Bunschoten – Spakenburg: Werk in uitvoering: De Stormvloed van 1916.

spak1

Het is alweer zover, aan het begin van een vakantie denk je altijd, tijd genoeg, hoe ga ik dit vullen, wil ik doen, en bovenal hoe zal het weer zijn wat kan ik doen. Afgelopen donderdag bleek ineens alsnog de zon door te breken en ik fietste voor het eerst naar Bunschoten – Spakenburg, het verhaal:  ~klik hier~ 

spak2

Werk in uitvoering kwam ik tegen toen ik daar kwam wat ik wilde zien. De Turfwal, de werf, de botters. Het hart van Bunschoten – Spakenburg. En vandaag is het hier ook werk in uitvoering. Tijd om weer van bed te wisselen, te verschonen, op te ruimen, dit valt nog mee, maar alle was weer op zijn plek, inpakken alvast wat ik niet meer nodig heb. De vaatwasser uitruimen, stofzuigen, kortom, ze komen bijna weer thuis.

spak3

Deze meneer was met heel veel geduld de boel aan het metselen, en zo zal ik zometeen ook aan de slag gaan, ken mijzelf, geen rust in de kont tot ik alles aan kant heb zoals zij het graag zien, netjes en opgeruimd, stof vrij.

spak4

Het zal allemaal mee vallen, gezien het hier heel makkelijk is om alles bij te houden, dat gaat vanzelf, als je in een soort van VT Wonen huisje mag verblijven 😉

spak5

Het uitzicht heb ik nog lange tijd stil van genoten, even bijkomen en welke kant zal ik nu nemen om te lopen? Ik besloot de rechterkant, oude haven stond daar, dus dat moest vast ergens uitkomen naar wat ik leuk vind.

spak6

Ik denk dat ik voor jullie mijn mede bloggers en blogsters even offline zal zijn. Ik ben er wel, maar niet met volle gedachten erbij. Er zijn nog wat dingen die ik wil bekijken of ik het uit wil printen, want dat kan hier 😉 Maar wel bedachtzaam en niet zomaar hop.

spak7

Dit viel trouwens wel op, dat vele huizen ook een NAP metertje hebben hangen waar anderen bijv. een thermometer hebben hangen, er is ook hier ooit een grote overstroming geweest, in 1916 zo uit mijn hoofd.

De stormvloed van 1916 of Zuiderzeevloed van 1916 is een watersnoodramp die zich in de nacht van 13 op 14 januari 1916 in Nederland rond de Zuiderzee voltrok.

De stormvloed viel samen met een hoge afvoer op de rivieren. Als gevolg braken op tientallen plaatsen de dijken en was daarnaast op veel plaatsen sprake van schade aan binnenbeloop en bekleding van de dijken. Enkele houten huizen in Marken vielen compleet om. In de provincie Noord-Holland vielen 19 doden, terwijl er bij diverse scheepsrampen op zee nog eens 32 mensen omkwamen. Koningin Wilhelmina bezocht de getroffen gebieden.

Bron: Wikipedia

spak8

Wat ik zo gek vind, is dat we dan allemaal weten van de Watersnoodramp van 1953. Dit wordt je met de paplepel in gegoten, wordt nog veel aandacht aan besteed, maar deze Stormvloed had ik geen weet van, net zo erg als je het mij vraagt. De mensen daar hebben overal die speciale NAP dingen hangen aan hun eigen huizen.

spak9

Nu weet ik wel dat de Delta Werken hieruit zijn voort gekomen, de stormvloedkering in Zeeland. Maar ook hier is iets uit voortgekomen destijds, na deze stormvloed, is besloten, zo leer ik NU, de afsluitdijk werkelijk te gaan bouwen.

Nasleep:

Mr. G. Vissering, president van De Nederlandsche Bank schreef in het Algemeen Handelsblad dat Nederland het Plan-Lely om de Zuiderzee af te sluiten moest uitvoeren. De Zuiderzeevereeniging organiseerde in Amsterdam een tentoonstelling hierover. Ir. Lely diende op 9 september 1916 zijn definitieve ontwerp in.

Deze ramp in combinatie met de voedselschaarste gedurende de Eerste Wereldoorlog leidde tot de totstandkoming van de Zuiderzeewet. De dijkversterkingen die naar aanleiding van de ramp werden uitgevoerd, waren in 1926 voltooid. In 1932 werd de Zuiderzee ‘getemd’ met de aanleg van de Afsluitdijk. Dit leidde echter ook tot het einde van de Zuiderzeevisserij.

De watersnood leidde ook tot de oprichting van de stormvloedseindienst. In Noord-Holland werd het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier opgericht, dat het onderhoud van de dijken ten noorden van het Noordzeekanaal overnam van de kleinere waterschappen.

Enkele gemeenten ten noorden van Amsterdam raakten als gevolg van de door de watersnood veroorzaakte schade zo verarmd dat zij uit eigen beweging aansluiting vroegen bij de gemeente Amsterdam. Per 1 januari 1921 werden de gemeenten Buiksloot, Nieuwendam en Ransdorp in hun geheel annexeerd door Amsterdam.

spak10

Waarom ik dit zo gek vindt? Omdat ik al bijna 35 jaar in Almere woon, op de Zuiderzeebodem. Natuurlijk kregen we mee over Ir. Lely en het ontstaan van het land, de pompen bla. Maar nooit! Echt nooit, is ons verteld over deze stormvloed die een geweldige impact heeft gehad om deze plannen door te zetten.

Ik loop in gedachten verder, ik kijk mijn ogen uit, ik weet niet waar ik moet kijken soms, naar de huizen? Naar de bootjes, de mensen, van alles trekt aan mij voorbij. Ik slenter heel langzaam, maak zo nu en dan een foto, maar ik merk al snel, dat ik lang niet zoveel foto’s maak dan anders, ik zuig het op. De geschiedenis die aan mij voorbij trekt, ook al kan ik dat nu, thuis, pas opzoeken en leer ik opnieuw.

Opnieuw leer ik vooral: Je bent nooit te oud om te leren!

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend toe, wanneer ik weer terug ben op blog? Geen idee, als ik weer thuis ben vermoed ik.

 

 

13 thoughts on “Bunschoten – Spakenburg: Werk in uitvoering: De Stormvloed van 1916.

  1. Ja die watersnood uit 1953 blijft de meeste mensen wel bij …
    Gek genoeg weet ik nog maar een paar jaar dat ook in IJmuiden toen het water over de duinen kwam..
    Echt een bizar gezicht om te zien hoe hoog het toen gestaan heeft.
    Je hebt weer een hoop gezien !!

    Liked by 1 persoon

  2. Als een van de getroffen steden toen zal het je vast niet verbazen dat ik hier wel het een en ander van af wist. Ook omdat er in eerste instantie vanuit Harderwijk tegenstand was tegen de afsluitdijk omdat dat slecht zou zijn voor de vissers uit Harderwijk.

    Love As Always
    Di Mario

    Like

  3. Grappig, ik wist dit. Ik weet alleen niet precies hoe, want op school heb ik dit nooit geleerd. Anyway, de stormvloed van 53 was niet de enige watersnoodramp die Nederland gekend heeft,
    Die vakantie, ja, de tijd vliegt en zeker als je fun hebt. Voor je het weet zit je thuis weer in je sleur van de dag, Ik wens je in ieder geval een goed w-end.
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Ik weet ook sinds kort dat het ook in Brabandt ooit heel fout is gegaan, dankzij een tv programma over watersnoden, gek toch? Dat alleen die van Zeeland in de picture blijft en de rest niet…. oh ja, ze komen aankomende nacht pas thuis, ik had dus nog een dag, whahahaha echter heb ik die al gebruikt om op te ruimen ook, hoef nu alleen even te zuigen zo, bed op te maken, was draait dat het bed schoon is aankomende nacht voor hen 😉 en dan zie ik wel. 😀

      Liked by 1 persoon

  4. Alles moet aan kant, haha, herkenbaar! Ik deed een poging, ging naar college, kwam terug om het af te maken, at taart met Eliza, en pakte om 18.51 de trein. Moraal van het verhaal: er is niet gezogen en het dekbed moet nog in de hoes. Verder is alles pico bello. 😛 Meneer Chagrijn wacht met smart op je. 🙂

    Goh, ik had ook nooit van die storm/watersnoodramp gehoord. Overigens kan ik me die van ’53 ook maar weinig herinneren. Weet dat het tijdens geschiedenis eens genoemd is, misschien een of twee lessen over gehad, maar meer ook niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

