Hoe krijg je een kat in de krabpaal?

picasso-paal7

Vijf jaar en nu pas een krabpaal. En het gaat goed, meer dan goed, sterker nog, de paal is eigenlijk te klein voor hem, om echt op te kunnen liggen, dat is jammer, maar daar kan ik misschien zelf iets aan doen met een beetje hulp, de lig of zit bakjes die erop zitten komen heel veel kleiner uit dan op de foto die ik zag op internet. Maten zeggen mij niets ivm de dyscalculie die ik heb dus is het pas bij echt zien, een weten voor mij.

picasso-paal1

En toch zit hij er graag op en rent erin van tijd tot tijd. Ik had zelf verwacht dat ik heel lang bezig zou zijn om hem erin te krijgen en vooral hem te leren dat hij daar mag krabben wat hij wil ipv aan de bank πŸ˜‰

Picasso-paal2

Het heeft mij slechts een paar dagen gekost en hij vloog er zelf al in, en echt hoor, soms denk ik, woops… die paal gaat om! Tot nu toe gaat het goed en zoals jullie kunnen zien, omarmt hij de paal helemaal.

picasso-paal3

Het is best wel een bekend gegeven dat een oudere kat moeilijk in een paal te krijgen is, en dat ligt niet aan de kat vaak, maar aan de mens, die denkt dat het wel vanzelf zal gaan allemaal. Nee, hier moet je wel wat voor doen.

picasso-paal4

Hoe krijg je een kat in de krabpaal?Β 

  1. Met heel veel geduld en eigen tijd, je moet er echt tijd en aandacht aan besteden.Β 
  2. Snoepjes geven, maar dan op de paal. De kans is groot dat hij of zij ze eerst weer op de grond mee neemt, maar je kat is er wel in of op geweest.Β 
  3. Kattekruid, simpel maar doeltreffend, nu heb ik een pol echte kattenkruid staan op het balkon en deze heb ik over de palen met cocos heen gewreven, vervolgens de kat opgepakt en met zijn neus tegen de paal aan gezet.Β 
  4. Zijn favoriete speeltje op de paal gooien of leggen terwijl hij of zij het ziet. En ook hier tijd aan geven, maar soms ook even terug trekken en doen of je niets ziet.Β 

picasso-paal5

Op den duur, elke dag even tijd aan besteden en ergens ook weer terug trekken, je hebt de nieuwsgierigheid gewekt door de snoepjes en eventueel zijn of haar speeltjes erop te leggen of te gooien. Een kat doet graag dingen in het geheim en dus trek je terug en gun het tijd om zelf te verkennen.

picasso-paal6

Ik heb vooral deze hoge paal gepakt om telkens in te wrijven en nu springt ie er als een bezetene vanzelf wel in, neemt niet weg dat het nu een verwennerij is om soms nog even wat kattenkruid te wrijven zoals je hier ziet. Even een opfrisbuurt. Later de lage palen bij de grond gepakt en de bakjes ook goed ingewreven ook al past hij er niet in, hij gebruikt er wel eentje telkens.

picasso-paal7

Wat ook heel erg belangrijk is? De plaats van de krabpaal waar jij deze neerzet. Zorg dat het een plek is die eigenlijk best prominent is, waar je kat alles kan overzien, liefst het hele huis. Deze paal staat vlak bij de balkondeur, op zo’n plek dat hij lekker naar buiten kan kijken, en ditmaal hoger dan op de vensterbank, ik zie hem daar ook niet meer zitten, op de vensterbank, maar wel hier.

picasso-paal8

Er gebeurt niets buiten, dus nog even de paal aanvallen dan maar… om dan, in rust stand te gaan en lekker naar buiten te kijken.

picasso-paal9

Na een kleine maand nu, is hij er heel blij mee, soms kan ik naast hem staan en kijken we samen naar buiten, dan krijg ik kopjes zelfs, een verstandhouding, een dank je wel. Op andere momenten zoals hier? Moet ik oppassen, komt door het kattenkruid natuurlijk, niet zo gek, want dan gaan de nagels uit, tot ie weer zoals op de laatste foto wat rustiger is. Niet alleen Picasso geniet, maar ik net zo hard, voor elke keer dat ik hem hoor krabben laag of ineens zie springen hoog.

Wat ik nu absoluut weet, is dat ik ga kijken of ik aanpassingen kan maken zodat hij nog hoger lekker kan liggen en slapen als hij wil, en meer ruimte maken, om op deze hoogte lekker te kunnen liggen, en natuurlijk om voor een goede paal te sparen, die geschikt is voor hele grote katten, maar ja, die zijn dan ook wel direct een heel stuk duurder πŸ˜‰

Deze krabpaal komt bij TecTake vandaan ~klik~ ook al is dit verder geen reclame, ik heb goed gezocht en het mocht nog niet te duur zijn, omdat je nooit weet of het lukt met een oudere kat. 48 Euro heb ik hiervoor betaald, verzending gratis, met 3 dagen binnen. Dit is een tip voor de kleine beurs.

 

 

 

 

30 thoughts on “Hoe krijg je een kat in de krabpaal?

  1. Hier geen krabpaal. Poes geeft er niet om. We hebben dat wel geprobeerd namelijk maar na een jaar de krabpaal maar weggegeven aan iemand anders.
    Leuk om te zien dat het bij jou wel lukt. Hij geniet er duidelijk van en jij houd een mooie bank πŸ˜€
    grts

    Liked by 1 persoon

  2. Leuke foto’s, schattig zoals hij de krabpaal haast knuffelt πŸ™‚ Toen ik nog bij mijn ouders woonde hadden we eigenlijk nooit een krabpaal voor de kat, maar er waren genoeg andere dingen om wel aan te krabben. Toen waren ze volgens mij ook nog niet zo populair als nu en schreeuwend duur.

    Liked by 1 persoon

  3. Goede morgen Morgaine en voor straks een even goed weekend gewenst.
    Hihi, hij lijkt wel een paaldanseres, maar wat een mooie serie foto’s kon je van zijn pogingen er ondanks die te klein is voor hem, van maken!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

