Muiderberg #3 En toen?

Mocht je deel 1 hebben gemist ~klik hier~ en deel 2 ~vind je hier~ (alles opent in een nieuw venster).

muiderberg-muziek8

Op de heenweg waren we hier al voorbij gereden, dwars door het dorp en ik had al een muziektent gespot en nu wilde ik natuurlijk die muziektent proberen te vinden. We liepen een stuk door om een heuvel te treffen met dit standbeeld. Ik had al zo’n vermoeden dat het met muziek te maken had…

muiderberg-muziek7

Gedenkteken Heinze

Brink (Meentplantsoen), Muiderberg
Gedenkteken gemaakt door Leendert Maurits van Tetterode (1869-1921).

Gustav Adolf Heinze, geboren in Leipzig op 1-10-1820, was componist en oprichter van de Amsterdame Muziekschool in 1865 en de Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging in 1875.
Dirigent van het in 1882 opgerichte Hilversumse toonkunstkoor. Van 1884 tot 1888 dirigent van Toonkunst Bussum.
Hij stichtte de Toonkunstmuziekschool Bussum in 1885 (heeft bestaan tot 1996).
G.A. Heinze woonde vanaf 1884 tot aan zijn dood in Muiderberg.
De in 1900 opgerichte Muziekvereniging in Muiderberg is naar Heinze vernoemd.
Hij overleed op 20-2-1904 te Muiderberg.

Bron

muiderberg-muziek9

Ik draaide mij om en zie daar! De muziektent!

Beneden. Klik op een foto om ze groter en in dia show te zien.

Het was er vrij rustig en stil en dat midden op de dag, heel relaxed en ook hier kwamen er verhalen naar boven, wie, wat, waar, die info is dus vrij simpel en na enige tijd erbij te hebben stil gestaan liepen we verder om daar…. een Kauwtje tegen te komen, welke niet weg vloog, ongelooflijk, het hupte alleen. En het voelde opnieuw als, wat nu? Kunnen we hem mee nemen? Naar een dierenopvang brengen?

kauw2

Hij zat bij een kleine vijver welke was afgebakend met palen en opnieuw gaas. Het licht zo mooi over het water heen, dat ik daar natuurlijk even mijn tijd aan moest verdoen, onderwijl keek mijn partner in crime ook naar de vogel, ja ik ook, om te zien wat er zou gebeuren. Niets dus…

muiderberg-kern15

muiderberg-kern16

muiderberg-kern17

De kauw bleef maar zitten, en vanaf afstand hadden we ook al staan speuren, naar mede vogels die erbij zouden komen of beschermen, of een nest, want ik had al een klein beetje door dat het om een jonkie ging, wist ik veel dat het nog niet kon vliegen, wat ik later pas leerde. Geen nest te zien of te vinden in het kader van, kan het wel vliegen? Is het ergens naar beneden gedonderd? Niets te vinden! Dus besloten wij deze vogel mee op sleeptouw te nemen, ik had het restaurant al gezien en mijn partner in crime wist de vogelopvang in Naarden te vinden, dus dat kwam goed. Op naar het restaurant.

kauw3

kauw5

Daar vroeg ik eerst of er een dierenopvang of iets in de buurt was in Muiderberg, maar nee, totaal niet, dus kwam de dozenvraag tevoorschijn, een andere collega kwam ook even kijken en liep weer naar binnen. Hij kwam met een lege wijndoos terug waar genoeg ruimte in was en Luuk, nam de doos nu met vogel erin onder zijn arm verder op weg naar…. nieuwsgierigheid en ergens een dierenopvang te vinden misschien.

Het beestje maakte dus ook nul geluid, wel telkens zijn snavel open, maar echt nul gepiep of gekrijs…

kauw4

We staken terug over, we waren vlak bij het bospaadje waar wij vandaan waren gekomen. Ik had al gezien dat ernaast een soort van open veldje was met veel klaprozen, daar wilde ik nog wel even kijken, ook zien hoe die muur nu liep die ineens dicht was van de begraafplaats, we liepen dan nog steeds parallel aan die vlakte ook. We zagen een moestuin en een tuin met vele veldbloemen en papavers…

Wordt vervolgd!

Neem jij dieren in nood mee als je ze onderweg tegen komt?

 

24 thoughts on “Muiderberg #3 En toen?

  1. Nee, ik laat de natuur zijn gang gaan. Klinkt hard, maar de nood van het ene beest is voedsel voor het andere. Als mens moeten we niet ingrijpen in deze cyclus vind ik. We doen dat al op te veel vlakken, en dat is desastreus voor van alles en nog wat.
    Jullie hadden daar verder wel een schitterend plekje gevonden zeg ๐Ÿ˜€
    grts ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

    • Ik ben het best wel met je eens, daarom bleven we ook eerst de kat uit de boom kijken of… maar ja, ik ben en blijf vrouw, en het moest mee, hahaha Echter heb ik inderdaad geleerd, vooral met vogels, om ze niet te snel op te pakken of aan te raken, maar ook mijn oma heeft wel vogeltjes verzorgd vroeger. ๐Ÿ˜‰

      Like

  2. Goede morgen lieve Morgaine. Je hebt hier weer een mooi en interessant log geplaatst en hebt daardoor een gat in mijn cultuur gedicht, dankjewel!
    En ja, dieren in nood moet je nu eenmaal helpen als het tenminste kan natuurlijk en ze zich gedwee laten vangen, dat is wel het minste wat je voor hen kan doen…

    Liked by 1 persoon

  3. morgaine….
    jonge dieren “altijd” met rust laten ,
    ouder zijn รฉcht wel in de buurt maar laten het na om te komen voeren, zolang jullie er in de buurt zijn….
    jammer, maar volgende keer รฉcht beter hรฉ….
    beter niet meer doen
    xxx

    Liked by 1 persoon

  4. Volgens mij heb ik ooit wel eens de dierenambulance of dierenkliniek oid gebeld over een dier in nood. Meenemen is wel een ander verhaal, ligt eraan wat de situatie is. In Colombia doe ik er sowieso niets mee, heeft weinig zin helaas.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

