#Balconylife

balconylifepicasso10

#balconylife is een hashtag die op instagram wordt gebruikt en in deze tijd van het jaar kan ik die nogal eens gebruiken daar. En dat doet goed. Jarenlang heb ik weinig aan mijn balkon gedaan, tot een jaar of 3 geleden ongeveer, ik begon weer langzaam dankzij de AH moestuintjes wat plantjes neer te zetten, te zorgen dat de planten binnen het weer goed kregen, grotere potten sparen, aarde halen en verpotten. ~klik hier~ย .

balconylife6

boven: phacelia bijenplant en onkruid onderdrukkend ~klik~

Voor mij is dat eigenlijk heel gewoon, ik weet niet beter of er werden planten verpot bij ons thuis, niet elk jaar, maar om de zoveel jaar moest het toch gebeuren, of planten gescheurd en gestekt en weer opgekweekt, van bloemen, tot groene planten en zelfs de bollen zoals een amaryllis ging bij ons jaren mee. Ergens hoorde ik die tuinman Rob zeggen op tv… kamerplanten in een tuincentrum, bloeiende vooral, zijn eenjarig en na een seizoen gooi je ze weg en haalt een nieuwe? Huh? Dat was een gigantische trigger voor mij!

kaasjeskruid1

boven: Groot Kaasjeskruid, bijen en hommel aantrekkingskracht ~klik~

Bullshit! Vooral voor kamerplanten en zelfs voor die bij de supermarkt, met regelmaat koop ik en plantje gewoon bij een supermarkt, AH het meest denk ik, als ze weer aanbiedingen hebben en de orchidee was vorig jaar voor het eerst dat ik die kocht en in huis haalde, om direct de info te zoeken en deze dus te proberen weer in de bloei te trekken. Nou mensen, ze bloeien nog, er is nu pas 1 bloem, die sinds maart open is nu… die iets begint te verdrogen, ja deze kan er eigenlijk uit, maar zo zonde, ‘the chain of flowers’ zal dan gebroken worden ๐Ÿ˜‰ ~klik hier~

balconylife9

boven: lavendel ~klik~

En nu ben ik mijn balkon aan het uitbreiden, en vorig jaar kocht ik 1 emmer bij de Action, nul gaten erin en daar staat nu van alles in, cherry tomaat die nu wel in bloei staat, erg laat ook wel eigenlijk, dus we zien wel of dat nog tomaatjes worden.

Het groot kaasjeskruid uit het AH moestuintje is een oude bekende waarvan ik niet wist het dat het zo heet, nu wel. En er zit die paarse bijenplant is, waarvan ik de naam telkens vergeet… ๐Ÿ˜‰

balconylife8

#phacelia

balconylife7

De tomaat, dit staat allemaal in 1 emmer, samen met nog een plant waarvan ik niet weet nog wat het worden gaat, hahaha ik had zaad mee gekregen van mijn werk en dat zouden stokrozen moeten zijn, maar tot nu toe, zit er niets in, geen knopvorming om zeker te zijn of dat nu zo is, zo wel, had er al iets veel hogers uit moeten komen, maar misschien is die emmer te klein, heb ik er iets teveel in gezet.

kaasjeskruid2

Dan is er nog de vlinderstruik welke ik vorig jaar klein in de bloei heb gekocht, ook bij de AH stonden deze, van mijn moeder kreeg ik een emmer, wel met gaten erin, om deze in te zetten, en vorig jaar was er natuurlijk bloei, ik weet hoe je deze in de tuin, in volle grond moet en kunt behandelen, maar op emmer is een ander verhaal. Dit werd een op hoop van zegen verhaal voor mij, niets aan gedaan, buiten laten staan afgelopen winter, het leek erop dat het niet goed ging. Maar nu, vol in de knop! Hier heb ik nog geen foto’s van, omdat de knoppen nog zo klein waren en nog niet open ๐Ÿ˜‰

kaasjeskruid3

De lavendel is voor het eerst dit jaar, en best een lastige soort deze, deze hangt snel als er te weinig water is geweest, de originele lavendel staat er ook eentje van, je weet wel, die ruikt naar de kasten van vroeger en in vele zeepjes als vroeger, wat velen aan oma doet denken, hier niet hoor, mijn oma kon niet zo goed tegen sterke geuren binnen, parfums etc, alleen van de tuin buiten ๐Ÿ˜‰

Of dit zal overwinteren dat lijkt mij sterk…. Ik ga mij eens verdiepen, de originele misschien wel.

kaasjeskruid5

Ik zie wel, wat ik wel weet, is dat ik er weer heel veel tijd en energie in steek, met mijn gietertje waar slechts een liter in kan, loop ik met grote regelmaat, met warme dagen dus elke dag, heen en weer van keuken naar balkon om te zorgen dat er water genoeg is. Het was even zoeken, vooral voor de emmer zonder gaten, maar die heeft echt heel veel water nodig, een gieter per keer het liefst, liever nog meer.

kaasjeskruid4

Ik doe het allemaal op intuรฏtie, dat water geven en verzorgen met de basiskennis die ik al van jongs af aan mee heb gekregen, geef ze liefde, water en zorg dat dood blad en uitgebloeide bloemen weg gehaald worden, om zo nog meer bloei te creรซren.

kaasjeskruid11

Ik zit niet graag op mijn balkon, niet meer, teveel herrie van verkeer, mensen die keihard telefonerend onder je door gaan, schreeuwend, nee nul kinderen praktisch in de buurt, dus dat niet eens! Maar met regelmaat ben ik zeker wel even buiten, ik ben weer meer buiten op mijn balkon, om te genieten van de paar planten die ik heb en langzaam vormt zich weer de bloemenzee van vroeger, hoe ik hier ooit gestart ben, met bloembakken aan de rand gevuld met van alles, aangeleverd door mijn opa…

Ik zie wel, dankzij mijn werk ook, is dit weer gaan bloeien in mijzelf, verzorging van mijn planten en plantjes en echt, sommigen heb ik verwaarloosd, jaren lang zelfs, en nog steeds zijn ze er…. en ik zie ook hen, als een spiegel van mijn ziel, een vetplant in de keuken, die ook niet lijkt te willen verhuizen, heb ik al eens geprobeerd, naar de woonkamer, de slaapkamer, maar telkens laat deze plant weten… in de keuken… daar doe ik het het best.

Heb jij veel groen in huis?ย 

 

 

27 thoughts on “#Balconylife

  1. Of het veel is weet ik niet maar hier staat wel het een en ander aan groen in huis. EN buiten ook natuurlijk. De voortuin is helemaal gevuld met planten die goed zijn voor bijen, vlinders, en ander vliegspul.
    En achter staan zelfs bomen dus het zit wel goed hier denk ik ๐Ÿ˜€

    Liked by 1 persoon

    • Dat bedoel ik, zo had ik ooit oranje lelies gekocht, 3 potten, 5 euro… 2 had ik er helaas weg gedaan in wintertijd, eentje was blijven staan, om dan ineens weer bloei te zien, aan mijn ouders gegeven en in de volle grond gezet…. die bloeit ook nog, da is 4 ek’s geleden of zo, hahahahha

      Like

  2. In ons vorige huis op mijn balkon, had ik een houten plantenbak gemaakt aan een kant van het balkon, stond vol met platen !
    Aan de andere kant had ik een betonbak staan van de Gamma, je weet wel een bak waar ze cement in maken…er zat een dikke laag van die terra korrels in en daarboven had ik een klein gaatje gemaakt…zodat overtollig water kon weglooen maar er wel altijd water op de bodem zou staan, zodat de planten niet uit zouden drogen ..de perenboom die daar jaren heeft in heeft gestaan, staatnu alweer zes jaar zijn best te doen hier in de tuin .
    En ook jouw balkon kan zo groen worden als je zelf wil ๐Ÿ˜œWat ik er van zie …word het al heel mooi !

    Liked by 1 persoon

    • ja en nee, het moet storm aan kunnen en slagregens, heb het heel groen gehad, maar amper bloemen waar het moest bloeien… omdat ik in een tocht hoek en draaihoek van de wind zit… ๐Ÿ˜‰ Dus ben ik nu met wat stevigere dingen aan de slag en uitproberen weer, wat wel en niet werkt!

      Like

  3. Stokrozen zijn tweejarig, dwz dat je dit jaar geen nog bloemen zal krijgen. Je zou nu alleen wat (kleine) bladeren moeten zien. Maar wacht maar af tot volgend jaar …
    Ik wist het ook niet toen we ze vorig jaar gezaaid hebben. Ik dacht al dat we een kat in een zak gekocht hadden. ๐Ÿ˜‰ Tot ik op een tuindersforum de vraag stelde en als antwoord kreeg dat ze pas het tweede jaar bloeien. Ben nu wel benieuwd of we volgend jaar van deze planten bloemen gaan krijgen, of we weer twee jaar moeten wachten. Voor alle zekerheid hebben we er dit voorjaar nog wat gezaaid, dus bloemen zullen we sowieso wel hebben volgend jaar.

    Hebben wij veel groen? Ons huis is eigenlijk midden in het groen gelegen. Veel bomen, gras (dat nu helaas meer geel dan groen is), groene vaste planten, bloeiende vaste planten en op het terras vrolijk gekleurde potten met kleurige bloemen (lathyrus, platycodon, echinacea, …). En tegen een lelijke oude muur heb ik kleine potjes gehangen met portulaca. Mijn hangend tuintje! Er staat een foto van op mijn blog.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen groene vingers heb, maar het groeit en bloeit allemaal dat het een lieve lust is.

    Liked by 1 persoon

    • Dat klinkt geweldig! En ja een tuin is meestal makkelijker, als je het maar bij houdt, in volle grond als het aanslaat, dan gaat het ook wel, Dank je wel voor de stokrozen, dat ze eventueel pas volgend jaar gaan, want inderdaad, ik zie nu alleen blad, en dat wist ik ook niet, op het werk doen ze er nu niets aan en het blijft groeien als onkruid en bloeit dan ook, wat nu ook logisch klinkt, omdat het zaad verwaait… en vanzelf weer opkomt telkens dus jaar na jaar… bloeien ze dus daar….

      Like

  4. Uhhhhmmmm… er ligt kunstgras op het balkon en mijn zusje heeft een minikweekkas (denk een halve meter lang en dertig breed) vol met bloemen. Nouja, groen, overal in die bak. Er begint nu wel iets te bloeien, dat is wel tof om te zien.
    Mooie foto’s weer! โค

    Liked by 1 persoon

    • whahahahaha stoute tomaat, het zou andersom moeten zijn, hahaha can happen? blijkbaar ๐Ÿ˜‰ Dank je wel, dit jaar doe ik er ook echt mijn best voor ๐Ÿ˜‰ Nu twijfel ik ook op dit moment, straks begieteren of… wacht ik af of er regen genoeg komt zoals voorspeld net in 6 uur nieuws ๐Ÿ˜‰

      Like

  5. Bij mij doen zogenaamde eenjarige planten het ook weleens veel langer… Het ziet er hoe dan ook lekker kleurrijk uit op je balkon. Ik hou ook wel van de soorten die jij hebt staan. Wel jammer dat je zo een luidruichtig balkon hebt. Hier kan ik er nog wel van genieten, al zal ik blij zijn als ik straks een tuintje heb. Dan wil ik van die bermbloemen gaan zaaien, vind ik altijd zo mooi. Klaprozen enz.

    Liked by 1 persoon

  6. Heel mooi hoe je dat hebt gedaan zeg! Prachtige bloemen! In Nederland had ik ook van alles, maar nu hebben we bijna niets meer eigenlijk. We hebben ook een heel klein huisje maar. Op het balkon staat wel wat maar dat is ongeveer dood, dus moeten eigenlijk wat nieuws gaan kopen haha

    Liked by 1 persoon

  7. Ja om lekker buiten te zitten heeft jouw balkon eigenlijk teveel geluid van de weg en station ja, wat eigenlijk wel jammer is.
    Hoezo maar 1 seizoen en dan weggooien? Onze planten gaan ook al jaren mee; gewoon verzorgen dan wil het wel. ๐Ÿ˜›

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

