Muiderberg #6 De Joodse begraafplaats #2

Mocht je ineens met de deur in huis vallen omdat je niet altijd direct hier leest? Dit is een vervolgverhaal waar dus al 5 delen van zijn. Op eerste Pinksterdag ging ik vrij onverwacht samen met een goede vriend, Luuk, naar Muiderberg en Muiden, om ook nog in Weesp uit te komen, wil je dit verhaal vanaf het begin lezen?

Deel 1 ~klik~  –  Deel 2 ~klik~  –  Deel 3 ~klik~  –  Deel 4 ~klik~ –  Deel 5 ~klik~ (alles opent in een nieuw venster)

Vandaag dan de ontknoping met alle info die ik vinden kon over deze Joodse Begraafplaats, lees snel door 😉

kazemat-ingang12

De Mw. in de auto zoals ik gisteren afsloot, had iets heel simpels te vertellen. Luuk kwam terug en zei tegen mij…

‘Er is een ingang even verderop, we kunnen het nu bezoeken, want op vrijdag en zaterdag is het gesloten ivm de sjabbat.… En als we dat gaan doen, moeten we haar overgrootmoeder even de groeten brengen want die ligt daar ook…. ‘ 

Eerst viel mijn mond open om vervolgens in de lach te schieten. Wisten wij veel! 😉

jb-ingang1

Mijn Hebreeuws is niet zo heel erg goed, daarom schakelde ik Di Mario in om te vragen of hij mij hiermee kon helpen gezien er wel wat Nederlands staat en dit staat bij de ingang, direct als je binnenkomt is dit het eerste wat je ziet. Hij wist het volgende voor mij op te sporen, dank je wel Di Mario!

Beracha (zegenspreuk)

Bij het betreden van een begraafplaats zegt men de volgende beracha:

Baroech Ata Hasjeem Elokenoe Melech ha’olam asjer jatsar etchem badien, wezan etchem badien wechilkeel etchem badien, wehemiet etchem badien, wejode’a mispar koelchem badien, we’atied lehachazier oelehachajotchem badien, baroech Ata Hasjeem mechajé hametiem.

‘Geloofd zijt Gij, Eeu-wige, onze G’d, Koning des heelals, die u, welke hier begraven zijt met recht gevormd en met recht verzorgd heeft, en u met recht heeft doen sterven, met recht uw aller getal weet en u met recht weder zal doen herleven. Geloofd zijt Gij, Eeu­-wige, die de doden doet herleven’.

Deze beracha wordt bij voorkeur binnen vier ellen nabij een begraafplaats uitgesproken. In principe wordt deze beracha slechts uitgesproken als men gedurende dertig dagen niet meer op een begraafplaats is geweest. Hoewel het niet juist is een begraafplaats op Sjabbat te bezoeken, mag deze beracha niettemin op Sjabbat worden uitgesproken, als men een begraafplaats van verre ziet. Deze beracha heeft als strekking niet zozeer het berusten in G’ds wil maar beschrijft de omgang van G’d met alle schepselen.

jb-m2

Zoals Nancy ’s Fashion Style, al ergens aangaf, dat zij in Engeland graag begraafplaatsen bezoekt als zij ze tegenkomt, omdat er dan ook hele verhalen op staan. Dit is wel duidelijk toch? Alleen is mijn Hebreeuws een beetje gezakt 😉 (en dat terwijl ik wel een Hebreeuwse naam heb, hahaha).

jb-m3

De Joodse begraafplaats te Muiderberg is de oudste begraafplaats van de Hoogduitse-Joden van Amsterdam. Halverwege de 17e eeuw werd de grond aangekocht. De Poolse Joden voegden zich later bij hen. Er zijn hier ongeveer 45.000 mensen begraven. Op het terrein bevinden zich onder andere een monument voor de slachtoffers van de Holocaust en een metaheerhuis.

jb-m4

De Joodse begraafplaats Muiderberg werd in 1642 in gebruik genomen.

De begraafplaats in Muiderberg is verschillende keren uitgebreid en is nu de grootste Joodse begraafplaats in Nederland. De eerste keer was in 1672 toen het stuk grond naast de begraafplaats, dat de Poolse Joden die naar Nederland waren gevlucht en in 1660 hadden aangekocht, bij de begraafplaats werd gevoegd. In 1738 werd een stuk land aangekocht en ook in 1780, 1844 en 1856. In 1924 kocht men nog een stuk land aan, het Kocherbos. Dat is tot dit moment de laatste uitbreiding. Het is nu 15ha aan land.

jb-m5

jb-m6

Op de begraafplaats werd een metaarhuis en ontvangstruimte gebouwd, ontworpen door Offenberg, en deze waren in 1854 klaar. In 1933 werden de ontvangstruimte en het metaarhuis afgebroken en vervangen door 2 nieuwe gebouwen, ontworpen door architect Elte. Op deze begraafplaats zijn naast zo’n 45.000 mensen ook bekende Joodse Nederlanders begraven, waaronder Jaap van Meekren, Max Tak, Jacob Meijer de Haan en Esther de Boer – van Rijk.

jb-m7

De lichtval op deze dag mensen, die was zo mooi, naast al het andere wat gewoonweg heel erg indrukwekkend is om te zien, uren kun je hier dwalen, omdat wij al zolang hadden gedwaald langs de buitenmuur, werd ik nu toch wel moe in mijn rug, tijd om de auto terug te vinden ook, maar toch… ik moest en zou.., toch nog even verder en verder, omdat de zon en schaduw adembenemend mooi was zo.

jb-m8

jb-m9

Stenen die gewoon vast zijn geklonken, om te zorgen dat ze die eeuwigheid blijven staan, ik bedoel… zie jij nog vierkante schroeven of eigenlijk moeren?

jb-m12

Of dat in de verte ook inderdaad het Metahaarhuis is? Daar ben ik niet zeker van, dat konden wij niet ontdekken…

jb-m13

Enkele bekende personen die hier zijn begraven zijn:

Henriëtte Asscher, schilderes
Ellen Blazer, televisieredacteur en -regisseur
Esther de Boer-van Rijk, actrice
Ben Bril, bokser
Isaac Marcus Calisch, lexicograaf
Moritz Calisch, schilder
Philip en Sara Elisabeth Elte, de ouders van architect Harry Elte
Meijer de Haan, schilder
Nathan Judels, acteur en komiek
Abraham Israel van Lier, schouwburgdirecteur
Jaap van Meekren, journalist en televisiemaker
Hanny Michaelis, dichteres
Max Tak, musicus, componist en journalist

jb-m14

Bron : Joods Amsterdam.nl en Bron: Wikipedia

Nog steeds zijn we er niet, we besluiten om verder te gaan over het terrein, want ik zie nog zoveel meer aan het einde van het pad, maar deze laatste foto hierboven, daar heb ik echt even stil gezeten op een bankje om te genieten van wat ik zag tussen de bomen door, de zon in de verte op weer een veld met graven en stenen… Jullie hebben nu al de info, ik moest wachten tot ik thuis was natuurlijk, en dat zou bij nader inzien nog wel even duren, waarover later meer!

~wordt vervolgd~

 

 

 

25 thoughts on “Muiderberg #6 De Joodse begraafplaats #2

  1. Ah, nou, de ontknoping was een openbaring 🙂
    Vierkante moeren zie ik nog steeds hoor. Worden nog steeds gebruikt doch niet zoveel meer.
    Al die bekende mensen. Het zijn onbekenden voor mij. Ik ken er geen een en dat ligt niet aan mij 😛
    Fijne dag 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Indrukwekkend.. Zelf ben ik opgegroeid tegenover een oud Joods kerkhof , op t zelfde terrein als t Katholieke kerkhof maar door een grote muur gescheiden. T verschil is sowieso duidelijk.. : De sobere, simpele grafstenen van de Joden, leeg en kaal op teksten na. Heel wat anders dan die grafzerken-modeshow van de Katholieken, vol bloemen, foto’s kaarsjes, kruizen en wat nog meer. Maar beide kanten van de muur waren indrukwekkend – ’t gaat om de verhalen die er liggen, denk ik, X

    Liked by 1 persoon

    • Morgen is er meer te lezen over waarom zij geen bloemen leggen, het mag namelijk wel, maar vanuit het verleden, en waar ze van oorsprong leefden en rond trokken, kon dat dus niet 😉 dat komt morgen dus!

      Like

  3. Een mooi slotverhaal zou ik zo denken. De gebruiken van mensen zie je heel vaak terug op begraafplaatsen. Als ik er ene tegenkom loop ik altijd even rond als het gaat. Maar deze is wel heel erg groot.

    Liked by 1 persoon

    • Echt niet te overzien deze begraafplaats, en toen we na dit nog verder liepen, kwamen we nog meer percelen tegen die aantrokken, maar echt, mijn onderrug, hahaha Morgen dus nog meer…

      Like

  4. Tweevoetige primatensoort

    wanneer velen ’s morgens
    zachtjes ontwaken
    en de diamantharde realiteit ervaren

    tot het lichaam hen dwingt te geeuwen
    weer willen slapen als vadsige leeuwen

    die hun prooi verscheurden
    toch kunnen deze beesten
    de menselijke wreedheid niet evenaren

    Op begraafplaatsen beseft men soms waarom ook de wind vaak huilt, Morgaine.
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  5. De omgeving van Muiderberg en Muiden is best mooi, zo onder de rook van Amsterdam en naast het IJsselmeer.
    Ik heb Di Mario ook gevraagd om te vertalen bij de Joodse begraafplaats hier.
    Jaap van Meekren die is voor mij wel bekend.
    Je hebt er een moois serie van gemaakt. Hans

    Liked by 1 persoon

  6. Wow, een mooi vervolg van je knappe serie over dit Joods kerkhof lieve Morgaine. Foto’s om van te snoepen, en die informatie er bij heeft alweer een gat in mijn cultuur gedicht!
    Goed om weten ook is dat er zoveel bekende mensen begraven liggen, dat maakt het geheel nog interessanter!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

