10 Keer irritaties in het verkeer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Over het algemeen ben ik een zeer mee gaand persoon, pas ik mij aan en hou graag rekening met anderen. Iedereen is welkom, maar ze moeten zelf willen. En in mijn huis gelden dan ook mijn regels, zoals bij jou, jouw regels gelden waar ik mij met liefde aan aanpas.

Dan is er nog een buiten. Ja, helaas er is ook een buiten, ook daar gelden ook regels, ik vraag mij weleens af of deze regels nog wel mee worden gegeven.

Nu zit ik natuurlijk met grote regelmaat op de fiets, vooral om boodschappen te doen, maar ook fietsritten te maken, of wandel ik en ga per bus naar mijn werk. Onderweg, kom ik best nog wel dingen tegen waar ik mij zwaar aan kan irriteren, ik hou mij meestal in, waar ik eigenlijk iets wil zeggen of vragen aan de mensen om mij heen.

Almere heeft veel afgeschermde fietspaden, dus bedenk, dat de meeste irritaties dus puur onder fietsers gebeurt als ik hierover vertel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De grootste irritaties die telkens terug komen:

*Fietsers die hun hand niet uitsteken als ze af gaan slaan, en ik mij vaak in hou en wel mijn hand uitgestoken heb en dan blijkt, dat ze de dezelfde kant op gaan en ik gewoon met een goede vaart door had kunnen fietsen.

*Ouders die precies op het drukste momentje van de dag, spits na werk, einde middag en begin avond, besluiten om op de drukste doorgaande fietspaden tussen stad en meerdere wijken aan deze kant, met hun 3 jarigen te gaan fietsen. Dat is natuurlijk een absoluut mooi moment en ook pad om uit te kiezen dan.

*Mensen die op het fietspad lopen, vooral kinderen, terwijl er een stoep ligt aan de andere kant, vorige week ook weer, een jongen van een jaar of 8? Of 7 misschien zelfs nog? Al bellend.

*Het is geen geheim dat ik vlak bij een station woon, en elke keer weer, een druk fietspad loopt eronderdoor met aan beide kanten trappen waar de mensen uit komen denderen en blind gewoonweg oversteken zonder ook maar op of om te kijken.

*Ouders die dan wel op een stoep lopen langs een druk fietspad maar dan kinderen bij zich hebben, zelf op een telefoon zitten te kloten, en de kinderen al spelend, gillend en rennend de stoep op en af rennen zo het fietspad op.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

*Scooters, dat gebeurde gisteren toen ik naar de markt fietste, nu moet je weten, dat scooters niet op het fietspad mogen hier, en er kwamen er twee mij tegemoet, die aan het inhalen waren waar dat amper ging, ik kwam hen namelijk tegemoet, en dan tussen de fietsers inhouden ineens zonder kijken. Inschatten is ook erg moeilijk natuurlijk.

*Fietsers die je inhalen, prima, maar dan bij één van de vele viaducten zichzelf laten gaan, niet meer trappen even en ik hen daar precies in zo’n viaduct in moet halen zodat ik rustig en met gewone vaart weer omhoog kan fietsen.

*Mensen die ineens gewoon stoppen en afstappen, vlak voor je neus… de reden is mij altijd weer een raadsel, dit doe ik natuurlijk ook wel, maar niet ineens midden op een fietspad of een weg, ik duik als het kan altijd de zijkant in, zodat de rest ziet dat ik eventueel wil stoppen en kijken is ook wel belangrijk of het kan.

*Automobilisten die je afsnijden net voor een cruciaal kruispunt. Dit is niet uit te leggen tot je het ooit zelf hebt gezien hoe dit in elkaar steekt, ik zal het proberen: rotonde, auto’s en fietsers, weg, busbaan – fietspad direct erachter – centrum met vele parkeerplaatsen zijkant, pas dan afslaan naar parkeerplaatsen van het centrum, blauwe zone gebied, alles komt hier bij elkaar.

Heen: Ik steek mijn hand uit naar links, auto’s tegenliggers zien dat, er is ruimte genoeg om af te slaan als die ander ook naar het centrum gaat, dan steken ze hun richtingaanwijzer niet aan, ik hou dus in en wacht, om ze dan toch af te zien slaan naar het centrum… right?

Terug: Ik sla af, dit gaat meestal goed, om dan andersom, weg – fietspad – busbaan – weg – rotonde te treffen, dan komt er een bus aan, oh ja, de fietsers hebben daar absolute voorrang, en dan wordt ik afgesneden door een auto, die mij daar inhaalt en dan recht voor mijn fiets bam stil gaat staan maar tegelijk kan ik niet uitwijken ivm de geparkeerde auto’s aan de zijkant van het centrum. Vol in de rem, en zij geven gas en weg zijn ze omdat ze weer door kunnen, kom op mensen, gun elkaar iets!

*Mensen met loslopende honden en ze niet in de gaten houden. Hoe vaak dit al gebeurd, wil je niet weten, dan loopt men wel netjes aan de kant, maar de hond loopt los, van links naar rechts, en weer terug van de ene grasstrook naar de andere. Ik vertel er wel even bij, dat er vele fietspaden zijn zonder wandel zone of stoep, hou je hond bij je!

Voor nu, zijn dit mijn tien irritaties in het verkeer die ik met grote regelmaat mee krijg en mee maak, of het nu mijzelf betreft of de fietser voor mij, een tegenligger, gun elkaar de ruimte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Want ik heb het nog niet eens over het verkeerde tijdstip op de fiets zitten, als de middelbare scholen uit zijn en ze met 4 naast elkaar het hele fietspad innemen en al fietsend keten of zich zelf stoer vinden.

Fiets jij weleens? Wat is jouw grootste irritatie onderweg. 

41 thoughts on “10 Keer irritaties in het verkeer.

  1. Ik herken het…zowel als automobilist en als fietser…sla je met de auto af…stopt voor een fietser…die vervolgens zonder zn hand uit te steken afslaat..
    Als fietser rijd ik nooit door als er een auto aan komt…pas als ik oogcontact heb met de automobilist steek ik over.
    Dat is in het verkeer !!
    Moet je voor de aardigheid een keer een natuurgebied in fietsen…bikers die in grote groepen de paden bevolken…geen bel…loop je daar dan hoor je in het beste geval , een soort van HUUUUUHHH dat hetekend dat je de bosjes in moet springen wil je niet aangereden worden…de fitte vijftiger met bierbuik in een strak pakje schiet je voorbij.
    Waag het niet om gewoon door te rijden als je op de fiets bent en die groepen ziet aan komen …je word van het pad gereden !!
    Maar ook de gewone fietsers !! Ik sta aan de kant van het pad met iemamd te praten , zie twee fietsers aankomen …en twee fietser van de andere kant komen.
    Ze gunnen elkaar geen centimeter…een fietser rijd zo dicht langs me dat ze met haar stuur in mijn tas blijft hangen…dat was een flinke ruk…ze stapt af, kijkt me aan en zegt …kan je niet uitkijken trut !! Op dat moment…werd ik zo verschrikkelijk pissig…zo boos…dat ik begon te gieren van het lachen en zei…zou jij niet eens heel snel op je fiets stappen en maken dat je wegkomomt…oud lijk dat je bent !!

    Liked by 1 persoon

    • Ohw… whahahahaha oh wat erg! Ja… natuurgebieden, hier hetzelfde, ik had het nog niet eens over natuur in fietsen inderdaad, wat hier de dijk is, en dan al die wielrenners… en die fietspaden zijn ook meer ouderwets, wat hier betekent… smaller, zoals jij ze kent 😉

      Like

      • Poosje geleden..piet en ik rijden achter elkaar het recreatiegebied uit…we rijden op een gewone weg (!!) komt een groep van die stoorsenioren aan..allemaal vrouwen…..fietstochtje…..een haantje voorop die de weg wees…hij kijkt me recht aan …en rijd vervolgens recht op me af !!! Op het laatste moment gooitde hij zn stuur weer om …Ik moest vol in de rem en bijna afstappen…
        O….uhh…ik ben 64 he…bijna een fosiel dus ik mag het woord stoorsenior gebruiken 😉

        Liked by 1 persoon

        • Ja nou ja dat dus, ik had de lijst nog veeel langer kunnen maken, maar ik dacht na nummer 10… dit is het wel even en vooral en alleen in boodschappen verkeer of richting ik ga naar de stad verkeer, whahaha of zelfs mijn werk… ligt ook op die route, woensdag, fiets ik pas tussen 18.00 uur en 18.15 uur weg hier, en ja ik ben ze echt tegen gekomen, rete druk op die route, logisch.. vanuit de stad naar huis, en echt, 2 kleine kinderen onder de 5… op de fiets, papa erbij.. maar echt… het meisje van net 3 schat ik, keek ook achterom, want ze schrok dat ik om de hoek kwam…. bla…

          Liked by 1 persoon

  2. Ik herken het ook langs 2 kanten, fietsers zijn enorm kwetsbaar, maar…ze vinden (met alle respect Suus) wel dat ze alles mogen op de baan.
    Enfin, ik erger me als fietser vooral aan de wielerterroristen die compleet onverantwoord de fietspaden onveilig maken voor de “gewone” fietsers.
    Liefs x

    Liked by 1 persoon

  3. In het algemeen heb ik van het bovenstaande niet zoveel last, totdat ik voorbij Krommenie kom. Ten noorden daarvan is het minder verstedelijkt en is het verkeer (fietsers en automobilisten) minder opgefokt.

    Daarbij ben ik een zeer assertieve fietser die een stuk van de kant rijdt zodat automobilisten achter me moeten blijven als er een tegenligger is.

    Mijn belangrijkste irritatie is lawaai. Denk aan inparkerende vliegtuigen die hier op 600 meter hoogte overscheren. Motorrijders zijn ook gek op hun lawaai in tegenstelling tot de 99,9% die geen motor rijdt. Auto’s die te weinig afstand houden bij passeren van fietsers en voetgangers. 1 meter tussen oor en spiegel is en mooie vuistregel, die je pas ervaart als je in Duitsland of Wallonië fietst. Verder autoparkeren op fietsstroken. Dat is wettelijk verboden als er fietssymbolen op de strook zijn aangebracht. Als dat niet zo is zijn het geen fietsstroken en heb je te maken met een onverantwoorde gemeente. Die zogenaamde fietssuggestiestroken zijn erg gevaarlijk.

    Kinderen en ouderen mogen net als moeders van mij aanklooien. Ik houd daar standaard rekening mee en fiets er zeer ruim voorbij. Als ze sneller gaan dan ik, dan ligt voor mij bij hen de verantwoording en hebben ze rekening te houden met mij. Dit geldt voor een kleine groep e-bikers en wielrenners.

    Zelf steek ik wel mijn hand uit, al ie het maar om iemand van zo’n rotscooteretje te meppen.

    Liked by 2 people

  4. Mijn grootste ergernis? We hebben hier een fietspad, geen voetpad, en als ik daar dan fiets zijn er geregeld voetgangers die kwad worden, schelden en zeggen dat ik op de weg moet gaan rijden, en dan staan volledig naast een blauw rond bordje met Fietspad… Argh moeilijk word ik daarvan!

    Liked by 1 persoon

  5. Je moet eens komen fietsen in een toeristische stad als Brugge. Not. Toeristen steken over en lopen in het midden van een straat zonder te kijken, doen net alsof heel de stad een verkeersvrij museum is. Je kan blijven bellen, want het is gewoon constant. En dan schrikken ze zich rot als je als fietser hen bijna omver rijdt.

    Liked by 2 people

  6. Ik treed die mevrouw van hierboven volledig bij. Er is al heel veel gebeurd aan de Brugse fietspaden, maar het blijft brokkelen, zeker in de binnenstad. Idem trouwens wat de rechten van de voetganger betreft. Pas sinds een tweetal jaar heeft men ingezien dat bepaalde drukke straten beter autovrij gehouden worden.
    Bij ons in Vlaanderen is het ook jammer dat ezels hetzelfde pad moeten volgen als de fietsers. Zeker in de paartijd is dit de oorzaak van heel wat ongevallen.

    Liked by 1 persoon

  7. Ja best veel.. heerlijk! Ik probeer me niet te ergeren aan andere fietsers. Het is zoals het is.
    Maar inderdaad, 2 vervelende situaties springen er wel uit. Dat wielrenners niet altijd even voorzichtig doen en de jeugd ook niet. Met 3 jonge meiden of gasten naast elkaar op een fietspad waar je amper met 2 kunt rijden en gewoon moeilijk doen als je er voorbij wilt.

    Liked by 1 persoon

  8. Toevallig had ik het er vandaag nog met Jimmy over, die wil namelijk straks in NL gaan autorijden met de auto van mijn vader en we gaan wat fietsen. We maakten nog grapjes dat dat wat gaat worden in het Nederlandse verkeer met zijn Bogotaanse rijstijl. Hij zei dat autorijden en fietsen in Nederland juist super makkelijk is en ja dat is natuurlijk waar. Nederland is helemaal niets vergeleken met hier wat betreft wat voor weggebruikers dan ook. Er zijn allerlei regels, die worden alleen niet nageleefd. Hier kan alles, van fietsen op de snelweg tot met z’n allen over het voetpad fietsen bij gebrek aan fietspaden. Een beetje saai Nederland zei Jimmy haha 😛 Een van mijn grootste ergernissen hier is toch wel dat fietsen niet alleen niet veilig is omdat…. nouja om alles eigenlijk, maar ook vooral dat ze hier je fiets stelen terwijl je erop zit. Ze trekken je er gewoon vanaf en nemen je fiets mee. Ik heb dus geen fiets hier, ga er niet aan beginnen ook. Geniet jij maar van het fietsen in Nederland haha, het kan echt vele malen erger 😛 Ik ben trouwens wel benieuwd of ik me in NL ook ga ergeren aan deze dingen omdat mijn standaard opeens weer veranderd… wordt vervolgd! 😀

    Liked by 1 persoon

  9. Tja, ik herken het allemaal wel ook al fiets ik niet meer, op de brommer kom je dergelijke dingen ook wel eens tegen, met fietsers, vervelende kinderen én automobilisten die je gewoon de pas afsnijden. Ik denk dat iedere weldenkende weggebruiker dat ondervind, ook voetgangers!

    Liked by 1 persoon

    • Dat laatste snap ik helemaal, ik merk zelfs, waar ik wel samen met auto’s rij, hier in het centrum, dat de meesten mij juist een heleboel ruimte geven om af te slaan, en dan zelf ook achter mij aan komen, op hun gemak, het wordt gewaardeerd en dat merk je!

      Like

  10. Mensen en verkeer… Vandaag had ik een l*l die even snel voor mijn auto voor dacht te kunnen schieten. 50-weg, dus ik rijd 50 rechtdoor en een tegenligger wilt linksaf slaan, dus had moeten wachten tot er ruimte was maar hij draaide gewoon mijn weghelft op… Ik vol in de remmen, noodstop, anders botsing. Hij had het door en remde ook. Denk dat er missschien 1-2 meter tussen ons zat toen we stilstonden. En wat denk je, kijkt die man mij aan alsof ik de gek ben. Nou zeg! Was me in ieder geval kapot geschrokken.

    Mensen en verkeer… Of je nou voetganger of bestuurder bent, mensen doen altijd rare dingen in het verkeer. :/

    Like

Geef een reactie

