Simone van der Vlugt: Nachtblauw & Rode Sneeuw in december.

Van de week schreef ik al over de historische romans van Susan Smit, vandaag over Simone van der Vlugt, een schrijfster die ik wel al veel vaker en ook al enige jaren hoorde, maar in het begin schreef zij vooral thrillers, tenminste, dat is dan wat ik las op de flap van het boek, en ik heb dus weinig met thrillers, ik kom er niet doorheen. Er is teveel, te vaak, en laatst zag ik zelfs op tv een programma met eigenlijk lessen in schrijven, dan denk je algemeen, nee het ging weer om spanning, en nu weet ik niet meer hoeveel het er exact zijn. Voor misdaad romans bestaan maar 122 verschillende plots en daarna wordt het weer opnieuw geschreven.

Dit geldt natuurlijk ook over liefde en andere zaken, jawel, maar toch, is het perspectief veel wijder lijkt wel, of men heeft nooit onderzocht hoeveel plots er maar zijn, misschien maar twee denk ik.. het loopt goed af, nog lang en gelukkig, of niet… en dan… kan er een deel 2 komen of 3, bla, hahaha ik laat mij vingers nu maar wat onzin tikken hoor!

Nachtblauw, de laatste roman van…

nachtblauw3

Heel eerlijk, heb ik geloof ik een jaar gelden voor het laatst een boek in handen gekregen wat mij raakte en pakte, wat ik binnen 3 dagen ook uit had geloof ik, wat ik niet weg kon leggen. Meestal begin ik namelijk met een boek in bed, liggend op mijn zij en boek naast mij steunend op het matras, lekker ontspannen.

Maar dan als een boek echt pakt, dan neem ik het mee in de bus, vanuit de bus als ik dan thuis kom, bevind ik mij ineens op de bank en ja dan kun je snel gaan. Zo ook met Nachtblauw, begon exact hetzelfde en ergens al vrij snel moest ik door.

Dit boek is mij aangeraden door mijn eigen dochter overigens, mam, dit is echt een boek voor jou! Ik had er even moeite mee, maar Rembrandt komt erin voor, atelier, schilderen, gaat over het ontstaan van Delfts Blauw. Ja, vast, ik ga wel kijken in de bieb, en dat deed ik, om vervolgens met 3 titels in mijn hoofd te gaan en alle drie waren ze er NIET. hahahaha dat had ik weer. Ik moest reserveren.

Overigens stond Judas van Astrid Holleder op 1 om te lenen, maar toen ik die ging reserveren, na gezien te hebben op hun eigen pc’s, dat er 24 exemplaren zouden zijn nu, en bij de balie kreeg ik te horen, U bent dan nummer 98 op de lijst der reserveringen?!

A 3 weken, a 3x mogen verlengen… dik boek… de 1 leest het zo uit, de ander doet er 3x verlengen over.. joh.. nou laat maar, komt later wel een keer. Wel reserveerde ik dus Nachtblauw en De eerste Vrouw dus.

Deze waren 2 dagen later opgehaald uit de andere biebs en kon ik ze ophalen, dit duurde ook nog even om er dan eindelijk in te beginnen. Nog altijd sceptisch, maar jeetje, wat een verhaal, wat prachtig mooi!

Waar gaat het over:

Een meeslepende roman over de ontstaansgeschiedenis van Delfts blauw. Na de dood van haar man wordt Catrijn huishoudster bij de familie Van Nulandt. Ze is er op haar plek en kan de vrouw des huizes ondersteunen tijdens haar schilderlessen. Catrijns verleden achtervolgt haar echter en ze moet op zoek naar een andere betrekking. Ze komt terecht bij Evert van Nulandt in zijn plateelfabriek in Delft, waar haar schildertalent op waarde wordt geschat. Er breken woelige tijden aan. Catrijn overleeft in 1654 de Delftse donderslag die de binnenstad in puin legt ternauwernood en daarna staat ze voor een levensbepalende keuze tussen haar hart en haar hoofd. Wacht ze op haar grote liefde, die voor jaren de zee op gaat, of kiest ze voor de man die haar zekerheid kan bieden? Simone van der Vlugt verweeft het meeslepende verhaal van Catrijn met een intrigerende periode uit de Nederlandse geschiedenis: de Gouden Eeuw, waarin handel, wetenschap en kunsten een enorme vlucht namen.

Bron: klik

Ik had het binnen een week uit bij elkaar genomen, sterker nog, het was met een week alweer terug in de bieb, laat ik namelijk terwijl ik er nog in bezig was, bij de Bruna in de winkel staan en Rode Sneeuw in December zien liggen. En ik opende het boek aldaar om de eerste bladzijde te lezen en ik wist meteen, dat dit mijn volgende zou gaan worden!

Om mij nog verder te verdiepen, staat ook al Jacoba, dochter van Holland op mijn lijstje nu, maar voorlopig ben ik nog met de Rode Sneeuw bezig, nog weinig over te zeggen nu, al is het wel mooi, maar ja heb het nog niet uit!

Rode Sneeuw in December:

Rode sneeuw in december’ van Simone van der Vlugt is een meeslepende historische roman die zich afspeelt tegen de achtergrond van de Tachtigjarige Oorlog. Van de auteur van onder andere ‘Jacoba, Dochter van Holland’, ‘De lege stad’ en ‘Nachtblauw’. ‘Rode sneeuw in december’ begint in 1552. Lideweij en Andries krijgen een nauwe band met prins Willem van Oranje. Maar het politieke klimaat verandert onder de Spaanse katholieke koning Filips II, en de prins moet vluchten. ‘Meeslepend, ontroerend en tegelijkertijd een leerzame geschiedenis.’ – Noordhollands Dagblad.

En leerzaam is het zeker, maar ik merkte laatst al, dat de generatie van nu, eigenlijk weinig geschiedenis heeft gehad, en ik lees en herken veel terug van de lessen ‘Vaderlandse Geschiedenis’, ย zoals ik dat in de seventies heb ontvangen op de lagere school al. Ik zie nog de lessen over Willem van Oranje en dat ik toen al leerde dat het Wilhelmus heel veel coupletten heeft en dat elk couplet start met? ย ๐Ÿ˜‰ Weet jij dat?

13 thoughts on “Simone van der Vlugt: Nachtblauw & Rode Sneeuw in december.

    • Och ja, dat was mijn tweede periode, heb er wel 3 of vier gehad, whahahaha ๐Ÿ˜‰ Romans op waarheid gebaseerd, maar als jouw interesse elders ligt, kan ook ๐Ÿ˜€ Ik heb dus weinig met boeken die over misdaad gaan ๐Ÿ˜‰

      Like

  1. Goeie reviews echt, maar ik vrees toch dat ik de boeken nooit zal lezen.
    Zeker het boek niet van de zus van de neus.
    Nee, ik ga als ik er eindelijk weer tijd voor heb eerst de boeken lezen die op me liggen te wachten. ๐Ÿ™‚
    grts

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb van dezelfde schrijfster “De lege stad” gelezen. Hรฉรฉl mooi, een aanrader. Als je die nog niet las, zeker doen, je zal het mooi vinden. ๐Ÿ™‚
    Oh en als Belg ken ik toch al de eerste twee regels van het Wilhelmus, da’s toch ook een prestatie hรฉ. ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

    • Ik herken dat Hillechien, zo’n periode die echt heel lang heeft geduurd heb ik ook gehad, wat wel lukte was een ander soort boeken, doe boeken, met vragen, wat schrijven wat niet af hoeft ๐Ÿ˜‰ heb er zeker een paar jaar last van gehad, eerst waren het mijn ogen, daarna het afdwalen en dan na 10 pagina’s denken, wat heb ik nu net zitten lezen. Ik hoop dat ook jij ooit weer de rust vindt om weer te kunnen lezen.

      Like

  3. Met de letters van zijn naam ๐Ÿ˜‰ overigens zijn wij thuis al jaren dan van simone. Ze schreef voor al die misdaadthrillerdingetjes alleen maar historische (jeugd)romans. Heerlijk! Heb de mooiste van toen gehouden: de slavenring. Maar veel plezier met rode sneeuw in december! ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

