Amersfoort de Muurhuizen: Terug in de Middeleeuwen

En dat is echt zo, het is bijna jammer zelfs dat auto’s hier gewoon voor de deur staan, dat er auto’s mogen rijden, dit neemt niet weg dat het vaak Amersfoorters zelf zijn of de postbode en die benijd ik niet als hij met een bus pakjes moet rondbrengen.

muurhuizen4

Je waant je in de middeleeuwen, vooral als het rustig is en het gewone dagelijkse aan de gang is. Ik heb maar een paar toeristen gezien die op hun eentje met een folder aan het zoeken waren, wel 2, daarnaast bleek het Joodse Dag te zijn, ineens kwamen er groepen mannen en vrouwen met de kenmerkende baarden eventueel, hoedjes op of die ronde kappeltjes hoe schrijf je dat eigenlijk, geen idee. Nee ik heb ze niet op de foto gezet, vanuit respect. Ik heb er wel aan gedacht, maar nee, ik respecteer.

muurhuizen10

Jullie snappen de moeilijkheidsgraad nu in deze smalle straatjes of op mooie plekjes om een prachtige foto te maken die zorgt dat je je waant in een sprookjesachtige omgeving zoals het sprookjesbos van de Efteling kan doen of gewoon in de middeleeuwen. Dat openluchtmuseum zo je wilt. Het is mogelijk, maar je moet een beetje geluk hebben. Ik had er niet zo’n erg in en zag pas thuis, dat ik deze gekregen heb, dank je wel Universum voor deze dag waarin ik dus zoveel prachtige foto’s heb mogen maken met zo min mogelijk ruis van verkeer, tenzij ik dat zelf wilde ๐Ÿ˜‰

bootje6

Gaan jullie mee? Klaar voor de mooie details? Het schaduwspel wat hier zo mooi kan vormen? Als je ooit hier naar toe komt en graag wil fotograferen, dan raad ik je aan om partnerloos te gaan tenzij het een passie is van jullie allebei, laat elkaar vrij, hahaha Ja ik heb ervaring samen met familie leden in deze, zien, willen, maar zij willen door, ~woops~

muurhuizen2

Daarom doe ik dus liever alleen en ik kan ook nog kiezen, met grijs weer, is het ook mooi, maar voor de fotografie zeg ik: zorg dat het een dag is met blauwe lucht en wat witte wolken, een strak blauwe lucht met genadeloze volle zon, is het ook net niet dan, raar maar waar. Bij deze mijn persoonlijke tips maar ik heb makkelijk lullen natuurlijk, gezien ik het best kan uitzoeken en timen en dan gewoon ga crashen bij mijn ouders.

muurhuizen3

Wat zegt het Gilde van Amersfoort?

Wandelen door de Muurhuizen (dat is de naam van de straat, waar de huizen zich bevinden) is een vast onderdeel van elke stadswandeling en een heel bijzondere ervaring. U waant zich in de middeleeuwen.

Toen in het midden van de vijftiende eeuw de tweede stadsmuur af was, verloor de eerste muur haar functie. De muur werd gesloopt en op de fundamentenย  werden, gebruik makend van stukken muur en van stenen uit de muur, huizen gebouwd, de muurhuizen. Op een paar zeer oude elementen na (Tinnenburg, Dieventoren), stammen de vroegste muurhuizen uit het midden van de zestiende eeuw. De aaneengesloten ring van muurhuizen die de historische kern van Amersfoort omsluit, vormt uniek cultureel erfgoed dat in heel de wereld zijn weerga niet kent.

(De muurhuizen zijn particulier bewoond of in gebruik als kleinschalige bedrijfsruimte en niet voor het publiek toegankelijk. Alleen tijdens de Open Monumentendagen zijn enkele panden open.)

Genoeg geluld, tijd voor de foto’s van de muurhuizen, ik sta bij Muurhuizen, ja dat is dus gewoon het adres, naast dat het Muurhuizen zijn, en ik ga richting de Nieuwstraat en de Zuidsingel.

muurhuizen32

muurhuizen8

Ik kom vanaf de Schoutstraat, als je vanaf de Stadswal komt, en dan rechts gaat, rechtdoor, dan kom je hier vanzelf terecht, dit is wel een rechte lijn.

muurhuizen9

Je kunt een puzzeltocht maken als je met kinderen gaat, tel de torens. Ben je fotograaf? Dan daag ik je uit, hoeveel torens krijg ik op 1 foto tegelijk, hahaha

muurhuizen11

3 torens… zie jij ze alle drie?

muurhuizen12

muurhuizen13

muurhuizen14

Oeh, alweer een poortje!

muurhuizen15

Je hebt oog voor detail zegt Thomas, dank je wel Thomas, en ja dat wist ik al, al ben ik mij dat niet bewust, ik zie, vind het mooi en ga ervoor, kijk maar… ik zag hier iets… shadowplay.

muurhuizen16

muurhuizen17

Overzichtje foto, oh wacht, ik zie weer details!

muurhuizen18

Rondje boom dus, hoe komt dit nu het mooiste uit, dit kan wel 15 minuten in beslag nemen voor ik die ene foto maak, ja er is er maar eentje ๐Ÿ˜‰

muurhuizen19

Ineens zag ik die ene bloeiende roos en ik vroeg mij af, zou het Beest van Belle hier wonen? Geloof mij, je gaat vanzelf of bestaande verhalen of zelf verhalen verzinnen, de mystiek blijft omdat er gewoon mensen wonen en je de huizen dus niet kunt bezoeken. Eigenlijk heel jammer, misschien moet ik ooit eens aanbellen ergens.

muurhuizen20

Er is een verschil met de vorige overzichtsfoto, zien jullie het?

muurhuizen21

En toen draaide ik mij om, natuurlijk weet ik dat het er is, maar nu met die lucht, staken de bloemen zo mooi af, de appels in de boom, wauw! Zo zonde wat ik achter het hek zag, natuurlijk heb ik geprobeerd of deze open was, maar helaas… Een complete moestuin ligt erachter.

Klik op een foto voor groter en mooier.. details.

Ik hou hier zo van, en dit maakt dat ik zomaar de tijd kan verliezen zoals ik afgelopen dinsdag na haasten heb gedaan. Een snelle start om daarna gewoon de tijd te vergeten, ik bracht dus echt 534 foto’s mee terug, jullie of ik ben er nog lang niet, de Muurhuizen, er komt nog meer, ik ben hier net gestart.

muurhuizen27

muurhuizen28

muurhuizen29

muurhuizen30

Hoe maak je van oud modern, zo dus, een bestaande gleuf in de muur, ik denk om te luchten vroeger, maak daar gewoon een brievenbus van, hoger in de muur zitten meer van die gleuven, maar ja, de postbode is niet zo groot natuurlijk ๐Ÿ˜‰

muurhuizen31

De laatste foto voor nu, dit is wat ik het allerleukste vind aan Amersfoort in het oude Centrum, die verbodsborden vind je overal, behalve fietsers dus, ik mag dus echt overal doorheen met mijn fiets, hahaha Zelfs in de winkelstraten mag dat, of dat handig is in de Lange Straat als het druk is, dat is een tweede. Alleen de Krommestraat vraagt of verbied om te fietsen en ja er rijdt met regelmaat politie even de straten in en door om te zien of je je eraan houdt.

Eรฉn ding is zeker, als je denkt dit alles in ene dag te kunnen doen, eventueel winkelen, terrassen pakken en ook nog dit alles te zien? Forget it, zelfs een weekend is te kort, ik ben zo dankbaar dat mijn ouders hier terecht zijn gekomen ooit, zodat ik ten alle tijde de verschillende kanten op en uit kan.

En jij? Als je hier nog nooit geweest bent, staat het al op jouw lijstje? ย ๐Ÿ˜‰

16 thoughts on “Amersfoort de Muurhuizen: Terug in de Middeleeuwen

  1. Met een bak koffie loop/fiets ik even mee. Leuk die overzichts foto. Je staat wss net bij die boom die op foto 1 wel staat. De schaduw foto is bij het hekje net een web op de grond en de anderen een pen tekening.
    Haha, je mag daar ook niet fietsen in de Krommestraat, zeg je, maar de politie rijdt er af en dan ….Mag je wel met de auto dan? Of gaan ze te paard?
    Hoe mooi groen is het nog. Hier kalende bomen en Koud, 1 graad!! en somber en mss sneeuw gauw….
    Uhm, of Amersfoort op mijn to go lijst staat? Mss zet ik het nu erop alleen alvoor het mooie weer!!!
    Groet, Wilma

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

