Een leeg nest…

zwaan-nest1

Bovenstaande foto heb ik vorige week dinsdag gemaakt in de ochtend, ik dacht echt, huh? Een leeg nest? Nou ja, en stilletjes fietste ik verder naar huis.

Om afgelopen zaterdag terwijl de meesten richting Euro Visie gingen, zelf de deur uit te gaan, ik was suf en ik moest er gewoon even uit! Camera mee, ook al was het grijs weer, er was nog licht en ik wilde weleens proberen of ik zo foto’s kon gaan maken, wel licht, maar nul zon. Half om half gelukt en ik kwam als vanzelf weer bij het nest van de zwanen aan, hey… ze heeft 1 kuiken!

zwaan-nest2

zwaan-nest3

zwaan-nest5

 

Gelukkig, ze heeft een jong/kuiken! Ik stond het al enige tijd te observeren tot deze kleine kuiken onder de vleugel begon te mieren, mama zwaan tilde haar vleugel op, en het was pure magie, whahaha

Daar kwam de rest tevoorschijn!

zwaan-nest6

zwaan-nest7

zwaan-nest8

zwaan-nest9

Het werd zwem en voedertijd, ze ging staan en zie nu? Nog een ei, ik weet niet of deze nog uit gaat komen, zover, 5 jongen dus en papa was nergens te bekennen, natuurlijk volgde ik nog even, maar dat is voor een andere keer.

Zie hier, ze gaan…

zwaan-nest10

Zo kwam er ook een stel bij die elke avond een wandeling maken in het park, dat doen ze pas een jaar nu, en zij vertelde mij nog een minder leuk verhaal.

De witte eend ~klik hier~ย had ook 3 jongen, maar deze waren ineens weg vertelde ze… waarschijnlijk geroofd door de vele eksters die hier zitten of een ka… bummer… ja dan leef ik echt met haar mee, ze zwemt er nog, ook haar zag ik weer gaan, en dan echt, mama worden en je kindjes verliezen…. pfffffffff

De natuur is hard! Voor nu, blijf ik de zwanen volgen natuurlijk voor zolang ze hier zitten. ๐Ÿ˜‰ Ik wens jullie een fijne week toe!

29 thoughts on “Een leeg nest…

    • Ja ik ben ook erg benieuwd, helaas pakken ze meestal eerst de eendjes die ik hier al amper zie inderdaad… dan de meerkoeten en de futen heb ik echt nog nul keer jongen van gezien hier…

      Like

  1. Goede morgen lieve Morgaine en een even goede week gewenst.
    Voor een ‘leeg’ nest kan het tellen, blij dat er zoveel kuikentjes bij kwamen. Want zwanen zijn zo mooi om zien; dat bewijzen je al even mooi foto’s beslist.
    En nu maar hopen dat de eksters ze gerust laten hรฉ, hou het inderdaad goed in het oog!

    Liked by 1 persoon

  2. Ah jaa, hier hebben wij ook een moedereend die 6 jonkies had, en er nu geen 1 meer over heeft. Maar nu hebben we wel weer meerkoeten met kleintjes en ganzen met kleintjes. Ben benieuwd wat er allemaal van overblijft!

    Liked by 1 persoon

  3. Aww wat lief, leuke foto’s. Och dat met die eendjes vind ik altijd zo zielig… Dan ga je dagelijks of wekelijks langs en er blijven er steeds minder over totdat er geen meer zijn. En moedereend is er dan inderdaad nog steeds. Die zag je ook steeds paniekeriger worden in die periode.. Ik zou ze allemaal willen meenemen om te voorkomen dat het gebeurt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

