Over Johan: De Bollenburgh

Op Muurhuizen 19 staat de Bollenburgh, waar Johan van Oldebarnevelt zijn jeugd heeft doorgebracht. Later heeft het huis nog dienst gedaan als stadslint- en spinhuis, een soort werkhuis voor jongens en meisjes.

Bron: VVV Amersfoort

mhuis31

Huis Bollenburgh

De meest bekende Amersfoorter is ongetwijfeld Johan van Oldenbarnevelt. Hij was in 1547 geboren in de huidige Van Oldenbarneveltsteeg en woonde daarna in huis Bollenburgh. Na een snelle carrière werd Van Oldenbarnevelt in 1586 landsadvocaat, de belangrijkste adviseur van de Staten van Holland.

mhuis30

Hij erfde van zijn ouders landerijen rondom Amersfoort, waaronder de malenhoeve Groot-Emiclaer. Ook kocht hij gronden aan, zoals Stoutenburg dat ooit toebehoorde aan de heren van Amersfoort. Van Oldenbarnevelt wilde graag afstammen van dit oude geslacht en liet er een stamboom voor opstellen. Rond 1600 was Van Oldenbarnevelt de machtigste man in het land. Hij was de drijvende kracht achter de VOC en het 12-jarige bestand in de oorlog tegen Spanje. Maar hij had prins Maurits tegen zich. Naar aanleiding van de religieuze Bestandstwisten werd hij wegens hoogverraad gearresteerd en na een schijnproces ter dood veroordeeld. In 1619 beklom hij het schavot, steunend op zijn stokje. Dat stokje is nu te zien in Museum Flehite, al beweert het Rijksmuseum ook zijn stokje te bezitten.

Bron: Amersfoort op de kaart

mhuis32

Zover even wat internet zegt, nu dus na de Tinnenburg wat je hier kunt zien ~klik~Β 

Loop ik over de brug waar net nog een auto af wilde slaan, het straatje in waar de Bollenburgh gevestigd is en echt, een steenworp afstand van de Langestraat, het winkelgebied. De rust overvalt je gewoon, ineens is het stil, stiller dan stil. Dit klinkt ongelooflijk maar het is waar. Ook al weet je met je verstand dat je een paar meter terug nog in geroezemoes van de stad staat hier is het rustig, alles is gedempt of gewoon weg.

Hier geniet ik even, jammer dat er geen zitjes zijn, nee dat kan ook niet, want ook de Bollenburgh en alle andere muurhuizen in deze straat worden heel gewoon bewoond door particulieren.

mhuis34

Zien jullie de Tinnenburg in de verte? En de brug dus? Daar kun je linksaf zo het hart van het winkelgebied in lopen.

mhuis35

Ik draai mij om en voila, de Lange Jan! ~klik~

mhuis36

mhuis37

Zoals jullie kunnen zien heb ik niet heel veel speelruimte om afstand te nemen om de foto’s te maken, dat heeft ook wel weer iets, maar ook hier, ook al is het er stiller, moet je oppassen voor auto’s en fietsers zo heel nu en dan.

mhuis38

Nu sta ik tegen de muur van de Bollenburgh aan, en heb mij omgedraaid, ja een kerk praktisch in je voortuin, ik heb geen idee eigenlijk of deze kerk nog ‘draait’ of hoe ik er moet komen dan.

mhuizen1

Ik hou hier zo van, dit soort doorkijkjes en dan net zorgen dat je nog de datum het jaartal ziet πŸ˜‰

mhuis39

Waar ik zit nu, de drieringensteeg.

mhuizen2

Naast de Bollenburgh.

mhuizen4

Dit is zo prachtig, vind ik persoonlijk dan, je zult hier maar wonen πŸ˜‰

mhuizen3

mhuizen5

Je kijkt nu richting Bollenburgh.

mhuizen6

En het steegje in aan de andere kant, links.

mhuizen7

En hier ligt dan het muurhuis De Vier Linden. En ja er staan er precies vier voor, ik kon iets meer achteruit maar ook net, echt net kreeg ik de vier stammen op de foto, de bomen zelf helemaal lukt je dan niet. πŸ˜‰

mhuizen8

Zo dus…

mhuizen9

Nog eentje om het af te leren, ik kreeg nu namelijk best wel trek, al iets eerder maar ik wilde dit halve maantje even afmaken, nu stap ik op de fiets, rij door en zo de Langestraat in, op weg naar… De Kamperbinnenpoort, gezien daar een friettentje zit waar ik eventueel graag kom.

mhuizen10

In de verte de Kamperbinnenpoort en als je die onderdoor gaat nog verder kom je weer op een gracht uit en die zit ook nog vol met eettentjes en terrassen…

mhuizen11

Die rondvaart, ik heb even geΓ―nformeerd, gewend te zijn aan prijzen van bijna 20 euro pp in Amsterdam kreeg ik hier te horen… 5 euro… pp… ???? echt waar? Stadswandeling… 5 euro pp… Het beklimmen van de toren… 5 euro pp…

Het VVV ligt overigens naast de Lange Jan, je moet wel een straatje oversteken, pas op! Voor de auto’s en fietsers die hier massaal eventueel aankomen, hahaha Maar ik denk erover om vandaag eens de boot in te stappen.. dat zeg ik al jaren namelijk tegen mijzelf, en nu is de dag denk ik πŸ˜‰

mhuizen12

Dit vind ik zo grappig, mijn favo friteshuis dus en ja ze hebben ook Vlaamse Mayo dus zuur, je kunt kiezen uit 3 soorten. Maar je zit in de stad van Mondriaan, dan noem je je zaak van Gogh…

mhuizen13

Voor ik naar binnen ga, nog een stukje winkelstraat, de straat heet al de Lange Straat en ja die is lang met heel veel zijwegen met weer en nog meer winkels en ook een Dille & Kamille in een prachtig oud pand gevestigd in de Krommestraat, dit komt allemaal wel als ik thuis ben, wie weet kan ik straks ook even stukjes winkelstraat op de foto zetten, dat als je mocht komen voor het winkelen met historie, dat je weet wat je aan kunt treffen, natuurlijk is er de eenheidsworst, maar hier vind je nog echte boutiques die uniek zijn, zoals hier links op de foto, Kristy’s bijv.

Oh mensen, als ik thuis ben kan ik nog weken doorgaan over deze twee weken qua shoots, en ik vind het heerlijk!

Ik hoop jullie ook, de info geef ik niet voor niets zodat voor wie hier nog nooit is geweest alvast wat herkenningspunten heeft.

Heb je iets gemist? ~klik muurhuizen~Β  | ~klik Waterpoort~ | ~klik De koppelpoort en Zandfoort ad Eem~Β | ~Klik De Lange Jan~Β | Wil je de hele omgeving incluis Soesterduinen en Soest? ~klik categorie Amersfoort~

Bijna half 10, een mooie tijd om mijzelf aan te jurken en te zien hoe laat als die al gaat vandaag, de rondvaarten starten het is wel maandag natuurlijk, ik wens jullie een fijne maandag toe!

23 thoughts on “Over Johan: De Bollenburgh

  1. Prachtige foto’s weer hoor! En ja, dit zijn echt steden waar ik me prima kan vermaken! Toeval is dat ik deze zaterdag een afspraak heb staan in Amersfoort maar dat is pas ’s avonds. Wel jammer natuurlijk want ik ben nog niet eerder in deze stad geweest en het lijkt me wel wat om rond te struinen.

    Liked by 1 persoon

    • En je kunt niet zelf eerder hier zijn? Overdag? Helaas is dat net de dag dat ik waarschijnlijk terug zal gaan, in elk geval zijn mijn ouders weer thuis als ik wakker wordt, al slapen zij misschien nog, of liggen er net in, hahaha

      Like

    • Zoals ik al aan Tagrijn vertel, lol ik heb het addertje gevonden, er zijn 2 vaarten die eigenlijk gemaakt moeten worden wil je alles zien, ik heb vandaag de westsingel route gedaan, nu is er ook nog de oostsingel en de tweede muur route en dan nog een natuurroute, allemaal 5 euro, maar ja…. πŸ˜‰ en maar t/m 31 okt… bij slecht weer geen vaart.

      Like

  2. Wat een schitterend verslag met heel veel schilderachtige hoekjes. Inderdaad: je zult er maar wonen! En dat midden in de stad. Om die huizen zal gevochten worden, lijkt me.
    Een rondvaart voor 5 euro?? Voor dat bedrag mag je hier (Leiden) even naar die boot kijken.

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha ja, nou ja, ik heb het addertje gevonden, er zijn 3 verschillende tours, en geen eentje maakt hem helemaal hier, waarvan 2 ervoor zorgen dat je wel alles ziet, oostsingel, vaart op maandag niet, westsingel, enige vaart die mogelijk was vandaag… πŸ˜‰

      Like

Geef een reactie

