Susan Smit: De eerste vrouw: Elena’s Vlucht & Vloed

Laat ik eerst even mijn persoonlijke kant vertellen, ik lees sinds ik terug ben op blog, nu bijna twee jaar, heel veel blogsters die naast bloggen, werken en een privรฉ leven, elk jaar opnieuw doelen stellen, dat is prima natuurlijk, een doel is handig, maar wat ik stiekem niet snap, is dat zij dan vooral op lees gebied stellen dat zij bijv. 50 boeken in een jaar tijd willen lezen.

Ik bedoel, ja het zal wel, een boek moet je raken, als dat telkens zo is, is dat fijn, maar dat ben ik al enige jaren kwijt, een boek die mij raakt, waar ik mij in verlies. Het boek moet wel zo goed zijn, als ik op de eerste pagina mij al kan laten verdwalen in die andere wereld, welke wereld dan ook, dan is het goed en zal een boek zo verslonden worden. Maar zeggen dat ik dit jaar zoveel boeken zal en gaan lezen?

Dat kan ik niet, want de absolute parels is nooit te zeggen bij mij. Als kind verslond ik ook veel boeken, mijn moeder kon het amper aanslepen maar zelfs toen al, had ik mijn voorkeuren voor bijv. een schrijver of schrijfster of verhaal lijn. Ik las zeker niet alles zoals bijv. Thea Beckman, met kruistocht in Spijkerbroek, ja ik heb hem ooit helemaal uitgelezen, maar ik snapte de hype niet, nog steeds niet. Wat een super langdradig verhaal heeft zij ervan gemaakt, en zo bleek dat elk boek van Thea Beckman, niet mijn ding was, sorry, als jij wel fan bent of was van haar boeken ๐Ÿ˜‰

Susan Smit, iedereen die haar naam hoort, en dat gebeurt nogal eens, denkt meteen aan Heks, een boek wat zij al eeuwen geleden ooit heeft geschreven of de andere boeken, wat enigzins wijsheid mee draagt, dus zweverig, moet ik niets van hebben.

Wat bijna niemand lijkt te weten, is dat Susan Smit ook historische romans schrijft op waarheid gebaseerd en totaal anders zijn dan haar ‘zweverige’ boeken of columns. Laat dat eens los en kijk eens mee wat voor parels zij heeft uitgebracht, en nee niet pas sinds kort, er is een boek wat al meer dan 10 jaar oud is, haar debuut historische roman. Maar dit is haar laatste en heb ik liggen hier uit de bieb.

De Eerste Vrouw:

eerstevrouw2

Zij was de diva van de internationale operahuizen die had gezworen nooit te trouwen. Hij was de vechter, de gokker, de hartenbreker met het engelengezicht die furore maakte op het toneel. Samen vormden de Amerikaanse Geraldine Farrar en de Nederlander Lou Tellegen een van de meest legendarische artiestenkoppels aller tijden.

In De eerste vrouw verbeeldt Susan Smit met trefzekere pen hun grenzeloze ambitie, hun twijfels, angsten en hartstochtelijke liefde die is gedoemd te mislukken. Maar tegelijkertijd is de roman het verhaal van een opwindende tijd waarin Europa in een gruwelijke oorlog haar onschuld verliest; de vrouwenbeweging voorzichtig voet aan de grond krijgt, en een massamedium het levenslicht ziet dat de wereld voorgoed zal veranderen: de film.

Met deze wervelende, op historisch feitenmateriaal gebaseerde roman zal Smit opnieuw haar vele lezers in het hart weten te raken.

Bron: ~klik~

Ja, ik ben er al in begonnen, Lou staat op dit moment nog in het atelier van Rodin als model, en Geraldine heeft net haar eerste optreden gedaan, verder ben ik nog niet, omdat op de 1 of andere manier dit verhaal mij iets minder pakt nog, waarschijnlijk omdat ik net Nachtblauw had gelezen en dat is een heel ander kaliber laat staan storyline, maar dit boek blijft op mij lijstje staan en er zal een dag zijn dat ik mij erin verdiep en het zal lezen.

Hier nog even, want dat is voor mij nog nieuw hoor, de officiele boek trailer van De Eerste vrouw:

 

Het is sinds oktober 2016 verkrijgbaar en is haar laatste roman voor nu, waar ze nu mee bezig is weet ik niet.

De eerste historische roman van Susan Smit: Elena’s Vlucht!

elenavlucht

Uitgebracht:

  • december 2009

Elenaโ€™s vlucht is een kleurrijke debuutroman over een ontluikende liefde tussen twee jonge mensen, gesitueerd in de mysterieuze en voor buitenstaanders ontoegankelijke wereld van de Roma-zigeuners. Susan Smit schreef een zinderend verhaal vol verbeeldingskracht, magie en rijke taal in de traditie van Isabel Allende en Joanne Harris (Chocolat).

Elena reist met haar kumpania โ€“ een groep van zigeunerfamilies โ€“ met paarden en huifkarren door het roerige Europa van de jaren dertig. Op haar veertiende wordt ze uitgehuwelijkt aan een oudere weduwnaar en vanaf dat moment moet ze zich schikken in de ondergeschikte rol van romni, getrouwde vrouw. Als Elena een jaar na de bruiloft nog steeds niet zwanger is en kwade tongen beweren dat ze haar echtgenoot heeft vervloekt, besluit ze de besloten gemeenschap te ontvluchten.

Susan Smit beschikt over het talent om terloops diepe inzichten over te brengen, ingebed in een meeslepend verhaal. Ze brengt op zeer overtuigende manier een wereld tot leven die niet langer bestaat, en sluit zich hiermee aan bij een internationale traditie van vertellers.

Bron: Klik

Ja, een must, als je van historische romans houdt en in dit geval leerde ik veel over de Roma zigeuners, eigenlijk wist ik niet eens van hun bestaan af en wat er in de tweede oorlog is gebeurd later. Ik wist alleen van de ‘Joden’, niet dat ook zigeuners daar eventueel onder vielen. Nu wel, al een hele tijd dus.

 

Roman Vloed: Op haar eigen stamboom gebaseerd!

susan-smit-vloed

Noordwijk, 1899. Adriana van Konijnenburg weigert haar eerste huwelijksaanzoek. Liever zit ze te lezen of te schrijven, zoals haar vroegere speelkameraadje Henriรซtte Roland Holst. Haar vader, hotelier en reder, verandert het vissersdorp in een mondaine badplaats door badkoetsjes op het strand te zetten en een badhotel te beginnen.

Als Adriana liefdadigheidswerk doet in een clubhuis voor vissers ontmoet ze Jacob, een jonge visser op wie ze verliefd wordt. Het verschil in klasse is groot en de verhouding strandt. Ze stort zich op haar poรซzie en laat zich schaken door een ober die in een van de hotels werkt, een charmeur en bastaardkind van Willem III.

Ze wordt onterfd en verbannen uit Noordwijk, maar kiest vol overgave voor de liefde, alsof ze alsnog de juiste keuze wil maken. Jaren later, als ze inmiddels moeder is, levert ze de grootste strijd van haar leven om terug te keren.

Bron: KLIK

Ook dit is een bijzonder verhaal, wat je vooral moet weten is dat Susan Smit haar eigen stamboom ingedoken is en zo dit verhaal heeft geschreven, en ook dit boek pakte mij, hoe loopt het af, gaat het goed, of gaat het de verkeerde kant op, nou ja. als je dat wilt weten, zul je het zelf moeten lezen. Het is naast historisch dus ook nog eigenlijk erg persoonlijk deze roman. Ook meer dan de moeite waard!

De volgende keer zal ik meer over Nachtblauw vertellen ๐Ÿ˜‰ Andere schrijfster, dus ook een ander blog.

33 thoughts on “Susan Smit: De eerste vrouw: Elena’s Vlucht & Vloed

  1. Ik zeg ook nooit vooraf hoeveel boeken ik wil lezen. Met mijn e-reader lees ik er nu wel meer terug maar ik stel geen doelen op dat vlak. Ik was wel dol op Thea Beckman maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk hรฉ.

    Liked by 1 persoon

    • Hahaha, ja natuurlijk mag dat van Thea, ik kwam er niet doorheen zo saai vond ik het, dat ik kruistocht nog uit heb gekregen ooit? ๐Ÿ˜‰ Ik was van jan Terlouw en Tonke Dragt en…. ben zijn naam even kwijt, zoeken we op ๐Ÿ˜‰

      Liked by 1 persoon

  2. Als kind las ik ieder boek op mn ouders boekenplank…tot ze erachter kwamen…toen mocht ik alleen bepaalde boeken lezen…
    Als puber las ik alle boeken die mn moeder had….degene die ik niet mocht lezen..las ik stiekum s nachts….of als zij overdag naar haar werk was…rode oortjes echt !!
    Als jong volwassene jaren en jaren lid geweest van boekenclubs.
    Als volwassene lid van de bieb..en dan gewoon in de voorste stelling beginnen…jaren en jaren gedaan ,en me zo door heel wat boeken heen gelezen vraag me niet naar schrijvers..of titels ….daar deed en doe ik niet aan.
    Nu met de ipad en eBooks lees ik wanneer ik zin of tijd heb…soms veel soms weken niet

    Liked by 1 persoon

    • Van de bieb, nee, ik en altijd al selectief geweest, mijn eerste keer bieb was toen ik 4 jaar oud was, in Borgheem het buurthuis waar mijn moeder peuterleidster werd, was toen vrijwilligerswerk, maar als ik vrij was van school mocht ik mee, en de bibliotheek zat er ook in… en dan mocht ik voor ze open waren lekker boeken lezen boven, in mijn eentje, hahahaha

      Like

        • Neuh niet zo’n last van, ik kijk toch wel rond, maar lees achterkantjes, eventueel eerste bladzijden, als die eerste bladzijde mij al niet pakt dan… heb nu nog een boek liggen wat veelbelovend leest op de achterkant, ben er ook in begonnen al, maar toch nu eerst die rode sneeuw, hahaha De Kleur van Vrijheid heet het…

          Like

  3. Ik lees enorm graag en heb allerlei boeken liggen en staan die wachten om gelezen te worden, maar ik vul mijn tijd anders in. Als ik 3 uur moet zitten om te lezen vind ik dat wel veel. En als ik dan een week of wat er niet aan toe kom ben ik vergeten wat ik las.
    Maar ik heb in mijn leven heel wat gelezen. Oh ja, momenteel lees ik ook maar niet echt leuke kost. Voor woensdag alle wijzigingsvoorstellen doornemen en dat zijn er nogal wat.

    Liked by 1 persoon

    • Whahaha ja dat is rauwe kost, dat dit je lukt, ik heb al moeite met 1 brief van een instantie om dat en te snappen wat ze nou willen en te lezen ๐Ÿ˜‰ Ik lees ook geen 3 uur achter elkaar, denk ik, wel in de bus bijv. op de donderdag van en naar werk, dan gaat de busrit ook meteen sneller, lol. Dat wel, als ik ga reizen gaat boek mee, zou ik nu afspraken hebben in een ziekenhuis of bij huisarts, dan gaat ie mee ๐Ÿ˜€ Verder meestal als ik ga slapen en… soms… kleine kamertje ๐Ÿ˜‰

      Liked by 1 persoon

  4. Zoals je inmiddels weet heb ik wel het aantal boeken genoemd dat ik wil lezen, namelijk 40. Het is voor mij geen absolute must maar het is meer om mezelf er bewust van te maken dat er meer is dan alleen internet en formule 1 en dat ik ook graag mijn tijd besteed aan lezen en daar dus ook bewust weer meer tijd voor vrij wil maken, vandaar het aantal. Maar inderdaad, ik lees uitsluitend boeken die ik echt mooi vind waarvan het verhaal me raakt en ook bij blijf. Ik lees niet een boek om zo mijn aantal maar te halen.
    Susan Smit vind ik trouwens รฉรฉn van onze betere schrijfsters, ze weet heel goed de setting uit een bepaalde periode treffend weer te geven waardoor ik mij ook echt in die tijd waan.

    Liked by 1 persoon

    • Ja he, en dan snap ik jou ๐Ÿ˜‰ Ik heb dus nog minder boeken die mij aanspreken, hahaha er gaat soms met gemak een jaar voorbij dat ik er nul lees, echt romans of zo dan, dan meer doe boeken, tekenen, nu haken bla ๐Ÿ˜‰ Dan meer uit die hoek, hobby. ๐Ÿ˜€ En Simone vd Vlugt lees je vast en zeker ook al, haar laatste Nachtblauw, prachtig! โค

      Like

    • Hahaha oh ja, die boeken heb je ook nog, die heb ik ook nog weleens, maar die langzame page turners doe ik er dan naast, zo nu en dan een stukje, in laten zinken en dan weer een stukje, kan soms heel lang duren ๐Ÿ˜‰

      Like

    • Ik ben er dus wel in begonnen maar het ligt alweer even terzijde, maar lezen zal ik het. Ze is absoluut een toppertje, ik heb haar ooit in real live gesproken op een premiere in Tuschinski, sta zelfs met haar op de foto. ๐Ÿ˜‰

      Like

Geef een reactie

