Amsterdam Nieuwmarkt – De Waag

adam1

Gisteren heb ik al een hoop info gegeven over deze kade, en meer van het straatje waar ik vandaan kwam, dit is blog 2 over de Nieuwmarkt zelf, en wel De Waag. ~klik hier~ voor de eerdere perikelen van deze onverwachte trip die ik vorige week dinsdag maakte.

adam2

Dit beeld trof ik ook aan bij de Gelderse Kade nog en ik nam het op de foto, ik hoorde Duitse toeristen langs komen en eerst liepen ze mij eigenlijk voorbij een groepje van 5 of 6 mensen, tot zij mij zagen met de camera. Ineens vonden zij dat ze dit beeld ook op de foto moesten nemen. Als er 1 iemand dit belangrijk genoeg vindt om zoveel foto’s te nemen van alle kanten, ja dan moeten er natuurlijk ook selfies gemaakt worden, het zal iets zijn he?

Gerbrand Adriaenszoon Bredero (Amsterdam, 16 maart 1585 – aldaar, 23 augustus 1618) was een Nederlands dichter, toneelschrijver en rederijker, niet van hooggecultiveerde renaissancewerken maar van een volkse dichtkunst. Zijn belangrijkste werk is het blijspel Spaanschen Brabander uit 1617, ‘het hoogtepunt van de Nederlandse blijspelkunst in de gouden eeuw.’

De woorden: Het kan verkeren, las ik ergens, zijn ooit door hem voor het eerst zo uitgesproken.

adam3

Dit beeld is gemaakt door Piet Esser en staat sinds 1968 hier in Amsterdam. ~klik~

Er zijn een aantal mensen die hebben aangegeven dat ze weinig met Amsterdam hebben, ja dat kan, dat gevoel heb ik met Arnhem, ben er meerdere malen geweest, best vaak in het verleden, ex kwam er natuurlijk uit de buurt vandaan, maar Arnhem, heb er nooit zo wat gevonden als ik in andere steden en dorpen wel doe, mijn camera bleef daar het langste in de tas zitten, en dat zegt genoeg 😉

Of Rotterdam… maar eerlijk is eerlijk, daar ben ik nooit echt op bezoek geweest, hooguit langs of door gekomen en zelfs met een vriendin ooit in de rechtbank gezeten ondersteunend, en hotel New York een lunch als dank je wel dat ik met haar mee was gegaan. Het is het allerlaatste op mijn lijstje in elk geval.

Maar, zo heeft Amsterdam ook een kantje die ik minder vind, vooral als het weer goed is en de zon volop staat, ja ~kuche~

adam4

Ik was het inmiddels vergeten, maar de stank, hahaha een Urinoir voor mannen dus… de stenen zijn zelfs geel, gelukkig kennen we nog geen geur foto’s 😛 Dit is de moderne variant, niet de oude.

In Amsterdam is de ijzeren “krul” een bekend openbaar urinoir of plasgelegenheid. Het eerste ontwerp van de enkele en dubbele krul dateert uit 1880 en is van Publieke Werken. In 1914 of 1916 werd het ontwerp vernieuwd door J.M. van der Mey; de ornamentiek aan de bovenzijde kwam te vervallen en het pissoir werd voorzien van een ronde kap met beschermschot.

Een moderne variant is het plaskruis. Sommigen zijn terughoudend in het gebruik, omdat de plassende persoon zichtbaar is voor voorbijgangers, ook al is het plassen evenmin als zijn geslachtsdeel te zien.

adam5

Dit wilde ik toch wel even laten zien, de bordjes in onze taal met steevast het Chinees eronder, zo weet je dat je in het oude Centrum en in de Chinese wijk bent en vlak bij de Wallen.

adam6

adam11

De Waag is een 15e-eeuws gebouw op de Nieuwmarkt in het centrum van Amsterdam. Het was oorspronkelijk een stadspoort. De huidige naam verwijst naar de latere functie als waag.

Het gebouw heeft een reeks andere functies gehad, waaronder gildehuis, museum, brandweerkazerne en anatomisch theater. In het schilderij De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt is de ontleding van een lijk in de Waag te zien.

adam7

De stadspoort was onderdeel van de middeleeuwse stadsommuring langs het huidige Singel, de Kloveniersburgwal en de Geldersekade. Deze ommuring werd aangelegd in de jaren 1481-1494, en bestond uit verdedigingstorens en stadspoorten, onderling verbonden door een stadsmuur. De stadsmuur was uit baksteen opgetrokken, op een natuurstenen voet na. Van de muur is vrijwel niets over, maar in de kademuur van de Geldersekade bevinden zich nog steeds stukken zandsteen van de stadsmuur. De Schreierstoren is de enige overgebleven verdedigingstoren. Van de stadspoorten zijn alleen de Sint Antoniespoort (de huidige Waag) en een deel van de Regulierspoort over (het onderste deel van de Munttoren).

adam12

In de toren op de hoek tussen de Zeedijk en de Geldersekade zit de oudste gevelsteen van Amsterdam met het opschrift MCCCCLXXXVIII de XXVIII dach in April wart d’eerste steen van dese poert gheleit (“Op 28 april 1488 werd de eerste steen van deze poort gelegd”).

adam8

Het bouwjaar 1488, zoals vermeld op deze gevelsteen en in vele officiële bronnen, blijkt echter onjuist. Er zijn aanwijzingen dat de poort van veel oudere datum is. Zo bestaan er meerdere archiefstukken in het Stadsarchief Amsterdam van vóór 1488 die de Sint Antoniespoort al noemen. Volgens bouwhistorica Jacqueline de Graauw kan het bouwwerk op zijn vroegst dateren uit 1425, omdat in die periode de stad werd uitgebreid met de grachten Geldersekade en Kloveniersburgwal, waar de poort aan ligt.

adam16

De stadspoort kreeg in de 17e eeuw een nieuwe functie, een vroeg voorbeeld van herbestemming: de Sint Antoniespoort werd in 1617-1618 tot waag verbouwd door het binnenplein, de ruimte tussen de voor- en hoofdpoort, te overdekken. Deze nieuwe waag moest de Waag op de Dam, die inmiddels te klein was geworden, ontlasten. In de bovenverdiepingen werden enige gilden gehuisvest, namelijk die der smeden, schilders, metselaars en chirurgijns. Ieder gilde had zijn eigen ingang: de poortjes rondom het gebouw. Boven de poortjes zijn de emblemen van de gilden nog te zien. Boven het poortje van de metselaars is beeldhouwwerk van Hendrick de Keyser aangebracht. Boven de toegangspoort van de chirurgijns staan de woorden “Theatrum Anatomicum”.

adam14

In 1690-1691 kreeg de Waag zijn huidige vorm door de bouw van een grote koepelvormige ruimte, bekroond door een middentoren. Uit deze periode dateert het waardevolle interieur.

adam13

Ik vind dit wel even genoeg history voor nu, voor wie meer wil lezen ~klik alle bronnen zijn van wikipedia~

adam9

Off Route ligt dit dus voor de toeristen eigenlijk, heel gek best wel, maar ja, als ik als Amsterdamse hier nog niet bewust ben geweest ooit… Eerlijk is eerlijk ook ik blijf vaak hangen in wat ik al ken, en daarom ga ik graag terug om te verkennen waar ik misschien al geweest ben maar nog in de wagen lag, het niet meer weet, en dus toerist in eigen geboortestad uithang, wat overigens ook weer leuke gesprekken oplevert als ik dan op de markt kom of die paar kraampjes zie en sta te kijken met mijn camera op de borst. Dat men dan denkt dat ik elders vandaan kom om vervolgens in gesprek te geraken, Engels hoor spreken tegen mij en ik rustig zeg, spreek je moerstaal maar hoor, ik kom gewoon uit Oud West, Kinkerstraat – Overtoom, hahaha

Een Amsterdamse in disguise werd ik al genoemd van de week 😉

Meer info over deze Off Route, ik heb geen groene pijlen gezien. ~klik hier~

 

nog even wat fotootjes vanaf de Nieuwmarkt genomen, en ja deze laatste wil ik jullie niet onthouden, wie weet ga ik die nog een keertje scoren deze zomer, en dan met name de linker.

amsterdam17

Ik heb gisteren Northflix kunnen verrassen met het gegeven dat ik in Amsterdam geboren ben, can happen, dus is mijn vraag aan jou vandaag:

Waar ben jij geboren? 

32 thoughts on “Amsterdam Nieuwmarkt – De Waag

  1. Jij weet wel waar ik geboren ben. Het mooie dorp.. 😉 Zo’n Urinoir hadden ze hier ook vroeger net buiten de binnenstad staan, maar volgens mij is hij weg, ik ga er eens kijken. De waag, dat is wel mooi.

    Love As Always
    DI Mario

    Liked by 1 persoon

  2. Bij de drie kruizen denk ik altijd aan straight edge, en hoewel die subcultuur best groot is in Amsterdam, staan ze natuurlijk om hele andere dingen bekend hahaha
    Leuke foto’s! Toeristen zullen er wel in overvloed zijn in Amsterdam, volgens mij heb ik ooit iets gelezen over dat sommige Amsterdammers vonden dat het er zelfs teveel waren.
    Ik woon al tien jaar in Leiden, en dan is ook best te horen aan mijn accent… soms is dat in de Achterhoek niet zo handig, die praten daar een stuk vriendelijker. Maar, geboren in Den Haag! Vinden de echte Leidenaren niet altijd leuk, maar pech voor hun.

    Liked by 1 persoon

    • Ergens, als je in het oude Centrum woont, snap ik het wel van die toeristen, ze waren er nu ook al, ik sprak nog even met een horeca medewerkster in de warmoesstraat die net even pauze had, en het begint aan te trekken het is nog rustig zei ze mij, hahaha Maar ja, als ik in de komende maand zou gaan en echt die route volg die elke toerist start omdat het nu eenmaal zo is, Rokin en zo… echt je kunt op de hoofden lopen, maar dan zeg ik… dan moet je niet DAAR in dat DEEL gaan wonen. 😉 Simpel toch? Er zijn heel veel delen waar je nul toeristen tegen komt, hahaha Oh jij komt uit het Haagse! Mijn bonus pa ook, en hij spreekt ABN, maar kan heeel goed Haags spreken, heb hem ooit het Haagse kookboek van Haagse Harry gegeven…. Harrie Jekkers is hier ook grote favoriet 😉

      Like

  3. Zo zonde dat zo’n gebouw als de waag, zo zwart is. En zo zie ik Amsterdam ook hoge gebouwen, erg rommelig en onverzorgd. Wellicht zijn er mooie plekjes te bewonderen, maar dat is vaak buiten de stad. Die pakhuizen vind ik wel leuk, foto op fb. Die komen in Amsterdam beter tot zijn recht dan hier in buiten. Maar over het algemeen vind ik Amsterdam erg overrated.

    Liked by 1 persoon

    • Het afgelopen weekend, ja gelukkig kreeg ik op dag 3 hulp, anders was ik nog bezig geweest in mijn eentje, armen en zo, was gisteren helemaal stuk, en ja Amsterdam, doen ooit een keertje als je in de buurt bent 😉

      Like

  4. Ik vind het rechter shirt weer mooi maar aangezien ik waarschijnlijk nooit in Amsterdam zal komen zal ik het nooit dragen.
    Ik ben in Kaatsheuvel geboren. Ja daar. Wel bekend van het pretpark, waar mijn moeder ook de weeën begon te krijgen en zo.
    Verder ben ik gewoon enorm verZeeuwd natuurlijk 😀
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Kaatsheuvel? Of all places, dacht ik toch echt dat jij 100% Zeeuw was… hahaha kijk 😉 De vraag brengt absoluut verrassingen met zich mee 😀 Die is ook mooi, en als geboren Amsterdamse kan ik ze eigenlijk elke dag dragen toch? 😉

      Liked by 1 persoon

  5. Goede morgen lieve Morgaine en een heel fijne week gewenst.
    Jij bent dus in het mooie Amsterdam geboren waarvan je ons hier een schitterend vervolg van je fotoverslag laat zien. Je doet me daar echt veel plezier mee meid, ik geniet er van…
    Zelf ben ik in Gent geboren, maar dat had je natuurlijk wel kunnen denken.

    Liked by 1 persoon

    • Nee, Mortsel zegt mij niets, zo zullen er hier ook dorpen zijn die jullie niets zeggen, maakt weinig uit, leuk om wel te leren van elkaar 😀 En als jullie eens een dagje uniek Amsterdam willen doen, dan roepen jullie maar, dan neem ik jullie mee naar mijn playground van vroeger, ik zeg het vast, praktisch nul toeristen 😉

      Liked by 1 persoon

  6. Hoef ik niet te vertellen denk ik waar ik vandaan kom, mijn naam zegt al genoeg 🙂 In Leiden hebben we nog één Krul staan en weet je dat dit en van de duurste monumenten is. Hij wordt namelijk elke door een bedrijf dag schoon gemaakt, reken maar uit wat dat kost, maar ik ben blij dat hij blijft bestaan als aandenken aan vroeger.

    Liked by 1 persoon

  7. Vroeg me al af wie het stel was, maar je hebt me het antwoord gegeven, Bredero.
    Ha, ha kopieer gedrag van de Duitse toeristen, men zei vroeger al als je in de stad omhoog kijkt, doet iedereen het.
    Wist niet dat de pishokken nog bestonden, stink dingen.
    Een mooie stad, jaren met plezier gewerkt. Hans

    ot, Binkie was een echte rode kat.

    Liked by 1 persoon

    • Wat dan ook erg logisch is 😉 Absoluut! Dat had mijn ex ook, het is niet zo dat het niet gezellig is of zo, maar qua indeling centrum, alleen de Korenmarkt als de terrassen staan eigenlijk, maar qua gebouwen moest ik altijd erg zoeken vond ik 😉

      Like

  8. Wat leuk die details! Dat bord met de Chinese vertaling ook… is me nooit opgevallen in Amsterdam. Ik ben in Amsterdam geboren, maar heb er nooit gewoond. Ik vind die stad geweldig, maar andere steden ook. Er is eigenlijk niet een stad waar ik echt iets mee heb. Vind Amsterdam leuk, maar Leiden en Den Bosch en Haarlem ook.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

