Vandaag is geel!

geel1

Vandaag is geel, hoe heb ik het zo kunnen timen (inplannen), dat dit blog nu net op de ZONdag tevoorschijn komt? Geen idee, ik vertel gewoon mijn reis van afgelopen woensdag. Gisteren het landkaartje, vandaag is geel.

geel2

Het valt altijd op, naast rood, het geel van vele soorten bloemen en zelfs planten. Een waterplant, volgens mij ook wel de plomp genoemd, deze dan, want een lelie is het eigenlijk niet πŸ˜‰

geel3

En hier, geen idee, behalve de boerenwormkruid dan weer die er ook bij staat, de voorste noem ik zelf altijd al jaren, de gele kamille, of die bestaat? Geen idee, maar de donkere uitgebloeide knoppen doen mij altijd aan het hard van de kamille denken, daarom dus eigenlijk, in bloei… not so much.

geel4

Nog meer boerenwormkruid ~klik hier~ wat je ermee kunt doen, als je het droogt kun je er zelfs mieren, vliegende mieren en muggen ermee buiten houden of verjagen zelfs. Kaneel werkt ook bij mieren πŸ˜‰ Mocht je een lintworm hebben, dan kun je hier thee van zetten en drinken, weg lintworm, althans.. dat zegt men, als jij het uit gaat proberen hoor ik het graag πŸ˜›

geel5

De kleur geel, men houdt ervan, of haat het, ik ken mensen die van beiden zijn, de 1 heeft er echt een pleuris hekel aan, de kleur geel, de ander houdt zo van geel dat zelfs zijn auto knalgeel is. Wat zegt dat eigenlijk over de personen zelf?

geel6

Volgens mij familie van de hoefblad, ik weet het ook allemaal niet meer zo goed, vroeger wel. Maar geel, wat zegt de kleur geel in symboliek.

De kleur geel staat voor zonnig. Binnen kleurentherapie heeft geel invloed op ons intellect en beoordelingsvermogen. Het stimuleert de geest en de concentratie. Geel wordt vaak toegepast bij reuma en artritis. De complementaire kleur is paars.

Wat zo grappig is, alles kent een positieve en een negatieve kant, zo ook kleuren, als iemand teveel van 1 kleur houdt, dan kun je ook de negatieve kant bekijken. Ik weet toevallig dat geel in de negatieve zin, dus teveel aanwezig is bij iemand in huis of om zich heen, dat het voor jaloezie staat. (in relaties). Ik heb er een heel boek over, omdat ik graag met kleuren bezig ben, stift, ecoline, verf of potloden, pastels… is het handig om te weten. Bij mij werken kleuren echt als een soort van therapie.

Ik weet nog dat ik ooit in de avond dacht, rond een uur of half 9, ik was best loom en moe, kom laat ik een doek alvast een onderlaag in kleur geven. Het werd robijn/brandweerrood en heel helder. Dat heb ik geweten een doek van 70×90 cm, best groot helemaal met rood, of het grootste gedeelte… Ik heb daarna lopen stuiteren tot een uur of half 4 in de nacht.

geel7

Geel, als ik het nu zie, denk ik aan 2 personen tegelijk, de één die het zo lief heeft dat er een gele auto voor de deur staat, en de ander die het haat als ik weet niet wat. Al snap ik zelf niet hoe je überhaupt 1 kleur zo kunt haten, alles staat met elkaar in verbinding, net als in de natuur en de natuur laat toch echt heel veel geel zien, samen met groen, en in negatieve zin? Staat bij groen: afgunst.

Ik wens jullie een hele fijne zondag toe!

 

 

 

26 thoughts on “Vandaag is geel!

  1. Goede morgen lieve Morgaine en een mooie, gele zondag gewenst.
    Ook ik hou heel veel van de kleur geel, mij om het even welke betekenis je er aan geeft, je wordt er gewoon vrolijk van hΓ©.
    Voor jou gevonden:

    Velden geel koolzaad
    de maan staat in het oosten
    de zon in westen.
    Buson (1716 – 1784)

    Liked by 1 persoon

    • Oh wat prachtig Gerda, dank je wel, kort en krachtig en de maan en de zon, zo is het maar net πŸ˜‰ Geel is gewoon mooi op zijn tijd, buiten en zo hier en daar binnen, gele muren? uhhhh hahaha

      Like

  2. Geel, de kleur van de lente. Toen ik nog een vijver had stonden de gele waterplanten als eerste in bloei en die waren geel.
    Ik zou zelf niet in een gele auto gevonden willen worden. Dat zegt genoeg denk ik he πŸ˜›

    Liked by 1 persoon

  3. Geel is een mooie kleur in de natuur.
    De gele waterplant komt hier ook voor, kleine bloem en grote bladeren.
    Een zonnige logje. Hans

    ot, data typiste worden nog wel gevraagd πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  4. Ja hoor hier zo eentje die van geel houdt πŸ˜€ Heel mooie foto’s, echt van genoten! Die ene met de reflectie in het water is echt mooi geschoten. Geen zondag, wel een gele maandag voor mij haha πŸ™‚ xx

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

