Robbert Dijkgraaf – The Mind of the Universe

 

In the mind of the universe schetsen belangrijke wetenschappers van onze tijd de wereld van morgen. Zij nemen je mee naar de toekomst, over de grenzen van hun vakgebieden heen. Verteller Robbert Dijkgraaf verbindt het allemaal aan elkaar.
Uitzendingen op zondagavond 21.05 op NPO 2, vanaf 7 mei 2017.

Robbert-Dijkgraaf-mind-of-universe1

Mocht je het nog niet gezien hebben, dan ~kun je hier terug kijken~Β 

Hoogleraar: Robbert Dijkgraaf

Ik heb hem leren kennen in DWDD, ik denk net al een heleboel andere mensen en dan ook zijn colleges die al gegeven zijn dankzij DWDD. Wat zijn die prachtig mooi. Als deze man nu mijn leraar was geweest ooit? Dan denk ik dat ik het een stuk verder had geschopt, hoe mooi mooi hij kan vertellen, de passie die hij overbrengt, een prettig stem, ik hang elke keer weer (zelfs als ik er alsnog weinig van snap), aan zijn lippen, neem het op en veel blijft zelfs hangen van wat hij vertelt heeft of heeft laten zien.

Dit is hoe een leraar moet zijn, vol passie voor zijn vak, hier mogen vele leraren hun voorbeeld aan nemen, dan wordt school weer leuk πŸ˜‰

Over de oerknal:Β 

 

Het allerkleinste:Β 

 

Over Einstein:

 

Je bent nooit te oud om te leren.

Verder hoop ik dat bij jullie de zon te zien is, gisteren al, was het hier de hele dag grijs, ja echt waar, en ook nu, grijs, grijzer, grijst… Zo jammer…

 

21 thoughts on “Robbert Dijkgraaf – The Mind of the Universe

    • oeh, spannend πŸ˜‰ En ja helemaal waar, ik heb daarmee liefde voor Nederlands opgedaan vooral en ook uhhhh πŸ˜‰ We hadden top leraren alleen velen kreeg ik helaas niet… wij hadden dan keuze uren en daar ging ik dan graag naar toe omdat ik de leraar dan zelf kon kiezen πŸ˜‰ Oh ja, onze muziekleraar, ook zo bevlogen, hahaha

      Liked by 1 persoon

  1. De liefde voor mijn vak is het omgaan met kinderen.
    Waar hun passie ligt of hun toekomst?
    Ik ben al blij als ik daar een onderdeel van mag zijn.

    Of zij daarbij het vak wat ze van mij krijgen nu leuk of minder leuk vinden.

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

    • Ik heb al eens gezegd bij jou, dat het bij mij toch echt van de leraar af hing of ik een vak leuk vond of niet, en dan ook opnam of niet, zo niet, deed ik het zelf als ik het vak toch leuk vond, thuis, en in de les….saai? Dan bij kletsen met mijn vriendinnen of schrijven met elkaar, hahaha ik hield samen met mijn beste vriendin toen een dagboek bij bijv. met alle roddels of over onszelf πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  2. Zelf vind ik het een verdienste van DWDD dat zij dit soort gedreven mensen actief krijgen op TV voor een groot publiek. DWDD vind ik een lastig programma. Voor mij hoeven die voor-voor-voor-aankondigen in het programma niet en zou het alleen daarom al een kwartier korter kunnen. Zoveel lawaai maken als een marktkoopman staat me ook tegen. Toch hebben ze vaak goede gasten, ook uit de techniek en wetenschap en worden de goede vragen gesteld. Aan dat laatste mankeert het nog al eens op de Nederlandse TV aangezien redacties en presentatie vooral uit alfa’s bestaat en ze geen benul hebben van betavakken.

    Liked by 1 persoon

    • Ik kijk al heel lang geen DWDD meer, hahahaha toen Robbert Dijkgraaf kwam, toen nog wel, bijna elke dag, en ja dat volg ik nog wel, gelukkig is de aankondiging vroeg genoeg in de tv gids eventueel nu. En zie? Nu zit ie bij de VPRO πŸ˜€

      Like

  3. Professor Dijkgraaf is één van mijn helden. Heb ook de eer gehad hem persoonlijk de hand te schudden. Gewoon, omdat zijn zoon en de mijne samen na schooltijd voetbalden op het schoolplein. Een bijzondere man die daarnaast een ontzettend normale vader en echtgenoot is. Misschien is dat normale wat hem wel zo bijzonder maakt…

    Liked by 1 persoon

  4. Goede middag Morgaine en voor morgen een even goed weekend gewenst.
    Joepie, wat een schitterend log pootte je hier neer, ik ben een grote fan van Robbert Dijkgraaf, je hebt er me dus plezier mee gedaan! Hij is een fantastisch knappe wetenschapper die het nog heel goed kan uitleggen ook. Zo’n prof had ik ook wel willen hebben in mijn jongen jaren, hij weet het allemaal goed over te brengen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

