Olympische spelen: Synchroonzwemmen

Ik, moet wachten tot zondag, 14 augustus om 15.55 uur zal het pas starten, synchroonzwemmen. Dit is de enige sport die mij echt interesseert op deze OS. De rest zal mij absoluut worst wezen en zijn, zo weet ik ook nog nihil over medailles en of we die gehaald hebben, hoeveel en welke. Zal mij echt aan mijn reet roesten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2003

 

MAAR, synchroonzwemmen, ja daar heb ik iets mee, net als kunstschaatsen, het gewone zwemmen en gewone schaatsen snap ik zelfs niet, het zal wel, al die rondjes, lekker saai. vind ik dan. Tenzij je het zelf DOET, dus zelf op de schaats staat en een mooie toertocht kunt rijden op natuurijs. Nu kan dat helaas al jaren niet meer, en ikzelf zal nooit meer schaatsen wegens de gezondheid, maar jullie snappen wat ik bedoel, vele sporten vind ik van, die moet je DOEN, en niet naar kijken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

leren planken, 2003

 

Synchroonzwemmen is een uitzondering. En nee, ‘wij’ hebben geen team, daarom zal het ook niet op onze tv uitgezonden worden dus zal ik moeten ‘livestreamen’Gelukkig heb ik dit keer een betere laptop waar ook een kabel aan kan die naar de tv kan en zo kan ik dit keer het gewoon op groot scherm zien met goed geluid.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

leren je voeten bij elkaar te houden en ja als je niet snel genoeg bent verzuip je dus half. 2003

 

Ooit!

Deed mijn eigen dochter aan synchroonzwemmen en dit na een proefles te hebben gedaan, ze is direct gestart nadat zij haar ABC had gehaald naar deze tijden. Ze wilde doorgaan met sporten, iets anders doen, en de voorwaarde was, dat zij dat mocht, zolang ze haar ABC eerst op zak had. Tussendoor echter heeft zij nog theatraal gewerkt, bij een toneelgezelschap voor jongeren gezeten, daar wilde zij zelf weer mee stoppen. Ze heeft streetdance gedaan in clubverband, maar ook dit vond zij niet lang genoeg leuk. Ja wat dan?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Solo van een ver gevorderde, 2003

 

En ik opperde wat ik vroeger eigenlijk had willen doen, synchroonzwemmen namelijk. Ze wist niet wat dit was en ik ging op zoek, ja we hebben een vereniging en we gingen erheen, ene proefles was zo geregeld en ze kwam er heel blij vandaan, en dus mocht zij op synchroonzwemmen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zie her smile, dit is de starttraining, gewoon even 50 banen borstcrawl of zo, 2003

 

Enkele kenmerken die iemand dient te hebben wanneer men aan de sport wil beginnen, zijn:

  • de lenigheid van een turnster
  • de conditie van een zwemmer die de 400m crawl zwemt, maar met minder gelegenheid om te ademen
  • de lichaamsbeheersing van een kunstschaatser die figuren, sprongen en draaien maakt, maar dan in het onstabiele water
  • de kracht van een waterpolospeler om zo hoog mogelijk uit het water te komen
  • de elegante houding, het gevoel voor muziek en aandacht voor choreografie van een danser
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nog totaal niet synchroon, oefenen voor diploma 1, de basis. 2003

 

Kijk!

Dit is nu een sport waar je echt net als turnen en kunstschaatsen echt voor moet werken, wat je niet in de schoot gegooid wordt, ik weet andere sporten ook niet, maar toch, dit heeft net dat beetje meer, de trainingen zijn hard en zwaar, dit weet ik omdat ik aan de kant heb gezeten in het begin, ze is afgebeuld en die mw.? Op de foto’s? Mens, wat kon die schreeuwen en boos klinken, streng dus, ontzettend streng. En zij was, de lievelingsjuf van mijn dochter, al praktisch vanaf dag 1. hahahaha

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hey wacht, niet te snel! Ik heb je nog niet vast! 2003

 

Ook als moeder

Dien je erachter te staan, het is niet alleen het zwemmen op zich, er zijn wedstrijden, diploma zwemmen, en jij als moeder moet zorgen dat zij goed eet, en drinkt, dat je er bent, dat je ze brengt om het haar en make up op te laten maken, dan moeten ze vaak nog een halve dag zo rondlopen voor de uitvoering is zonder enige oefeningen nog op de dag zelf. Dus zo reis je ook per trein naar andere oorden, terwijl ze al helemaal opgedoft is, haar in de knotten of andere creaties, wat overigens pure gelatine is, dat is wat in het haar wordt gesmeerd, omdat dit uithardt juist zodra ze het water ingaan. Van Deurne tot Delft, tot Almere thuiswedstrijd, tot Eindhoven het officiële sport-zwem centrum wat wij kennen waar de kampioenen worden getraind. En eventuele internationale wedstrijden worden gehouden, immens groot!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En netjes draaien, keren en gaan. 2003

 

~zij moest daar ooit 1x diplomazwemmen, cum laude gehaald toen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Recht die benen dames, kom op! 2003

 

Zij droomde

Van dat stapje hoger, maar de dichst bijzijnde club die ik wist waar ze echt trainen voor kampioenen is nog altijd bij mijn oude zwemclub in Amsterdam, ‘De dolfijn’ namelijk. En we hebben gekeken en gezocht, maar dit lag te ver uit onze leauge om te verwezenlijken, dan moest zij iets verder zijn en ze ging ervoor, haar derde diploma, maar deze haalde zij niet, ze werd ouder, ontmoette haar BFF en ze ging op zichzelf wonen, ze is vrij, moest het zelf gaan opnemen qua kosten. Dan schrik je best wel als jonge student wat het allemaal kost, naast de contributie, die valt mee, maar wat erbij komt, het reizen, de badpakken die moeten voldoen aan de KNZB eisen, 100% zwart namelijk bij afzwemmen, zelfs het stiksel mag niet wit zijn, ja ik heb dus als moeder met een watervaste edingstift ooit alle stiksels zwart zitten kleuren omdat we geen 100% zwart konden vinden. Je komt dan ook automatisch in minimaal het merk Speedo terecht, en die badpakken, koop je een hele mooie jurk voor eventueel, avondjurk dus…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I can do this, i can do this, i can DO this, yes she can… 2003

 

Zij besloot om te stoppen, ik begreep haar wel, want ze werd ook ouder, ze is gestart destijds met zingen… bij het Popkoor van de Kunstlinie van Almere. Samen met haar BFF.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eerste uitvoering kerst 2003, haar en make up, nu eerst de gelatine erin.

 

Zondag

Ben ik vanaf even voor 4 uur even onbereikbaar denk ik, live streamen dus bij de NOS. En ga ik genieten van de uitvoeringen van de top of the world. Hier, gaat mijn hart sneller van slaan en droom ik nog even weg, wat als…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het is pas een uur of 3, en het zwemmen start pas na 7 uur voor ouders en vrienden, kerstuitvoering 2003

 

De enige uitzondering

Dat ik er wel ben, is als er onverwachts fietsers voor mijn deur staan uit een andere stad of dorp en wie weet zelfs wel van over de grens, dat is de enige uitzondering dat ik er wel zal zijn. Zij die dan wat zoet en zout nodig hebben van de vele km’s die zij gefietst hebben.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eerste uitvoering voor deze hele groep, kerst 2003.

 

En jij? Kijk jij de Olympische spelen? En welke sport(en) volg jij graag. 

55 thoughts on “Olympische spelen: Synchroonzwemmen

    • Ja, iets wat jij niet meer hebt mee gekregen natuurlijk en niet eens wist denk ik, hahaha Ja, echt heel stoer, ze wilde echt meer wedstrijden doen, dat kon, als ze haar 3de diploma had gehaald, maar die wilde dus niet lukken… 2x afgezwommen en dan snap ik dat de moed je in de schoenen zakt als je ook nog op jezelf gaat/moet, school en BFF en zingen ook leuk vindt, en iets te vinden wat je dan met je BFF kunt doen.

      Liked by 1 persoon

    • hahaha oh dat was of is ook bij jullie al in het nieuws, ja heb ik hier ook wel mee gekregen, omdat ik nog wel zo nu en dan, paar keer per week normaal nieuws kijk, en echt… zonde van de zendtijd, er is meer op de wereld. ❤ En dank je, want dit is echt nooit hier op tv, hahaha en ik laat ook los dat het de OS zijn verder, ik kijk echt om de uitvoeringen, wie er wint, maakt mij dan ook niets uit.

      Liked by 1 persoon

  1. Leuk om te lezen en te zien! Vind al de sporten die je noemt ook heel mooi om naar te kijken. Toen ik fietste tijdens fitnees in NL keek ik altijd kunstschaatsen haha. Ik heb vroeger wel aan wedstrijdzwemmen gedaan, maar al die kenmerken die je opnoemt om te kunnen synchroonzwemmen heb ik niet dus dat zou m ook niet worden 🙂 Heel knap als je dat wel kunt. Ik deed meer lompere sporten, zoals korfbal. Ook heb ik jaren gezeild (klinkt makkelijk maar ga maar eens in een laser zitten, waarschijnlijk kieper je meteen om de eerste keer hahaha 😛 ). Soms mis ik dat nog weleens trouwens…

    Liked by 1 persoon

    • Zeilen heb je mij ook niet over gehoord, wil ik ook niet leren ik vaar liever mee 😛 hahahaha Overigens volgens mij begint dat op dezelfde dag? Ik weet nog dat dit vorig jaar ook gelijk was waardoor ik OOK zeilen heb gezien 😉 NL doet mee dat zag ik wel.

      Liked by 1 persoon

  2. Wat leuk om te lezen. Helaas is sporten altijd vrij duur, zeker als je het steeds professioneler wilt doen. Ik vind Synchroonzwemmen ook leuk om te kijken. Ik kijk niet bewust naar de OS, maar als ik zap en er is een Nederlander dan kijk ik :-).

    Liked by 1 persoon

    • Nee ik blijf niet hangen, het staat even op of als achtergrond, dan kook ik, ben ik in de keuken die is echt elders hier in dit huis, lol, of ik zit hier op de laptop, maar dan bekijk ik mijn opnames of gewone tv wat er verder is, en ga lekker mijn eigen ding kijken 😉 Ik volg Smeris nu dit keer vanaf het begin eindelijk… eerste seizoen in Tilburg, nu 2 in Amsterdam… spannend!

      Like

  3. zondag is het zo, dus even doorbijten.
    Nou synchroon zwemmen lijkt me ook niet erg makkelijk, probeer maar eens samen de zelfde beweging tegelijk te maken.
    Je dochter is zo wel een goede zwemster geworden, 50 baantjes, petje af. Hans

    Liked by 1 persoon

  4. Geduld is een schone zaak Suzan! Ik hoop dat je kunt genieten.
    Hij staat hier zeker wel aan, maar we kijken niet alles hoor. Wel wielrennen natuurlijk, af en toe een judopartij, als er een Nederlander meedoet.
    Binnenkort de atletiek, is ook leuk, maar ook niet alles. Ach, beetje chauvinist ben ik wel. Bij het wielrennen heeft Ned al 3 medailles. Toch leuk?

    Liked by 1 persoon

    • Valt dat onder chauvinisme? oh vandaar dat ik er weinig mee heb dan verder, hahaha gezien ik nu net die sport wil zien waar wij nul aan participeren, hahahaha En ja hoor, leuk… weet jij nog uit je hoofd hoeveel medailles we vier jaar geleden hebben binnen gehaald in totaal en wat? 😛

      Liked by 1 persoon

      • Denk het wel ja.. Ben toch Nederlander en ik houd van de sfeer van saamhorigheid die kennelijk met dit soort evenementen boven komt drijven. Jammer dat Nederland niet meedoet met synchroonzwemmen, want ik vind het heel erg knap.
        Nee hoor, dat weet ik niet meer, wel dat het er veel waren, een van de succesvolste Spelen voor Nederland. Maar dat is ook helemaal niet belangrijk, het gaat om het nu.. Veel mensen leven met de sporters mee, niet iedereen, maar dat hoeft ook niet hoor..
        X

        Liked by 1 persoon

  5. Nee, ik kijk niet naar de Olympische Spelen. Ik kijk ook niet zo graag naar sport. Vind het ook leuker om zelf te doen (naja sommige sporten dan). Kunstschaatsen vind ik wel prachtig om te zien, maar ik blijf er niet voor thuis. Als het toevallig voorbij komt als ik aan het zappen ben wil ik wel blijven kijken. Synchroonzwemmen heb ik eigenlijk nog nooit echt gezien. Ik zie het nooit voorbij komen en vroeger keken wij thuis alleen voetbal en fanatiek naar schaatsen. Ik vind het wel altijd knap als iemand echt goed is in een sport en er echt passie voor heeft. Vind ik mooi om te zien.

    Liked by 1 persoon

  6. Wij doen aan wielrennen kijken. Eerst cyclocross dan voorjaatsklassiekers, dan giro d’italia, tour de france en nu olympische spelen (wegrijden, tijdritten en mountainbike). Oh en niet lang getreurd want binnenkort begint de vuelta.
    Ikke niet hoor maar vriend wel. En ik dan verplicht mee supporteren. (en het is nog leuk ook! )
    En wow synchroonzwemmen… Het is een mooie ervaring die je haar hebt meegegeven. Dat met die watervaste stift had ik ook gedaan 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Ik zie helemaal niets, ik maak onderscheid in kijken en doen. doen jazeker, Judo, fietsen, harmonie en alles wat daarbij komt kijken. Dat is er zelf mee bezig zijn. Maar dit op TV zien zegt me helemaal niets…

    Liked by 1 persoon

  8. Eigenlijk is een sport goed volgend pas leuk als je dat regelmatig doet, de deelnemers van naa. m en gezicht kent en hun zwakke en sterke punten. Dan pas kan je echt meeleven.

    Atletiek vind ik het mooiste onderdeel, zo veelzijdig en vooral de loopwedstrijden duidelijk wat er gebeurt.

    Liked by 1 persoon

    • Ook dat is helemaal waar, beetje lastig als je het hier dus niet altijd kunt zien, maar ik probeer het wel te volgen via youtube, erg lastig overigens omdat de één wel post en de ander weer niet… je bent compleet afhankelijk van… of men het aankoopt of niet, heb jij synchroonzwemmen OOIT op de Nederlandse buis gezien? Ik niet.

      Like

  9. Ik kijk geen moment naar de Olympische spelen. Kijken staat voor mij gelijk aan het accepteren hoe de bevolking daar moest en moet lijden in armoede omdat er zo nodig spelen moesten komen.
    Dus ik kijk niet. Hoewel er wel wat sporten zijn die ik echt wel leuk vind. Als ik zou kijken zou mijn kijkcijfer toestaan wat er gebeurt en tja, wie mij een beetje kent…

    Superleuk dat je dochter dit deed zeg. En je hebt al die foto’s nog wat ook leuk is 😀

    Grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Van de foto’s natuurlijk heb ik die nog, hahahaha van start to finish heb gisteren zelfs bij zelf kijken hele albums, wat weg gegooid ook omdat het echt hele slechte shots waren waar je niks op ziet of te bewogen, maar goed, was ook echt mijn eerste Olympus digital, je hebt hier spiegelreflex voor nodig eigenlijk, lichten gaan uit tijdens shows en zo voor effect, logisch, lol.

      Like

  10. ik begrijp best dat synchroonzwemmen zwaar is, en heel veel vergt van het lichaam. Fysiek en qua coördinatie. Maar ik kijk er niet naar.
    Eigenlijk keek ik tot nu toe enkel naar het wielrennen, waar “onze” Greg goud behaalde!
    En gisteren in het tijdrijden Fabian, een van mijn favoriete renners, eveneens op het hoogste schavotje mocht
    Eigenlijk kijk ik wel graag naar bepaalde sporten, voetbal, atletiek, basket,…enz. Maar ervoor thuisblijven doe ik niet… 😛

    Liked by 1 persoon

  11. oh ja, bij de mannen was het synchroonzwemmen gisteren zeker? Hoorde vanmorgen op de radio dat het goud verrassend naar de Britten ging. Waarbij een van de deelnemers een tijd geleden zo goed als dood verklaard werd, maar na een lange revalidatie toch overleefde! Prachtig verhaal toch!

    Liked by 1 persoon

  12. Goede morgen Morgaine. Je hebt gelijk hoor, synchroonzwemmen is niet alleen een mooie sport, het is ook een kunstvorm. Ik meen me te herinneren dat je dochter dat inderdaad beoefende, maar dat ze er meer gestopt was niet. Nu ja, de jeugd heeft zoveel dingen te doen naast het behalen van een diploma waar je hard moet voor studeren, ik begrijp haar wel

    Liked by 1 persoon

  13. Een creatieve dochter die even een bijzondere sport deed. 🙂
    En mooi om te lezen hoe je het synchrone op de kaart zet! 😀
    Zelf volg ik veel sporten… omdat ik veel sporten leuk vind om te kijken. Elke discipline heeft wel een strategie, kracht, techniek danwel alles in zich wat kan boeien.
    Nu zal ik het sync zwemmen zeker in de gaten houden. 🙂 XX

    Liked by 1 persoon

    • 15.55 uur, livestream staat al vet gedrukt, je zult echt via laptop en eventueel kabel moeten gaan kijken dan 😀 , vorige keer waren er maar 8 teams en duurt dan ongeveer een uurtje, en vanmiddag is het mooiste, ze starten met de vrije kuhr, ja net als met kunstschaatsen dus 😉 Hun vrije oefening, die zijn vaak het mooist.

      En, dat is ook zo, elke sport kent uithoudingsvermogen en zware trainingen maar ik vind er niets aan om ze te kijken, wel om dan zelf te doen als ik het leuk vind. 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

