Wereldfestival Almere #2 Recept Pindakaas

Sjoerd van bVision zat er het meest dichtbij al was het niet helemaal goed. Men zat er pindakaas te maken, geen saus 😉 Gisteren liet ik dus op het kinderdorp iets zien, men was iets aan het stampen, nog op de ouderwetse wijze en dat vergt kracht, dat weet ik, ga maar eens sambal stampen met een vijzel, hi hi, succes 😉

wereldfestivalst1

Wat heb je nodig:

  • 1 grote zak doppinda’s
  • vers gemalen zeezout
  • 1 hakmolen van de staafmixer of keukenmachine
  • extra nodig: schoon glazen potje

Hoe maak je het klaar:

  1. Dop de pinda’s.
  2. Doe de pinda’s in de hakmolen of keukenmachine en laat een minuut of 5 draaien. Eerst ontstaat er een soort van zand, dan een soort deegstructuur en tenslotte pindakaas. Gewoon even geduld hebben.
  3. Bewaar in een schoon potje in de koelkast.

Bron: Lekker eten met Linda

wereldfestivalst7

Bij deze kraam zag ik een koperen schaal en de prijs? Die verwonderde mij, zelfs op de rommelmarkten alhier dan, vind ik dat niet zo goedkoop, zelfs als ik naar de Kringloop ga, staat er minimaal het dubbele prijskaartje erop, of zelfs nog meer, ja echt! Almere is duur Ze denken hier Amsterdam te zijn of zo, of nee wacht, omdat ze het niet zijn, kan het duurder, mensen zitten vaak toch vast hier 😉

wereldfestivalst6

Ik sprak met mijzelf af, als ik alles had gezien, had gehoord en op de markt mijn brood had gehaald, en het stond er nog? Vlak voor ik mijn fiets weer op zou stappen, dat ik het dan mee zou nemen. Nou wat denken jullie, stond het er nog 2 concerten later plus 2 markten af struinen? Deze markt die nog niet eens in zicht is plus de gewone zaterdagmarkt enige honderden meters verderop totaal op een ander plein? Nou? Ja, natuurlijk, deze schaal staat nu hier, de lantaarn was overigens wel weg toen ik terug kwam, hahaha

 

werelfestivalst2

Ja hoe dan? Geen idee, nog altijd niet, maar ook hier workshops voor kinderen met name, en hoort ook bij de kraam met alle nomadenspullen. Van die koperen schaal.

werelfestivalst3.jpg

Zo ziet het er dan uit, knap hoor, of ze moeten daar hele brede fietsbanden kennen, volgens mij niet 😉

wereldfestivalst4

Ik dacht, ik maak een kunstzinnig foto van de dame die bezig is met de fietsbanden om te bouwen tot handtasjes, maar er was toch iets teveel haar in beeld, dus vroeg ik even vriendelijk of ze dat even bij zich wilde houden. Ze moest vreselijk lachen, want ik liet haar dit resultaat zien, pas hier zie ik de gespleten punt. 😉

wereldfestivalst5.jpg

Kijk, vanaf hetzelfde punt, maar nu zonder haar, toch een beter gezicht 😉 Later op de dag kwam ik dus de schaal halen bij haar en ze moest lachen om mijn eigen deal met mijzelf. Het was erg gezellig qua gesprek in elk geval, ze lacht mooi.

wereldfestivalst9

En deze man, zat er pas aan het einde van de middag toen ik dus terug kwam, die was nog nergens te bekennen toen ik aan het begin kwam.

wereldfestivalst8

En stenen, natuurlijk stenen, ze hadden nog heel veel meer, wie weet nog ooit in een groot album 😉

Ergens later op de middag begon het te regenen, nou ja, druppelen, er was een wolk die het even niet meer op kon houden. Het was zalig, een grote druppel voelde ik, terwijl ik bij het podium stond. Maar zo grappig, 10 druppels noemen wij dit in de familie, en de eerste paraplu werd al opgehesen in het publiek. ~proest~ zijn mensen echt zo bang om te smelten? Zo ook kwam er een oudere dame aangerend naar voren, vroeg aan mij of het droog was zo vooraan.. Nou nee, maar U smelt toch niet?

Nou ja, nee, nou ja, eigenlijk wel dus… en weg was ze, rond zich heen kijkend waar ze droog kon blijven, ik denk dat 1 minuut later de wolk al over was en de zon stond weer fel te schijnen, hahaha

wereldfestivalst10

De tien druppels

 

wereldfestivalst11

Zoek de paraplu… hahaha

Toen ik net aankwam, waren de warme voedselkarren nog niet eens allemaal aanwezig, of nog bezig met voorbereiden, eerste ladingen warm te maken en zorgen dat men later kon komen snacken of eten dus.

Ook deze zag ik pas op het laatst, ik had het wel in het programma gezien maar het eigenlijk gek om dit zo te zien, gezien ik ooit, lang, lang, heel lang geleden op web-log.nl een blog heb gehad die zo heette… nog voor Morgaine’s Passions namelijk. ~kuche~

wereldfestivalst12

En dan nog even over tinder of internet daten, ik ken ondertussen meer mensen om mij heen die elkaar via internet of een app hebben ontmoet, dan dat zij irl elkaar tegen het lijf zijn gelopen. En voor die mannen die al gesetteld zijn maar de dames nog op af komen, ja dat doe ik ook. Ik kan namelijk niet aan jullie neus zien of jullie al bezet zijn, ja of de nee. Ik doe geen aannames en als ik in irl een leuke man tegen kom en denk, ja… kan wat zijn, dan stap ik er ook op af, maar ik ben wel zo, dat ik al heel snel in een flirt zal vragen: ‘al bezet zeker?’ Negen van de 10x is dat zo… en die tiende? Tsjah, toch niet echt je van het!

Gezien ook mijn ex man bijna nooit zijn trouwring droeg, omdat zijn werk dat niet toeliet, had hij daar ook wel last van, misschien nu nog wel, geen idee. Besef heel goed, als dan.. was ik binnenkort alweer 25 jaar gehuwd geweest. Als het aan mij had gelegen. Je kunt de dingen nooit voorspellen! Als dat zo was geweest? Dan had ik hem toen ik 16 was ook laten lopen en ik ken ook een mede klasgenote die in exact hetzelfde jaar haar man leerde kennen, en ja, zij zijn nog wel samen. Je moet iets, en ik ben gewoon niet zo van uitgaan, of in het park zitten zomaar.

Laat staan, zoals al eerder vertelt, als er al mannen op mij afkomen waar ik even niet kijk? Zijn die gehuwd en willen mij als tussendoortje, IN REAL LIFE!

Nu jullie weer… 😛

Morgen of zodra ik weer zin heb, gaan het over bomen en insecten hebben/

38 thoughts on “Wereldfestival Almere #2 Recept Pindakaas

    • hahahahaha, nee klopt Neuzie, er is er maar eentje die nu nog is, die het weet 😉 Denk ik…. De rest kent mij als Morgaine 😀 Hete bliksem is overigens een gerecht met appeltjes, klapstuk en aardappels als ik het goed heb, een stamp 😉

      Like

  1. Ik had me al langer voorgenomen om eens zelf pindakaas te maken en nu ik hier dit receptje weer tegen kom, is het me eens zo duidelijk hoe simpel het is om dat zelf te maken. Binnenkort ga ik ermee aan de slag. Bedankt voor de reminder!

    Liked by 1 persoon

    • hahahahaha heel graag gedaan 😉 Het is raw food natuurlijk en een perfecte bodem voor je dieet natuurlijk 😀 Ik heb geen keukenmachine, wel een staafmixer maar dan is het lang vasthouden en veel kracht zetten om die te laten lopen ben ik bang 😉

      Like

    • whahahaha, ja hier ook 😉 Ik eet bijna geen pindakaas, straks wel weer pindasoep denk ik 😉 Wat mijn ex betreft een beetje dubbel, wat als zij er niet was geweest, maar goed, als… heb ik ook al heel lang geleden geschrapt, dat woordje dus 😉

      Liked by 1 persoon

    • Waarom denk jij Sjoerd, dat mijn vertrouwen soms bij tijd en wijle is gezakt 😉 Maar die goede mannen, zijn al bezet… De juisten, en dat draait het vaak ook weer terug, dat mijn vertrouwen toch weer stijgt, het is gewoon lastig, mijn leeftijd gezien en de mannen die wel eventueel single zijn geworden weer, van mijn leeftijd? die gaan puberen voor een tweede keer, zijn blij dat ze weer vrij zijn… het is maar goed dat ik, eventueel op ouder val 😉 Maar ook daar hoor.

      Like

  2. Hier vragen ze soms ook prijzen. Ik zie dat genoeg om me heen. Mensen vragen de hoofdprijs en zitten vaak aan het eind van de dag nog met de spullen.
    De kringloop hier kun je gewoon afdingen maar is van zichzelf al niet duur. Die mevrouw moet inderdaad even haar haar laten bijpunten anders gaat het van kwaad tot erger.

    Dat tussendoortje is alleen maar omdat de heren thuis geen seks meer krijgen. Dus erg respectloos. Als ze seks willen moeten ze zorgen dat de eigen vrouw er weer zin in krijgt.
    En de dames die op me afkomen.. Ik ben gewoon een alpha man en dat trekt ook aan ring of geen ring.
    Grts, 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Van dat tussendoortje snap ik ook John, ik geef ze graag tips, maar verder mogen ze het thuis zelf uitzoeken, hahahaha En van het soort man, als ik jou niet zou kennen en tegen zou komen, ja dan zou ik denk ik ook aangetrokken worden, maar ook dan, draait het erom hoe eerlijk is de vrouw om dit zo snel mogelijk uit te zoeken 😉 Ik doe dat snel. Soms raak je in een gesprek verwikkeld en heb je het zo leuk samen, dat ik ergens denk.. hey… is die single? Meestal dus niet, en deze mannen zijn dan van eer en hebben het thuis goed, zoals het hoort 😀

      Liked by 1 persoon

  3. Goede morgen Morgaine. Jij hebt precies een heel leuke dag gehad én je bracht er schitterende foto’s van mee ook nog. Leuk, zo konden je met je mee van al dat mooie genieten, bedankt dus! Ik denk zo: voor herhaling vatbaar hé.

    Liked by 1 persoon

  4. Wel echte pindakaas, is saté zondersambal.
    Ook op de rommelmarkt en kringloop weet men de waarde van spullen.
    Toch knap van een fietsband een tas te maken.
    Heerlijk een paardruppels, op naar de hetebliksem. Hnas

    Liked by 1 persoon

  5. Jammer, ik had andere verplichtingen.
    Anders had ik graag met jou pindakaas gemaakt.

    Ik loop nu met een broekriem gemaakt van een fietsenband, de buitenband.
    En toch ben ik ook ongebonden.

    Ach, de ware vinden blijft telkens een verrassing.
    En de manier waarop onvoorspelbaar.

    Pas als je gevonden hebt wat je zoekt, weet je waar je moet kijken ….

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

  6. Wat is het heerlijk simpel: zelf pindakaas maken. Net zo makkelijk als zelf Indiase kaas maken. 🙂 Ik ga het eens proberen met de kids, vinden ze vast leuk. O en wat grappig, dat je precies die gespleten haarpunt op de foto hebt. 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

