Jan, Jans en de Kinderen: Jan Kruis overleden

jan-jans-en-de-kinderen1

Wie weet zien jullie het al, een album van Jan, Jans en de Kinderen, mijn eerste eigen album, terwijl ik ze allang volgde in de Libelle elke week waar mijn moeder lid van is geweest, jaren en jaren overigens, lang heb ik ze gevolgd om vervolgens de albums stuk voor stuk bij elkaar te sparen, tot nummer 18 of zo, daarna ben ik gestopt eigenlijk. De datum, wat vertelt dat nu? Β Jullie niets, mij alles, op dit album ben ik dan ook zuinig.

Het is de datum, waar ik dus een vrouw werd, zoals men in vroeger tijden ook wel vierde, wat schaamde ik mij kapot, ik kreeg een cadeautje, dat was leuk natuurlijk maar zomaar? In deze maand? Tot ik het open maakte, want er zat niet alleen een album in, het pakket was groter, er zat ook een pak maandverband in… right?

Goed, nu weet de hele wereld, sinds wanneer ik officieel volgens de natuur een vrouw ben geworden πŸ˜‰ hahaha Ja, nu kan ik erom lachen, maar jullie snappen wel dat het nog altijd een momentje is tussen mij en mijn moeder als iemand anders dit album pakt, nummer 13 trouwens, hey, mijn getal! Dat dit een binnenpret momentje is in het nu.

jan-jans-en-de-kinderen-2

Mjah, Jan Kruis, de geestelijk vader van Jan, Jans en de Kinderen is dus overleden… tijd om ze weer eens te herlezen denk ik!

jan-jans-en-de-kinderen3

Absolute jeugdsentiment…

En die rooie kater? Die hebben wij dus ook gehad, een rooie kater die net als deze rooie kater ook graag op de rand van de bank zat, wat hebben wij in het echte leven hem ook zo vaak genoemd… zijn echte naam was Binkie, maar als hij dan zo zat op de rand van de bank, hey rooie kater… wat zit jij te filosoferen.

jan-jans-en-de-kinderen4

Ken jij Jan, Jans en de Kinderen? En vond of vind je ze leuk?Β 

40 thoughts on “Jan, Jans en de Kinderen: Jan Kruis overleden

  1. Vroeger had ik de libelle en ja ik las ze altijd,albums van Jan,Jans en de kinderen heb ik nooit gehad.Als kind las ik al gelijk ‘letters’.Wel liggen hier nog Suske en Wiske stripboeken op zolder.

    Liked by 1 persoon

    • Ik las alles vanaf het moment dat ik letters las, en mijn moeder gaf mij dus en Suske en Wiske, later ook Asterix en Obelix en Jan, Jans en de Kinderen vooral maar mijn vader had ook Lucky Luc. En ondertussen spaarde ze voor de echte boeken, zij vond dat ook strips bij kunnen brengen zit ook wijsheid in en in Jan, Jans, natuurlijk heel veel filosofie en dagelijks leven, actualiteit. πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

    • Whahahaha ja inderdaad in de Libelle, als ik er eentje ergens zie liggen kijk ik nog steeds, ik weet niet of dat nu op gaat houden of al gestopt is inmiddels, mijn moeder is ook al jaren geen lid meer, maar ze zijn volwassen geworden de kinderen, ze hebben ondertussen zelf kinderen πŸ˜‰

      Like

  2. Wij hebben hier thuis ook heel wat albums van Jan, Jans en de Kinderen liggen. Het is al een heel poosje geleden dat ik ze ingebladerd heb, maar in mijn herinnering zitten ze er nog steeds en zeker die Rooie kater, want wij hebben er thuis ook zo eentje. Die ligt ook graag dicht bij de verwarming en komt alleen maar in beweging om iets te eten. Het is dus ook echt zo’n denker onze rode je weet wel kater.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik was er dol op!!! Als Drents/Gronings meisje herkende ik sommige locaties ook in de tekeningen. Heb bijna alle verhalen van Kruis zelf. Hij was natuurlijk al oud, maar toch voel ik het als een gemis. Hij schetste zo prachtig het gezinsleven en elke dag herken ik in mijn eigen gezinnetje iets uit zijn verhaaltjes: “WHEEEEEHHH ik moet van mama in mijn blootje naar schoooool!” na een heel dwarse kleuterdiscussie. Heerlijk.

    Liked by 1 persoon

  4. Van Surinaamse dames hoor ik dat zij een gouden ring of ander gouden sieraad kregen op deze heuglijke dag.
    Een Ghanese leerlinge vertelde dat zij een ei kreeg van haar moeder als speciale en symbolische traktatie.

    Jouw boek vind ik weer een leuke aanvulling in dit rijtje …..

    Vrolijke groet,

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben er mee groot geworden. Al deze strips zijn nu een geweldig naslagwerk. De wereldproblematiek / mode/ enz. van al die jaren kun je in de strips wel terug vinden. Wat me misschien het meest bijstaat is dat Karlijn ineens bewust wilde gaan eten half/ eind jaren ’70. Heel actueel toen.

    Liked by 1 persoon

    • Ja vegetarisch worden, wat mij altijd is bij gebleven tot op de dag van vandaag… dat Karlijn zit te filosoferen over de liefde van later, terwijl ze nog niet weet wie het is, wat zou hij aan het doen zijn, ideaal voorstellen, maar misschien zit hij nu wel iemand anders te vozen, whahaha en nog zoveel meeer, Loedertje ook… geweldig!

      Liked by 1 persoon

  6. Ik ken het zeker. Mijn ex las ze ook altijd. Maar ja, toen het mijn ex werd las ik ze automatisch niet meer en ook nooit meer eigenlijk.
    Geweldige strip en zo herkenbaar eigenlijk. Hij begon het ook met zijn eigen gezin als inspiratie bron,
    Fijn w-end Suuz

    Liked by 1 persoon

    • Ah, gelukkig is alles er nog, ben nu wel nieuwsgierig naar de latere albums nog, want ook dat is doorgegaan zijn inspiratie, dat de kinderen opgroeien en zelf ouders worden πŸ˜‰ Dus Jan en Jans opa zijn, en opa, oh ja… opa… whahahaha

      Like

  7. Ik heb zo gelachen om de strips heerlijk! Ik heb ze allemaal, en ik koop ze nog steeds, hoewel de verhalen steeds minder worden. Van Jan Kruis waren ze het leukst… En nu is ie dood… er zullen er nog heel veel gaan, wij worden ouder maar onze helden ook…

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha, ik ben er dus volop mee opgegroeid, ik denk dat het ook al anders was toen jij op de wereld kwam en eraan toe was, werd het al wat minder πŸ˜‰ We schelen toch een aantal jaartjes πŸ˜€

      X

      Like

  8. Oh, ja dit las ik vroegΓ’h ook veel. Moeders las wel eens de Libelle en opa en oma hadden ‘de leesmap’ dus daar plukte ik ook altijd de Libelle uit voor Jan, Jans, en de kinderen. Oh, en voor de Tina natuurlijk, haha.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

