De tuin: Waterballet op mijn werk

tuin1

De dagbesteding Het Kan, is absoluut mijn favoriete werkplek, elke donderdag ga ik daar met plezier heen. Nu het weer goed is kan ik er op de fiets heen waardoor ik nog meer vrij ben om te komen vooral zo laat als ik wil. Ik probeer het rond lunchtijd te kienen, de ene keer ben ik zo op tijd dat ik mee eet met de groep, de andere keer kom ik op de helft aanzeilen en zit ik zo in de tuin samen met mijn collega’s en de cliΓ«nten.

tuin4

Afgelopen donderdag zaten we heerlijk in de tuin, ik best wel stuk van het witten het weekend daarvoor en een mini terug val op de afgelopen woensdag, was ik dus niet echt helder. Dat maakt niet zo heel veel uit, ik ben er ter ondersteuning en om aandacht te geven waar nodig. Dit keer gaf 1 van mijn collega’s aan dat de tuin weer, alweer te weinig aandacht had gehad en dat er eigenlijk goed gesproeid zou moeten worden. Er is immers een moestuin naast de vele bloemen die er ook groeien. Normaal gebeurt dit dan aan het einde van de dag en laatste half uurtje zo ongeveer.

tuin2

Ik zei direct, oh dat wil ik zo wel doen dan! En dat was goed, ipv direct binnen na de pauze, bleef ik dus buiten, met even de hulp van mijn andere collega, slang, water aansluiten, en de sleutel voor de buitenkraan en daar ging ik. Nu weet ik, dus voortaan weet ik alles zelf te vinden voor een eventuele volgende keer πŸ˜‰

Heerlijk vond ik het, er moest echt heel veel water komen, dat weet elk mens die een tuin heeft en vooral moestuin als het zolang droog is geweest. En hier 3 groepen, 3 collega’s en niemand die dit opvangt tussendoor behalve zijzelf. Jullie snappen dat dit dus vaak blijft liggen naast alle andere zorgtaken die er dagelijks zijn. Ik had nu gewoon even de tijd en kwam aan in de moestuinbak noem ik het maar even, zoals te zien op foto 1.

tuin5

Ja, er staan ook frambozen en een braam πŸ˜‰ In de moestuinbak stond ik te kijken, te staren en zag ineens de tomaten tussen het onkruid door. Dit kon eigenlijk niet en toen ik 1 van de tomatenplanten opzij duwde zag ik… broccoli? Die was gewoon onzichtbaar dankzij het super hoge onkruid wat er tussen stond. Ja, dat kan niet! het moet wel licht hebben en die wortels van het onkruid zuigen het water nog eerder op zo. Dus begon ik te trekken….

Shit… echt shit… waarom deed ik dat nou!!!!!

tuin6

Ik ben namelijk zo’n persoon, als ik denk, oh alleen daar even, kan ik het niet daarbij laten, als ik eenmaal aan iets start, dan zie ik nog meer, en dan ga ik door, dan kan dit ook wel weg, oh daar staat ook nog, en bodem? Gras, heel veel gras ook, wat als ik dat eruit trek? En toen begon ik gebukt laag terwijl ik het water tegelijk liep lopen, het werd een modderpoel. Het bleef liggen. Ik trok het eerste gras tussen de aardappels eruit en langs de tegeltjes. Ja hoor, het is zover. Kurk droog onder het gras wat ik net eruit had getrokken.

tuin8

SHIT! Nog een grotere shit! Want? Nu moest ik van mijzelf ook al dat lage gras eruit gaan trekken om zowel de tomaten als de aardappels met name water te kunnen geven. anders krijgt het gras en neemt dat het meeste op…. Verstand op nul, ingesteld op meditatief gewoon doorgaan lege geest… ging ik verder en verder, in 1 hand de slang, modderpoelen aanleggen om zo het gras makkelijk eruit te kunnen trekken, ja er ontbreekt wat tuin gereedschap, weet ik niet hoor, heb het niet gevraagd, want natuurlijk vroegen de groepen nu veel aandacht dus heb ik in mijn eentje letterlijk en figuurlijk flink aangemodderd, hahaha

tuin7

Tot ik… zie foto 1, bij de andere helft kwam en daar wilde gaan trekken, geloof mij, toen het net geplant was allemaal en gezaaid, was het allemaal in rechte lijnen netjes… En nu begon ik te trekken en alwetend ben ik niet, dus ik vroeg mij ergens af, wat ben jij, wortel, peterselie? Selderij niet en wat een hoop staat er, kan wel wat uitgedund worden, dus trok ik gras en wat van de ‘peterselie’ mee, SHIT! Wortels!

tuin3

Ik ging rechtop staan, keek nog even rond, had ook al wat komkommerkruid/smeerwortel getrokken omdat deze ook kan overwoekeren. En dat deed het ook in het midden. En ik overzag hoe de wortel plaats had gemaakt op de 1 of andere manier overal woekerend, en erg veel, en ja daar kunnen ze wat mee straks!

Dus riep ik twee van mijn collega’s erbij, die amper zagen wat ik had gedaan, eigenlijk, lol. Maar bij beter kijken, oh ja, geweldig! En toen gingen we even alles overleggen wat is nou wat, nou ja, dat zijn inderdaad wortels, staat nog prei tussen, lenteui, kortom niet te overzien, snijbiet ook nog, tussen al dat gras. Dus dat laten we nu maar even zo, omdat je vanaf hier echt spriet voor spriet zou moeten gaan kijken wat, wat is. Ook zonde!

tuin14

Mijn collega’s gingen weer naar binnen, het bleek alweer bijna pauze tijd, wat ik nog niet eens door had en verder ging met nog alle bloembakken en 1 groot bloembed wat er ook nog was, laat staan de twee bomen met ook nog van alles eromheen πŸ˜‰ Ergens werd ik geroepen, collega 3 kwam naar buiten en die zag direct.. hey Suus, wat goed, je hebt heel veel onkruid getrokken daar!

Kijk, toch nog eer van mijn werk πŸ˜‰ hahaha Moe, stuk in mijn rug, maar totaal voldaan ben ik hier maar gestopt, het bloemen gedeelte ben ik ook nog bezig geweest met trekken, maar op was ik wel. Ik had mijn sporen verdiend πŸ˜‰

tuin15

Vandaag het verhaal, morgen de bloemenfoto’s die ik maakte na deze ronde van opruimen en water geven. Wie weet, heel misschien, fiets ik een keertje extra erheen om nog wat aan te pakken, want er ligt ook alweer een hoop dood blad overal, en dat is ook niet bevorderlijk als je wilt sproeien of als het regent.

Een moestuin is zwaar werk, heb jij een moestuin?Β 

 

 

 

17 thoughts on “De tuin: Waterballet op mijn werk

    • Ja het viel wel mee, ik ging op de fiets weer naar huis, kortom de onderrug blijft dan goed in beweging en daarna gewoon even rust nemen inderdaad πŸ˜‰ maar dat rechtop gaan staan, vrouw oh vrouw, hahaha

      Like

  1. Je bent maar druk geweest! Hopelijk krijg je de kans om het ook bij te houden, dan blijf je eer van je harde werken hebben.
    Geen moestuin hier, heb al moeite met het levend houden van mijn orchidee πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    Liked by 1 persoon

    • Het kan ook klein, en simpel, dit is ook niet eens zo groot, er ontbreekt gewoon mankracht, zo’n tuin heeft ergens soms gewoon 2x per dag aandacht nodig weet ik nog van vroeger van mijn opa… middag en in de avond weer, want eigenlijk, heb ik in de volle zon staan sproeien nu, en dat mag niet… eigenlijk πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  2. Nope geen moestuin en precies om de reden omdat het zwaar en veel werk met zich meebrengt. Ik heb een grote tuin en ik houd er ontzettend veel van maar het is en blijft veel werk om het netjes te houden.

    Liked by 1 persoon

  3. Gelukkig heb je het er goed naar je zin, samen eten is best gezellig.
    Het is inderdaad een droge periode, de natuur is dorstig.
    Je hebt gewoon het gevoel om dingen aan te pakken.
    Ja gras is een water slurper, maar een moestuin is ook erg leuk om te hebben. Hans

    Liked by 1 persoon

    • Deze komkommerkruid, uhhhh we hebben er een paar getrokken, het stond er vorig jaar al in en het overwoekerd echt heel veel! En is ook al overgewaaid net als de munt naar andere stekjes en plekjes, zelfs tussen de tegels πŸ˜‰ Is lekker door de sla, het staat er eigenlijk voor de sier, ze gebruiken het zelf het meest met kookdag natuurlijk, en sla wordt bijna niet gemaakt voor lunch πŸ˜‰ Vorig jaar nog geprobeerd mee te nemen naar huis, hele plant ook, en op emmer gezet, maar dat gaat dus niet!

      Like

  4. Haha leuk! Wat een passie πŸ˜€ πŸ˜› Ik heb geen moestuin, of ΓΌberhaupt een tuin haha, maar vroeger had mijn opa een heel grote tuin waar hij van alles verbouwde. Dat was eigenlijk geen moestuin meer, veel groter nog. Heel leuk om te zien hoe hij alles deed en soms mochten we als kind meehelpen fruit plukken. Leuke herinneringen aan!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

