Nog 3 dagen te gaan.

Stemmen heb ik het over. Iets waar ik eigenlijk weinig over vertel of spreek maar wel altijd doe. Vanuit vroeger kreeg ik altijd al te horen, ‘als je niet stemt, mag je ook 4 jaar niet zeuren.’

Ik weet wel dat er heel veel mensen zijn die eventueel niet willen gaan stemmen. En ik raad je juist aan om het wel te doen, want?

Als jij je stem laat liggen, dan zal deze worden verdeeld over de partijen die winnen, en heb je toch gestemd.

Overigens een weetje die ik ook al vanaf mijn 18de jaar mee krijg. Heel toevallig in het jaar dat ik 18 werd, of het jaar erna, meteen mijn eerste jaar dat ik ‘mocht’ stemmen, ‘kon’ ik stemmen. Ik zal je vertellen dat ik mijn moeder heb gevraagd, wat stem ik dan? Want politiek, is niet zo mijn ding.

Wat nu als je niet wilt mee doen?

Hoe zorg je er dan voor dat jouw stem ongeldig wordt?

Dat is heel simpel, deze weet ik al van nog jonger af aan, ik mocht als kind vaak al mee met mijn moeder om het vakje rood te kleuren met potlood, zij wees aan en ik kleurde het rood. Zo jong als ik was en vanaf dat ik netjes kon kleuren al. Ook vertelde ze mij, omdat ik natuurlijk nog meer rondjes en vakjes zag, en deze ook in wilde kleuren, kreeg ik al te horen, nee! Als je dat doet, wordt het ongeldig.

Je stem gaat dan echt absoluut verloren als!

Naar ik heb begrepen kun je nu ook gewoon blanco stemmen, dat was vroeger niet, ongeldig maken kon alleen door een rood kruis op je biljet te zetten of dus meerdere rondjes in te vullen. Zo simpel is het, alleen moet je wel even naar de stembus gaan om dit aan te kruisen. Het kost weinig tijd, tenminste hier ben ik altijd binnen 5 minuten klaar, van binnen komen tot ID checken en biljet in ontvangst nemen tot kleuren tot in de bus doen.

Kleine moeite en je weet zeker dat jij of de partij helpt waar je op wilt stemmen, of dat jouw stem later onverdeeld achter zal blijven.

 

Note:ย Zelf ga ik zeker wel stemmen, zelfs op een partij, maar ik volg niets, al die verhalen etc, hoef ik niet te horen, ik heb nu de laatste 2x met ‘mijn verstand’ gestemd, ja dat strategische, en dit nummer helpt mij herinneren dat ik dit keer met mijn hart zal stemmen, wat ik de laatste 2x al wilde stemmen maar toch anders deed. Dit keer ga ik voor de partij die ik al langer graag zie.

En jij? Ga jij stemmen nu je weet dat als je niet gaat deze stem naar de grootste partij kan gaan straks, omdat je niet gaat?ย 

 

49 thoughts on “Nog 3 dagen te gaan.

  1. Ik stem niet, ook al weet ik dat mijn stem dan naar de grootste partij gaat. Omda10t ik in het buitenland woon, moet ik doordeweeks naar Antwerpen afreizen om mijn stem uit te brengen. Een behoorlijke onderneming. Verder vraag ik mijzelf ook af of het wel te verantwoorden is om te stemmen voor mijn land. Dit omdat ik in het buitenland woon, en eigenlijk ook niet van plan ben om terug te gaan om mij in nederland te settelen. Heb ik dan het morale recht om me te bemoeien met de zaken? Overigens mag ik hier als buitenlander ook niet stemmen, iets wat ik wel betreur. Mijn nationaliteit wil ik niet kwijt en om hier nationaal stemrecht te verwerven moet ik dan mijn nationaliteit verwerpen. Om lokaal stemrecht te krijgen moet ik nog even zoet zijn, ik voldoe bijna aan de voorwaarden nog 3 jaar in moet ik in deze stad blijven wonen en dan mag ook ik me mengen in het gesprek ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

    • Oke, dat is een uitzondering, geaccepteerd ๐Ÿ˜‰ En ja, ergens denk ik wel ook al woon je hier niet, dat jouw stem wel van invloed is, gezien we ook EU zijn, en vraagstukken dus ook daarover gaan, zowel daar als hier.

      Liked by 1 persoon

  2. Behalve over het Oekraรฏne-referendum heb ik altijd gebruik gemaakt van mijn recht om te stemmen. En nee, ik heb nooit strategisch gestemd en ook nooit op een persoon omdat hij of zij wel of geen piemel heeft, en/of een getinte huidskleur heeft en/of een officieel erkende handicap heeft. Ik stem altijd op de partij die het dichtst bij mijn idealen staat en in principe altijd op de lijsttrekker want de partijleden hebben zelf democratische besloten (enkele uitzonderingen daargelaten maar daar stem ik toch niet op) wie van hen zij het meest geschikt achten. Bovendien maakt dat het tellen van de stemmen een heel stuk makkelijker. Ik ben namelijk ook nog eens stembureaulid. Overigens: elke burger mag kijken bij het stemmen tellen op het lokale stembureau! Kritiek leveren op hoe het tellen gaat is prima, maar bewijs dan even dat je zelf werkbare ideeรซn hebt die het beter maken. Zou fijn zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik zag iets voorbij komen van de Partij van Niet-Stemmers, hilarisch.

    Ik ben altijd een trouwe stemmer. Mijn hele leven heb ik GroenLinks of op een voorloper van GroenLinks gestemd. Van zo’n lijst kies ik of iemand die ik persoonlijk ken en/of de eerste vrouw. Nooit liet ik een kans om te stemmen voorbij gaan!

    Democratische groet,

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ga ook stemmen, maar gelukkig is het niet zo dat de stemmen van de niet-stemmers naar de grootste partij(en) gaan. Die tellen ze gewoon niet mee en hebben geen invloed op de zetelverdeling. Zou ook te gek voor woorden zijn!
    Ik vind het dit jaar trouwens wel echt lastig om een keus te maken, maar denk dat ik er wel uit ben.

    Liked by 2 people

  5. Ik was net te laat met aanvragen van het formulier. Al vraag ik me af of het stemformulier alsnog wel op tijd aankomt in Colombia, maar dat is een ander verhaal. Ik volg het niet, krijg alleen kleine dingen mee. Ik zou echt vrij ondoordacht hebben gestemd. Volgende keer. Ben wel benieuwd naar de uitslag.

    Liked by 2 people

  6. Ik ga ook zeker wel stemmen, al ben ik er nog steeds niet helemaal uit waar mijn stem terecht gaat komen.

    Ik weet wel heel goed waar mijn stem niet naar toe gaat. Ik kom uit een behoorlijk rood nest, maar juist de partijen uit die hoek hebben mij behoorlijk teleur gesteld de afgelopen jaren, om uiteenlopende redenen. Dus deze keer zeker geen PvdA, die ben ik al jaren kwijt, maar ook geen SP meer.

    Ik hoop dat ik er voor woensdag uit ben. Gewoon voor mezelf, want ik vrees dat er niet veel zal gaan veranderen en dat we ons kunnen gaan opmaken voor een periode met VVD/CDA/D’66 en GroenLinks, want ja we leven in een democratie tenslotte…… ๐Ÿ˜‰

    Liked by 2 people

  7. ik kan kort zijn, ja ik ga stemmen, partij voor dieren, en hoop dat ze groot worden en geen compromissen hoeven te sluiten maar iedereen… รฉcht iedereen die een vinger uitsteekt naar dieren, ze mรฉteen de handen afhakt, en het verbod geeft om zelfs nog maar naar dieren te kijken,….
    dรกt is mijn wens,

    Marianne thieme heeft beloftes gedaan, ik hou haar aan haar woord.

    Liked by 2 people

  8. Ja, ik ga zeker stemmen. Al sinds mijn stemrecht stem ik. En ik heb altijd rood gestemd. Nooit zwevend geweest wat wil zeggen dat ik qua politiek en dergelijk een erg standvastig persoon ben. Zelfs toen ik bakken met geld verdiende vond ik het belangrijk dat iedereen er toe doet.
    Dus ja, stemmen. En eigenlijk zouden we hier ook stemplicht moeten hebben. Ik sprak zaterdag een vrouw die niet mag stemmen van haar man terwijl ze wel wil. Met stemplicht kan die man haar niet dwingen thuis te blijven.
    grts ๐Ÿ™‚

    Liked by 2 people

    • Ik ben er ondertussen ook voor zo ondertussen om dit verplicht te maken, teveel mensen die er te laconiek over worden en zijn. En dat laatste, wat is dat nu weer, nou ja! En zwevend is hier ook nooit zo geweest, altijd sociaal en rood.. en een tijdje groen. Toen ik dus nog weinig van politiek wist, maar toch links wilde stemmen, vorige keer heb ik mij laten leiden door de debatten op tv vooral ook, maar dat laat ik nu dus ook weer. ๐Ÿ˜‰

      Liked by 1 persoon

  9. Ik ga ook altijd stemmen sinds ik dat mag. Vorige week zelfs al met mijn 8jarige over gesproken. Hij had de nodige vragen en toen gaf ik ook aan dat ik vind dat je moet gaan stemmen en anders niet zeuren. Maar dan in de kinderversie uiteraard.

    Liked by 2 people

  10. Sorry, maar wat je hier schrijft klopt echt voor geen meter. Men telt hoeveel geldige stemmen er zijn uitgebracht. Dat deelt men door het aantal beschikbare zetels (150) en dat is de kiesdeler. Die deelt men op het aantal op een partij uitgebrachte stemmen en dat is het aantal zetels dat die partij heeft gehaald. Als er daardoor restzetels zijn kijkt men wie de grootste rest heeft na het delen en daar gaat dan de zetel heen. Dat is echt niet altijd de grootste partij, maar kan zelfs de kleinste zijn. Blanco stemmen doen niets.

    Liked by 2 people

    • ik weet dat Tagrijn, ik heb hier alleen aangegeven dat als je dus niet stemt, je zetel verdeeld wordt, en je eigenlijk dus, logischerwijs niet eens weet waar deze heen gaat… ik hoop mensen hiermee wijzer te hebben gemaakt. Blanco stemmen doet niets? Waarom staat die er nu wel op dan… dat is dan ook ronduit bullshit.

      Liked by 1 persoon

  11. Natuurlijk heb ik gestemd. Wat een zegen om in een land te wonen waar zoveel kansen zijn je stem te gebruiken, zodat ik als kiezer de gehele breedte van het stemhokje nodig had om het biljet uit te vouwen.
    Ik heb met mijn hart gestemd en voor mijn idealen. Zoals ik vanuit mijn hart leef met mijn idealen.
    Liefs x

    Liked by 2 people

Geef een reactie

