Kussenhoes gehaakt: hoe start je nou zoiets.

Dankzij het feit dat ik wat ziek was en nog wat ben ook, de nasleep, heb ik natuurlijk alle tijd gehad om heerlijk te haken. Of heerlijk, het was iets om de dag door te komen, samen met heel veel tv, zoveel tv, dat is lang geleden dat ik ’s morgens al vrijwel direct de tv aan kon zetten en dan de hele dag deze aan te hebben gehad, ik ben wel wijzer geworden overigens van wat er in de wereld speelt πŸ˜‰ Vooral onze wereld, later meer.

Een ander bankstel was een hele goede reden om mijn kussens nu eindelijk eens te voorzien van nieuwe hoezen, nu kun je die natuurlijk kopen, maar je kunt ze ook haken of zelfs breien, maar haken is leuker, haken is zelfs meer gemakkelijk zeg ik achteraf, het klopt voor geen meter dat ik wel kon breien al die jaren al van jongs af aan, en het haken maar niet wilde lukken zonder iemand erbij.

Die tijd is voorbij en ik ben nog lerend maar ondertussen heb ik toch al heel wat weg gehaakt, met of zonder patronen.

kussenhoes1

Een kussenhoes haken, hoe start je zoiets?Β 

Ik had al eerder dit jaar een hoes gehaakt maar het patroon trok scheef en werd niet mooi, dus later zou ik wel iets anders gaan doen, en nu was de tijd, de kussens zijn nodig op de bank namelijk, de zit is diep en mijn benen zijn niet zolang πŸ˜‰

Wat je nodig hebt is een kussen natuurlijk, en ik besloot om deze met knopen te maken zodat ik ze later kan wisselen, zo kan ik ook in andere kleuren later nog meer hoezen haken bijv. En zo aanpassen naar het seizoen of mijn mood. Of nog meer, om ze te kunnen wassen, je kunt ook knoeien op je kussens natuurlijk πŸ˜‰

Je kunt je kussen opmeten van naad tot naad en zo starten met je lossenlijn.

Hoe? Zo:

Dit was nooit een probleem voor mij, ik kon al punniken namelijk maar ook vingerhaken, zelfs mijn dochter zei direct al, je kunt gewoon haken! Nee, kan ik niet, ik kan niet het hoekje om… Nu wel πŸ˜‰

De ultieme tip!

Als je net begint ben je direct geneigd om deze ketting vrij vast te haken, en dat moet dus niet, de ultieme tip is dan ook direct in haakland: Neem twee haaknaalden, 1 maat groter dan je werk moet zijn, bijv.Β 

Het moet gehaakt worden op haaknaald nummer 4? Start de lossenlus dan met haaknaald nummer 5, dan kun je op de eerste toer verder gaan met haaknaald 4, en weet je zeker dat je makkelijk in kunt steken om terug te gaan.Β 

Overigens vind ik dit nog altijd het meeste werk, die eerst lossenketting haken, of het allemaal wel gaat kloppen. Als het klopt en de eerste toer staat, dan is het goed!

kussenhoes3

De vasten.

De volgende stap als je lossenketting lang genoeg is, dit kun je afmeten aan je kussen van naad tot naad, trek het niet te strak, maar losjes, niet te los, gewoon passend, ja dit moet even een feel geven voor jezelf, ik haak vrij los en moet ik dus opletten dat ik het niet te losjes afmeet in dit geval, anders wordt het op de eerste toer direct te breed. Gewoon uitproberen!

Kijk, zet op pauze en haak mee, ik weet het is gepriegel als je net start, maar oefening baart kunst, heb je het eenmaal te pakken? Dan is dit al verslavend om gewoon recht toe, recht aan een lapje te haken.

De tip!

Begin met slechts een lossenketting van 20 of 25, later zul je leren dat je patroon deelbaar moet zijn door 3, of 4, of zelfs 24 is mogelijk bij grotere projecten. Voor oefening is dit altijd wel goed. Absoluut proefhaken dus met alle steken, dit doe ik ook nog altijd namelijk als ik een nieuwe steek of patroon wil doen, dan pak ik een bol katoen het liefst, dit is al lastiger omdat het minder mee rekt, en kan ik het met katoen, dan is rekbare acryl of wol een eitje meestal.

kussenhoes2

Stokjes haken! De derde basissteek die je moet kennen!

Als je deze laatste steek ook kent, dan heb je alle basissteken te pakken en vanuit deze 3 steken kun je dus de meest prachtige creaties haken, ja echt waar!

Kussenhoes haken in de Stersteek:Β 

Ik gaf al aan, als je deze drie steken kent, en onder de knie hebt? Dan kun je al vrij snel de kussenhoezen haken die ik gehaakt heb.

Ik heb de Madeliefsteek gebruikt of stersteek, in het Engels: The Starstitch, en twee lappen gehaakt recht toe recht aan. Deze bestaat eigenlijk alleen maar uit stokjes en is wel al vrij ingewikkeld om onder de knie te krijgen, maar het gaat je lukken, ik heb er een dag over gedaan een keer, omdat het in mijn eerste deken zat, maar nu ken ik deze uit mijn hoofd.

Maak ook hier eerst een proeflapje en start pas echt zodra je het helemaal door hebt!

Voor het kussen, maak 1 lap precies passend op 1 kant, dit is de achterkant, en de tweede lap haak je door tot je een extra flap hebt, lang genoeg om over het kussen te slaan. Doe een rijtje filethaken in de verlengde lap, zo kun je daar je knopen doorheen doen.

Kussenhoes in ReliΓ«fsteek of ook wel de Wafelsteek.

De twee grotere kussens heb ik dus in de wafelsteek gedaan, als je die goed doet krijg je blokjes en lijkt het op een wafel, het wordt ook wat dikker je werk, dus sluit het goed aan op je kussen.

Ook hier, haak 1 lap passend op je kussen, je mag het iets uitrekken, het moet mooi aansluiten, te wijd is niet mooi. En dan heb ik ook hier nog een rijtje filethaken gedaan om zo later de knopen erdoor te kunnen doen, de tweede lap dus, weer langer dan de eerste zodat je deze om je kussen kunt slaan en vast kunt zetten met knopen.

Filethaken:

Ook dit gebeurt met stokjes dus, maar je moet wel tellen, tellen is altijd van cruciaal belang eigenlijk.

Heel eerlijk, dit heb ik geleerd door gewoon het patroon van de CAL Lossen en Vasten goed te lezen, nooit met een filmpje geleerd. Omdat het vrij simpel is als je eenmaal weet hoe je stokjes moet haken.

En ik zie op youtube dat er geen goede basis is voor deze steek, helaas, en deze mw. laat het wel zien, maar het gaat vrij snel, ik kan het volgen, maar ja, als je startend bent :O Ik hoop toch dat je het zo gaat snappen, en wees niet bang als je het 10x kijken moet voor je het snapt, daar heb ik ook weleens last van.

kussenhoes6

En dit is dan hoe de achterkant eruit kan zien, nu zijn deze kussens met hoes al gebruikt, en ja je zult ze zo nu en dan recht moeten trekken πŸ˜‰ Maar dat is een kleine moeite, en ik kan ze zo afhalen en wassen of wisselen in de toekomst. Iets wat ik erg prettig vind in deze huishouding, velen haken het namelijk ook vast om een kussen heen, maar dat vind ik dus niet zo prettig, vooral als je nog kinderen hebt rond rennen, is dit erg handig of dieren.

Hoe zet je het in elkaar:

Heel ouderwets doe ik het, ik leg de lappen op elkaar en pak een naald en zet ze met de hand in elkaar. De goede kant natuurlijk op elkaar naar binnen toe, want je moet ze nog draaien later.

Wat je vaker tegenkomt?

Dat men lappen of dekens aan elkaar haakt, maar dan krijg je dikke randen, dit vind ik persoonlijk niet zo heel erg mooi worden, vandaar dat ik ervoor kies om het met naald en draad in elkaar te zetten zoals je met stof ook doet, gewoon met de wol die je gebruikt hebt en de naden worden mooier en netter, platter ook.

Let er bij een patroon op, in dit geval bij allebei, dat je zorgt dat je werk aan de goede kant exact op elkaar ligt, je hebt de ribbels in de wafelsteek en zorg dat die aan de goede kant exact op elkaar liggen telkens, zodat ze een mooi geheel vormen als je ze omdraait.

Als laatste de knopen.

Kies een knoop uit die past natuurlijk, dit zijn knopen van de Action die ik een keer gewoon heb meegenomen en voor mij zijn deze perfect nu, maar ze hadden ook groter gekund, kortom laat je fantasie gaan. Je kunt natuurlijk ook meer knopen op zo’n rij zetten, kan ik ook nog doen, alles kan, voor nu heb ik ervoor gekozen om het zo te doen.

Vier knopen per kussen, aan de zijkant elk 1, en in het midden puur op intuΓ―tie ook nog 2, om het toch meer op zijn plaats te houden als je ertegenaan zit.

Trek de hoes om je kussen heen, de flap die je nog hebt sla je netjes om je kussen heen, zorg dat het exact zit zoals jij het wil zien, en zet dan de knopen erop, meet dit gewoon af met je vingers, je kunt er een speld in steken om te markeren waar die moet komen, maar ik doe het met mijn vingers, zo van hier, hou mijn vinger daar, pak de naald met draad en de knoop en zet hem vast.

Ik start wel aan de zijkanten overigens, een het midden doe ik pas als laatste.

En nu is je kussenhoes klaar!

Voor de mannen

Mochten jullie nu denken, daar is ze weer, met al dat gehaak? er zijn ook mannen die haken en dit is een begrip in youtubeland van hakende mannen πŸ˜›

De volgende keer als ik het weer over haken ga hebben?

Dan de Outlander stijl omslagdoek, ook wel cape of wrap genaamd.

Ik wens jullie een fijn creatief weekend toe!

Advertenties

25 thoughts on “Kussenhoes gehaakt: hoe start je nou zoiets.

  1. Jeej! We hebben het over haken! Ik maakte ook een kussenhoes, maar ben nog steeds aan het zoeken naar knopen. Overigens haakte ik de twee vierkanten aan elkaar met halve vasten aan de binnenkant. En dan v draaide ik de hoes buitenstebuiten een Tada! Kei gave kussenhoes.

    Overigens mijn huis verhaakselt! Maar ik denk dat dat een neveneffect is… πŸ˜€

    Liked by 1 persoon

    • Ja weet ik, van de halve vasten, heb ik ook zo gedaan in het begin, maar ik vind dat niet mooi worden, naaien wordt mooier πŸ˜‰ hahaha maar ieder zijn ding πŸ˜€ En je huis, whahaha ja… Daar zat ik ook al aan te denken :O

      Liked by 1 persoon

    • Vind je het niets om zelf te doen? Of vind je het helemaal niets, wat er ook uit komt, hahaha kan allebei natuurlijk, ben nu bezig met mutsen haken, voor dames, babynichtje en een stoere jongen πŸ˜‰

      Like

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w