Veldbloemen in Almere

veldbloem5

Voor wie mij al langer kent of zelfs in het echt, weet dat ik een grote haat/liefde verhouding heb ondertussen met het wonen in Almere. Gezien ik pas 11 was toen mijn ouders deze kant op gingen en ik weinig keuze had om te kiezen, kwam ik dus hier terecht zo’n 34 jaar geleden. Er was bijna niets te vinden hier behalve koolzaadvelden zover je oog kon kijken om dan ergens een hijskraan te zien staan aan de horizon omdat er nog volop gebouwd werd. Stukje bij beetje groeide de stad met zijn drie kernen.

Wil je meer lezen over Almere? ~klik hier~ dit is mijn eigen category en vind je diverse blogs vanuit mijn ogen of die van mijn dochter gezien qua natuur en verhalen hoe ik er soms over denk πŸ˜‰

veldbloem3

Gekscherend zeg ik ondertussen dat koolzaad mijn trauma is/was. Omdat vroeger, toen wij ook nog eens een anderhalf jaar lang heen en weer pendelden voor ons huis klaar was, ik elke vrijdag op de bus moest stappen na school. Vanuit Amsterdam met lijn 150. Bij de Nederlandse Bank stapte ik op, dat was het eind of begin punt toen voor Almere, de trein was er nog niet, die moest nog aangelegd worden, het spoor dus.

Iveldbloem2

Een kwart rondje Amsterdam om dan bij het Amstelstation nog een langere stop te maken, ik zie het nog voor mij. Dan draaiden wij richting Diemen en gingen daar voorbij, ik zat dan met mijn neus tegen het raam aan geplakt en bleef kijken naar het oude land wat al was, bij Diemen, de weilanden met koeien of paarden en af en toe een knotwilg om dan de zandbak in te rijden. De Bijlmer nog niet klaar.. en daarna… koolzaad, koolzaad, koolzaad, en nog eens koolzaad… het niets in.

Dat kun je je nu niet meer voorstellen voor wie hier woont en werkt.

veldbloem1

Wat miste ik het meeste?

De natuur, omdat ik ook voor de helft zou je kunnen zeggen op het dorp van mijn opa en oma ben opgegroeid, Haarlemmerliede, miste ik direct alle vogels, natuur, en vooral de veldbloemen, in de maand mei kwamen we hier echt wonen permanent en er stond niets! De hele wijk waar wij kwamen, klei… en nog eens klei… en bomen tussen riempjes en 2 palen om te zorgen dat ze rechtop bleven staan. Jammer dat er toen nog geen digitale fotografie was, en ik wel een camera had, maar dat was natuurlijk voor alleen tochtjes en weg gaan dat ik deze mocht pakken. Ook al was de camera van mij, ik moest het vragen, rolletjes kostten geld, afdrukken kostten geld, heel logisch dus, maar wel frustrerend als het dan al je hobby is, hahaha

veldbloem6

Jarenlang, tot dit jaar, zag ik amper een veldbloem of een wildflower, zo wel, dan kwam de gemeente even voorbij en hoppa, weg was alles weer. Om dan weer wel in het Beatrixpark beschermde soorten wilde bloemen aan te leggen, welke ook weer weg gemaaid zijn een aantal jaren terug, dat snap je toch niet? Kortom, kunnen jullie je voorstellen hoe blij ik dit jaar ben, met zo hier en daar een strook om overal of zo hier en daar ineens klaprozen en bovenal ook korenbloemen tegen kom gewoon in eigen stad? Praktisch naast de deur ook nog! Langs de busbaan en het spoor!

veldbloem18

Ik zou zeggen, geniet met mij mee, de foto’s zijn gemaakt met de telefoon maar ook met de grote camera, en ik gooi ze even in een slideshow lekker bij elkaar πŸ˜‰

~klik op 1 foto om ze groter en in slideshow te zien~

Ik wens, dat deze tendens doorzet, ik snap dat het op sommige plekken en plaatsen kort gehouden moet worden, maar toch niet midden in parken of waar slechts fietsers voorbij komen, of gewoon hier achter de flat πŸ˜‰

Hoe vaak ben jij in jouw leven verhuisd?Β 

35 thoughts on “Veldbloemen in Almere

  1. Ik geniet er volop van !
    Ik moet je bekennen dat ook wij in een nieuwbouwwijk wonen…
    Vroeger…weilanden en in tijd van 30 jaar is hier een hele wijk verschenen.
    En ik heb altijd gezegd….ik wil er nog niet dood gevonden worden …wat was het er kaal !!
    Zes jaar terug moesten we verhuizen omdat Piet geen trappen meer kon lopen…op dat moment.
    Al snel werd duidelijk dat ze ons in een flat wilden zetten of benedenhuis…en dat wilden wij niet.
    Alternatief….een vrij huis met traplift in die vreselijke nieuwbouwwijk…van 30 jaar oud πŸ˜‰
    We hebben het gedaan….nooit beter gewoond !!
    Vlakbij het slootje….met die mooie bermen vol veldbloemen !!
    Met een voortuin die vol staat met bloeiende planten….daartussen zelf gezaaide wilde bloemen !!
    Ik geniet !! En kan me voorstellen dat je geniet van de wilde bloemen in Almere !!
    Lekker fleurig blog Morgaine !

    Liked by 1 persoon

      • Jullie waren echt de pioniers van dat nieuwe land , op de zuiderzee !
        Wij niet whahahaha we schoven er zo tussen .
        Mooi verhaal van mijn buurtjes die als pas getrouwd stel hier kwamen wonen…druk met van alles….kijkt ze naar buiten….liepen de koeien gewoon door de straat whahahaha, losgebroken !!

        Liked by 1 persoon

        • Oh die koeien, whahahahaha geweldig, ja dat heb je hier dus niet, zo groot stamvee… die zomaar even langs kan komen. Wel ooit, in 1992 was dat al, eerste dag dat ik mijn kindje buiten in de wagen had gelegd in de tuin bij mijn ouders, net eroverheen, ik had een ouderwetse Engelse kinderwagen πŸ˜‰ Dat wilde ik perse! En toen bleken de bijenkasten van de imkers achter ons in het beginbos dus omgevallen of zo, alle bijen in onze tuin, einde kindje in tuin deuren dicht…

          Like

  2. Veldbloemen en zo vind ik ook geweldig. Maar dan wel echt de wilde die er niet door mensenhanden zijn terecht gekomen.
    Ik ben heel wat keren verhuist in mijn leven. Voornamelijk vanwege mijn vaders werk.
    Ook hier in Zeeland ben ik een paar keer verhuisd, mar zit nu precies op mijn plek.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Dit loopt langs het spoor, en ik denk niet, omdat het ook nogal even doorgaat, dat dit door mensenhanden is gedaan.. dat had en heeft geen zin ivm het maaibeleid, zonde van je geld.. hahaha En dit is dan ook meteen de klassieke veldbloemen die je ziet en echt heel ver reikend, lijkt mij niet dat het gezaaid is, maar dat het er al die tijd al was…. mits men het een kans had gegeven πŸ˜‰ En altijd op oud land neem ik aan, dat verhuizen, hahaha

      Liked by 1 persoon

  3. Het maaibeleid ligt bij iedere gemeente anders hier laat men de bloemen eerst zaad vormen en daarna word alles gemaaid. Zo komt het het jaar erop weer mooi op.Ook wordt hier in stroken gemaaid, niet alles in ene keer kaal.

    Liked by 1 persoon

    • Wow 13 keer, dat is een hoop en vaak, fijn dat jij nu jouw stekkie hebt gevonden. Ik wens nog 1x te verhuizen en dan meteen goed natuurlijk πŸ˜‰ Het waarheen blijft nog de vraag, hahaha Wel terug naar oud land πŸ˜‰

      Like

  4. Prachtig zeg die bloemen!

    Mijn ouders wonen nog steeds op dezelfde plek als waar ik geboren ben. Ik ging op mijn 19e op kamers wonen in Amsterdam, op mijn 21e samenwonen met Michael weer in Zaandam, en vorig jaar natuurlijk ons huis gekocht. Dus drie keer van woning gewisseld in mijn leven!

    Liked by 1 persoon

    • Ik moet even tellen.. hahaha jphs, mps, almere, zonnebloemweg, haven, muziekwijk… Ik ben toch ook al 6x van woning gewisseld dus, hahaha meer dan ik dacht πŸ˜‰ Nou nog 1 keertje naar ik wens dan πŸ˜€

      Like

  5. Mooi zeg! Ik ben pas 2 keer verhuisd in mijn leven. De eerste keer vanuit mijn ouderlijk huis naar mijn eigen woning, in hetzelfde dorp. En de tweede keer mijn emigratie. Maar ik weet zeker dat we nog heel vaak meer gaan verhuizen. Jimmy is al een keer of 15 verhuisd volgens mij, en hij vindt het leuk haha

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een interessant artikel om te lezen. Ik snap je haat-liefdes verhouding. Zeker als je zoveel heen en weer moest. Ik ben gelukkig maar 1x echt verhuis, van mijn ouderlijke woning naar mijn huis samen met mijn vriend. Ik heb wel een tijdje heen en weer gereden tussen mijn huis en het appartement van mijn vriend.

    Ik kan ook zo genieten van bloemen in de berm. Helaas hier in Tilburg zie je ze niet zoveel.

    Liked by 1 persoon

  7. Schitterende bloemenpracht kon je hier fotograferen lieve Morgaine. Vreselijk toch als dit gekortwiekt zou worden, en waarom? Tja, de goegemeente ziet misschien liever een voetbalveld maar ik hoop dat de natuurliefhebbers het op die kortzichtige mensen zal halen!

    Liked by 1 persoon

  8. Ja, ik snap dat je van die bloemen geniet! Hartstikke mooi. πŸ™‚
    Euh, ik ben 2x verhuist, maar toen was ik nog geen anderhalf, haha. De eerste keer van Dronten naar Swift, en de tweede keer van het huurhuis naar ons huidige huis (2 straten verder maar).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

