De eenvoud

Nee ik ga het niet hebben over eenvoud in het algemeen. als je het mij vraagt is eenvoud, eenvoudig, simpel…

Vandaag kwam mijn dochter en ik had haar gevraagd als het weer nog mee zou werken in haar vakantie, welke nu is dus, laatste week, of zij dan met mij mee wilde gaan een rondje fietsen, een groot rondje. En dat wilde ze wel, zij koos vandaag uit… perfect toch?

Architectuur in Almere

De eenvoud is een wijk in de Noorderplassen welke logischerwijs? Aan de Noorderplassen ligt.

Dit stukje is weer een gebiedje waar mensen hun eigen huizen mogen ontwerpen en neerzetten, wat dus een apart resultaat geeft. Dat rare bijenkorf huis, is zelfs op tv geweest, in het programma ‘Binnestebuiten’ van NPO2, wat vroeg in de avond te zien is. Ik weet dat dit huis van een gemeenteraadslid is hier uit Almere, van welke partij heeft ie niet vertelt. Ik weet dus ook hoe het er van binnen uitziet.

Nu heb ik het Rubberhuis op de foto gezet, ik kende ze al van vorig jaar, dus voor ze op tv kwamen: ~klik~  wat 100% experimenteel is. 

Een experimenteel huis van twee jonge Duitse architecten in Almere won een prijs en werd daadwerkelijk gebouwd en verkocht! At en Alet zijn gek op hun niet-alledaagse woning met een rubberen buitenkant. Zwart rubber dat bobbelt als het warm wordt; “Het leeft! Het is bijna een knuffelmuur”, vindt At..

De bijenkorf: ~KLIK~

In Almere staat de bijzondere wijk De Eenvoud met experimentele woningen zoals De Korf, een futuristisch bouwwerk dat bij velen tot de verbeelding spreekt. De bouw van de ‘bijenkorf’ of ook wel ‘raket’ liep echter niet meteen op rolletjes. Gelukkig houdt bewoner Lolke Elzinga wel van pionieren en woont hij nu een uniek huis.

en dan nu mijn foto’s vandaag op 13 sept. gemaakt.

dijk3

dijk4

de bijenkorf dus, dit is het eerste wat je ziet als je langs fietst of rijdt.

dijk5

En het rubberhuis, staat ook langs de weg maar toch iets verder weg.

dijk9

Dit huis, ken ik van foto’s ook van binnen, omdat ik de vrouw des huizes heb gekend, ik zeg gekend, omdat zij met mij en mijn moeder zwom ooit, warmwater therapie, ondertussen gescheiden en zij is terug naar Zuid Afrika, waar zij eigenlijk vandaan komt… haar nu ex man, is de architect, geen idee wat zijn naam is verder.

dijk10

Dit vind ik zo grappig, het is een heel nieuw huis wat ook tot dit wijkje behoort, De Eenvoud, maar het ziet er zo oud uit, ook gezien de tuin of het gras aan deze kant, en dat dak zo… heel apart!

dijk11

En de bijenkorf, of de korf vanaf de zijkant, jullie kijken uit over de geitenweide, zo blijkt, al s je heel goed kijkt? Zie je tegen de muur aan richting links, 3 geiten liggen.

dijk6

dijk7

dijk8

Deze zonnebloemen stonden of staan achter de Korf, ze doen hun naam dus eer aan 😉 het is namelijk een aardig stukje gevuld met zonnenbloemen.

Bij deze, lieve Gerda, ik hoop dat jij hier je hart aan op kunt halen, speciaal voor jou, ben ik vandaag gestopt, ook omdat de lucht nu zo mooi blauw is, gezien ik er al vorig jaar stond, aan jou dacht met name, maar ja, de lucht was zo grijs en dit is veel mooier natuurlijk 😉

Echt, Almere, voor hen die van moderne architectuur houden? is een must!

Dat je voor deze eenvoud wel wat geld nodig hebt hoef ik niet te vertellen natuurlijk.

En jij? Hou jij van moderne architectuur? Of ga je net zoals ik, voor hoe ouder hoe beter 😉 

29 thoughts on “De eenvoud

    • Ik wist dat ook jij ervan houdt, dus nog meer reden om ooit een weekend, liefst lang Almere te komen doen, i will be your guide 😉 want dit ligt echt ver buiten het centrum natuurlijk… en kost veel buswerk, hahaha of met een auto…

      Like

  1. Eigenlijk hoe ouder hoe beter. Ik vind die ontwerpen wel leuk… .maar ik zou er echt niet heel veel geld voor betalen. Het zijn maar gebruiksvoorwerpen. Ik zou wel een jaartje in fort pampus willen wonen.. of langer.. maar dan wil ik wel een eigen boot.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ga voornamelijk voor oud, maar sommige moderne gebouwen vind ik ook mooi. Die korf bijvoorbeeld vind ik wel leuk, maar dat spiegelhuis spuuglelijk. Ik ben trouwens van mening dat een woning functioneel moet zijn en dat de rest er niet zoveel toedoet. Je moet er wonen.
    Gerda zal iig in haar handen wrijven met dit blog want zij is helemaal weg van architectuur.
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • We hebben meer van deze wijken, al meer dan 25 jaar oud ook ondertussen, de Fantasie bijv. Toen een wedstrijd, ontwerp het huis van de toekomst, die is achterhaald, hahahaha maar de huizen bestaan nog 😉

      Like

    • Of dit hun tuin is weet ik niet, kan ook een open veld zijn, was niet afgesloten of gemerkt als… dit is van die of die, was ook achter de korf, dus kan ook van hen zijn, vanaf de andere kant, stond de tuin van ‘het vervallen huis’ er heel mooi bij 😉 De geitenweide lijkt ook juist van hen te zijn 😀

      Liked by 1 persoon

  3. Nee, dat moderne vind ik echt zo erg in het landschap.
    Maar dat nieuwe huis ‘oude stijl’ vind ik nou weer niet zo geweldig.
    Geef mij maar echt oud.. Ik woon zelf in een huisje dat bijna 100 jaar oud is. Met oude deuren met glazen ruitjes en inbouwkasten. Het heeft een bepaalde sfeer waar ik me goed in voel..
    Lekker zo’n fietstochtje met je dochter!
    X

    Liked by 1 persoon

  4. Leuk, zo’n fietsdagje met je dochter! Zelf ben ik helemaal niet zo van het fietsen, ik ga liever een stuk lopen maar voordeel van fietsen is natuurlijk wel dat je sneller een afstand kunt overbruggen. Tja, moderne architectuur… het zal je vast niet verbazen dat ik daar maar weinig mee heb. Ik ga overduidelijk voor historische gebouwen, hoe ouder hoe beter. Vooral de sfeer dat zo’n straatje of stadje dan uitstraalt, trekt me enorm aan. Het moderne gedoe kan mij vrijwel nooit echt bekoren…

    Liked by 1 persoon

    • Je moet je voorstellen dat ik geen auto heb, mijn uitgangspunt is dus altijd mijn eigen voordeur, net als bij jou, maar ik kan maar zoveel km ver lopen ivm de knie… wat betekent dat ik aan alle kanten eerst 4 km moet lopen om überhauupt bij het bos te komen, of verder zelfs… dus dat fiets je, dan zet ik mijn fiets neer en ga wandelen of rusten en observeren 😉 Dat zijn dus twee vliegen in 1 klap. Of jij rijdt met de auto naar een natuurgebied en gaat dan wandelen, dat laatste kan ik niet, dus zit ik altijd hier rond huis… 😉 Dat is het verschil en waarom ik altijd fiets 😀

      Like

Geef een reactie

