9 Tips om muggen,fruitvliegjes en vliegen weg te houden.

 

demug

Wie irriteert zich niet aan een mug die rond je oor vliegt terwijl je net ligt te doezelen in bed, eindelijk bij warm weer, om dan klaarwakker en alert te zijn omdat het zoemt in je oor of oren. Ik heb nog nooit iemand gehoor die van muggen houdt, jij wel?

Vroeger als kind zat ik elk jaar weer onder muggenbulten en het jeuken ervan werden open wonden die maar moeilijk konden genezen omdat ik ze telkens weer bleef open krabben. Hier heb ik dan ook nog wel wat littekens van zelfs zo hier en daar. De meesten zijn gelukkig wel weg getrokken door de tijd heen.

Door toevalligheden ben ik erachter gekomen dat ik ze vrij goed op afstand kan houden zonder horren voor mijn ramen en deuren te hebben en toch deze open te doen als het heel erg warm is. Laat mij jullie wat tips geven die voor mij heel goed werken. Zo kwam ik er ook achter dat het ook werkt voor fruitvliegjes en zelfs gewone vliegen. Ik vind het leuk zelfs om ze te zien vertrekken of dat ze zo laag gaan vliegen dat Picasso weer een smakelijk hapje heeft om mee te spelen πŸ˜‰

Β tea-tree-oil

Tip 1:Β  Tea Tree Oil

Tea Tree Oil, dit is echt een olie die 100% natuurlijk is en verkrijgbaar, althans hier, bij De Tuinen, ik haal altijd een bepaald merk omdat ik weet dat het goed is. Brand dit in een brander, ook in je keuken als je last hebt van fruitvliegjes, wel moet je ook zorgen dat je keuken lekker schoon is, dit houdt zowel muggen weg als andere vliegende objecten.

De olie kun je overigens voor veel meer dingen gebruiken, en bij het Kruidvat kun je zelfs een Tea Tree lotion kopen welke je gebruikt om je gezicht schoon te maken, heerlijk fris, het stinkt wel eventueel, maar het houdt van alles bij je vandaan.

~klik hier voor meer info~

Tip 2: Schoonmaakazijn

Maak je huis schoon met schoonmaakazijn, ik geef toe, ook dit ruikt niet lekker als je ermee bezig bent, gooi het gewoon in je schone water en je huis glanst, maar de geur houdt ook alle beestjes zoveel mogelijk weg. Plus het haalt vele andere geuren weg, ook van een stinkende vuilnisbak of de kattenbak. Je kunt ook een bakje of een glas neerzetten in je vensterbank met wat pure schoonmaakazijn erin, dit absorbeert van alles en nogmaals, het houdt muggen en fruitvliegen weg, en ook gewone vliegen.

Neem absoluut de ouderwetse schoonmaakazijn zonder geuren! Geuren in schoonmaakazijn zorgen er weer voor dat het minder effectief werkt!

schoonmaakazijn1

Β 

Tip 3:Β  Laat geuren als parfum en zelfs wasverzachter staan.

Ik weet, velen zullen dit niet opvolgen, want je wilt toch lekker ruiken, dat kan, gebruik een simpele zeep van de Action bijvoorbeeld, van het melkmeisje, het is de ouderwetse zeepgeur en ik krijg er heel vaak complimenten over zelfs, β€˜je ruikt zo lekker, wat voor douchegel gebruik jij?’

Zo gebruik ik ook gewone unicura, omdat dit neutraal is qua geur. In de zomer draag ik bijna nooit een geurtje, zeker niet als ik naar buiten ga, omdat dit juist aantrekt. Muggen komen namelijk op geur af, zo ook mijn deodorant is een neutrale zonder geur.

Natuurlijk werkt een lekkere wasverzachter met geur ook mee om vliegende beesten die kunnen prikken aantrekken, als jij je was buiten hangt, zul je vaak bijen zien gaan omdat ze denken dat ze een bloemengeur te pakken hebben, is ook zo, maar het is wel nep. Als het bijen en wespen aantrekt, is het logisch dat het ook muggen en andere vliegende beesten aantrekt.

Wil je wel was verzachter gebruiken, doeΒ  schoonmaakazijn in je wasmachine, zo pak je twee vliegen in 1 klap, en je ontkalkt je machine, bij kleur in kleding zorgt het ervoor dat het langer op kleur blijft, en de geur houdt de beestjes weg, welke je overigens zelf amper ruikt.

Hierin kun je ook neutral gebruiken, het merk, de naam zegt het al…

neutral-wasverzachter

Tip 4: Na een vrijpartij/seks, ga douchen!

Men denkt nog steeds dat muggen op licht afkomen, maar dit is allang achterhaald, muggen komen op hormoongeuren af met name en warmte! Seks in de zomer is natuurlijk eventueel heerlijk maar je gaat er ook van zweten, daarin zitten natuurlijk onze hormoongeuren en deze zijn aantrekkelijk voor onze muggen. Vooral van vrouwen, want die vraag kreeg ik ook, waarom ik dan altijd? En HIJ niet? Dit is vrij logisch, testosteron of oestrogeen… Een mug zal altijd de fijnste geur pakken en dat ligt helaas vaak bij ons vrouwen. Dus dames, ga douchen na een heerlijke lome vrijpartij, en zorg dat je een frisse zeep bij de hand hebt. Wil je het echt goed doen, dan is het verschonen van je bed een kroon op je werk πŸ˜‰

hearts-in-Motion

Hearts in Motion, doek van 100×120 cm, cadeau

 

Tip 5: Ventilatoren/ramen tegen elkaar open zetten

Ik ben in bezit van 3 plafond ventilatoren, alleen in de keuken ontbreekt er eigenlijk eentje. In mijn eigen slaapkamer heb ik zelfs 5 standen zitten en overdag met deze warmte zet ik deze op orkaan, en dit houdt echt alles weg, muggen, vliegen, noem het op, ze houden niet van wind. Zo kan ik ook gewoon mijn ramen open zettenen in de woonkamer mijn balkondeur, deuren vast zetten, en zo kan er een bries door het huis heen trekken, wat ook zorgt dat ze eventueel weg blijven, alleen als er nul wind staat, ja dan heb je weer pech, maar dan werken mijn ventilatoren weer heel erg goed.

Ik heb 1 vrij grote staande ventilator welke ik bij de deur zet van mijn balkon, en zo naar buiten richt, zo komt er wind van boven van de plafond ventilator, en van de grond een stevige wind van de staande ventilator, ga ik de deur uit? Dan draai ik hem om en heeft Picasso er veel plezier van, ja hij ligt dan graag op een afstandje in de wind.

Β 

Tip 6:Β  Haal stil staand water in en rond je huis weg.

Het is naar ik wens, toch wel bekend dat muggen vooral in stil staand water in je tuin of op je balkon graag hun eitjes leggen, zorg er dus voor dat er nul ligt of staat in een potje of zelfs een lage schaal, ze hebben maar heel weinig nodig om hun eitjes in te leggen. Sluit dus af, bij een regenton, en zorg dat potten en schaaltjes die leeg zijn, omgekeerd staan, zodat als het regent er niets in kan blijven staan. Zo simpel is het, en ja ook een zwembadje kan een bron zijn.

 

Tip 7: Houdt je huid koel of bedek het!

Het is ondertussen ook bekend dat muggen van een grote afstand warmte kunnen ontdekken, die van onze huid, kortom houd je huid koel of bedek je zelf met een dunne laag kleding, lange mouwen en een lange broek, dit is een goede tip voor de avond als je graag op het terras zit bijvoorbeeld. Denk aan dunnen katoenen kleding, dit maakt het lastiger voor de mug om je te prikken.

Overigens, als je graag de natuur in gaat, is het sowieso verstandiger om met lange broek en lange mouwen erop uit te trekken, denk ook aan de teken vooral op een heide. Ja, zorg ook voor sokken en goede schoenen.

Is het erg warm? Leg dan een natte koele handdoek om je heen of over je benen, zo blijf jij koel en blijft je huid koel waardoor de mug je buurman of buurvrouw eerder op zal zoeken om te gaan prikken.

 

Tip 8: De tip die ik zelf niet eens doe!

Een klamboe boven je bed, een goede klamboe, het kost wat, maar dit houdt in de nacht echt de muggen weg, mijn Indische oma had er eentje vroeger. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan, omdat ik dus een plafond ventilator boven mijn bed heb hangen. En als ik moet kiezen, kies ik liever voor een frisse bewegende lucht, dan dat deze uit moet blijven en het warmer aanvoelt voor mij en ik slecht slaap.

Horren voor deuren en ramen, ja dat had ik graag gewild, alleen zit ik met openslaande ramen die naar binnen open staan, nu zijn er natuurlijk wel oplossingen voor, ware het niet, dat ik op 1 hoog woon, dus goed aan de buitenkant komen is een crime.

Β 

Tip 9: De muggenlamp

Ook deze doe ik zelf niet, maar heb ik wel bij anderen gezien en ook dit werkt eventueel erg goed.

muggen

Als laatste wil ik echt nog even vertellen, dat tip 1 tot en met tip 7, echt vanuit mijn eigen ervaringen zijn ontstaan, de meesten dus zelfs per ongeluk, doe er je voordeel mee!

24 thoughts on “9 Tips om muggen,fruitvliegjes en vliegen weg te houden.

  1. zo.. dat zijn tips genoeg morgaine. ik ga ze opslaan want ik kan ze vast weleens gebruiken πŸ™‚
    als er muggen zitten steken ze me lek ja.
    ook in het bos heb ik er last van, maar ik smeer me wel goed in… vies goedje trouwens…
    wel uitkijken met dieren en teatrea oil, dat is héél sterk en kan hun reuk beschadigen,
    in huis heb ik overals horretje…. dat is zo fijn

    Liked by 1 persoon

  2. Kijk, nΓ³g een voordeel aan wonen in BogotΓ‘: hier hebben we geen tot zeer weinig last van muggen en andere beestjes! πŸ˜› Heerlijk πŸ˜€ Zie wel een beetje op tegen al die muggen in juni als we in Nederland zijn… Gelukkig heeft de kamer waarin we slapen een hor.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb niet zo heel veel moeite met muggen. Ik heb een stick die ik op doe en daar vallen de muggen 3 kilometer verder nog van flauw πŸ™‚
    Hier staat altijd alles tegen elkaar open. Het hele jaar door πŸ˜€
    Op een mugvrije zomer. πŸ™‚
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Ik ook een stuk minder nu dan vroeger, hahaha smeren doe ik dan niet eigenlijk, vroeger wel, maar ik heb het idee dat ik dan juist geprikt wordt, dus laat maar πŸ˜‰ Mjah, mugvrij, heb al gehoord dat we wespenplagen gaan krijgen :O

      Like

  4. Neutral ruikt naar zweetvoeten! Vroeger had ik zo’n apparaatje wat een heel hoog toontje liet horen. Zelf hoorde je het nauwelijks, maar de muggen bleven wel weg. Ik heb er nooit meer een kunnen vinden helaas. Zo’n ouderwetse citronella spray werkt ook wel. Ik heb nu meer last van muggen dan vroeger, vroeger moesten ze me helemaal niet, maar nog steeds valt het eigenlijk wel mee.

    Liked by 1 persoon

  5. Bedankt voor de tips, enkele kende ik al maar je hebt me ook enkele bijkomende nuttige informatie gegeven. Met dit zomerse weer is het zeker goed je tegen insecten te beschermen zonder hen daarvoor te doden want ook zij hebben hun nut.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

