Over zweten, koude douches, hete stenen en zoveel meer. Thermen in Soesterberg.

hotstone-massage

Wauw. Ik kan niet anders zeggen. Nummer 10 op het plaatje, het voelde zo goed en lekker, de dag veel te snel voorbij, iets wat ik niet had gedacht. Ik bedoel hoeveel sauna’s kun je treffen en dingen doen over een hele dag die al om half 11 begon, de rit erheen, om 11 uur daar zijn en dan pas na 20.00 uur weer naar huis? Kan dat in een sauna? Met een zwembad?

JA, dat kan dus, sterker nog, ik had nog wel even willen blijven, maar ja. B. moest rijden, en B. werd na het buffet toch wel moe en was er even klaar mee. Mijn lichaam qua sauna ook. Echter kan ik nog hangen in een zwembad, leave me πŸ˜‰

Twee wensen zijn uitgekomen.Β 

Ooit had ik al de wens toen de eerste welness/spa werd geopend, in Valkenburg, om daar ooit eens heen te gaan. Daarna kwam de naam De Zwaluwhoeve veel en vaak omhoog. Tot zelfs dat mijn moeder ooit heeft voorgesteld om met de vrouwen in de familie een dagje te gaan doen. Ja, werd er wel gezegd, maar daarna werd er niet meer over gesproken.

Nu, zovele jaren na dato, waar ik ooit wel met ex man nog op een vakantiepark wel een keer sauna en Turks stoombad had gedaan en daarna alleen zwemmen, verder niets, wilde ik weleens een keer naar een welness toe, zien hoe dat is. Nu kwam B. ermee en doet dit vaker in een jaar, doet het al heel lang ook en zo kwam ik aan met Thermen Soesterberg, in de buurt, niet al te ver, en net heropend. Why not? Hij boekte dezelfde avond nog, om vorig week het echt vast te leggen met een datum. Een hele dag en deel avond, ik dacht echt, als dat maar niet saai gaat worden ergens. Het tegendeel!

Hot Stone Massage

Omdat ze daar net heropend zijn, kun je nu boeken met leuke kortingen en zo ook arrangementen, en hij boekte voor ons een arrangement met hot stone massage, die ik uitgekozen heb. Hij vroeg het aan mij, wat wil je Suus? Hot stone, of ontspanning. Ik koos de hotstone massage omdat ook deze op mijn wishlist stond. Twee in 1 en wat was dat zalig. Bij binnenkomst hoorden we dat wij om 14.00 uur aan de beurt waren, en samen gingen we dan en lagen we daar. Natuurlijk vertelde ik van mijn lasten en dat was geen probleem, en wat was dit heerlijk! Ontspannen en die warmte, zo diep en intens in mijn huid, en … pijnvrij? Al eerder dankzij de sauna’s overigens, maar nu, echt, pijnvrij. Dertig minuten lang werden mijn benen en rug en nek gemasseerd met die hete stenen, lekker hoor. Dit ga ik vaker doen πŸ˜‰

Zweten

Ik moest even wennen, het was immers al 26 jaar geleden en dan is het echt even wennen in de eerste sauna, we pakten de panormasauna, met groot uitzicht. Ik kwam er voor de eerste keer en volgde B. in deze, vragen, wat zeggen, ik bedoel, ja, wist ik veel. Dus pratend kwamen we binnen, ik stelde mijn vragen, hoe nu, waar gaan we, er zaten al mensen in natuurlijk. Kijk dat uitzicht nu! Prachtig! En toen begon er 1 mw. ‘Weet iemand of je hier stil moet zijn?’ Weet ik veel, zei ik nog, eerste keer ever dat ik hier kom en ΓΌberhaupt in een spa ben? Toen bleek inderdaad dat je stil moest zijn, dat er een speciale sauna is voor ‘goede gesprekken.’ OkΓ© sorry hoor, maar de boodschap stond inderdaad op de deuren getekend, waar ik nog zei… volgens de site mag je niet met slippers hier naar binnen… en iedereen had slippers aan… πŸ˜‰ Ja, wat jij kunt, kan ik ook, en ook dat stond op de deuren maar die vraag had ik nog net niet kunnen stellen. Ik zag spontaan de mensen kijken naar hun voeten en denken… WOOPS!

Stort emmer/koude douche!

Als ik al ergens tegenop zag waren het de eventuele dompelbaden, deze zijn belangrijk, maar zijn echt maar 5 graden C. Wetend dat mijn spieren in de winter slechter reageren omdat het dan ook kouder is, had ik geen idee wat mijn lichaam ging doen. Gelukkig was B. er, kreeg ik weer even stoomcursus, eerst enkels, polsen, dan pas de rest, ja right. En ik heb naar lucht staan happen, tot hij mij liet zien, in die koude douche hoeken en hoekjes, dat er ook overal emmers hingen, en dat is echt een koude stort, hij nam er eentje. Ik ook, ik moest er even door! Na de volgende sauna, besloot ik om het meteen te doen, maar hier kreeg ik dus op mijn flikker, eerst enkels, gewone douche, of dompelbad, langzaam, bla. Ja. Meneer B. Gelukkig hielden mijn spieren zich goed, want hierna was het natuurlijk telkens tijd om even te zwemmen, en vooral buiten, in de baden die 32 graden C waren.

Zwemmen in de regen!

Maar liefst vier zwembaden en twee ervan liggen buiten, heerlijk. Als ik terug denk aan vervlogen tijden dan weet ik nog heel goed, hoe fijn het is om juist in de regen te zwemmen. Meestal is het onder water dan warmer dan erboven en dat geeft een bijzondere sensatie. Dit ervoer ik als kind al, tijdens vakanties, in zee en ineens regen bijv. of op eeen camping met zwembad en ook daar ineens even regen, dan konden ze mij er moeilijk uit krijgen omdat het boven water gewoon kouder was dan erin. Zo ook nu, of eigenlijk, het was heerlijk qua temperatuur, amper wind, maar ja wel een grijze dag met veel regen. Who cares! Nou bijna niemand dus, want de baden buiten waren telkens vol.

De Sauna Meester – Opgietingen

De wat zeg je? De Sauna Meester, die opgietingen doet, en daarbij een show weg geeft en weet ik veel. Ik had er nog nooooooooit van gehoord, bestaat dat ook al? Nou ja. De thermen Soesterberg heeft net bij gebouwd en is uitgebreid en heeft daarmee een sauna theater? Neer gezet. Wat is dat nu weer, ik had het gelezen van tevoren (ik had alles even doorgenomen gisterochtend voor het gaan omdat ik wilde weten wat ik kon verwachten), en las ook dit dus. Het zal wel, ik zie wel. En B. kende het natuurlijk al en om de zoveel tijd werd er een ‘show’ met verschillende thema’s gegeven. 180 mensen kunnen er tegelijk in. En dit was echt als in theater vorm opgezet, ronde banken, heel veel plek en plaats en in het midden een grote ronde stenen opzet met alle stenen erin, en vele emmers wachtend op de show. Geuren, filmdoek en daar werden foto’s op getoond in stijl. Wapperen met handdoeken waardoor je het nog even warmer kreeg en een goede vleug van de geur waar hij mee bezig was. het was heet! En erg lekker!

Ik kan het amper na vertellen eigenlijk deze show, dat moet je een keer zelf meemaken als je nog nooit in een welness bent geweest.

Nog zoveel meer!

Echter ga ik het hier bij laten, ik ben totaal ontspannen, en ga hiervan na genieten vandaag. 1 Ding weet ik wel, de dag was gewoon tekort, twee dingen waar ik tegenop zag, de dag zelf qua lengte, ga ik mij niet vervelen? En de dompelbaden. Beiden zijn goed gekomen al zal ik altijd naar lucht staan te happen als ik in een dompelbad moet om de poriΓ«n weer te sluiten na een sauna. We hebben ze niet eens allemaal gehad en in de laatste hebben we het kwartier wat een max is. niet eens gered πŸ˜‰

Op naar een volgende keer, en ik ben B. ontzettend dankbaar voor dit dagje waarin ik mij 100% vrij heb gewaand van alles! Het gevoel alsof ik op vakantie was, zelfs bij thuiskomst, de tijd is gevlogen, tegelijk, stond het even stil.

Wil je meer weten over thermen Soesterberg? ~klik hier~Β , ze hebben nog steeds openingsacties, pak dus je kans.

Ben jij weleens in een Thermen/Wellness/Spa geweest? Zo nee, staat het op je wishlist? Zo ja, wat is jouw favoriete Thermen in Nederland.Β 

 

 

58 thoughts on “Over zweten, koude douches, hete stenen en zoveel meer. Thermen in Soesterberg.

  1. Wat ontzettend gaaf om te lezen hoe fijn en gezellig je het gehad hebt! ❀
    Persoonlijk moet ik er niet aan denken, naakte voeten, mensen aan m’n lijf, vrijwillig een sauna in en kapot zweten, nee nee dank u. Mocht ik ooit een welness winnen, dan weet ik wie ik er gelukkig mee kan maken. You!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb er zelf niet zoveel gaan maar onze favoriet is die in geldrop. Die is ook lekker ‘dichtbij’ dus dat helpt πŸ™‚ Roosendaal vond ik zelf niet het einde in vergelijking met geldrop maar zeker leuk om te doen πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

      • Wij gebruiken hem best veel, maar nooit als het warm is. Wel in de winter. Het voelt dan ook echt goed. Wij houden erg van sauna, maar niet van het publiekelijk gebruik. Dus ja, dan moet je wat. We hebben de sauna al tien jaar en we genieten er nog steeds van. Het was dus geen bevlieging en de investering waard, maar dat weet je nooit van tevoren.

        Liked by 1 persoon

        • Dat s dus zijn punt exact… Hij gaat al jaren zeker 5 a 6x per jaar, is ook best een dure buisness als je er ook arrangement en lunched en dineert natuurlijk. En thuis, ooit een badkuip laten plaatsen, maar bijna nooit maak je er gebruik van, dat effect, hahaha Daar is hij dus bang voor… als ik het eenmaal in de tuin heb… wat doe ik dan…

          Liked by 1 persoon

          • Minstens 1 keer per week op een vast moment. Bij ons is dat op zondagnamiddag op koude en natte dagen. Gelukkig hebben we die vaak. Het is ook toevallig gegaan hoor, ik kon hem op de kop tikken voor een prijsje. Een heuse professionele Finse sauna… gemaakt door een saunabouwer met het beste hout en zware kachel. De installatie is echter niet alles. Dit jaar hebben we hem afgebroken en nu staat hij klaar om opnieuw te installeren… van de schuur naar een heuse blokhut in de tuin. Ik kijk er naar uit! X

            Liked by 1 persoon

    • Absoluut, en deze dag ook nog veel water drinken en nog steeds, ik voel wel wat spieren, omdat ik weer wat geslapen heb, maar nog steeds… zo goed als pijnvrij, morgen weer een dag, ben heel erg benieuwd ook! Als dit zo blijft, dan zal ik vaker gaan, met hotstones, dat zeg ik wel even, het is na de hotstone massage dat ik echt mijn laatste pijnlijke spieren en in de hals alles voelde verdwijnen.

      Like

  3. Ik val spontaan in een deuk whahahaha ik zie het voor me hoe jij door die sauna gaat …druk praten whahahaha en dan die opmerking whahaha
    Wat sauna en welnes betreft ik heb er niks mee..nooit gehad ..ik zal er ook nooit komen !!

    Liked by 1 persoon

    • En toch vond ik mijn laatste woord het allermooiste, dat de rest van wat er zat, was echt al best druk in die panorama sauna… over de slippers, het werd instant stil met iedereen die naar zijn of haar voeten keek, whahahaha Overigens, kwamen we haar na deze eerste sauna, tegen bij de douches, en toen vroeg ze nog, echt je eerste keer of zo lang geleden? Toen wilde ze nog wel gesprek aan, hahahaha

      Like

  4. Soesterberg is wel bekend om zijn sauna’s, zelf ben ik niet een bezoeker. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina β€œBank’s Radio”

    Liked by 1 persoon

  5. Hete stenen hebben ze bij mij ook weleens op mijn lichaam gelegd, maar ik vond het maar niets, voor mij hoeft het niet. Een sauna maak je me ook niet blij mee. Een dompeldouche… hou op zeg, ik krijg er jeugdtrauma’s van. Nee, mij doe je alleen een plezier met een warm zwembad. Dat ben ik gewend. Zelfs midden in de winter moesten we vroeger buiten zwemmen en een zwaar verwarmd bad. Heerlijk.

    Love as always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  6. Hot stones wil ik ook nog wel eens proberen, lijkt me zo fijn. πŸ˜€ Sauna/wellness is sowieso erg fijn, maar voor mij wel badkledingdagen, haha. πŸ˜› Ben een keer bij de Veluwse Bron geweest en een keer Zwaluwhoeve. De camping waar Robert en ik eind volgende week naartoe gaan heeft trouwens een stoomcabine/mini-sauna, hele avond voor 5 euries. Dus die staat al in de planning, haha. πŸ˜›

    Liked by 1 persoon

  7. Goede morgen Morgaine en een fijn weekend gewenst.
    Wat een heerlijke dag had je, die vriend van jou weet je wel te verwennen hΓ©! Het moet onvergetelijk geweest zijn, temeer omdat je eindelijk eens pijnvrij was hΓ©. Voor herhaling vatbaar dus en ik hoop dat jullie beiden het snel nog eens kunnen doen!.

    Liked by 1 persoon

  8. Ik ben nog nooit in eenThermen/Wellness/Spa geweest en ga het ook niet doen. Ik ben wat dat betreft erg terughoudend en mis het ook niet. Misschien ben ik wel te simpel hahaha πŸ˜†
    Leuk dat jij het zo goed ervaren hebt. Zwemmen met regen is altijd fijn Het geeft idd een heerlijk gevoel.

    Liked by 1 persoon

    • Whahahaha nee hoor, ik zie eerder dat jij je eigen blokhutje ooit gaat bouwen en dan privΓ© thuis in de tuin een sauna aan zal leggen, daar vind ik je nu wel weer een type voor, sauna is al oud en natuurlijk iets heel natuurlijks in het hoge noorden, hahahaha

      Liked by 1 persoon

  9. Nee nooit in een Spa geweest! Staat op de lijst πŸ˜€ Ben weleens naar een thermaalbad geweest, maar alleen met twee buiten badjes met van die zwavelbaden ofzo, heel heet is dat. En dit jaar heb ik voor het eerst een massage gehad. Vond het zoooo heerlijk. De tweede is ook al voorbij haha. Wil dolgraag eens zo een hot stone massage doen. Zodra ik weer een beetje salaris heb is een massage het eerste wat ik ga doen!

    Liked by 1 persoon

  10. Wat een heerlijk enthousiast bericht! Je hebt genoten dat spat ervan af, zo fijn voor je!
    Die massages en de hot stone massage’s zijn heerlijk.. Heb ik ook een paar keer van genoten. Maar niet in een Welness. Sauna? Ooit een keer gedaan met dochter, is al zeker 20 jaar geleden, maar het is mijn ding niet, ik werd er echt niet lekker van. Turks stoombad vond ik wel lekker, maar ik heb geen zin om allemaal bekenden tegen te komen. In Soesterberg, Harderwijk en Lunteren, ik weet dat daar regelmatig bekenden van mij naar toe gaan. Misschien preuts, kan zijn. Maar ik ben ook niet nieuwsgierig naar hen.. πŸ˜‰
    Op naar de volgende keer Suus! X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

