Joodse Begraafplaats #4 De Eeuwige stenen

Mocht je ineens met de deur in huis vallen omdat je niet altijd direct hier leest? Dit is een vervolgverhaal waar dus al 7 delen van zijn. Op eerste Pinksterdag ging ik vrij onverwacht samen met een goede vriend, Luuk, naar Muiderberg en Muiden, om ook nog in Weesp uit te komen, wil je dit verhaal vanaf het begin lezen?

Deel 1 ~klik~  –  Deel 2 ~klik~  –  Deel 3 ~klik~  –  Deel 4 ~klik~ –  Deel 5 ~klik~  –  Deel 6 ~klik~  –  Deel 7 ~klik~ –  (alles opent in een nieuw venster)

Joodsb2

Ondertussen spot ik een vlinder, we zijn afgeslagen op het pad wat ons naar het hoekje zal brengen waar we gestart zijn. Nu pas, zien wij dat er dus gewoon gemaaide en zeer kort gehouden graspaden zijn waar je heel normaal langs kunt lopen en zo komen we ook nog ene bankje tegen.

Wat ik ook wist, waarvandaan weet ik dan weer niet, is dat Joden voor eeuwige graven gaan en dat zagen we ook. Onthoud dat deze begraafplaats ergens in 1642 in gebruik is genomen…

Joodsb3

Ineens zag ik namelijk tussen de bomen waar wij langs liepen, nog veel meer stenen opdoemen.

Joodsb4

Echter totaal onleesbaar, wat er ooit heeft opgestaan, het kan haast niet anders of dit is het eerste stuk van de begraafplaats ooit geweest.

Joodsb5

De zerk helemaal aangevreten door de tijd en de natuur… gewoon niks op terug te vinden, en toch blijft het staan.

Joodsb6

Even verderop een bankje, ja daar mogen ze ook wel onderdoor maaien denk ik, het gras kwam eruit piepen.

Het uitzicht echter ook weer zo apart. Het is het enige stukje met koolzaad wat op een paar graven groeit, verder nergens, alleen gras.

Joodsb7

Nu zijn we er bijna, we troffen nog wat meer beter onderhouden graven aan die wel achterin lagen…. En daar lazen we toch nog.. Bergen Belsem & Auschwitz…

Joodsb8

Joodsb9

Nu toch echt tijd om de auto op te zoeken, mijn onderrug moest even rusten nu… En we waren er nog niet. Vlak voor het hek wat wij nu zo vonden, zat nog een libelle op de grond.

Joodsb10

In schutkleuren. We vonden de auto, nog een stukje bos, nog met regelmaat omkijkend naar de vele stenen, gedag zeggend in mijn hoofd om dan in de auto even bij te kunnen komen van al dit struinen. De vogel in de doos, achterin gezet en op naar Muiden, zien wat we daar nog mee zouden maken of zien…

~wordt vervolgd~

23 thoughts on “Joodse Begraafplaats #4 De Eeuwige stenen

  1. Ja sommige culturen ruimen hun doden nooit meer als ze eenmaal begraven zijn. Ik denk dat het uiteindelijk beter is alles te ruimen, maar geen idee of dat ook zo is. Als er plek genoeg is heeft verder ook niemand last van de graven.
    Zelf hoef ik beslist niet begraven te worden als ik eenmaal mijn laatste adem heb uitgepuft.
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • ~proest~ ineens moet ik aan Poltergeist denken, geen idee of dat zo is John… Het maakt mij weinig uit eerlijk gezegd, al raakt het ook vol natuurlijk, maar dan gaan zij stapelen… laat staan in sommigen landen kan men niet eens de grond in, en ligt iedereen al gestapeld boven de grond, Spanje bijv. Geloof ik. Ik ben er nog niet uit wat ik zou willen, het 1 of het ander, ik heb mee gemaakt dat in eigen familie iemand altijd zegt, ik wil gecremeerd worden en bla, maar bij verlies van een persoon het ineens erg fijn vond dat ze er heen kon omdat die dus begraven wilde worden… En dat heeft mijn mening ook bij gesteld, gezien mijn opa en oma beiden ook nog eens uitgestrooid zijn per ongeluk zonder ons erbij, het laatste stukje is dus gemist… Ik denk dat ik het overlaat aan diegene die mij zullen wegbrengen, mijn dochter in dit geval, of zij een plek wil ergens waar ze heen kan, of dat ze mij in een urn wil, of gewoon uit wil laten strooien… Wel zal ik ooit gaan aangeven, het 1 of het ander, dat ik eventueel een voorkeur heb voor ‘waar dan’.

      X

      Like

  2. Blijft toch maar even een geweldige ontdekking Suus.
    Het lijkt wel alsof ik gewoon met je meegelopen ben.
    Ik blijf het toch mooi vinden dat mensen hier dus gewoon hun laatste rustplaats hebben en niet na een aantal jaren ” geruimd” worden.
    Ik heb altijd gezegd…cremeren …
    En toch…toen wij eens een wandeling deden over Westerveld was ik zo onder de indruk van de rust..dat ik wel twijfel over uitstrooien of bijzetten .
    Dat laat ik over aan degene die het ooit zal regelen over een jaar of veertig…dan ben ik 104 , mooie leeftijd

    Liked by 1 persoon

    • Dat meelopen, dat komt omdat ik het echt direct heb geschreven allemaal, dan is het nog zo vers, dat je het als vanzelf, ik dan, ook zo beeldend kunt vertellen nog, en ik geniet er zelf ook nog van na, al zitten de volgende avonturen al in mijn hoofd en kan ik alsnog weer opnieuw vooruit plannen als ik dat net zo levendig wil doen laten overkomen, maar eerst zwemmen zo.

      Dat laatste, dat zeg ik bij John ook al, ook ik zei, de fik erin… maar door ervaringen mee gemaakt… zijn gedachten weer veranderd, en inderdaad, is het aan mijn dochter later om die keuze te maken wat zij wil… wel zal ik voor die tijd aangeven waar dan… hetzij vaste plek, of uitstrooien 😉 Ik ben bang bij het laatste dat ze dan een stukje zal moeten reizen, hahaha

      X

      Like

    • In Muiderberg lieve Klaproos, wie weet vind je ooit de tijd om daar heen te gaan en het zelf te ervaren, jij weet als geen ander, dat in het echt, zoiets veel indrukwekkender is dan op een foto te zien is 😉

      Like

  3. Wat ontzettend bijzonder dit… en ook dat ze daar eeuwig blijven liggen. Bij ons kun je zelfs opgegraven worden als je nabestaande niet meer voor je graf wil betalen en dan word je alsnog gecremeerd, dat heeft me wel aan t denken gezet. Vind het trouwens wel een mooie van jou dat je het overlaat aan Je dochter… denk dat ik dat ook ga doen!

    Liked by 1 persoon

    • Dat is door ervaring lieverd… toen mijn stiefvader Herman stierf, bleek dat hij begraven wilde worden, hij ligt nog steeds op grafkamer 9 overigens… ben er pas nog geweest, en toen hij pas overleden was, mijn moeder was er elke dag… plantjes, bloemen, het gaf haar zoveel troost… ik moet wel zeggen, dat we er nu eigenlijk amper meer komen, maar dat hoort er denk ik ook bij… ik heb mij voorgenomen als ik in Haven ben, kom ik toch elke keer in de kom uit, dat ik weer eens wat vaker ga. Zo bleek ook in feb. dat anderen hem nog steeds bezoeken, er lagen bloemen op…

      X

      Liked by 1 persoon

  4. Wat een mooie plek! Ik heb mijn hele leven al een soort van fascinatie gehad voor oude begraafplaatsen. Als we vroeger op vakantie naar Frankrijk gingen wilde ik daar ook graag rond lopen. Op de een of andere manier heeft het toch iets vredigs of rustgevends ofzo….

    Liked by 1 persoon

    • Ik weet precies wat je bedoeld, ik ga soms weleens express naar een begraafplaats, als ik heel erg onrustig ben of sombere gedachten heb, word minder en minder! Maar echt heel gek… Dus ik snap je, in Frankrijk kun je ook hele oude vinden met bijzonderheden denk ik zo 😉

      Like

    • Dat hangt ervan af, je kunt er rust vinden, tenminste ik wel, en met mij velen anderen gek genoeg, zelfs als er niet eens iemand ligt die je zou kennen… ik bezoek ze graag, serene rust.

      Like

  5. Een waardevolle omgeving voor mens en dier, vooral de laatsten weten waar de rust heerst.
    Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    Heb een paar mooie positieve maandag songs gevonden, laat je verrassen.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

