Natuur: Wandelen in De Korte Duinen/Soest

duinen16

Vorig jaar ontdekte ik de Lange Duinen ook wel de Soesterduinen genoemd in de volksmond. Op de fiets en eenmaal daar dorst ik niet ver het zand in te gaan. Omdat het toen namelijk nog over de 25 graden was, het zand dus erg droog en ik zakte te diep weg als ik een stap deed. Ik bleef dus voorzichtig en langs de rand terwijl ik mijn eerste B12 injecties ondertussen ook had gehad.

duinen13

Een klein jaar later, en het is nat en al kouder. Wat maakt dat het zand nu wel stevig is en het lukte mij zeer goed om dit keer verder de duinen in te struinen. Ja struinen want wandelen kun je het niet noemen. Van duin naar duin, wel veel geklommen! En dat is ook al een vooruitgang. Echter had ik nog steeds foute gympies aan van FILA, waardoor ik ergens bijna uitgleed over gras, lang gras wat je niet overal ziet. ~woops~ Heel voorzichtig dus en zien waar ik zand of stevigere ondergrond kon vinden.

Klik op een foto voor de grote en normale versie. Hier zit ik op het eerste duintje met een eik, meerdere eiken, ik zat lekker verstopt dacht ik. Toch niet zo.  Ik ga wat sneller door dit alles heen, want de foto’s vertellen het verhaal. Aan het einde vind je de info van het VVV Soest, ook al kom ik vanaf Amersfoort daar binnen, langs het dierenpark fiets ik achterlangs zo ernaar toe.

Mocht je nu denken wat is het hier en daar flets? Ja dat klopt, het bleef wat nevelig zo hier en daar om dan weer volle zon te zien voor even. Magisch als je het mij vraagt, en nu volgt er een serie van paddenstoelen die ik tegen kwam, kiezen is dan lastig, en ja ik heb heerlijk plat op mijn buik gelegen zelfs dit keer, omdat het kan!

duinen25

duinen30

duinen31

Waar ik ben, loopt dus ook een wandelroute van oranje paaltjes, deze is 10 km lang, en dan loop je oa ook hierlangs, ik kwam ineens een bord tegen met een heel verhaal over de jeneverbes. En ook dat moest ik natuurlijk van dichterbij onderzoeken en vond ik opnieuw een stekje waar het leek dat ik helemaal weg van de wereld was.

En dan nog twee foto’s uitgelicht:

duinen37

Heel gewoon hier, deze fietste alleen, maar met bosjes komen ze aan je voorbij, overal en nergens, soms best irritant zelfs 😉

duinen48

Ik ben weer de duinen en het bos uit, wil jij hier nu ook eens dwalen?

~klik dan hier voor de info van het VVV te Soest~ 

Het is ideaal voor een mooie zonnige dag, vooral met kinderen en ja honden zijn er ook welkom. Zorg dat je goede wandelschoenen aan hebt in elk geval 😉

 

16 thoughts on “Natuur: Wandelen in De Korte Duinen/Soest

  1. Mooi hoor. Ik kan me voorstellen dat je dan geniet als je daar bent. Ondanks de fietsers en andere dagjesmensen die er vast ook behoorlijk geluid zullen maken.
    Of ik er ooit zal komen vraag ik me af. Het is nogal wat om zo’n afstand te rijden om in het zand te happen 🙂
    Mooie foto’s. Grts

    Liked by 1 persoon

  2. Goede morgen lieve Morgaine en een fijne nieuwe week gewenst.
    Wow en nog een wow, je hebt die herfstwandeling in een wel heel knappe serie foto’s weten te vereeuwigen! Blij dat ik even met je mee mocht stappen, ik heb er van genoten!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

