De Joodse Begraafplaats #3 te Muiderberg

Mocht je ineens met de deur in huis vallen omdat je niet altijd direct hier leest? Dit is een vervolgverhaal waar dus al 6 delen van zijn. Op eerste Pinksterdag ging ik vrij onverwacht samen met een goede vriend, Luuk, naar Muiderberg en Muiden, om ook nog in Weesp uit te komen, wil je dit verhaal vanaf het begin lezen?

Deel 1 ~klik~  –  Deel 2 ~klik~  –  Deel 3 ~klik~  –  Deel 4 ~klik~ –  Deel 5 ~klik~  –  Deel 6 ~klik~ (alles opent in een nieuw venster)

j-b-Muiderberg2

Dit gebouw viel al op toen we nog hoog over het pad liepen, ondertussen beneden viel mij iets op.

j-b-Muiderberg3

De ster, die viel mij al vanuit de verte op, wat niet? Dat dit een speciaal gedenkteken en graven zijn van mensen die in de Holocaust hun leven hebben gelaten… Van het pand kon ik verder weinig info vinden daar zelf, geen uitleg of een plakkaat waar we nu voor stonden.

j-b-Muiderberg4

Hier hebben wij echt even stil bij gestaan, zoveel vragen, over de mensen die er nu liggen, wat is hun verhaal, helaas zul je dat tenzij er nog familie leden zijn, nooit meer echt kunnen achterhalen.

j-b-Muiderberg5

j-b--Muiderberg6

j-b-Muiderberg7

Bij sommige namen waren duidelijk stenen gelegd… ze worden dus nog steeds bezocht.

Wij gingen na enige tijd stil gestaan te hebben, verder, ons doel was, te zien of we via de andere kant, de kant waar we vandaan waren gekomen eruit konden, we waren immers al door dat hekje binnen gekomen vanuit het bos.

j-b-Muiderberg8

Rechtdoor zagen wij het weiland waar de auto stond, dat was mooi! Dan hoefden we niet helemaal terug rondom. Ondertussen schoot ik nog heel wat foto’s puur en alleen omdat het zo mooi was, indrukwekkend ook, iets wat je gewoon in het echt gezien moet hebben. Een foto is een herinnering, maar geeft nooit de diepte, het beeld en het licht van dat moment weer zoals het werkelijk was, het is een dagboek voor jezelf.

j-b-Muiderberg9

j-b-Muiderberg10

j-b-Muiderberg11

Het was dit veld, links achterin, waar wij erop gekomen waren, en hier staat het gras zo hoog, omdat deze graven echt al heel oud zijn. De Joodse gemeenschap als zij begraven worden liggen voor eeuwig. Geloof mij, de paden eromheen zijn gewoon kort en heel goed te lopen. En als je echt persé wilt, dan kun je door het hoge gras heen.

j-b-Muiderberg12

Jaaaaaaaa daar is de auto, de rode… Zo dichtbij en toch zo ver weg, want het bleek, dat er een best brede sloot tussen lag, tussen ons en dat weiland, hahaha Dat ging hem voor mij niet worden, ook al heb ik vroeger over sloten heen gesprongen, ja ook over dit soort slootjes, maar daar ben ik nu te stram voor, kortom… Wel zag ik ineens het Muiderslot liggen en besloot ik te proberen deze naar mij toe te halen, deze kon ik nu alleen zien vanuit hier, omdat het zo helder was.

j-b-Muiderberg13

Geloof mij, ik heb behoorlijk in moeten zoomen. Per toeval dat ik het zag, de meesten zien het niet eens vanaf hier 😉 Ook Luuk moest even 2x kijken.

j-b-Muiderberg14

We liepen terug, want verder konden we hier echt niet, ook niet links of rechts af, dus op naar het begin van dit pad. En daar afslaan, die hoek was vrij bereikbaar, dat ontdekten we nu. Voor wie Shindler’s List kent, de film, weet toch wel dat de Joden stenen leggen op een graf en eigenlijk geen bloemen zoals wij doen?

Boven:

Steentjes op het graf.
Vaak laten bezoekers, met name die van Asjkenazische[4] afkomst, een steentje op het graf achter, ten teken dat men er is geweest en de doden heeft herdacht. De oorsprong van dit gebruik is oud en stamt mogelijk uit de oudtestamentische tijd, toen het Joodse volk een nomadisch bestaan leidde. Mensen werden begraven op de plek waar ze stierven en de graven werden gemarkeerd met hopen stenen. Soms werd de overledene op een harde grond onder een hoop stenen begraven. Om het graf in te markeren en te voorkomen dat de overledene werd opgegeten door dieren, werden er stenen op gelegd. Andere bezoekers vulden de stenen uit respect aan.

Later kreeg het plaatsen van een steen op een graf symbolische betekenissen, zoals:

Stenen vergaan niet en hebben eeuwigheidswaarde, dat staat voor het eeuwigdurende grafrecht.
Een onvergankelijke steen, die weer en wind kan doorstaan, staat voor onvergankelijke liefde en eeuwig geloof.
Door een steentje aan de grafsteen toe te voegen, geeft de bezoeker aan verder te willen bouwen op de goede daden van de overleden persoon.
Als teken dat het graf bezocht is, zoals op andere begraafplaatsen bloemen worden neergelegd.
Als symbool voor heiligheid in het algemeen, zoals de steen waarop Abraham Isaäc zou offeren, of de stenen van de tempelmuur in Jeruzalem.
Sefardische Joden in Nederland leggen vaak wat gras op het graf. In andere Sefardische gemeenschappen worden vaak kaarsen gebrand. Dat is ook de gewoonte bij chassidische Joden.

Wikipedia

Ik maakte op de terugweg langs dit pad, nog 1 foto voor wij afsloegen naar links. Terug lopen over een zelfde pad, maakt vaak dat je nieuwe perspectieven ziet en ik zag de nieuwe spoorbrug bij de A6 heel mooi opdoemen over alle stenen heen. Dit terrein lag iets hoger en dus klom ik over het gras ook iets hoger mee tot ik de volgende foto kon maken.

j-b-Muiderberg15

Hier sluit ik vandaag even mee af, we kwamen nog veel meer prachtige beelden tegen, en wat een rust, rustig aan liepen wij verder op zoek naar het hekje wat wij als ingang hadden gebruikt eerder in de middag.

~wordt vervolgd~

PS, het is vreemd om zo in te plannen van tevoren, maar ook wel weer even handig 😉

Plan jij vaak of altijd je blogs in? Of schrijf je ze net als ik normaal doe ‘live’, je opent, schrijft en maakt en publiceert direct.

 

 

31 thoughts on “De Joodse Begraafplaats #3 te Muiderberg

    • Ja, dat doe ik normaal dus ook, maar dit verhaal was wel zo groot en zoveel foto’s! Uitzondering is dit dus geweest, gezien hij ook nog enige uren hier vertoefde naderhand, hahaha

      Like

  1. Goede zondagmorgen lieve Morgaine. Een afsluiter van je serie over het Joods kerkhof om U tegen te zeggen, zoveel is zeker. Ik ben blij dat je ons even meenam op dit avontuur, want een avontuur werd het op het einde beslist hé met die onoverbrugbare sloot. Je bent weer een ervaring en een lading mooie foto’s rijker naast een schitterende herinnering aan deze onvergetelijke dag…
    OT: ik plan inderdaad ook mijn logjes vooraf met soms nu en dan een onverwacht item.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik schrijf meestal rond de zelfde tijd en publiceer dan gelijk. Inplannen deed ik vroeger veel als ik wist dat ik niet kon en ik wilde toen altijd dat er altijd een logje kwam. Dat heb ik allang niet meer zoals je wel weet en heb ik geen tijd, dan heb ik geen tijd 😀
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • whahahaha ja precies… ik vond en vind het altijd knap ook dat mensen het wel in kunnen plannen… gezien als ik dan klaar ben, dat ik het vaak dan ook graag online wil hebben direct, stom he? Dit is echt een uitzondering even geweest, nog eentje te maken en te gaan, dan weer back to normal! 😉

      Like

    • Dat is in jouw geval helemaal begrijpelijk, en voor iedereen die full time praktisch werkt of iets minder, maar dan noch, ik weet als geen ander dat er ook nog een huishouding is en een partner of dieren bla, hahaha Ik merk het al nu ik 3 dagen onderweg ben, halve dagen dan ook nog, maar dan ook al dagen oversla 😉

      Like

  3. Het jodemdom heeft in Nederland diepe sporen achter gelaten, maar blijft mensen fascineren.

    Ik plan alles. Alles heeft bij mij een vaste dag en tijdstip. Maar het komt weleens voor dat ik nu maak om over een half uur te plaatsen. Dit was het nieuws wordt daar in tegen al een jaar van te voren gepland.

    Love As Alwyas
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  4. De begraafplaats is groter dan je in de eerste instantie denkt en ziet er netjes verzorgt uit.
    De WO II heeft diepe sporen achter gelaten.
    Slootje springen is best link, verstandig het niet te doen.
    Meestal schrijf ik mijn logjes op maandag, en die kunnen in de week worden verplaatst of gewijzigd. Hans

    ot, inderdaad, wij bloggers inspireren elkaar regelmatig.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

