De ijsvogels: Lepelaarsplassen

Gisteren liet ik eerst nog de aalscholvers en de reigers zien, om dan nu echt bij de laatste serie foto’s te komen van de fietstocht die ik afgelopen dinsdag samen met mijn dochter heb gemaakt.Β  De ijsvogels! Waarom die mannen dus met zijn allen hutje mutje in die hut zaten en weigerden, of ik heb het niet gevraagd, maar niemand bood het ook aan of zo, of wij even een kans wilden om een misschien mooiere foto te maken daar in die hoek. Wij konden slechts 1 kant op fotograferen, en zij dus precies daar waar ze zaten en vandaan kwamen en dus ook in de bomen, wij alleen op deze tak als ze zich al lieten zien.

ijsvogels1

Een blauwe flits en een fluitende roep: zo kondigt een ijsvogel zich vaak aan. IJsvogels zijn vooral vogels van beken en rivieren met zoet, stromend water, maar broeden ook aan stilstaand water (vooral in Nederland). Hun nesttunnel graven ze zandige of lemige steile oeverranden. ’s Winters ook te zien bij meer open en brak of zoute water, op zoek naar voldoende voedsel – kleine visjes, waterinsecten en dergelijke – en ijsvrij, helder water om dat voedsel te kunnen bemachtigen. Strenge winters maken veel slachtoffers onder de ijsvogels.

Bron

ijsvogels2

Onmiskenbaar blauw en oranje gekleurd. Beetje plomp gebouwd met korte staart en een grote kop en snavel. Witte keel en zij hals. Vleugels en kruin groenachtig blauw met een helderblauwe rug en stuit. Zit vaak rechtop op een laaghangende tak boven het water te loeren naar visjes. Vliegt luid roepend over het water en is dan goed te zien. Vrouwtjes hebben een oranjerode snavelbasis, bij de man is die zwart.

GELUID

Roep scherp, luid en hoog. In broedtijd gevarieerder.

ijsvogels3

Ik vertelde ook al een paar keer dat die mannen camera’s hadden die echt abnormaal zijn, daar kun je werkelijk waar volgens mij zelfs de sterrenstelsel en planeten nog mee op de foto zetten, ik hooguit de maan, zij de kraters. Zelf vind ik dat wat overdreven, als ik zelf zie hoe ik deze ijsvogels op de foto heb weten te krijgen. En dat met slechts een fuji-finepix, digital only, dus zelfs geen spiegelreflex aanwezig in mijn camera.

ijsvogels4

Nu is het wel mijn wens hoor, om ooit die digi spiegelreflex te hebben, in de toekomst, omdat deze dan weer wat sneller kan klikken, dat gaat met deze camera toch wat langzamer, en zoals bijv. met Synchroonzwemmen ooit, dan kom je er gewoon niet met een camera als deze.

ijsvogels5

De symboliek:Β 

IJsvogel – zonneschijn, voorspoed, liefde, nieuwe warmte.

ijsvogels6

BROEDEN

Broedt vanaf februari/maart. Ze graven tunnels van zeker een 0,5 meter in oevers, in wanden maar ook wel tussen wortels van bomen of in een kunstmatige ijsvogelwand. Meerdere legsels per jaar van meestal 6-7 eieren. Man en vrouw broeden de eieren in 19-21 dagen uit. De jongen zitten zo’n 22-28 dagen op het nest voor ze uitvliegen.

ijsvogels7

Ik weet nog dat wij vroeger volgens mij een ijsvogel hadden in de bibliotheek van school (in Amsterdam), een opgezette, of was dat nu een Vlaamse Gaai, anyway, qua kleur zijn ze net zo mooi en altijd al mijn lievelingskleur, blauw! En oranje is ook mooi πŸ˜‰

ijsvogels8

Ik vroeg nog aan één van de mannen of eigenlijk in het algmeen, hoeveel plaatjes ze dan schieten zo op een dag. Eentje gaf antwoord, ‘ik heb er nu al 400 geschoten vandaag.’ Ik heb mij ingehouden, want wat moet je ermee???????????? 400 foto’s van een ijsvogels. Schiet mij maar lek…

ijsvogels9

Nu krijgen jullie als het goed is, ook 10 foto’s voor jullie kiezen in totaal, en ik heb er nog een paar meer staan, maar die zijn praktisch hetzelfde, is dat nu al niet zo? Eigenlijk? πŸ˜‰ Maar 400? Dat neem ik mee terug van een lange trip eventueel maar dan moet het wel heel bijzonder zijn eigenlijk…

ijsvogels10

En dit is foto 10, ik kon niet kiezen, maar hoe zit dat dan als je er 400 hebt, wel over de dag verdeeld en misschien nog anders omdat zij dus ook in de bomen konden schieten wat wij vanuit deze hoek niet konden doen. Ik betwijfel ook als ik nu terug ga, of ik dan de kans krijg, ik heb zo’n vermoeden dat die gasten er telkens zitten nu. Want heel eerlijk? Als ik ook vanuit die hoek had kunnen schieten waar zij zaten? Dan had ik er ook meer gehad denk ik πŸ˜‰

Natuurlijk blijft het bijzonder, mijn eerste ijsvogels gespot en gezien en zelfs vast gelegd! het gaat toch nog wat worden met de natuur hier in en rond Almere. Β πŸ˜‰

 

40 thoughts on “De ijsvogels: Lepelaarsplassen

  1. Ook nu heb ik weer gelachen, ik zie jullie al staan, fototoestel in de aanslag, en maar tegen die vervelende mannetjes aan zitten kijken, en dan 400 foto’s, ik kan mij zo je gezicht voor me halen na die opmerking en weer lag ik in een deuk! Michiel ligt naast mij in bed en vraagt waarom ik zo moet lachen. Wel stom van die kerels dat je niet echt er bij kon. Maar je hebt mooie foto’s gemaakt, daar heb jij geen 400 foto’s voor nodig!!

    Liked by 1 persoon

  2. Mooie foto’s toch, en zo he 400 dat is wel erg veel. Dat heb ik zelfs nog niet eens bij een turnkampioenschap haha of nee toch wel ja en maar uitzoeken daarna. Nee meid lekker hoor jouw apparaat

    Liked by 1 persoon

  3. Vreselijk overdreven inderdaad wat voor camera’s sommigen gebruiken. De commercie heeft haar werk goed gedaan. Of die mensen moeten allemaal een job als fotograaf hebben maar dat trek ik vaak sterk in twijfel. Buiten dat de foto’s van die mensen haarscherp zijn vind ik er weinig boeiends aan. Nee, dan zie ik liever foto’s die met een normale camera of een telefoon gemaakt zijn. Spontaan en zo.
    Jou foto’s zijn gewoon super goed gelukt ondanks die egoΓ―sten in die hut. Dat is namelijk ook nog een puntje van mensen met zulke camera’s. Als jij er met je gewone spiegel reflex of compact camera aan komt neem ze de moeite niet om even plaats te maken. Pas als jouw camera groter is als die van hen ben jij de alpha-fotograaf.. En dan maken ze wel ruimte….

    Mooie serie en fijne zondag

    Liked by 1 persoon

    • Niet voor mij, niet voor mijn dochter, een praatje ging nog wel.. en aanwijzen waar dan, want ik zag het niet, maar goed ik ben niet zo groot, ik moest bijna op mijn tenen staan om door het gat te kunnen kijken en die takken te zien, hahaha Jij ook een fijne zondag!

      Like

  4. Goede morgen Morgaine. Je mag dan niet zoals je denkt een professionele camera hebben zoals die vogelspotters, je komt toch heel aardig in de buurt want dit zijn knappe foto’s van die ijsvogels! Je mag hier gerust fier op zijn…

    Liked by 1 persoon

    • Ik hoef ook niet een hele erge dikke camera, de volgende als dat er ooit van komt, is dan ook hooguit dat het de functie van sport fotografie aan moet kunnen. Wat sneller, dat had ik al op mijn Minolta 3000 namelijk, die heb ik ook nog, maar de flitser is kaduuk, en dat kost een beetje veel om te laten maken, hahaha

      Liked by 1 persoon

    • Whahaha ja gisteren ben ik er ook weer geweest en wederom… vele foto’s kunnen schieten πŸ˜‰ Zelfs eentje van een ijsvogel die een vis zit te eten en ja ik heb er 1 goede foto uit getrokken, die kun jij al zien op instagram natuurlijk, hahaha

      Like

Geef een reactie

