’t Solse Gat in mijn kinderjaren

solsegat12

Om te weten waar ik het over heb, dan is het handig als je eerst ~hier leest, de legende kent~Β . Wat ik nu ga vertellen is vanuit mijn herinneringen wat ik nog weet, wat mijn familie vertelt heeft toen ik nog een kind was.

Ermelo was de plek waar ik al vanaf mijn 2de jaar kom op de camping, we begonnen op het terrein van ‘In de rimboe‘, waar mijn oom en tante op visite kwamen en mijn oom direct verliefd werd op deze plek. Na wandelen is hij gaan kijken en vond een sta caravan, zoiets, ik bedoel, dit heb ik ook uit verhalen want ik was er nog te klein voor om het echt mee gekregen te hebben, en ineens stonden we aan de overkant op het terrein van ‘de kleine kriemelkuil. En zo komt het, dat ik de eerste 15 jaar van mijn leven niet beter weet dan dat ik er elke zomer wel kwam en was.

solsegat1

Het gekke is, vanaf het moment dat mijn oom de caravan had, dat ik mijn bio vader er niet kan plaatsen, wel mijn familie, mijn oom dus met tante, mijn opa en oma vooral ook en mijn moeder en mijn andere oom en tante en ikzelf, mijn nicht was er toen nog niet. Zelfs mijn oud oom en tante kan ik er plaatsen, dat zijn de herinneringen. Al weet ik van mijn moeder dat mijn bio vader er ook wel was en is geweest, ergens.

solsegat2

Omdat het een sta caravan met vaste plek was, was er ook een schuurtje bij en al snel kwamen daar fietsen in te staan, het hele jaar door, waardoor wij vooral op de fiets de omgeving gingen verkennen. Oh wacht, jawel, ik kan mijn vader 1 zomer plaatsen, omdat ik bij hem achterop zat, ik was nog te klein om zelf te fietsen, lange stukken in elk geval. (dit verhaaltje zal ik later vertellen).

solsegat3

Toen ik wat ouder werd en helemaal in de sprookjes zat met zelf lezen en ook voorgelezen te worden, kwamen we uit in het bos en bij ’t Solse Gat. Ik herinner mij vooral dat we daar met zijn allen waren, zonder bio vader, mijn oom, tante, opa, oma en mijn moeder. En dan begon het ergens met… Suzan, weet je dat?

solsegat4

Hier ooit een klooster heeft gestaan die weg is gezakt in het moeras op een dag? Als je goed kijkt, dan zie je het torentje nog.

Ik zag nonnen, van de monniken werd niet vertelt, duivels ook niet, maar simpelweg dat het klooster met alle mensen erin weg is gezakt. En dat was intrigerend, als je zo jong bent en zwaar empathisch wat je later pas leert, wat inlevingsvermogen is = fantasie zeer levendig, dan zie je het torentje ook echt staan! Trust me.

solsegat5

De grijns op het gezicht van mijn oom zag ik wel, maar dat zei niets, dat deed hij vaker. Natuurlijk! Wel keek ik dan op naar mijn opa, oma en mijn moeder, en allemaal knikten ze ja, en bevestigden het verhaal. Het ijzeren hekje sprak boekdelen.

solsegat6

Op de eerste foto weet ik, dat ik 7 jaar ben, dat zie ik aan het kapsel wat ik toen had, 2de klas lagere school zat ik toen, onderweg naar de 3de.

Mijn opa hield mijn hand vast oom verder naar beneden te gaan, om bij het hekje te stoppen. Daar werd mij dan weer vertelt, niet overheen stappen hoor! Want het is moeras en dan zink je weg! Ja, dat is natuurlijk het meest mooie om aan een kind te vertellen, die zorgt dan echt wel dat ze aan de goede kant blijft!

solsegat7

Het verhaal is altijd in mijn hoofd gebleven, zo ook het torentje en van jongs af aan trok dit gat mij, ik wilde er altijd heen als we er waren.

solsegat8

Rennend naar beneden met PAS OP, van de familie, het was echt zo steil dat het mij niet zal verbazen als iemand dat ooit flink is gestruikeld. Rollend ben ik ook wel naar beneden gegaan, toen waren er nog geen honden die er kwamen, althans, ik zag ze nooit.

solsegat10

 

Hier zie je L. energie op doen, dat had ik hem vertelt, dat je dat zou kunnen voelen, hij voelde het. En ik zat te staren naar de andere kant, want daar, helemaal aan de andere kant, was dat moeras toen alleen nog maar, zo groot was het niet, en daar stond in mijn herinnering het torentje, en daar had ik het afgelopen zondag dan ook telkens over.

 

Wat ik wel zeker weet, is dat de eerste foto van toen, op dit stuk is, je ziet zelf al hoeveel anders het is nu, hahaha onmogelijk om daar nog jezelf naar beneden te laten vallen, rennend of rollend.

 

solsegat11

En hier lig ik zelf nog even, alle herinneringen aan mij voorbij trekkend en afgelopen dinsdag stelde ik de hamvraag aan mijn moeder toen zij even hier was op visite. ‘Zeg mam, ’t Solse Gat, het torentje, was dat er nu wel? Of was dat er niet?’

Mijn moeder keek mij aan en ik zag een glimlach, en ze zei mij van de week… ‘dat hebben we waarschijnlijk ooit wel een keer vertelt en jij hebt dat dus geprojecteerd… Het heeft er nooit gestaan!’

So much for family πŸ˜‰ Hahahaha Kun je nagaan, als je zoveel inlevingsvermogen hebt als kind, hoelang je dit beeld met je mee kunt dragen, ik bedoel, in mijn hersenpan? Zie ik nog steeds dat torentje staan… En ik heb er naar staan kijken, staren ooit, ook dat zie ik in mijn hoofd. Projectie, pure projectie.

I still love my family! En ik mis hen, met wie ik dit alles heb gedeeld, ooit lang geleden, sweet memories!

 

PS: ik baal een beetje, gezien ik dit vanmorgen niet kon publiceren, het bleek dat men aan onderhoud deed, en nu mis ik hier de categorieΓ«n in beheer achter de schermen… En dat men aan onderhoud deed, kreeg ik dus niet te zien, zo wilde het ook niet opslaan als concept, gelukkig dacht ik eraan, om het even in word op te slaan, en ja dat doe ik vaker in word schrijven, maar ik had alle foto’s ook al klaar, dus ready to go!

32 thoughts on “’t Solse Gat in mijn kinderjaren

  1. Ach het solse gat….ik zie Elleke nog steeds naar beneden rennen en over dat hekje springen…ze dacht dat er gras was…het was eendenkroos en ze ging kopje onder…Schoolreisje ooit …
    Maar dat torentje…stond dat er echt niet ????

    Liked by 1 persoon

  2. Ermelo. Als je weet hoe vaak ik daar geweest ben geloof je het niet. Grappig dat je daar nu dan over schrijft. Het doet inderdaad wat met je die omgeving. De rust die het ook uitstraalt is magnifiek.
    Die rust heb je hier ook trouwens alleen dan wel op een totaal andere manier.
    grts πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  3. Hihi.. Ik moet meteen denken aan n bepaald punt (een soort van kuil/dal) ’t Leudal, waar je om 6 uur ’s ochtends de monniken zou horen zingen en je er misschien zelfs een paar zou kunnen ontwaren tussen de bomen, in de mist. Gelukkig heb ik er nooit op dat belachelijke uur gestaan als kind, met mijn enorme fantasie.. Dat was niet goed afgelopen πŸ˜‰ Ik geloof ook maar al te graag dat jij dat torentje echt hebt gezien, of het er nu was of niet. En dat getwijfel.. ook best leuk toch? πŸ˜› X

    Liked by 1 persoon

  4. Heb ik nu wel of niet gereageerd, maar ik vind je herinneringen erg mooi.
    De camping β€˜In de rimboeβ€˜ken ik nog van mijn werkzame tijd in de recreatie techniek.
    Een mooie omgeving om je vakantie te vieren.
    Dacht dat je ouder was op de foto, maar je staat er mooi op.
    Geen wonder dat je daar met plezier aan terug denkt. Hans

    Liked by 1 persoon

  5. Goede morgen lieve Morgaine. Tja, ik had ook al het gevoel op andere blogs dat men een een onderhoud bezig was. Niet leuk als men je daar niet op de hoogte van stelt hΓ©. Gelukkig maakte je een back-up in word en waren de foto’s ook paraat zodat hier weer een schitterend logje staat!

    Liked by 1 persoon

    • Ik kwam erachter omdat ik op eigen blog een test deed met een reactie geven, pas toen kreeg ik een pop up, of sterker nog, een bijna witte pagina met de tekst: we are in maintenance now, wait 5 minutes… ja duh.. toen heb ik besloten, ik kijk later wel. πŸ˜€

      Like

  6. Fantastisch vervolg op dat geweldige verhaal! Ik zit er ook helemaal in. Zit mezelf echt af te vragen of er dan wel ooit een kasteel heeft gestaan, dat dat niet echt is of toch misschien wel πŸ˜› En zo grappig ‘als je goed kijkt zie je het torentje nog’ whahaha geweldig wat je kinderen kunt wijsmaken. En mij ook denk ik, ben echt veel te goedgelovig namelijk πŸ˜› xx

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

