Opgelicht?! Cybercrime: Privacy op Social Media

Misschien omdat ik ooit met IT’er heb samen gewoond, eentje die internet zoals we het nu kennen zelf mee heeft helpen opbouwen, net als een aantal lezers die ik ken hier ๐Ÿ˜‰ Met alle verstand van de wereld, snap ik nog steeds niet dat er mensen zijn die het schijnbaar niet weten of denken dat ze zo beschermd zijn.

Zie mij hier, semi onbekend met mijn blog en als ik mijn echte naam invoer kom ik zelf niet hier uit, maar mijn verstand weet dat er mensen zijn, die dit zo uit kunnen vogelen en mijn identiteit zo omhoog zal komen, vast en zeker.

Het programma Opgelicht zend nu al enkele weken speciale specials uit, niet alleen over Social Media en wat mogelijk is, maar ook open wifi’s dat men met een auto een straat in rijdt en zo bij de mensen thuis een printje laat maken omdat ze gewoon mee kunnen kijken op de pc’s of laptops. Zij bellen netjes aan om deze mensen op de hoogte te stellen.

Maar ook een ticketservice laten ze zien ergens in 1 van de afleveringen, die meer dan 1500 of 15000 evenementen beheert en kaarten voor verkoopt ligt open. Het wachtwoord om bij de persoonsgegevens te komen van wie wat waar besteld heeft ligt achter het wachtwoord Admin, en Admin, twee wachtwoorden die mij meer dan bekend zijn omdat ook hier ooit een eigen server draaide, wachtwoorden zijn toen direct veranderd.

En zo ook, snap ik nog steeds niet, en geloof mij, ik ben ontzettend goed van vertrouwen maar op het gebied van internet geef ik nog heel vaak weerstand, zelfs bij instanties, mensen geloven ook niet, dat ik nog alles zonder Digi-D doe, dat kan echt!

En zelfs IDeal blijkt niet meer veilig te zijn, iets waar ik ook ben gaan vertrouwen, kortom, ik snap niet dat overheid, instanties, gemeenten, ons zo dwingen om alles via internet te doen, echt, dit snap ik niet.

Zelfs van dichtbij krijg ik te horen, ‘tijden veranderen’, yeah right, 3 afleveringen over Cybercrime in ons land? Zelfs Bureau Jeugdzorg blijkt een enorm gat te hebben als je weet hoe, en 1 hacker, een white hacker, heeft dit ontdekt.

Zo, geef ik zelden mijn e-mail af, zelfs niet bij instanties, maar die paar die het wel hebben, weet ik al van, dat het eigenlijk gevaarlijk is.

Wil je ze zelf zien?

Aflevering 1: ย ~Klik~ย 

Aflevering 2: ~klik~

Aflevering 3: ~klik~

Of er nog meer specials komen weet ik niet, volgens mij zijn dit ze alle drie, maar verwonder je, en zo ook worden er dingen uitgelegd als je echt heel weinig weet, hoe een DDos aanval nu werkt en waarom dat alles plat kan leggen. Ze praten ook met hackers die hier verantwoordelijk voor zijn geweest en wachten op hun straf, wel of niet veroordeeld zullen worden, en ook, hoe jonge mensen erin komen.

Doe er je voordeel mee, en stay safe online!

 

 

36 thoughts on “Opgelicht?! Cybercrime: Privacy op Social Media

  1. Ik heb er zelf dikwijls mee te maken door mijn werk. Het is le soms wel een raadsel hoe mensen zo onvoorzichtig kunnen zijn. Dat begint al klein hoor, let er maar eens op in hoeveel winkels je kan volgen wat de code van iemands bankkaart is…juist?? Jawel!! Dat portemonnee of handtas stelen…piece of cake.
    Liefs ๐Ÿ˜˜

    Liked by 2 people

  2. Ja, en hoe meer we er gebruik van gaan maken, hoe meer risico we lopen. Ik ben overigens enorm goed beveiligd. En mijn naam mag iedereen weten.
    Ik heb wel verschillende e-mail adressen voor verschillende doeleinden. Ook maak ik wel eens een tijdelijk e-mail adres aan. Er is namelijk veel mogelijk wil je safe zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Ik weet het John.. weet je nog, ik heb met die It’er samen gewoond en als er eentje soms tot op het erge af was, was hij het wel, en wat heb ik eraan over gehouden? Een mini paranoia als mensen alleen al mijn e mail vragen… en het hangt ervan af, ik heb er ook meerderen en het hangt ervan af waar het voor is ๐Ÿ˜‰ Is het voor werk en gemeente, dan is Morgaine natuurlijk uhhhhh ๐Ÿ˜› hahaha En die wachtwoorden, Admin, Admin, bij zo’n groot bedrijf… ik bedoel… sjonge….

      Like

  3. Mensen zijn vaak laks of denken: dat gebeurd toch bij mij niet, dat gebeurd enkel bij grote instanties.
    Vraag iemand persoonlijk iets en ze geven een ontwijkend antwoord, terwijl ze wel doodleuk op facebook zetten: we zijn de komende drie wejen op vakantie hoor!
    Dank jullie wel! Denkt de inbreker bv.
    Ik ben zelf ook best voorzichtig maar volgens mij kun je nooit te voorzichtig zijn
    Ik heb bv geen abbonement maar een pre-paid telefoon
    Als ik dan bv in de trein gebruik wil maken van de wifi in de trein, verbaas ik me steeds weer bij hoeveel mensen hun wifi niet eens vergrendeld is, ik ben geen havker maar ik zou er zelfs zo in kunnen bij hun..ongeloofelijk toch?
    Ik heb dan altijd te neiging om te roepen: wie heeft ee hier een samsun ! Je wifi staat wagenwijd open! Weet je dat wel?
    Maar..ik doe dat toch maar niet hoor!
    X-jes van
    Je fan

    Liked by 1 persoon

    • Whahahahaha ja ook nog, ik heb dus ook nog altijd ene pre paid, moet ik wel enes per jaar opwaarderen ook, maar onderweg wifi doe ik niet aan, zo werd mij ook al verteld, door zelfde mensen, als je dat doet, krijg je later allemaal mail thuis… ja ik dus niet, maar schijnbaar omdat ik op pre paid zit, werkt het ook niet zo goed, zelfs in de bieb niet! met mijn foon dan… ๐Ÿ˜‰

      Like

  4. De reden dat wij bijna 17 jaar geleden een pc hebben gekocht was vanwege het internet. Toen al moest er steeds meer via internet gedaan worden.
    Internet is net al pinnen…je moet er voorzichtig mee zijn… maar zonder kan je binna niet meer.
    In de begin jaren had ik ook een nickname, de laatste jaren blog ik gewoon onder mn eigen naam.
    Mijn internet zit potdicht zeg maar. Met een zoon die ICT consultant is zit de beveiliging wel goed hier.

    Liked by 1 persoon

    • Hier nog niet helemaal dat laatste, en dat met twee it’ers in de familie, ik moet nog even naar 1 ding kijken hier, ik zeg niet wat, wat mijzelf niet lukt zo ๐Ÿ˜‰ Verder ook beveiliging hier, waar mogelijk. Het hangt ervan af bij wie, maar ik blijf soms zeggen dat ik geen internet heb, heel makkelijk is dat ook, en dan vraag ik ook, wat nu? ๐Ÿ˜‰ Dan komt het per post! Zo simpel, hahahaha

      Like

  5. Goede morgen lieb Morgaine. Zoals je ook geen vreemde zomaar in je huis binnen laat, moet je dat ook niet doen op het internet. Vooral op FB gooien de mensen hun identiteit zomaar te grabbel en delen bijvoorbeeld dingen die je beter voor jezelf houdt. Je mag nooit te goed van vertrouwen zijn dus is deze serie broodnodig om mensen aan te zetten wat voorzichtiger te zijn!

    Liked by 1 persoon

    • Sommigen inderdaad wel ja, en tegenwoordig als je werk hebt, kun je zelfs je baan erdoor kwijt raken, dat weet ik al vanaf het begin en misschien ben ook ik niet altijd correct geweest, maar altijd al voorzichtig en dat ben ik nog wel. ๐Ÿ˜‰ Vooral naar vreemden toe.

      Like

  6. Ik behoor ook tot de mensen die gestart zijn via een modem naar een bulletin board. Internet bestond in die vorm nog niet, en kijk nu eens, we kunnen echt niet meer zonder. De webwinkels zetten tegenwoordig vaak meer om dan de winkels in de stad. Hier staat security hoog in het vaandel, ondanks dat ik overal te vinden ben…

    Liked by 1 persoon

  7. Ik ben dom op dat gebied en vertrouw ook niemand die belt over computer vragen. Zoonlief had eens op school voor de grap een password ingevoerd bij juf. Helร as klopte het en ze was spinnijdig. Haha, zei ik ik snap daar niks van, het was blijkbaar te makkelijk dan..
    Groet, Wilma

    Liked by 1 persoon

    • Nou dat komt bij bedrijven dus ook voor, slimme grote bedrijven huren white hatters in, hackers die ze laten zoeken naar lekken in hun systemen, en er zijn bedrijven als een white hatter het ontdekt en meldt, ontzettend boos worden… en gaan dreigen met rechtzaken, terwijl er meer black hackers zijn…. die dus wel kwaad doen geschieden ๐Ÿ˜‰

      Like

  8. Ik zag ze ook. Wij zijn thuis ook erg voorzichtig en ons bewust van dit soort dingen. Toch doe ik ook wel dingen wel ook al weet ik dat daar soms risico’s aan kleven. Maar dan is het wel ingecalculeerd risico. Maar internet kan nasty zijn wat dat betreft zeker als je zelf weinig weet hoe je te beschermen/beveiligen

    Liked by 1 persoon

    • Is het ook, gezien ik het nog niet eens heb over posten op fb, bazen lezen dat toch mee, ook al ben je afgeschermd, en dat je gewoon je baan kunt verliezen als je dus iets neer zet wat de baas niet aan staat. Voorbeeld hoor ๐Ÿ˜‰ maar ook de telefoontjes vanuit India, dat ze bellen namens Microsoft, heb ik ook gehad, maar ik weet gewoon, dat Microsoft nooit zou bellen, jij moet bellen of mailen, anders nul support, het zijn de kleine dingen die het hem doen. Jij ook een hele fijne dag!

      Like

  9. Heb een aflevering gezien en inderdaad onvoorstelbaar hoe makkelijk is om online te liegen, stelen en bedriegen. Maar eigenlijk is er niet veel veranderd want ook voordat het internet bestond waren de meesten goed van vertrouwen en onvoorzichtig. Het enige verschil met nu is dat dieven en oplichters de deur niet meer uit hoeven.

    Liked by 1 persoon

    • Ook dat is waar, maar eigenlijk blijft dat ook nog wel, bij ons is er voor de eighties al tig fietsen gestolen van mijn moeder, ze besloot om fietsloos door te gaan, tot we in almere kwamen, en in een weekend thuis kwamen hier, nog voor ons eerste huis het tussenhuisje, ook leeg bleek te zijn, alle apparatuur eruit geschroefd, toen nog een Akai radio en systeem in een dure kast, ken je ook nog wel… de schroeven lagen netjes bovenop… Internet is meer fraude op indentiteit en dat was vroeger toch wel een stuk lastiger…. of we hoorden er minder over.

      Like

  10. Ik weet welke programma’s je bedoelt. Die open wifi kan je zelf instellen op naam van het cafรฉ waar je zit. Mensen loggen in met hun laptop hebben niets door maar wel een bestandje met wachtwoorden. Veiligheid is een groot goed

    Like

Geef een reactie

