Wereldfestival Almere: Karsu

Er staat al een blog over de The Dubbeez <—– klik, en deze wilde ik ook direct maken, gezien we lekker op de zondag zitten, toch voor de meesten ergens dat momentje om even tijd te nemen ook een stukje muziek te luisteren, dit puur om de impressie dat jullie mee krijgen wat ik te horen kreeg dus…

Deze Nederlandse muzikante met Turkse roots won afgelopen maand een Edison in de categorie “Jazz/World” en speelde al in een uitverkocht Concertgebouw en in de USA.

Geluid, of eigenlijk POWER:

 

Vanaf haar veertiende trad Karsu Dönmez regelmatig op in het Turkse restaurant van haar vader in de Amsterdamse wijk De Pijp. Op haar 17e kreeg zij meer bekendheid toen ze werd uitgenodigd op te treden in Carnegie Hall in New York en in televisieprogramma’s in Nederland en België. In 2010/11 maakte ze haar eerste tournee, waarbij haar optreden in het Concertgebouw in Amsterdam uitverkocht was. Haar stijl was eerst meer beïnvloed door klassieke muziek, maar kent nu meer invloeden van onder meer Turkse volksmuziek en soul.

Haar eerste album Confession kwam uit in 2012. Regisseur Mercedes Stalenhoef volgde Dönmez gedurende de periode waarin zij bekendheid verkreeg en maakte met dit beeldmateriaal de documentaire Karsu: I hide a secret. Naast een tweede optreden in Carnegie Hall heeft Dönmez inmiddels ook optredens gegeven op festivals in Turkije, Indonesië, Suriname, Duitsland en Engeland. In 2015 verscheen haar tweede album Colors.

Bron: Wikipedia

 

klik op een foto om in slideshow en groter te zien.

En de foto’s die ik persoonlijk uitlicht omdat ik ze toppertjes vind geworden.

karsu14

karsu19

karsu20

karsu18

En ook hier kon ik heerlijk in de jazzy stijl opgaan, wat een power in haar stem! Met haar stembanden zit het ook wel goed.

Meer optredens heb ik niet meer gezien, ze spelen nog als ik dit tik, en het weerlicht al enige tijd, dus nee ik ben ook niet terug gegaan om te denken, ja ik ga nog even naar Kenny B. Andere keer 😉

 

 

17 thoughts on “Wereldfestival Almere: Karsu

  1. Goede zondagmorgen Morgaine. Jammer dat je er hier de muziek zelf niet bij kan horen maar je mooie foto’s spreken boekdelen! het moet een onvergetelijke ervaring geweest zijn dit concert te mogen bijwonen… Bedankt voor de tip!

    Liked by 1 persoon

  2. Als de sfeer goed is doet de muziek er niet altijd zo heel veel toe. Sommige jazz vind ik mooi. Deze niet. Smaken moeten verschillen hè 🙂
    Hier ging het vanochtend om 5 uur opeens flink te keer. echt flink. Zelfs de kat kwam aan de slaapkamerdeur krabben. Er kwam ook heel wat regen naar beneden maar alles is weer kurkdroog natuurlijk.
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Hier regent het nog, ik werd wakker van een klap, zal zelfde tijd geweest zijn dan denk ik, ik dacht nog, jaaaaaaaaaaa nog even genieten van de rest van de klappen, maar nee.. dat niet, maar het regent wel hier nu 😉

      Like

    • Nou ja! hahaha ja een hele jonge outfit, kwam er thuis ook achter dat ze er ook heel wat mooier en sjieker uit kan zien inderdaad 😉 Ik heb haar gisteren voor het eerst gehoord, ik zag dat ze ook al in DWDD is geweest en dan heb ik net in die periode ven niet gekeken denk ik dan maar… maar ze is al enige tijd bezig duidelijk.

      Liked by 1 persoon

  3. Jeetje wat mooi!! Dit is dus wel echt waar ik van houd! Prachtig hoor, bedankt voor de video, echt genoten van die prachtige stem! Ik ben eens met mijn vader naar een Jazz festival of iets geweest, in Haarlem. Hans Dulfer was er toen ook volgens mij. Is al jaaaaaren geleden, geen idee meer hoe het heette. Maar leuk was het wel!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

