Joodse Begraafplaats #2 Het hekwerk

Mocht je nu het begin van mijn reis gemist hebben, dan kun je dat ~hier terug lezen~ (opent in nieuw venster).

joodsebegraafplaats10

Nog steeds bevonden wij ons op de begraafplaats maar nu besloten we toch maar niet verder te gaan, dat was haast niet te doen, en nog steeds voelden wij ons allebei een beetje als in overtreding, mochten we hier wel zijn? We wisten het echt niet. Echter had ik wel deze steen nog boven alles uit zien steken en niet zo heel ver weg, dus baande ik mij een weg door het hoge gras heen, om dit van de voorkant te kunnen bekijken, wauw, zo prachtig mooi met de zon erop.

joodsebegraafplaats8

joodsebegraafplaats9

joodsebegraafplaats11

Het meest gekke was, dat het pad vlak langs het hekwerk met rare betonnen palen wel gemaaid was, kort, daar kon je wel makkelijk lopen. Het ontging ons totaal, opnieuw, het hoe, wat en waarom. Om dan stil te staan bij die palen, het gaas en dan ook nog prikkeldraad erboven in 3 rijen. Geloof mij, wij dachten echt een overblijfsel uit de Tweede Wereldoorlog, dat is waar ik dit van kende, tegelijk was het ook niet al te hoog? Anyway, kijk zelf maar mee, je verzint het ter plekke bij elkaar als je nog niet over de juiste info kunt beschikken zo onderweg. Intrigerend.

jb-muiderberg1

jb-muiderberg2

En 1 paal is gewoon in een boomstam ingegroeid door de tijd heen, we probeerden te raden hoeveel jaren dit zo al zou staan nu… Niet te doen.

jb-muiderberg3

jb-muiderberg4

Zeg nu zelf, doet toch ook aan als een oud kamp? Of zo iets, al was daar weinig van te vinden dat het zo was, wat is hier gebeurd, hoe zit dit? We kregen alleen maar meer en meer vragen, onze fantasie met het weten van feiten uit het verleden zet je echt aan het denken. En we klommen terug naar het bospad, wat ons nog verder leidde langs nog meer stenen zover als je kon kijken. Ongelooflijk. We bleven het pad volgen met af en toe een foto omdat ik weer een prachtige lichtval zag.

jb-muiderberg6

Of, een rare constructie van de betonnen palen… volgens de info van mijn partner in crime, zijn dit palen uit de jaren ’30, dat men het toen zo maakte en gebruikte. Een knik in de paal aan 1 stuk gemaakt, gegoten? Of hoe deed men dat. πŸ˜‰

jb-muiderberg5

Uiteindelijk kwamen we uit bij de muur en wij liepen gewoon door, het bleek dat we nu op een grote weg uitkwamen met een restaurant verderop (De rechten) Β zoiets heet dat, en midden in het dorp, wat wij al betiteld hadden als De Brink, of het ook zo heet, geen idee hoor, maar zo oogt het, en we liepen hier ook overheen, we hadden alle tijd!

muiderberg-muziek7

Later meer, wordt vervolgd…

Ga jij weleens verder als je niet weet of het wel of niet mag? Door een hekje of een pad volgend waarvan je niet weet dat het okΓ© is? Β 

 

25 thoughts on “Joodse Begraafplaats #2 Het hekwerk

  1. Ik ga altijd verder want ik ontdek graag plaatsen of plekken war iedereen weg blijft. Het geeft ook een heerlijk spannend gevoel en dat hebben we af en toe eens nodig om waakzaam te blijven anders raken we dat ook kwijt.
    Grts πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ken deze begraafplaats van heel vroeger toen we met de boot er vlakbij aanlegden en dan als kinderen op onderzoekstocht gingen.
    Liggen er nog steeds steentjes op de grafstenen? Dat is een gebruik in het joodse geloof, misschien ipv bloemen?
    Ik zag trouwens dat er een uitgebreide site is over joodse begraafplaatsen in Amsterdam. Nooit geweten dat er zoveel zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Wij waren ooit in Frankrijk en besloten om met de auto een pad te volgen…het pad hield na kilometers berg op, zomaar ineens op en we stonden bij een ruΓ―ne van een kerk…op een begraafplaats, totaal verlaten…Maria beelden totaal overwoekerd, plekken waar men kampvuurtjes gestookt had…met recht doodeng !!
    Dat was nog in de tijd dat de beurs krap was en er een rolletje in de camera zat dus geen foto’s gemaakt..
    Ik kan me een beetje voorstellen hoe jullie daar gelopen hebben

    Liked by 1 persoon

  4. Haha, ik ben in dat opzicht niet te stoppen en ga gewoon door. Of het nu een verlaten Belgische mijn is (Cheratte) of een verlaten station (Montzen) maakt mij niet uit. Ze kunnen hooguit zeggen dat het niet mag…

    Liked by 1 persoon

  5. Geeft inderdaad geen goed gevoel als je verder was gegaan, doen je niet als je goede bedoelingen hebt.
    Nee, ik doe het ook niet, probeer altijd iemand te vinden waar je toestemming aan kunt vragen, krijg je ook nog wel eens extra uitleg.
    De zerken zijn wel echte kunstwerken. Hans

    Liked by 1 persoon

  6. Dit mooi log dag ik dus gemist, gelukkig stond de link ervan in je laatste log.
    Goed hoor Γ©n moedig van jou dat je alles overwon om toch maar dicht bij die mooie zerken op de begraafplaats te geraken, het levert je een knappe serie foto’s op!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

