Amersfoort: Het oude klooster Mariënhof

marienhof1

Dit jaar toen ik naar Amersfoort ging, besefte ik pas, dat ik nog langer niet alles heb laten zien van wat ik vorig jaar heb gedaan en heb bezocht. Dit jaar heb ik dit dan ook allemaal over geslagen, ben er wel langs gefietst om de stad in te gaan, of nieuwe straatjes te ontdekken, welke dan hier weer uitkwamen.

Het Mariënhof, kwam ik achter dankzij het ‘Hofje de Poth’ dat ik deze nog lang niet had laten zien.

marienhof2

Het ligt nu langs de enorme drukke stadsring zelfs, je kunt het bijna niet missen. Een jaar geleden, nu exact een jaar geleden, was ik nu pas in Amersfoort en toen, kregen we bijna het onmogelijke over ons heen. Een echte Indian Summer met dagen die nog makkelijk de 25 graden haalden overdag.

marienhof3

Wat ik niet echt wist toen, is dat het nu een restaurant is oa, maar je kunt er ook huwen, die had ik wel al bedacht, historische panden lenen zich daar uitstekend voor natuurlijk. En dit keer, bleek er ook een expositie te zijn welke vrij en gratis te bezoeken was, daarom, ging ik maar eens naar binnen en zoog de oudheid op.

marienhof3

De Mariënhof is ruim 500  jaar oud en kent een rijke historie. Wandelend door het monumentale pand proeft u nog de sfeer van vervlogen tijden. Deze authentieke sfeer kenmerkt de Mariënhof en maakt haar uniek.

In deze jaren heeft de Mariënhof vele doelen gediend en veel meegemaakt. Hieronder vindt u een beknopt overzicht van haar geschiedenis.

1479-1547 Celzusteren  Sint Ursela
Toen rond 1450 een nieuwe stadsmuur werd gebouwd in Amersfoort, kwam het terrein van de Mariënhof binnen de stadsmuren te liggen. Op deze plek bouwden de Celzusteren van Sint Ursela in 1478 een klein klooster, de Mariënhof, en enkele jaren daarna een kapel.

marienhof5

Alle foto’s zijn genomen begin oktober 2016… onthoud dat!

1547- 1611 Huisvesting voor de Monniken 
In 1547 werden Augustijner monniken uit Soest medebewoners van het klooster. Vier jaar lang woonden de monniken en de Celzusteren samen in het klooster. Daarna sloten de monniken een overeenkomst met de nog zeven overgebleven zusters. De zusters verhuisden en de monniken kregen de volledige beschikking over het klooster aan de Haag.

marienhof6

marienhof7

Wat opvalt is de kunst ook overal, alles met een symboliek, ik ben nog steeds alleen in de tuin.

1611 – 1932 Burgerweeshuis
In 1611 overleed de laatste monnik en werd de Mariënhof door de stedelijke overheid ter beschikking gesteld aan het Burgerweeshuis. Het weeshuis voor burgerwezen was door enkele Amersfoorters opgericht en was voor wezen waarvan de ouders het burgerrecht van Amersfoort hadden. In de Mariënhof werd een lint- en bombazijn weverij ondergebracht, zodat de wezen een ambacht leerden. Het Burgerweeshuis fuseerde in 1804 met het Stadkinderhuis voor wezen en bleef tot 1932 in het klooster. De regentenkamer is nog steeds aanwezig en het weeshuis, als stichting, bestaat nog steeds.

marienhof8

1949 – 1988 Rijksdienst Oudheidkundig Bodemonderzoek
Na een grondige restauratie van 1949 tot 1951 diende het klooster als locatie voor de Rijksdienst Oudheidkundig Bodemonderzoek. De Rijksdienst heeft hier tot 1988, bijna 40 jaar, hun vestiging gehad.

marienhof9

marienhof10

marienhof11

2014 – heden The Attention Group
Vanaf 1 juni 2014 wordt de Mariënhof geëxploiteerd door The Attention Group. De Mariënhof is met haar rijke historie een unieke vergader- congres- en evenementenlocatie. De pandbewaarders, Adriaan Derksen en Pieter Aalbers, zijn trots een nieuw hoofdstuk aan de geschiedenis van de Mariënhof toe te mogen voegen.

Wil je nu meer weten, over huwen, congressen of gewoon het restaurant?

~klik dan hier~

het is tevens de bron van alle historie die hier staat.

Dit is nog lang niet alles natuurlijk van wat ik gezien heb, ik sta nog altijd buiten, kun je nagaan, een volgende keer meer 😉

29 thoughts on “Amersfoort: Het oude klooster Mariënhof

  1. Tja, jaargetijden kunnen per jaar natuurlijk enorm schelen. Gelukkig anders werd het zo’n eenheidsworst. Ik Had goed begrepen dat dit allemaal 2016 was hoor 🙂
    Ik ben al even wakker namelijk 😛
    grts

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

