Muiden #1

pampus15

Niet schrikken, dit is het laatste blog wat ik ingepland heb, hierna ga ik weer over tot de orde van de dag. Wat betekent dat ik net als meestal, zal schrijven, foto’s zal invoegen en dan direct publiceren. Met ook, dat er misschien een dag of 2 dagen even niets verschijnt terwijl je mij wel voorbij ziet komen. Β πŸ˜‰

Muiden, daar gingen Luuk en ik nog even heen, dat wilde ik graag, naar het oude dorp. Mocht je het echt niet snappen waar dit over gaat? ~klik dan hier, om alle voorgaande blogs te vinden en eventueel te zien en te lezen~

muiden2

Eindelijk bij de auto, en even rust, nog even na kletsen over wat we net allemaal hadden gezien en beleefd. Om dan de auto te starten en op weg te gaan naar Muiden. Natuurlijk stond de brug open, we waren er bijna. Ook hier wist Luuk een plek wat hij mij wilde laten zien, net buiten het dorp en het liep ook nog eens dood. Maar wat een prachtig uitzicht. Aan deze kant was ik nog nooit geweest. Wat was het helder, ik kon Almere, mijn eigen achtertuin gewoon zien liggen, de windmolens in de verte, daar fiets ik eventueel normaal langs of naar toe om op de dijk uit te komen.

muiden6

De bomen erachter is dus het bos Pampus waar ik al zo vaak over verteld heb.

Ik heb echt met volle teugen staan genieten. Kunnen jullie je het voorstellen? Zo dichtbij en er dan niet kunnen komen omdat je de klim op de gewone batavus fiets niet kunt of in mijn geval zelfs niet mag maken? Zo dichtbij, toch zo ver weg. Ik zeg, zie de slideshow met de uitzichten die ik nu eens vanaf de andere kant kon bewonderen. (klik op 1 foto om alles groter te zien)

 

 

Dat fort is toch prachtig… kijk maar.. vanaf de andere kant genomen.

muiden21

Het torenfort is nu het clubhuis van Scoutingclub Pampus Groep Muiden en enkele keren per jaar te bezoeken tijdens evenementen.

Daarnaast is het clubhuis van de Scouting te huren voor kleine verenigingen, andere scoutinggroepen of scholen.

De Westbatterij diende om met het kasteelbastion Muiderslot (versterkt met vijf bastions) de Vechtmonding met de zeesluizen te verdedigen. Het torenfort werd in 1852 gebouwd ter versterking van een in 1799 aangelegde batterij.Β  De Westbatterij diende om met het kasteelbastion Muiderslot (versterkt met vijf bastions) de Vechtmonding met de zeesluizen te verdedigen. De sluizen werden in 1672 gebouwd en waren onder andere nodig om vanuit de Vecht de inundatie van de Hollandse Waterlinie en vanaf 1815 de nieuwe Hollandse WaterlinieΒ te regelen.

Bron

Er liggen er dus meer, maar heel dicht bij deze was ik nog nooit geweest. We gaan verder…

 

We zijn een klein stukje door gelopen en voor wie weleens op het Muiderslot is geweest, wij staan dus nu aan de anderen kant van de slotgracht, waar het haventje is, wat je wel ziet vaak, maar niet zo. Die muur, in het water, geen idee… gezien er wel een doorloop is… Β Nu dacht ik, ik gooi alles in een slideshow, maar ik wil toch nog even wat bijzonders uitlichten. De volgende foto’s, daar zie je dus Almere op, en zelfs het WTC liet zich zien vanaf deze afstand. Ik sta op oud land, en zie het nieuwe nu zeer helder vanuit hier.

muiden11

Boven, dat zou Almere Duin zijn, Luuk wilde mij dit nog laten zien, maar we gingen fout op weg terug, en kwamen in Weesp uit, waar wij nu toch wel echt honger hadden en besloten daar te gaan eten. Ja, de A6/A1, is nu voor ons Almeerders die er al een tijdje wonen dus zo in de war gegooid als je hier vandaan komt, dat het gewoon echt onlogisch is… de nieuwe afritten, je moet namelijk met zijn alles exact dezelfde kant op, voor Amsterdam en Almere… en dat is voor ons onlogisch in de oude situatie, hahaha

muiden16

En, daar die hoge piek, met rood aan de zijkant, lol.. daar ligt het station en sta ik vaak naast met de bus als ik naar mijn werk ga met de bus… Dat is het WTC, midden in de stad. En ik sta achter het Muiderslot, echt heel helder dus.

Nog wat uitgelichte foto’s, gewoon, omdat ik ze mooi vindt, en het ook magisch was toen ik er stond…

muiden18

muiden19

muiden20

Nog steeds in gebruik, ben alleen vergeten de naam te fotograferen om de info te onthouden, ja die ben ik dus ondertussen kwijt, hahaha de ramen trokken mij.. al die verschillende ruitjes…

muiden17

Ook deze staat in de garage van Sjoerd, maar meer dan dit kon ik er niet van maken, ik liep 1. hoog op de dijk. 2. er was weinig gelegenheid om veilig beneden te lopen daar, auto’s en…

muidenwielrenners

Yep… de beroemde wielrenners die hier wel door kunnen fietsen overigens, alleen auto’s kunnen niet verder… En natuurlijk als jij met auto rijdt, zijn ze wel voorzichtig, maar… als je er loopt, je sokken zullen ontbreken… ~lees hier mijn 10 irritaties in het verkeer, op de fiets met name~.Β Of Sjoerd deze dan ook zal laten zien, geen idee, dat merk ik vanzelf.

muiden1

Nog een laatste gewoon prachtige licht en schaduw foto om deze reis zo’n beetje af te sluiten. Er kan nog een blog gemaakt worden, maar ik heb nu besloten om weer zoals normaal te gaan bloggen. Zodra ik er zin in heb, maar ze komen nog wel, de foto’s van in het dorp, alleen wanneer? πŸ˜‰

Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze reis in verhalen en foto’s, ik zeker wel, een ultiem soort van nagenieten.

Op naar nieuwe reizen en tochten, en ja, ik heb al een aantal dingen aan gegeven aan Luuk, en ook hij aan mij, kortom, de tijd zal het leren, wanneer wij weer samen op pad kunnen, de lijst is echt best al lang, hahaha

Wat zou jij nog graag willen zien of bezoeken binnen Nederland waar je maar niet aan toe komt?Β 

30 thoughts on “Muiden #1

  1. Ja het is mooi daar zeg, ik ben wel bij fort pampus geweest, maar waar jij gelopen hebt niet. Wat ik zou willen bezoeken, we zouden dit jaar naar de keukenhof gaan, maar door familieomstandigheden is dat er niet van gekomen. Ach joh, er zijn zoveel plekken waar je heen kunt. Nederland is groot in het klein zijn.

    Love As alwyas
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Oh, richting geboorteland van mijn Opa πŸ˜‰ Friesland, Groningen en Drenthe, van die drie zover, ben ik het meest in Drenthe geweest πŸ˜‰ Mijn overgrootmoeder heeft daar haar laatste jaren gesleten. Ook heel mooi Thomas, ik zeg doen!

      X

      Liked by 1 persoon

    • Wat heerlijk Klaproos, geniet van elkaar vandaag, het ziet er weer veel belovend uit buiten, mijn maandelijkse is gestart, dus ik moet even pas op de plaats maken, met kleinere tochtjes misschien of even… het laten zijn πŸ˜‰

      X

      Like

  2. Dat fort ken ik. Een van mij kinderen heeft daar eens een geweldig zomerkamp gehad. Pampus zelf staat nog op mijn lijstje net als vele musea (ik heb de Museumjaarkaart). Altijd meer plannen dan tijd natuurlijk.

    Groetjes,

    DorothΓ©

    Liked by 1 persoon

    • Wij zijn in het verleden gewoon op de fiets vanuit school even heen en weer gefietst een aantal keren, tijdens de les, brugklas… A/G wat stond voor Aardrijkskunde/Geschiedenis… In anderhalf uur tijd, dubbel uur, heen en terug en dan op Muiderslot zijn, hahaha

      En die plannen, dit loopt niet weg, net als vele dingen, Pampus zelf… ach ja, ben ik al 3x geweest, toevallig, ik laat het aan jou over wat je ervan vindt ooit πŸ˜‰

      x

      Liked by 1 persoon

  3. Goede morgen lieve Morgaine en een fijne week gewenst.
    Wat een mooie reportage over dit wel heel merkwaardige oord plaatste je hier en de interessante informatie erbij maakt dit log imo beslist af! Blij dat je dit zo goed documenteerde want zelf zal ik er wellicht nooit geraken. Bedankt dus!

    Liked by 1 persoon

  4. Je hebt er iig erg leuke plaatjes weten te schieten Suuz. En dat straatje met die bloemen, daar hou ik van.
    Ik zou het niet weten. Ik kan zo 1,2,3 niets bedenken. Ik denk dat ik niet overal naar toe kan en wil dat eigenlijk ook niet echt. Ik woon hier prachtig en heb alles en en.. πŸ™‚
    grts πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

    • Ook dat is absoluut mogelijk dus, ik hou wel van reizen in het algemeen, maar mijn huis is mijn thuis en kan ik dan ook weer volop van genieten als ik weer thuis kom πŸ˜‰ Jij hebt inderdaad heel veel om je heen en zit op een prachtige plek, dat helpt ook absoluut!

      X

      Liked by 1 persoon

    • Ja Bourtange, is een must volgens mijn moeder, al was ik er ook, zij is er geweest met mijn kind, opa en oma in 1997, we zaten in Rolde, en ik wilde 1 dag fietsen door Drenthe heen, dat deed ik, fiets gehuurd, mijn opa had dat geregeld voor mij… En zij gingen een stukje rijden, niet wetend waarheen, en kwamen terug met zelf gemaakte en gedraaide kaarsen, omdat ze in Bourtange waren geweest, hahahaha dat heb ik toen gemist πŸ˜‰

      X

      Like

  5. Mooi! Krijg meteen zin om er ook weer eens op uit te gaan πŸ˜‰
    Ik zou graag nog de hunebedden willen bezoeken – en eigenlijk ook Arcen en de waddeneilanden, ook al ben ik daar al eens geweest.. T heeft toen (langgg geleden) blijkbaar een grote indruk gemaakt. Net zoals je mooie foto’s πŸ™‚ πŸ˜‰ X

    Liked by 1 persoon

    • Ja de hunebedden, ben ik vaak geweest, maar goed, ik had er familie zitten dus wij gingen met regelmaat die kant op, maar ook voor vakanties etc πŸ˜‰ Inderdaad ook een must, net als de heides en bossen daar, zo mooi! Ik zeg, doen, en een lang weekend op zijn minst, je gaat je daar zo fijn voelen! πŸ˜‰

      X

      Liked by 1 persoon

  6. Je bent een echte genieter van ondernemen en fotograferen, echt leuk om je te volgen.
    Nooit geweten het bos Pampus, terwijl ik er elke dag langs reed.
    Het WTC steek echt wel uit boven de omgeving.
    Weer een mooie serie. Hans

    Dank je voor de felicitatie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

