Brand jij wel diervriendelijke kaarsen?

Het is alweer enige tijd de tijd van het jaar, de kaarsen en waxinelichtjes gaan alweer met grote regelmaat aan bij de meeste mensen, dat is ook absoluut gezellig natuurlijk, naast als je er meerderen aansteekt, dat het je stookkosten omlaag kan krijgen. Kaarsen geven echt warmte af, ik doe dat met regelmaat, een avondje nul verwarming aan, alleen kaarsen en waxinelichtjes.

Enige tijd geleden, geloofde ik mijn ogen niet, eigenlijk wist ik wel van het bestaan van de substantie af, ik had het mijn vorige stiefvader weleens horen zeggen die naam, maar nooit heb ik mij afgevraagd wat de samenstelling dan is.

Stearine namelijk, heb jij er weleens van gehoord? Het is de oudste substantie waar kaarsen van gemaakt werden en nu dus nog.

“In ruwe vorm wordt stearine gebruikt voor het maken van stearinekaarsen. Deze kaarsen branden langer dan kaarsen van paraffine, een aardolieproduct. Stearinekaarsen zijn steviger en hebben betere brandeigenschappen dan paraffinekaarsen. Daarom worden er ook veel composietkaarsen op de markt gebracht, deze bestaan uit een mengsel van paraffine en stearine. Verder wordt stearine gebruikt bij de productie van zeep en toegepast in smeermiddelen en verstevigers in de textielindustrie.”

Bron: Wikipedia

De Ikea kaarsen, worden standaard!!!! Van Stearine gemaakt, en wat is stearine?

Stearine wordt gemaakt van dierlijke vetten, meestal van een rund, maar ook een varken of zelfs kippenvet is mogelijk, de Ikea, maakt zijn kaarsen zo. 100% Stearine! 

Samen met Roos, van Roos Denkt, keken wij naar deze aflevering van Keuringsdienst van Waarde, die natuurlijk dieper op onderzoek gingen en zelfs in een slagerij een puur stuk vet in de fik steken, of dit gaat lukken?

Keuringsdienst van Waarde

 

KLIK —–> ~KIJK HIER~ Keuringsdienst van Waarde: Kaarsen van de Ikea!  <—– KLIK

 

De uitzending duurt maar 24 minuten en ik wil jullie vragen, om dit echt te gaan kijken! Zo niet, reageer dan ook niet. Alles wordt uitgelegd en men laat het zien zelfs! Ze gaan zelfs naar de fabriek waar alle Ikea kaarsen worden gemaakt. Nul secrets!

Zelf weet ik er verder namelijk weinig vanaf dus bij opmerkingen in de reacties waar ik niets mee kan, prima, maar ik ga het laten om erop in te gaan.

Hier hebben wij niet eens een Ikea in de buurt, in de stad, zelf brand ik meestal kaarsen van Bolsius, welke uit parafine bestaan, dat is dan weer aardolie, is dat nu beter? Ook niet echt als je het mij vraagt, maar ja… Het is wel meer diervriendelijk.

24 thoughts on “Brand jij wel diervriendelijke kaarsen?

    • alkaline in de batterijen? 😛 hahahaha Is ook niet zo vriendelijk, breng je ook weer terug de natuur in, en dat vind ik persoonlijk niet zo fijn als een echte kaars 😉 Mij maakt het verder weinig uit, maar velen zijn op de vega toer en ik vraag mij af of juist DIE mensen dit wel weten 😉

      Liked by 1 persoon

  1. Kaarsen zijn dodelijk las ik pas. Ik ging lezen en las toen dat elke kaars een redelijke hoeveelheid Fijnstof produceert. Hoe meer kaarsen je afsteekt, hoe meer troep je inademt. Hier hebben we paraffine lichtjes in huis. Ze branden idd wat korter maar ja.. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • In de uitzending wordt juist vertelt dat je de kaarsen van 100% stearine kunt eten en één persoon neemt ook een hap en eet het gewoon op en slikt het door, schijnbaar kregen soldaten vroeger stearine kaarsen mee, niet alleen om te branden, maar ook als noodrantsoen als het eten echt op was, aten ze de kaarsen op… 😉

      Like

  2. Goede morgen lieve Morgaine. Ik ga beslist proberen er naar te kijken, het lijkt me een heel interessant onderwerp, goed om er even bij stil te staan. Of heb ik het mis en is de uitzending al voorbij? Dan hoop ik dat die herhaald wordt, ik zal dat straks eens controleren.
    Gaat het onderussen al wat beter met je? Ik hoop het!

    Liked by 1 persoon

    • whahahaha Hillechien, geweldig! Dat is ook zo, zelf ben ik gewoon vleeseter hoor, maar ja, ik zie met regelmaat mensen switchen naar vegetarisch en zelfs veganisme maar ondertussen… als is het van make up wel meer bekend natuurlijk, maar de rest! En voor mij, is het zo oud als de weg naar Rome, het moet alleen wel verbeteren dan maar duurder of zo, want dieren zijn ook levende wezens en die moeten gewoon goed verzorgd worden en hebben recht op een goed leven, hoe kort of lang ook. 😉

      Liked by 1 persoon

    • Ik ook niet, maar ja er zijn mensen die ineens vega vul in welk soort worden, maar hebben vaak geen idee waar het nog allemaal meer in zit, dieren… Hillechien liet ook nog een linkje achter, het zit zelfs in onze vuilniszakken 😉

      Like

  3. Zeer verhelderend, die openheid bij de fabrikanten! Leuk om eindelijk eens openheid mee te maken. Daar mogen andere bedrijven (en overheden!) wel eens een voorbeeld aan nemen. Fijn eigenlijk dat het vet van overleden dieren niet wordt weggegooid maar wordt gebruikt om onze harten te verlichten en onze huizen te verwarmen…Goedbeschouwd respectvoller dan na het opknabbelen van een dier de resten gewoon bij het oud vuil te gooien.

    Liked by 1 persoon

  4. Al die mensen die geen vlees en geen spullen van dieren willen, mogen van mij hoor, maar we willen toch traditie. Volgens mij is een van de oudste traditie’s dat we alles van dieren gebruiken die we doden om te eten. Op de link van Hillechien, zag ik zo’n 98% en dat kon weleens heel dichtbij in de buurt komen. Kaarsen hebben we hier bijna nooit aan. Ik zou niet eens weten waar de mijne van gemaakt zijn.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Voor jou natuurlijk ook eigenlijk van belang 😉 Alsjeblieft ik weet natuurlijk niet of men daar verplicht is zoals hier om etiketten met ingrediënten erop te zetten hier wel, maar wie leest dat eigenlijk, het is sowieso al niet te lezen die stickers van de kaarsen, hahaha

      Like

  5. Waarom zou je diervriendelijke kaarsen branden en toch genieten van een stukje vlees? Ik snap dat niet. Als je zo nodig om de dieren geeft en voor diervriendelijk wil gaan, dan is vegan nog altijd de beste optie. Op die paar kaarsen zal het heus niet komen…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

