben heel trots op je, echt heel knap. En nu heb je dus tijd voor andere dingen ๐Ÿ˜‰ die skulls sprei is trouwens heel gaaf. Succes nog! X

    Liked by 1 persoon

    • hahaha, heel eerlijk? Alleen mensen die mij al jaren en jaren kennen weten dat ik rook, in deze nu al jarenlange nieuwe tijden, hou ik er rekening mee, ik verberg het niet, maar nieuwe mensen zitten vaak wel even raar te kijken als ik vertel dat ik rook, kortom… in hoeverre rook ik dan eigenlijk ๐Ÿ˜‰ Zelfs thuis ruim ik het al jaren op en leg het weg.

      Like

  12. Goede morgen Morgaine en een fijne nieuwe week gewenst waarin jij je gewoontes zal kunnen doorbreken, ook al blijkt dat heel moeilijk te zijn. Maar je mag nooit met iets stoppen omdat anderen dat vinden, wel als je er zelf volledig achterstaat en het je niet ongelukkig maakt…

    Liked by 1 persoon

  13. Gelukkig hebben wij nooit gerookt. Bij sommige mensen kunnen niet stoppen. Gelukkig is bij jou wel gelukt. Wel kwestie vol houden. Maar ja je gaat weer iets andere proberen met snoepen. Hihi… Succes verder!

    Liked by 1 persoon

  14. Stoppen is echt niet makkelijk. Pff weet er alles van. Zelfs na 10 jaar kan ik op de fiets naar huis ineens denken.. straks lekker een sigaret.. hoe bizar. Tegelijkertijd beseffend hoe verslavend ze zijn. 2 van mijn 4 kinderen roken ook. Mmm hopelijk stoppen ze snel. Ik wens je veel stop sterkte… goede tips heb ik niet.. alleen als je er zelf 100% achter staat.. Dan werkt het denk ik. ๐Ÿ˜Š

    Liked by 1 persoon

  15. Heel knap! Ik rook en merk dat het enorm moeilijk is om er af te blijven, vooral thuis. Tommy en ik hebben ons voorgenomen om in ons nieuwe huis niet meer te roken. We hopen dat dat helpt om sowieso te minderen, want naar buiten gaan voor een sigaretje is helemaal niet zo leuk in de winter.

    Liked by 1 persoon

  16. Mij is het gelukkig gelukt te stoppen met deze vervelende gewoonte. Ik zat op een groot pakje per dag. Ik rook al een dikke vier jaar niet meer. Ja soms, voor de gezelligheid steek ik een peukie op, maar ik kan het daarna ook weer heel goed laten voor wat het is.

    zet ‘m op. Als je eenmaal van die nicotine troep af bent, voel je je alleen maar beter. Ik kan het weten!

    Like

Geef een reactie

