Suske & Wiske en ’t Solse Gat

bospad12

Grapje hoor, die titel, ineens moest ik daar aan denken, het had zomaar gekund, die titel voor Suske en Wiske, dat lijkt mij wel wat. Dat wordt dan net zoiets als de Witte Wieven album. Goed, we begonnen aan onze tocht, ik ging af op mijn herinneringen en vanaf dit boshuis waar wij zouden starten wist ik het helemaal niet. ~klik hier~ .

bospad1

Ik wist al dankzij het programma Binnenste Buiten dat wij hier op een punt zaten met 8,5 km lopen, nu wandel ik graag, maar of ik dit zou gaan redden? Gezien ’t Solse Gat, dan pas ergens op het einde zou komen, ja dat was mij teveel en te ver. We begonnen toch aan de tocht, en ja hier was wel regen geweest, maar die was allang vertrokken, ergens zou er hooguit 1 klein buitje overtrekken had ik al gezien op buienradar.

Een klik op de foto en ze worden groter en je krijgt een slidewhow.

We zagen vrijwel direct al overal paddestoelen of in dit geval bankjes, niet zo gek, zo nat als het geweest was en als de zon nu staat, is het ook direct scherp en warm natuurlijk, dat wil wel. Met goede moed begon ik aan de tocht samen met L. Hij was wel nieuwsgierig nu  naar dat gat waar ik zoveel al over had vertelt.

bospad5

Wat werd ik blij mensen, dat wij al vrij snel kwamen wij dit paddestoeltje tegen en ja wij bogen af, ik werd nog meer vrolijk en hop de paden op, de lanen in!

bospad6

bospad7

Ik schoot een hoop foto’s omdat de zon zo mooi tussen de bomen door kwam, maar ja, in het echt moet je dat zien eigenlijk, is het wel echt te vangen op een foto 😉

De volgende foto, er kwam damp uit de grond, heb het geprobeerd te vangen en dit is de enige foto waar ik het zelf zie, maar ik was erbij natuurlijk.

bospad8

Zien jullie het? Precies in het zonlicht, boven het mos gedeelte.

Al vroeg in de prehistorie werden de bossen bewoond door mensen. De bossen werden gekapt om hout voor de huizen en schuren te winnen. Later in de 17e eeuw werd er ook hout voor de bouw van schepen gebruikt. De boeren gebruikten alleen de bomen met een rechte stam, de kromme stammen werden niet aangeraakt omdat ze niet bruikbaar waren. Dit proces heeft jaren geduurd en hierdoor ontstond er een bos met kromme en in elkaar gegroeide bomen. In de volksmond zijn deze kromme bomen bekend als de ‘dansende bomen’.

bospad9

bospad10

Jaren later kwam het terrein in handen van de Oranjes. Zij hebben het terrein beschermd tegen menselijk ingrijpen en als jachtterrein gebruikt. Van de Oranjes ging het bosrijke gebied over naar Staatsbosbeheer. Sindsdien heeft de natuur vrij spel en mogen recreanten van het oudste bos van Nederland genieten.

bospad11

Boswachterij Speulder- en Sprielderbos wordt verdeeld in 3 typen: het ‘boombos’, het ‘donkere bos’ en het ‘lichte bos’.

  • – Het ‘boombos’ is het gedeelte dat sinds de prehistorie bekend staat als bos.
  • – Het ‘donkere bos’ is het terrein met bomen met zeer dichte kronentakken. Hierdoor komt er weinig zonlicht tot de bodem en is er weinig bodembegroeiing.
  • – Het ‘lichte bos’ zijn de alledaagse jonge bossen van grove dennen, beuken en berken.

De gevarieerde bodemgesteldheid en boomtypen hebben een groot dierenrijk aangetrokken. Elk bostype trekt namelijk weer andere bewoners aan.

bospad15

Het circa 3300 hectare grote bos is een typisch en zeldzaam perceel ‘boombos’ met de zogenaamde ‘dansende’ bomen in hartje Veluwe.

bospad13

We liepen een heel eind, voor mijn gevoel, er was bijna niemand te zien, of in de verte. Ergens begon ik langzamer te gaan, het klopte niet voor mijn gevoel, ik zag teveel dennen, we kwamen geen weg bewijzering meer tegen, of we snapten het niet, eerst geel/blauw, daarna rood/wit, en nul paddestoelen, of wat dan ook, en kruisingen, zonder ook maar enige aanduiding welke kant je op moest of ging… In mijn herinnering moesten we vooral loofbomen gaan zien, en dat was dus juist contra. Dus besloot ik het pad telkens linksaf te nemen, al jong geleerd, als je niet weet waar je heen gaat, sla dan telkens dezelfde kant af, en zo kwamen we weer uit bij Boshuis Drie.

bospad14

bospad17

Daar was het wel druk en ergens zei ik al, we hadden het fietspad moeten gaan volgen, want die boog ergens af, maar goed, ik ging hier naar binnen, en vroeg het gewoon. De dame keek mij ongelovig aan en ze bleef ook stil, om vervolgens te zeggen: U kunt er met de auto heen, er is een parkeerplaats en dan nog een klein stukje lopen…

En dit, had ik al eens tegen mijn moeder gezegd ook, dat ik in mijn herinnering samen met mijn oom, weleens met de auto daar ben geweest even, ooit… Mijn moeder zei mij, nee… we waren altijd op de fiets…. Ik wist gewoon, dat ik ergens ooit met de auto daar was geweest, maar ja, je bent nog klein, zoveel verhalen, en mijn familie houdt van verhalen, wat ik later nog zal vertellen, we konden de auto in en op zoek naar ’t Solse Gat!

Heb jij een bepaalde plek waar je vroeger veel en vaak heen ging als kind waar je al jaren niet meer bent geweest? Zo ja, waar?

22 thoughts on “Suske & Wiske en ’t Solse Gat

  1. Ik zie het, maar het is puur licht wat op zeer fijne stofdeeltjes schijnt en dat zie je dan op deze manier.
    Ja, ik heb zo’n plek. In Vlissingen op het terrein van de Schelde stond een oud huis waar wij als kind vaak naar toe gingen. Het zou nu niet meer kunnen want alles daar is gesloopt. Ergens jammer, maar anders was het wel ingestort. Verder kwam ik echt veel onder de boulevard. Dat kon toen al stiekem. Nu kun je er rondleidingen krijgen.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Ik weet dat het een oorsprong heeft zoals jij vertelt, maar als je het da ziet, voelt het toch altijd weer als magisch, de natuur staat voor niets, en is gewoon vaak pure magie als je maar durft te kijken 😉 Mooi, jouw herinneringen, jammer dat het er niet meer is, en van de boulevard… lol… 😉

      Like

  2. Ik ben al een tijd niet meer op de Brunssumer heide geweest, daar waar de rode beek ontspringt en het vaak niet pluis is:
    Zie de moord op Nicky Verstappen op de Brunssumer heide;
    Het Heerlense CDA-raadslid Trudie Souren is dood gevonden op de Brunssumerheide;
    Het zou ook zomaar een Suske en Wiske album kunnen zijn, of een echte Thriller. Veel van dit soort plaatsen worden in de nacht de speelplaats van lieden, gespuis, die je er overdag niet vindt.

    Liked by 1 persoon

  3. Prachtplaatjes! Ze doen me denken aan Het Leudal – en daarmee beantwoord ik meteen je vraag ;).. Ik denk dat jij helemaal los kan gaan in dit natuurgebied ( inclusief de oude watermolen, kloosters, grafheuvels e.d. – uiteraard spookt het er ook).. Ik vond de sfeer er altijd op een vreemde manier vertrouwd. De Bossen op de heuvels in Zuid-Limburg bezocht ik ook vaak, met name die in Spaubeek en Schinnen. Misschien een paar tips dus, voor wanneer je ‘toevallig’ in Limburg bent 😛

    Liked by 1 persoon

    • Als ik alleen zou zijn, of met de juiste metgezellen… dan ja dan zou ik los kunnen gaan, nu dus niet, maar wel L. dus laten voelen, hij voelde het 😉 En dat is ook mooi, iemand bewust maken van… 😀 Ja, Limburg ook zo’n plek, ik kwam vroeger vaak in het Geuldal, na hier opgegroeid te zijn in de vakanties, werd dat daarna juist het Geuldal, Zuid Limburg, en wat zou ik daar ook in het nu graag naar toe willen en dan een paar weken om alles weer op te snuiven en nu bewust te voelen, toen was ik nog maar een tiener, maar ik herken wat je zegt, zonder alles te weten en bewust te zijn 😉

      Liked by 1 persoon

  4. Ja die vraag ga ik niet beantwoorden, dat is het solse gat natuurlijk 😉 Het was inderdaad heerlijk om op te groeien in het bos. Ik kwam er graag, mocht ook overal in alle bomen klimmen. Later toen ik ouder was ging ik er met zussen alleen heen en nog later alleen nog maar met vriendinnen 😉

    Love as always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  5. moet een mooie log zijn als je met nummer 13 begint.
    Hans en Grietje had ook gekund.
    De parasitaire reuzen zwam tast heel veel bomen aan, ook hier in de stad.
    mooie foto’s van het licht in de bomen.
    Mooie kever in de boom gemaakt. Hans

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

