Eindelijk mocht ik zwemmen.

Voor wie mij al langer volgt weet natuurlijk dat ik al eerder had vertelt over mijn tweede job. Als vrijwilligster zwemmaatje worden met een cliënt die verstandelijk beperkt is. Ik deed mijn ‘sollicitatie’ praktisch aan het begin van de vakantie, mijn kennismaking geschiedde in de week dat het zwembad dicht ging voor verbouwing en de vakantie. Wat een timing! En zo kun je zomaar in dienst treden zonder te hoeven starten, 6 weken niet dus. Eigenlijk best grappig.

Wil je even terug lezen? ~klik hier~

Gisteravond was het zover, afgelopen dinsdag besloot ik zelf maar even te mailen, maandag had ik dat al willen doen maar toch nog vergeten ergens. ‘Gaat het zwembad niet al open deze week, starten we morgen?’

Mijn contactpersoon zou even kijken en dat zou ze woensdagmorgen zo snel mogelijk laten weten, dat had ze gedaan en ik zat al op de wip. Ik wilde zo graag. Ik had namelijk al kennis gemaakt en al wat ins en outs over de jongeman met wie ik zwem mee gekregen. “hij is eigenlijk de makkelijkste van allemaal in het zwembad. Hij loopt wat heen en weer en soms moet je hem even spetteren om hem te laten lopen.’

Ik had er dus zin in! Er was mij gevraagd om even voor 18.00 uur te arriveren en om 18.00 uur gingen we lopen, dat is een kippeneindje hoor maar ja met verstandelijk beperkten is dat nog een klus natuurlijk om hen vlot te laten lopen soms. Het ging goed en mijn begeleider, die altijd wel mee gaat voor het geval dat, vertelde mij nog meer ins en outs, hoe makkelijk hij is ook met een commando. Je moet je voorstellen dat zijn beperking die van een kleuter is zullen we maar zeggen, zelfs jonger nog. Toch luistert hij wel degelijk, en maakt oogcontact met jou. Pakt je handen en legt ze op zijn wangen en soms krijg je een kus op je voorhoofd. En ook, als je hem vertelt dat hij even moet blijven zitten of moet wachten ergens in het water of in de kleedkamer, dan doet hij dat ook. Pas als je zegt dat hij moet gaan lopen gaat ie weer.

Alleen als je wil dat hij sneller gaat lopen dan wil hij dat niet, maar hij kan het wel, dan moet je even streng zijn heb ik ontdekt. Ik word dus nog begeleid dus eigenlijk hoefde ik alleen maar mijn eigen kleding in de tas te doen en wachten tot beide heren klaar waren om ze dan mee naar het bad te nemen samen met de andere vrijwilliger. Maar mijn cliënt liep al mee naar de trap en samen gingen we het zwembad in. Hij wist al dat ik nu bij hem hoorde, zo leuk! Hij had een hele grote lach, en ik kreeg overal een hallo, hey …. de naam van mijn cliënt, want wat ik nog niet wist, is dat dit een speciaal paar uurtjes zijn voor gehandicapten, mensen met syndroom van down of verstandelijke beperkingen of meervoudige handicaps die gewoon normaal gezien in een bed liggen. Ik werd voorgesteld aan deze mensen en ook aan hun begeleiders of ouders. Elke week kan het zijn dat we dezelfde mensen tegen komen, dat we altijd eigenlijk dezelfde mensen tegen komen, soms wat drukker soms wat minder. Maar sommigen blijken er echt elke week te zijn, net als deze cliënten mits wij ‘vrijwilligers en maatjes’ er zijn.

Ik heb heerlijk kunnen duiken, dat vond mijn cliënt leuk, zelf loopt hij echt rond en het weten dat je in zijn buurt bent doet hem goed. Soms kan ik hem op de rug onder de oksels pakken en laat hij zich een paar meter mee slepen. Ik kreeg te horen dat hij dat meestal na 3 meter al zat was. Vervolgens had ik hem vast en sleepte ik hem half zigzaggend het bad door, een half rondje hield hij dat vol en dat tot twee keer aan toe. ‘Dat is bijzonder!’ Kreeg ik al te horen. Kortom het zit wel goed.

Is het alweer woensdag? 😉

Kortom het is net zo leuk? Of nog leuker voor mij om dit te doen vooral omdat het om de hoek is en zeemeerminnen past zo bij mij!

Toch als jullie dit lezen, weet ik zeker dat ik het uitermate naar mijn zin heb bij mijn andere collega’s en mijn zonnestraaltjes, mensen ik heb het naar mijn zin en wat mij betreft mag het zwemmen snel uitgebreid worden, eventueel naar de groep van de maandag waar al over gesproken is, maar laat ik eerst dit maar even op mijn gemak oppakken.

 

 

28 thoughts on “Eindelijk mocht ik zwemmen.

    • Als het goed is, hier wel, zijn er ook groepen met ouderen met beginnende dementie bijv. hier dan, waar je eventueel als vrijwilligers mee kunt zwemmen? Of revalidatie zwemmen, heb ik ook nog gedaan met ouderen vooral, maar dat zwembad lag te ver weg en ik kon de reiskosten van tevoren niet ophoesten. Hier, als het goed gaat, dan is er nog een planning dat ik op de maandag dan overdag ga zwemmen met een groep ouderen 😉

      Like

  1. So cool!! Deze mensen zijn zo geweldig! I love them. Het is zo mooi om anderen die niet kunnen te helpen.Al moet ik mezelf wel op de rem gaan trappen(help, waar zit ie?)
    Geniet van je zwemmen en je wemmaatje.
    Groet, Wilma

    Liked by 1 persoon

    • hahahahaha, ik heb zelfs al begrepen dat ik in deze nu nog de vreemde eend in de bijt ben, dat zelfs de badmeesters speciale zijn aan de kant die iedereen kennen 😉 Die gaan ook echt niet zitten! 😀

      Like

  2. Hier in Zeeland zie je ook dat soort activiteiten voor mensen met een beperking. Ik vind het goed dat het e ris want bewegen is goed voor iedereen. En jij bent ook lekker bezig. Toen ik vervangende dienstplicht deed moest ik met demente mensen heen en weer rijden. Van de afdeling naar de kapper op een andere afdeling bijvoorbeeld. Erg zwaar en ik vond er weinig aan. Maar ja, ik was nog jong.
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Oh wat heerlijk! Ik heb tien jaar gewerkt met verstandelijk beperkten en met hen zwemmen vond ik fantastisch. Ik had een hele groep (met nog een paar collega’s) en we deden ook van alles met ze in het water. Zij vonden het leuk en ik ook! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

