Scherpenheuvel – Zichem: de waterput

zichem25

Het is alweer anderhalve week geleden dat ik een weekendje bij mijn ouders door bracht met exact in het midden een dagje België voor de boeg mocht mee beleven, wat een heerlijke geweldig dag op het weer na, welke helaas, na al die mooie blauwe dagen met witte wolken nu toch echt grijs bleef.

~klik hier~ voor het eerste deel mocht je alle foto’s in elk geval nog willen zien en meer willen lezen over dit bedevaartsoord. 

zichem26

Wat ik nu jullie ga laten zien is een huisje met een waterput erin, deze is maar liefst 62 meter diep en er staan emmers om zelf te kunnen vullen met wat water en dan kun je luisteren hoelang het duurt voor het water de bodem bereikt, en dat duurt echt best lang!

zichem27.jpg

De waterput, opgetrokken in rode baksteen, dateert van 1682 en was oorspronkelijk 62 meter diep. In het begin van de 19de eeuw was het metselwerk grotendeels ingestort en drong een herstelling zich op. In 1819 was de herstelling afgerond en moest men niet meer naar Zichem om water te halen. Tot in 1910 betaalde de bevolking voor het water dat al trappend in een wiel van 3 m diameter werd opgehaald. Voor water, dat men niet zelf putte, moest uiteraard meer betaald worden. De waterput is vandaag nog steeds een veelbezochte toeristische attractie. Er wordt evenwel geen water meer bovengehaald.

Bron: klik

zichem28

Tot mijn super grote verrassing kwamen deze twee foto’s eruit, eerste is zonder water, de tweede is ‘staged’ met water on the side, en ja, zonder flitser genomen, dit was echt een op hoop van wensen foto, we zullen zien wat eruit komt.

zichem29

Iets bewogen, maar je ziet het water duidelijk gaan… best wel bijzonder, bij navraag of mensen hier ook muntjes in gooien, dat doet men dus absoluut niet!

zichem30

Voor de liefhebbers, en nee er is gene molen of zo, het is echt alleen een waterput… Dus dit verraste mij ook, deze stellage erachter.

zichem31

zichem33

Verder was er niet veel te zien hier of te beleven, wederom erg donker, ik heb echt in alle foto’s heel veel kleur weer zelf moeten terug brengen om er iets van te maken. Maar dat mag de pret niet drukken. We gingen verder, op zoek naar een terras.

zichem34

Mjah, als je familie leden hebt met dit als voornaam… kun je er niet omheen natuurlijk 😉

zichem36

ja, die molentjes, die zagen we dus overal, van die houten keten, of kraampjes, altijd open en echt overal van die windmolens te vinden, mijn pa vroeg of ik er ook eentje wilde, eerst was het nee, maar toen leerde ik iets, later op een terras, het viel op!

Ik heb er geen foto’s van, maar alle mensen die op een fiets voorbij kwamen, hadden een windmolentje voorop de fiets staan… jong en oud, maakte niets uit! Toen leerde ik, reden onbekend, dat iedereen in Zichem dat doet, zo ook op balkons of in tuinen dus, een ja, toen ik dat leerde, moest en zou ik op de terugweg alsnog een molentje mee, maar nu trok mijn pa zich terug 😉 Dus kocht ik er zelf eentje, nee die zit nog niet op mijn fiets, nog geen tijd gehad om die erop te zetten.

zichem41

Hier kwamen we op uit, kon je niet missen.

Isabella Clara Eugenia (Segovia, 12 augustus 1566 – Brussel, 1 december 1633) was van 1598 tot 1621 vorstin en na het overlijden van haar echtgenoot Albrecht van Oostenrijk van 1621 tot haar dood in 1633 landvoogdes van de Zuidelijke Nederlanden.

zichem42

Albrecht VII van Oostenrijk (Wiener Neustadt, 15 november 1559 — Brussel, 13 juli 1621), ook Albert of Albertus genoemd, was landvoogd van de Zuidelijke Nederlanden van 1595 tot 1598. Na zijn huwelijk met de Infante Isabella regeerde hij in haar naam de Habsburgse Nederlanden als soeverein van 1598 tot zijn dood in 1621.

zichem37

Dit is het hele huis van Albrecht en Isabella dus, en werkelijk waar, vanaf deze afstand, spotte ik iets in mijn camera op de bovenste verdieping…

zichem38

Donald Duck is een fictieve eend uit de strips en tekenfilms van Walt Disney. Zijn volledige naam is Donald Fauntleroy Duck.

Donald is een antropomorfe eend met oranje-gele benen, voeten en snavel. Hij draagt altijd een matrozenpak, bestaand uit een shirt (in de stripverhalen is dit meestal zwart en op (voor)platen blauw) een rode strik en een blauwe pet. Hij draagt geen broek en hij heeft wel tanden, maar dit is alleen te zien als hij ze poetst of als hij razend is. Donald staat bekend om zijn temperament en onhandigheid.

~proest~ dit vind ik dan humor, ik hoop jij ook 😉

het werd hoog tijd voor een terras in elk geval.

zichem43

Nee, geen koffie, het was tijd voor de bijzondere biertjes natuurlijk, voor de mannen althans, ik bestelde natuurlijk weer gewoon een colaatje, ik denk er gewoon niet aan om verder te kijken, nou goed, later zou ik een Sangria bestellen op basis van Cava… even een goedmakertje op deze bijzondere dag, natuurlijk vergat ik een foto te nemen.

zichem44

Dit werd hem, alleen bleven de mannen ook, hahaha

zichem45

Nu kan ik nog hele verhalen vertellen hoe mijn Pa een portie bitterballen wilde bestellen hier. Om daarna vooral te bomen over een Hollandse Frituur op te zetten daar, kortom, never mind 😉 Jullie hebben een idee hoe deze dag is afgesloten, hahaha

Ik heb vanaf hier, eigenlijk geen foto’s meer gemaakt, niet veel, niet noemenswaardig.

zichem71

België, ik ben er zeker meerdere malen geweest, vooral toen ik jonger was, met mijn opa en oma, hele familie, dagjes uit, in Brussel ooit Manneke Pis gezien, wat viel dat tegen, hoe klein dat beeldje was, en waar het ook stond, ik had een heel groot beeld verwacht op een plein of zo. (Ik was een jaar of 8 a 9).

zichem68

Antwerpen, jaren later, mijn moeder had net haar rijbewijs gehaald, eerste ritje was naar mijn opa en oma, direct uit de garage ook nog even een toertje Ermelo, en de derde dag zullen we maar zeggen, hop even naar België. Het Rubenshuis heb ik daar in elk geval gezien en dat is dan ook het enige wat ik mij nog kan herinneren. Was ook een grijze dag, ik had mijn camera kodak uitklap ding met automatische flitser wel bij mij.

De vogeltjesmarkt? Ik vergeet altijd in welke stad dit nu is, heel vaag, want ik was nog jonger, 6 of 7? Dat we daar gelopen hebben?

zichem59

Houfalize, is dat 1 f of twee, met School, Tweede brugklas, eindkamp, overlevingskamp en hier, pfffffff niet echt goede herinneringen aan, het was spannend vooraf, maar er eenmaal zijn en gedropt worden niet in de stad zelf maar ergens in een weiland? met drie klassen en dan rouleren, 3 dagen ook… je kwam aan, liep met een bepakking van 20 kilo op je rug, we hadden lijsten mee naar huis gekregen met artikelen die we mee moesten nemen, de tenten nog net niet… of wel, maar door school geleverd dan. Blikvoer vooral, we waren net van die kindersoldaatjes, de rugzakken waren ook door school geleverd en waren ook echt groen. Tentenkamp opbouwen langs een rivier, toileteren moesten we dus echt in het bos. Ik weet nog dat we ’s morgens 1 van de jongens kwijt waren geraakt, die was gaan slaapwandelen en vonden we bijna onderkoeld terug in het bos…

zichem57

Vervolgens een tig km lopen op 1 dag om dan ook aan een katrol de rivier terug te steken naar de overkant, man of vrouw, wat was ik bang! Ik dorst niet! Maar ben toch gegaan, gillend in tranen… Kamp twee, daar stonden de tenten dan al en op de laatste dag, gingen wij de kano in, om zo weer bij de bus uit te komen, afbreken hoefden we niet, ook onze rugtassen waren al verzameld omdat wij in de kano’s eindigden en wat wij de dag ervoor hadden gedaan, deden de andere twee groepen dus vandaag.

zichem73

We kregen nog een patatje voor we de bus in gingen met wat te drinken, de terugweg is een blur… op de fiets kwam ik thuis aan, mijn moeder deed de deur open, mijn sleutels lagen uit veiligheid gewoon thuis, mijn moeder zag mij, en ving mij op als of ik echt in een war zone was geweest. Ze heeft mij, ik was 13 jaar, onder de douche gezet, mijn spullen aangepakt, normaal moest ik dat na kamp zelf opruimen, maar nu zag ze echt… love is needed, hahaha Ze heeft mij midden op de dag in bed gestopt, een heerlijk schoon bed, en ik heb volgens mij klokje rond geslapen. Crisis was dit geweest 😉

zichem49

De vraag van vandaag, als je Nederlander bent, heb jij een favo plek in België? Ben je er ooit geweest?

Ben jij een Belg? Heb jij een favo plek in Nederland? Ben je hier ooit geweest? 

 

29 thoughts on “Scherpenheuvel – Zichem: de waterput

  1. De foto’s zijn prachtig en zo te lezen heb je een geweldige tijd gehad daar ❤ De enige keer dat ik in België was, zat ik in de trein naar Parijs en zag ik in Brussel hoe een zwerver een automaat leeg stal. Hahaha, ja het leven is het leven

    Liked by 1 persoon

  2. Ik woon vlak bij de grens en er weken diverse Belgen bij ons. Ik kom regelmatig over de grens voornamelijk naar de oudste stad van België… Mag jij raden welke dat is.

    Liked by 1 persoon

  3. Zo fictief is die Donald Fauntleroy Duck niet. En we weten nu ook waar hij woont. Waar zo’n dagje België al niet goed voor is 😀
    Ik woon feitelijk vlak bij België. Ik zie Antwerpen vanaf hier liggen. Ik kwam vroeger toen ik een Belgische vriendin had erg veel in Kokzijde en vind dat plaatsje nog steeds erg leuk.
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Wauw waar jij wel niet terecht komt 🙂 Mooie kiekjes ook! Ik heb ze op mn mobiele wp-readertje zien langskomen; flink kwijlen natuurlijk haha, zeker bij Loods5!. Reageren doe ik nu maar in één keer want ik heb n paar dagen zonder laptop gezeten. Ik heb nu weer een nieuw blog-beest/laptop – dus zie ik de foto’s ook stukken beter 🙂 *tikkeltje jaloers*

    Ik kom wel in België (vaak even ‘commissies’ (Mestreechs voor ‘boodschappen’) doen met opa en oma), maar onthoud nooit precies waar, tenzij het plaatsje een naam draagt zoals ‘Wortel’ haha 😛 De Ardennen hebben denk ik toch wel de grootste indruk gemaakt. Ik denk dat ik deze na-zomer eens op pad ga in NL en misschien België.. In de hitte kom ik niet ver, maar je foto’s roepen toch wel een sterk gevoel van toerist-willen-uithangen uit! X

    Liked by 1 persoon

    • Hey lieverd, ja ik miste je al, opgelost! Je bent er weer, hahahaha en doen dat toeristje uithangen 😉 Heel graag gedaan als ik dat wakker heb gemaakt. En meestal weet ik het ook niet exact, maar met camera zorg ik er altijd voor dat ik het wel weet 😉 handig tegenwoordig dat dit kan, zoveel foto’s nemen als je wilt 😀

      Liked by 1 persoon

  5. Goede morgen lieve Morgaine. Wow, je hebt me dier dingen in Scherpenheuvel laten zien waarvan ik het bestaan zelfs niet vermoedde… Je moet echt iemand met een goed oog en camera uit het buitenland hebben om je eigen land te leren kennen! Ik ben je daar dankbaar voor want zonder jou was dit gat in mijn cultuur beslist niet gedicht!
    Ik ben inderdaad Belg maar ben al tig keer in Nederland geweest, mijn favoriete plak is Amsterdam en zal dat wellicht altijd zo blijven…

    Liked by 1 persoon

  6. Wat kom je toch op leuke plekken! Ik ben wel in België geweest maar heb eigenlijk geen favoriete plek… kwam er niet zo vaak. Gent was het laatste bezoek en dat vond ik heel leuk. Maar de Ardennen zijn ook mooi.

    Liked by 1 persoon

  7. Hoe toevallig … wij zijn vorige week nog gaan fietse in de streek Scherpenheuvel/Zichem/Diest enz. Heel mooi fietsen daar!
    Maar ik ben dus wel een Belg en je wilde mijn favo Nederlandse plek kennen. Dat is zonder twijfel aan zee. Zeeland vinden we helemaal geweldig (en niet te ver) en we brengen er heel veel vrije dagen door, met of zonder fiets, op het strand of zomaar gewoon op een winterse zondagmiddag koffie drinken. Heerlijk!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

