Beginbos – Vroege Vogelbos – Eksternest – Wolunie

Vorig jaar was mijn eerste fietstocht naar Haven op 8 maart ~klik~ , nu pas op 13 maart en ja ik ben weer naar de Schaapskooi gegaan of ook wel het Eksternest genaamd. Het Eksternest was het eerste natuurcentrum van Almere en lag voor ons eigenlijk direct achter ons huis, in het eerste bos aangelegd en stond er al toen wij gingen pendelen. Er is slechts een klein stukje, echt bij onze oude achtertuin, wat het Beginbos heet, ik weet niet of dat nog zo is, wat nog ouder was. Maar dit loopt zo over in het nu Vroege Vogelbos.

eksternest8

Och ja, de bijentuin… pffff, die stond er inderdaad ook al, maar toen mijn kind net geboren was, waren de bijenkasten omgevallen, vernield, ik weet het niet, in elk geval de eerste dag, mooie dag dat mijn kindje in de tuin kon staan in haar wagen, waren de imkers hun bijen kwijt, ja die hingen in onze tuinen dus, dat werd dus snel baby naar binnen en deuren dicht! En zo ook onze katten naar binnen natuurlijk.

eksternest2

eksternest3

De Wolunie

De hebben we ook, serieus, onze eigen wolunie, naast het Eksternest, het Eksternest is dus het theehuis & cateringbedrijf, gerund door Triade, waar ik ook werk inderdaad, maar dan als maatje om te zwemmen. En hier zitten natuurlijk andere verstandelijk beperkten die een keuken en restaurant kunnen runnen. Nee ik ben er nog nooit in geweest. Ik kies met beter weer, graag voor een rustig terras, als het hier buiten kan zitten? Is het bezaaid vooral met kinderen vaak, tenminste, als ik er langs ga.

eksternest1

Dit is de schaapskooi, hier bevallen de ooien, naar binnen mag niet, behalve op woensdag en zondag voor het schaapspraatje of zo. En waar je in de verte die mensen ziet staan, is het enige glaswerk waar je eventueel met volle zon op het glas naar binnen kunt kijken. Nu was het maandag, maar jullie snappen… rijen dik en dringen met zijn allen.

Nu, waren de meeste ooien nog zwanger, er was maar 1 lammetje, wat ze dan ook maar direct ergens hebben neer gezet waar je het amper kunt zien.

eksternest5

Vorig jaar op 8 maart waren er al heel veel lammetjes, zijn zij nu laat?

eksternest6

eksternest7

Bij gebrek aan lammetjes, besloot ik om maar eens verder te kijken…

eksternest4

Want dit is nieuw voor mij, het natuur-ontdekpad/wandelpad, een don’t worry, dit is zo open, dat je gewoon met je honden er mag lopen hoor… Als je vanaf de andere kant komt, weet je niet eens dat dit er is.

Dit is overigens ook het stuk bos, waarvan ik zeker weet dat er vlaamse gaaien rond vliegen, dat doen ze al jaren, en is dan ook het dichtst bij zijnde voor mij waar ik ze kan spotten, tot nu toe, is het mij nul gelukt om ze op camera te krijgen.

Meer info: EksternestBeginbosVroege VogelbosWolunie

alles opent in een nieuw tabblad.

 

 

15 thoughts on “Beginbos – Vroege Vogelbos – Eksternest – Wolunie

  1. Goede zondagmorgen lieve Morgaine. Wat een mooi domein is dit, ik kan het me goed indenken dat jij er altijd graag in rondgewandeld hebt! En nu met dat nieuw stukje natuur-ontdekpad/wandelpad is er weer een attractie bij!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

