Crochet: Quiraing Shawl/Wrap: The Isle of Sky

Crochet-Quiraing-Shawl-2

Quiraing is de naam van een aardverschuiving op de oostelijke zijde van de Meall na Suiramach, de meest noordelijke top van de Trotternish Ridge op het eiland Skye in Schotland. Quiraing is 543 m hoog en zijn benaming stamt uit het Oudnoords. De woorden kvi en rand betekenen ronde plooiing. In het Goidelisch wordt deze plaats Cuith-Raing genoemd.

Er wordt verteld dat ten tijde van de invallen van de Vikingen hier vee werd verstopt. Quiraing is het enige deel van dit gebied dat nog verschuift: de weg aan de basis bij Flodigarry moet nog ieder jaar worden hersteld.

quiraing-shawl1

Deze wrap, shawl, omslagdoek, vond ik in een FB groep. De naam, de uitleg, ik werd er verliefd op en zag ik dit nu goed? Had ik nu ook nog eens de juiste whirl van Scheepjes? De Pistachio oh so nice lijkt zo op wat ik op de foto zag in de PDF. Dat ik mij eraan heb gewaagd. Omdat ik eerst even voor 5 aug. liever nog daarvoor ~deze~ klik, af wilde hebben, dan komt vriendin even naar Nederland bij mijn ouders, ging deze shawl even in de wacht. Terwijl ik al heel ver was.

crochet-Quiraing-shawl4

En nu kon ik deze dinsdag afhaken en afronden, en gisteren zelfs al gedragen, end at ongeblockd zoals het wel nodig is, dat morgen maar even doen, denk ik, of het weekend. Blocken betekent uitrekken met water, zodat de shawl strak blijft staan en niet telkens krult 😉 Dat is een speciale techniek.

crochet-Quiraing-shawl5

Wil jij deze nu zelf haken? Het patroon vind je op Ravelry in PDF, gratis: ~klik hier~ .

Wil je nog meer prachtige shawls vinden, vaak met vertaalde patronen? ~klik dan hier~ .

Wil jij deze shawl zelf hebben maar kun je niet haken? Dan mag je mij altijd ene berichtje sturen,  (op de over mij pagina vind je ergens een mail 😉 )

Ik ga jullie weer even verlaten, de Zomerfair van gisteren is absoluut weer een geslaagde dag geweest, en ook vandaag mag ik weer even werken, dus al het andere houden jullie nog tegoed van mij 😉

 

23 thoughts on “Crochet: Quiraing Shawl/Wrap: The Isle of Sky

  1. Ik vind hem prachtig, maar zal er zelf maar niet aan beginnen om er zo een te haken 😛
    Ja wat een verhaal. De geschiedenis. Die Vikings hebben heel wat rond geworven voor de plunder en om te veroveren. Het is ze toch niet echt helemaal gelukt.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha jij weet mij te vinden 😉 Ik viel dus ook voor de beschrijving 100%, en dat ik hem ook mooi vond natuurlijk, want dit is wel even puzzelen geweest, maar Schots en dit verhaal, ja… De kleuren, die kloppen toevallig ook nog met origineel, ik ben echt happy met deze 😀

      Liked by 1 persoon

    • Dat valt wel mee, als je eenmaal kunt haken natuurlijk 😉 Zoiets als dit, als ik achter elkaar elke dag wat kan doen? Een week ongeveer, het is de tijd die bepaalt hoeveel en vaak ik door kan haken 😉

      Like

Geef een reactie

