Dit is niet de Efteling #Monnikendam waterpoort

Wat ik nu ga laten zien is een start buitenom het oudste stadscentrum van Amersfoort, hier begint het, had ik de koppelpoort al laten zien, deze waterpoort de Monnikendam is nog mooier? Of leuker om te kijken, rustiger zeker? Dat hoeft niet, het is maar net of je op een goed tijdstip komt, hier komen heel veel mensen bijeen, jong en oud en ook zij met hond die hier uitgelaten wordt. Opruimen een must, maar ja… Al gebeurt dit hier al beter dan op andere plekken.

stadswal4

Foto boven, zeg nu zelf, ineens zag ik het kasteel van Doornroosje, de poort beneden, de wachters verwachtte ik bijna dat ze hier lagen te snurken achter de hedera.

stadswal5

Het is ook een officiรซle trouwlocatie hier in Amersfoort en jarenlang reed ik deze poort voorbij en zag het alleen vanuit de auto, met soms dus inderdaad paren die gingen huwen of misschien net gehuwd zijn, ik heb zelf nog bruidjes met gommen op de foto geze ooit, ja van bovenaf en stiekum, nou ja stiekum ๐Ÿ˜‰ Als je boven staat ziet de fotograaf je natuurlijk! Ooit zal ik ze weer eens opzoeken helaas was dat nog oude camera dus met vlekken.

stadswal6

Pas twee jaar geleden of is het nu drie, ik weet het niet meer exact, maar minder dan 5 jaar terug, was ik hier om op te passen met mijn eigen fiets wat mij de gelegenheid gaf om zelf op onderzoek uit te gaan. Dat heb ik toen ook absoluut gedaan maar ik blogte niet, hahaha Ik zat in de pauze, neemt niet weg dat ik wel al op Fb zat natuurlijk. Maar dat is toch anders.

Toen kwam ik hier uit in mijn eentje en kon ik er zolang staan en genieten wat ik wilde, en ook nog zoveel foto’s maken als ik wilde, nul mensen om mij heen, niemand die zich hoefde te irriteren. Het is toen geweest dat ik merkte, dat het heel fijn is om in je eentje erop uit te trekken. Natuurlijk ook al eens in Amsterdam gedaan maar toch, deze stad was alsnog nieuw voor mij, hoe vaak ik er ook al geweest was en hoeveel foto’s ik zo hier en daar al eens gemaakt had.

stadswal7

De Monnikendam is een nog bestaande waterpoort in de Nederlandse stad Amersfoort. Onder deze waterpoort stroomt het water van deย Heiligenbergerbeek de binnenstad binnen. De poort bestaat uit twee torens, die verbonden zijn door een poortboog en staat aan de oostzijde van de binnenstad.

stadswal8

Kijk nou mensen, met die blauwe lucht en witte wolken, je waant je toch in het sprookjesbos?

stadswal9

Begin 1400 werd de Monnikendam gebouwd als onderdeel van de tweede stadsmuur, die gebouwd werd vanaf 1380 en gereed was in 1480. De poort wordt voor het eerst vermeld in 1435. De naam van de poort is vermoedelijk afkomstig van de Augustijner monniken, die sinds 1394 huisden op Sint Andrieskamp. De monniken verhuisden in 1420 naar De Birkt. Restauraties aan de stadspoort vonden in 1946 en 1997 plaats.

stadswal10

Ik hang even over de brug…

stadswal11

Ja er zit een restaurant in deze stadswal, zo leuk ziet dat eruit altijd, de ingang ligt dus ook echt aan de andere kant van de brug, en dan kom je beneden over dat bruggetje aan, aan de andere kant binnen komen dus ๐Ÿ˜€

stadswal12

Dit laat ik wel zien, maar is bijna onleesbaar, en dat is het in het echt als je met je neus ervoor staat ook zo, hahaha Daar hadden ze even een andere ondergrond voor moeten kiezen…

stadswal13

Zoek mijn fiets, hahaha En ik kan er niets aan doen maar het is weer leeg, het is echt heel stil en dat voor de dinsdag… Op het einde, die staan er ook op ergens, zouden er 3 jongens aankomen op 2 scooters die hier midden op de brug werden gezet en een joint werd aangestoken, ze hadden het over wijven, het waren jonge heren vanuit een andere cultuur in elk geval waar ik dat niet van verwacht dat ze zo respectloos over vrouwen spreken, ik hoor altijd andersom juist.

stadswal14

Die Lange Jan, daar ontkom je niet aan, hahaha Ja prachtig punt dit gewoon, ik hang nog steeds boven dat terras trouwens.

stadswal15

De poort is door de gemeente Amersfoort uitgegeven als erkende trouwlocatie. Er is nu een restaurant in het monument gehuisvest.

Andere poorten in Amersfoort zijn de water- en landpoort de Koppelpoort en de Kamperbinnenpoort.

stadswal16

Deze tuin is particulier…

stadswal17

Uh oh… bootje, zien jullie hem ook? Ja, Gilde Amersfoort komt eraan…

 

Row, row, row your boat…

ja, ze kunnen niet verder of willen niet verder, want het kan wel, maar ze keren hier dus… weer terug de muren binnen varen, op naar de muurhuizen.

stadswal22

stadswal23

stadswal24

stadswal25

Nou nog eentje dan om het af te leren, nu haal ik mijn fiets weer op en ga een stukje verder, daar staat een leuk huisje ook, maar erin wonen zou ik niet willen. Deze ligt namelijk aan de stadsring waar alle auto’s en ook vrachtverkeer de hele dag overheen dendert, hahaha maar zo… kijk zelf maar… prachtig toch?

stadswal26

En nu ga ik echt afslaan op weg naar… de muurhuizen, daarover later meer ๐Ÿ˜‰

stadswal27

Hier start ik dan… tot snel?

Ik heb een dagje rust genomen alleen wat boodschappen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wat suffig ben geweest vooral, ik ga op tijd slapen en dan zie ik wel weer verder. Misschien had ik toch een tocht moeten gaan maken.Maar ja… Vandaag mijn aandacht bij Thijs en Teun gelegd vooral.

Daarnaast voel ik mij ook wat schuldig nu, dat ik wel blogs drop, maar amper de tijd neem, een onrust van ik wil weg en lekker op pad, om bij jullie langs te komen, maar dat zit wel even goed toch? ๐Ÿ˜‰

 

31 thoughts on “Dit is niet de Efteling #Monnikendam waterpoort

  1. ik dacht al: ze is vort op d’r stalen ros. Dat terras is akelig leeg zeg! Kun je opvullen met bloglezers!!
    Een vrije dag is toch ook leuk? De kitten zouden er onder lijden zeg….
    Ga gauw naar chiropractor, racen!!(met de auto en hopen dat oom agent ergens aan de koffie zit!!)
    Groet, Wilma

    Liked by 1 persoon

    • Je ziet het ook bijna nooit of zo, het zijn andere steden wat gepromoot wordt met evenementen, hier is ook genoeg te doen maar helaas, meestal kamp Amersfoort rond 4 en 5 mei, en het gekke is, dat dit ook nog eens eigenlijk bij Leusden ligt ๐Ÿ˜‰

      Like

  2. Leuk ik heb daar ook gewandeld! Amersfoort is zo’n leuke stad! Eigenlijk zou je ook een keertje naar Den Bosch moeten gaan! Ook een oude stad en je kunt dan een boottochtje doen over de binnendieze. Je gaat dan zelfs onder de stad door. Heel mooi.

    Liked by 1 persoon

    • Kom jij eigenlijk hier vandaan dan Hillechien? Ja? Ik heb weer goed geslapen op tijd en nu op tijd op, ben de volgende foto’s aan het uitzoeken, hahaha dus kan ik op tijd weer lekker eventueel gaan fietsen, de andere kant op al zal het wel grijzig blijven vandaag hoorde ik qua weer, wel droog en zo, maar grijze luchten, i shall see… ๐Ÿ˜‰

      Liked by 1 persoon

      • Ja ik ben een Nederlandse, geboren in Veldhoven (NB) en tot mijn 19de gewoond in Valkenswaard (NB) en toen ben ik in mijn eentje geรซmigreerd naar de Ardennen.ik wens je weer veel plezier vandaag en ik zie je fotootjes wel weer verschijnen ๐Ÿ˜‰

        Liked by 1 persoon

        • vanavond om 18.00 uur komen de eerste muurhuizen, ik zie dat het alweer half 9 is nu, en ik heb nog een partij muurhuizen alleen al staan, ga ik dat nu doen, of… ga ik douchen en weg, de zon begint te schijnen hier, hahaha dat moet ik pakken natuurlijk!!! En leuk om te weten! Hi hi en ik maar denken dat je een echte Belgische bent ๐Ÿ˜‰

          Like

  3. Dat zit zeker ok hoor! Het is bij mij ook al ff geleden dat ik bij mensen reacties gezet heb. Ik lees wel, maar zo tussen de soep en de patatten, zoals ze hier zeggen ๐Ÿ˜‰
    Leuk, al die tripjes. Geniet ervan!

    Liked by 1 persoon

    • Absoluut, liefst elke dag wel, maar ik moet mijzelf ook in acht nemen, de ene dag dus veel wandelen, de andere dag fietsen, en dan weer even natuur, en een dagje weinig, maar elke dag zit ik tot nu wel even op de fiets, al is het om boodschappen te doen, hahaha

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

