Zondag: tijd voor de kerk (Kerkebuurt Soest)

Die titel zal niet veel lezers trekken denk ik, of vanuit een andere hoek misschien 😉

Het maakt niet uit, ik ben er eigenlijk ook even niet maar ik ben gek op kerken in het landschap als ze nog mooi staan. En deze kerk in Soest staat vanaf achter gezien nog altijd op een heel mooi punt, dat men het ‘Hof van Lof’ eromheen heeft maakt het des te mooier en mensen wat treffen we het toch qua weer, vooral de spectaculaire luchten die aan ons voorbij kunnen trekken, blauw, witte wolken, zon met dreigende donkere wolken erboven, het geeft allemaal een gelegenheid voor stads of dorps fotografie om mee te spelen.

soest2

Laat staan de natuur, aangelegd of in het wild, dat de bloemen nog volop bloeien, dat er nog nieuwe knoppen in zitten, dat is natuurlijk absoluut wonderschoon.

Oude Kerk te Soest

Ik ga hier graag heen om te fotograferen maar ook mijn rust momentje te pakken, er staat een bankje achter de kerk op een kruispunt waar heel veel verkeer altijd langs komt, fietsers ook, schoolkinderen op de fiets, hele slierten bij elkaar tegelijk, de postbode, met een muts op? Dat laatste, ik snapte er niets van, erg onvriendelijk ook eigenlijk, hij liep, had een muts op, ik had net mijn jasje uitgedaan omdat de volle zon daar nogal warm was en ik observeerde gewoon, een vrachtwagen, een hele grote enorme die probeerde de bocht te pakken, hij heeft het vaker gedaan, nou goed, tijd voor de foto’s en wat internet vertelt.

soest1

Ik ben er, ik ga hier rechtsaf het straatje in.

soest3

soest4

Ik ben bijna bij het bankje, er zat een dame op, maar die is volgens mij gevlucht omdat ze mij met camera zag, de wereld is echt veranderd. Dat mensen op voorhand maar aannemen dat je hen op de foto wilt zetten. Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar soms word ik echt aangesproken camera gericht op een gebouw zoals hier, en dan de vraag, mag ik vragen wat u op de foto zet? Echt, dan zou ik een heel lollig antwoord willen geven, terwijl ze zien dat mijn camera op een pand is gericht en niet op de straat of zo. Dan sta ik vervolgens een half uur mijn tijd te verdoen om uit te leggen wat ik aan het doen ben.

soest5

Bankje vrij? Dan is die van mij, en dit is dan recht voor je snuf je uitzicht 😀

soest6

Ik kijk naar rechts.

soest7

Ik kijk iets naar links, en hier komen echt enorme vrachtwagens doorheen, met een enorme oplegger…

soest8

Ja oké, die postbode zo dik gekleed en met die muts! Het was op dit moment zeker qua gevoel in de volle zon weinig wind, een graad of 20… ik zat weg te branden!

soest9

Dit trapje is bijzonder als ik dat dan ook betreed voelt het alsof ik iets doe wat niet mag… Ooit was dit de privé ingang van Koningin Emma namelijk.

“De Kerkebuurt is de oude dorpskern van Soest, ontstaan in de late middeleeuwen rondom de Oude Kerk (ca. 1350). In de wat jongere toren (1481, 45,5 meter) hangen twee klokken, waarvan de grootste één van de oudste (1506) van ons land is. Aan de achterkant van de kerk bevindt zich een stenen trap. Deze werd vroeger gebruikt door Koningin Emma, die een eigen ingang had naar de kerk. De voormalige begraafplaats rond de kerk (A op kaartje) is nu als tuin ingericht: de ‘Hof van Lof’.”

soest10

Ja, dat is mijn fiets, die zet ik op dit punt altijd hier neer, het bankje staat meer naar links nog 😉

soest11

Het hof van Lof!

soest12

Met een schildersoog of in elk geval compositie oog kun je hier wel uren aan de gang blijven zo, maar zo prachtig, i love it!

soest13

soest14

soest15

soest16

soest17

soest18

Genoeg, ik kon wel aan de gang blijven, hahaha Tijd om mij eens om te draaien 😉

Over Soest

Soest ontstond als lint dorp op de flanken van de Eng, een uitloper van de Utrechtse Heuvelrug. In de voorlaatste IJstijd, zo’n 170.000 jaar geleden schoof een tientallen meters dik ijsdek de door de grote rivieren afgezette sedimenten op tot een geplooid landschap.

soest19

De boeren bouwden hun boerderijen als een lint op de glooiingen daarvan met veelal het achterhuis met de stal gericht op het lage weideland waar de koeien graasden en hooi en gras werden geoogst. Rondom de uit de 14e eeuw daterende Oude Kerk ontstond de Kerkebuurt, het hart van het oude Soest. Tot aan de Reformatie werd de aan Petrus en Paulus gewijde kerk beheert door de Benedictijner abdij St. Paulus in Utrecht. In 1580 werden de katholieke erediensten door de Staten van Utrecht verboden. Het ‘nieuwe geloof’ sloeg bij de katholieke boeren van Soest niet echt aan: het duurde een eeuw voordat er een eigen predikant werd benoemd!

soest20

Zowel het exterieur als het interieur zijn de moeite van het bezoeken waard. Vele sporen uit het verleden vertellen de historie van vele eeuwen. Zo werd er bij de restauratie van 1905 in een verborgen ruimte een aantal beelden gevonden die in de tijd van de Reformatie werden verborgen toen ‘Calvinistische benden’ oprukten naar Soest. Opmerkelijk zijn ook de nog zichtbare krassen in de hoekstenen van de entree.

soest22

In tijden van epidemieën (pest) schraapten de gelovigen steengruis van de hoekstenen in de overtuiging dat het hen zou helpen te genezen als er wat van het heilige steenpoeder door de maaltijd werd gemengd.

Bron

soest24

Ik ga die trap op…

soest23

Meer lezen? ~bron~ (andere bron dan boven vermeld)

Het rondje, ik loop dus over een oude begraafplaats, ik ga ervan uit dat iedereen elders ligt eventueel nu, maar een aantal zerken liggen er nog langs de muur. Voor, ik wilde natuurlijk ook naar binnen, maar  ….

…….. de deur was dicht!

Nu leerde ik als algemene kennis dat een kerk altijd open zou zijn, net als een klooster, in tijden van nood dat je daar dan aan kunt kloppen of binnen kunt om daar je veilig te voelen. Sanctuary, wat er ook aan de hand is, dat niemand je mag aanraken of mee nemen als je iets gedaan zou hebben. Of als je dakloos bent, dat je hier dan altijd onderdak zou vinden, dag en nacht.

In deze tijd zijn de meeste kerken dicht, wonderlijk vind ik dat, en ik vroeg mij al langer af, al jaren waarom eigenlijk, dat antwoord zou ik krijgen in de kerk van Baarn die wel open was.

Grappig is, toen ik dit blog aan het maken en schrijven was, dat de Sint Joriskerk zijn klokken begon te luiden, de mis is gestart hier in Amersfoort.

Heb jij iets met kerken?

Ik dus wel ook al ben ik dus juist als ongelovige opgegroeid, een heiden zo je wilt, of met geloof in de wetenschap. Het blijft een mystiek voor mij, de gebouwen, zowel van buiten als van binnen, de rest laat ik in het midden. 😉

 

29 thoughts on “Zondag: tijd voor de kerk (Kerkebuurt Soest)

  1. Wat een mooie reportage.
    Kort geleden ging ik naar de Markthal in Rotterdam en daarna naar de Laurenskerk die er vlakbij ligt. Wat een enorme mooie en lichte kerk is dat. Bijzonder vond ik de kerkhoge nis waar je een kaarsje kan opsteken. Ik was er met mijn dochter en we hebben er lang gezeten, denkend aan mijn ouders, haar oma en opa die kort na elkaar waren overleden.

    Als je in Rotterdam bent ga zeker naar deze kerk.

    Liked by 1 persoon

    • Als ik er ooit kom, en dat kaarsje branden, ja dat heb ik ook altijd, moet de kerk wel open zijn, hahaha Hier in Amersfoort komt ook nog ergens, kan pas zijn als ik thuis ben, krijgen ze het voor elkaar om 3 kerken in 1 straat neer te zetten, de één nog ouder dan de ander 😉

      Like

  2. Goede zondagmorgen Morgaine. Det titel zal heel misschien sommige mensen afschrikken, maar d knappe fotoreportage die jij er van maakte beslist niet!!!
    Ik heb zelf niets met kerken als atheïst maar ik kan de architectuur ervan zeer waarderen…

    Liked by 1 persoon

    • Hier hetzelfde, maar ook ik weet niet waarom de mystiek die er voor mij omheen hangt, als ongelovige Thomas, voel ik mij altijd een beetje een indringer, alsof ik ergens ben waar ik niet mag komen, hahaha

      Like

    • Hier is het nog heel erg levendig alle soorten kerken en religies, en op zondag, deze stad, was er korte tijd geleden nog op tegen om op zondag de winkels standaard te openen, toch een kleine meerderheid die dit voor elkaar heeft gekregen. Maar tot voor kort, was dat nog not done…

      Like

    • Nee dat is niet gek, als je het boek van Marion Bradley kent, De nevelen van Avalon, daar vond ik mijn antwoord in waarom ook ik eigenlijk altijd naar Maria toe werd en word getrokken vooral in een Katholieke kerk. Omdat zij n het boek wordt omschreven toen de Godin werd uitgeroeid, als de belichaming binnen de kerk als de Godin.. ze is immers de moeder van Jezus, en alle vrouwen eren haar, er zijn ook Maria missen, Maria vieringen noem het maar op… Ik kan die ene scene nu net niet vinden op youtube.

      Like

  3. Mooi daar, het bewijs is maar weer eens geleverd.. of je nou met of zonder geloof bent opgegroeid.. iedereen heeft er een mening over. Bewijst toch maar weer eens dat het toch iets groots is. Anders had niet iedereen een mening erover. 😉

    Love As Always
    Di mario

    Liked by 1 persoon

  4. Het is een prachtige fotoreportage geworden. Ik heb iets met kerktorens op de einder. Dan wil ik weten welk dorp het is. En als ik nieuw ben in de omgeving dan bestudeer ik het een en ander net zo lang totdat ik de kerktorens kan benoemen en kan zeggen tot welke plaats ze horen. Van kind af aan ingegoten gekregen toen ik bij mij vader op het zadeltje voor op de stang bij hem op de fiets zat. Wat heb ik dat altijd leuk en vertrouw gevonden.

    Liked by 1 persoon

  5. Prachtige foto’s! Ik ben helemaal niet gelovig, maar ik ga toch altijd wel een mooie kerk in. Gewoon om te kijken hoe het eruit ziet. Toevallig zul je er komende woensdag op mijn blog ook eentje tegenkomen. Soms zijn kerken gewoon zó mooi, dan moet ik erin haha. Ook al heb ik er niets mee dus. En soms is een kerk ook heerlijk als verkoeling als het buiten 30 graden is 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Ik heb zeker iets met kerken. Niet zozeer met het geloof. Maar een gebouw waar je welkom bent, waar je tot rust en tot jezelf kunt komen en waar, in mijn voorkeur, een eeuwenlange geschiedenis ligt daar voel ik me altijd heel prettig. Mooi verhaal, mooie foto’s. Wat veel bloemen nog!

    Liked by 1 persoon

  7. Pingback: geboortegrond – blogje om

Geef een reactie

