De zwevende veer

Ik kom erachter dat ik vandaag exact een jaar geleden even bij mijn dochter op visite ben geweest om daarna alleen nog een fietstocht aan te gaan. Onderweg heb ik vele foto’s gemaakt en een aantal zijn wel verschenen op blog, maar het merendeel nog niet eens!

Nou ja, want ze zijn bijzonder, leuk, mooi, nog meer van wat Almere te bieden te heeft.

Ik kwam uit bij mijn favoriete plekje, op de steiger naast de kleine jachthaven van het Blocq van Cuffeler. En daar zag ik iets bijzonders. Een zwevende veer… Boven het water, net naast de steiger.

zwevende-veer1

Symbolische betekenis van veren: snelheid, lichtheid, waarheid, vlucht, vooruitgang, wijsheid, zuiverheid, onschuld, luchthartigheid, verhoogd bewustzijn, verlichting, gebed, goddelijkheid.

zwevende-veer2

De foto’s zijn niet zo strak, omdat ik een jaar geleden pas in deze tijd echt mijn camera moest gaan leren kennen, maar het maakt het wel meer magisch vind ik zelf, vaag, zwevend, hangend boven het water. Verzin zelf maar hoe dat kan.

Nu zegt men dat veren op je pad een betekenis hebben, ze dragen ook het element lucht, velen rapen ze op en nemen ze mee naar huis. Ik niet, want ik zie ze overal. Slechts zo nu en dan, neem ik ze mee en maak ze schoon. Echter als ik zou willen, dan raap ik mij suf, of zie ik ze alleen? Op de donderdag als ik van mijn werk af kom langs het traject wat ik loop naar de bushalte. Hier in het centrum naast mijn deur. Achter mijn huis in het park. Dus ook onderweg als ik fiets. En zou ik een handeltje kunnen starten.

Veren vinden kan betekenen dat je op een hoger spiritueel niveau bent aangekomen. Het kan een teken van aanmoediging zijn om door te blijven gaan op dit pad. Het vinden van veren kan ook een teken zijn dat je een lichtere kijk op het leven of een bijzonder situatie zou mogen hebben. Als we veren in onze omgeving zien kan het worden beschouwd als een boodschap dat we mogen veranderen (verlichten), niet alles zo serieus te nemen. Dat we de vreugde in onze situatie proberen te vinden. Het kind in jezelf niet uit het oog te verliezen. Vraag jezelf eens af en sta eens stil op het moment dat je een veer vindt welke boodschap deze veer je brengt en waarom op deze plek en op dit moment?

Bron: Wit Wyfke

zwevende-veer3

Hoe maak je veren nu schoon?

Als je gaat googelen kom je eigenlijk maar bar weinig tegen en zo moeilijk is het niet. (Of ik lees hoe je een hele vogel moet of kunt prepareren).

  1. Zo heb ik al eens veren schoongemaakt met alcohol van 70%. Gewoon een watje of een zachte tissue en drenken en over de veer heen gaan, laten drogen op wat keukenpapier of toiletpapier.

2. Zo heb ik ze ook wel een in een bak gelegd die lang genoeg is, en een bedje van zout gemaakt, zout op de bodem, veer erop, zout eroverheen, deksel erop. (dit gaat om een langwerpige tupperware bak die ik toevallig heb). En in de vriezer zetten een paar dagen.

3. Je kunt een zachte zeep nemen, sommigen nemen ook gewoon afwasmiddel, een druppeltje is al teveel en wassen de veer met hun handen en laten het drogen, ik persoonlijk zet hem dan voor de zekerheid alsnog op zout.

4. Zout in een plastic zak groot genoeg, de veer erin en ook in de vriezer. Een paar dagen is genoeg. Daarna afspoelen en laten drogen.

Dit is eigenlijk het enige wat ik zelf doe bij het schoonmaken van veren. Dit gaat wel om veren die vanuit de rui los hebben gelaten, kortom de pen is al schoon. Sommigen vinden dode vogels namelijk en nemen deze dan mee om zo een hele vleugel te prepareren bijv. Dat doe ik dus niet!

Anders had ik allang een paar koolmezen dankzij Picasso kunnen rausen, maar zolang de hele vogel geen donorcodicil bij zich draagt dat hij of zij dit goed vindt? Begraaf ik ze liever en geef terug aan de aarde. In zijn geheel.

zwevende-veer3

Anderen zeggen weer:

โ€œWhen angels are near feathers appearโ€

Gezegend voel ik mij elke dag, maar ik moet toegeven, als ik een veer tegenkom, ook al is dat naar mijn idee hier vrij makkelijk, dat ik toch glimlach en in gedachten even stil sta, ook als ik ze laat liggen, dan zeg ik… voor iemand anders, wie het ziet, mag hem meenemen.

Raap jij weleens gevonden veren op en neem je ze mee naar huis? Zo niet, zie je ze nu met andere ogen?ย 

 

 

44 thoughts on “De zwevende veer

    • Het haalt eventuele bacteriรซn etc weg, je verstikt het door het afgesloten in plastic in de vriezer te bewaren, je weet niet waar de vogels hebben gezeten etc. Dus altijd best belangrijk, om ze te wassen of dus schoon te maken. ๐Ÿ˜‰

      Like

  1. De enige veren die ik wel eens zie zijn zo lelijk of kapot dat ik ze niet mee wil nemen ๐Ÿ˜‚ Een mooie witte zou dan weer wel heel gaaf zijn! De tips van het schoonmaken moet ik onthouden, zijn goeie.

    Liked by 1 persoon

    • Dat is heel jammer, natuurlijk zie ik die ook, maar meestal zijn ze puntgaaf, of ik zie dat er een hond mij net voor is geweest, die laat ik ook zeker liggen, hahaha ๐Ÿ˜‰ Ik hoop dat jij op een dag ook een mooie zwanenveer zult vinden, ik moet ze weer eens ontstoffen denk ik ๐Ÿ˜‰

      Like

  2. Interessant! En ik heb geen idee waaraan het ligt, maar ik zie hier echt nรณรณit veren. Misschien dat ik ze meer zou tegenkomen buiten de stad, maar tot nu toe eigenlijk ook niet. Al lopen er bijvoorbeeld wel kippen overal…

    Liked by 1 persoon

  3. Ik wist dat niet van veren, vroeger raapte ik ze weleens op, nu mijn jongste wel eens dan zeg ik gooi maar gauw weer weg ( wat kan een mens veranderen he? ) mooie foto’s !! Ben weer terug in Nederland met oorontsteking en zo doof als wat… Had geen zin om zelfs maar een Lazy Sunday te schrijven…

    Liked by 1 persoon

  4. Zo licht als een veertje, spreekt wel tot de verbeelding.
    foto’s hoeven niet altijd scherp te zijn als je iets wil toevoegen.
    Een echte vogel liefhebber wast zijn vogeltjes met veel liefde. Hans

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind erg vaak veren. Zowel onderweg als thuis in de tuin. Ik laat ze meestal liggen, tenzij het er echt speciaal uitziet.
    Veren schoonmaken… Ik heb al wel gehoord van de vriezer, maar waarom dat zout? Daar had ik nog nooit van gehoord. X

    Liked by 1 persoon

    • Zout dood bacteriรซn, nog nooit zout op een wondje gesmeerd om het bloeden te stoppen en schoon te maken? Jeuk uit de wonde te halen? Alleen bij kleine wondjes of open muggenbulten hoor ๐Ÿ˜‰ Probeer maar eens, de wond zal heel snel genezen en dicht trekken ๐Ÿ˜€

      Liked by 1 persoon

  6. Als kind verzamelde ik zelf wel eens mooie veren die ik gewoon op straat vond. Later nam mijn dochter die gewoonte over en hielp ik haar. Nog steeds raap ik wel eens een mooie veer op in de hoop die aan mijn – nu 15 jarige – dochter te kunnen geven. Helaas verbiedt haar moeder haar mij te zien. Maar over een paar jaar is zij 18 en kan en mag zij zelf beslissingen nemen!

    Liked by 1 persoon

  7. Heel mooi, die symbolische betekenis van veren. Jaren geleden zei iemand mij dat eens, dat als ze ergens een veer tegenkwam, ze dan wist dat ze op het goeie pad was. Sindsdien zeg ik dat ook altijd tegen mezelf, wanneer ik een veer tegenkom: “Je bent goed bezig!” ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  8. Nee, ik raap nooit veren op en daarmee beantwoord ik gelijk de volgende vraag want ik kan ze niet mee naar huis nemen als ik ze niet opraap ๐Ÿ™‚
    Ik geloof niet in de symbolische uitleg en denk dat het puur toeval is dat je je er ziet en vindt en zo. De vogels verliezen ze en als je toevallig daar komt waar er een ligt. Of meerder ๐Ÿ™‚
    grts ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  9. Goede morgen Morgaine. Een mooi log over een al even mooie veer die naar beneden dwarrelde, en we krijgen er de spirituele uitleg ook nog eens bij, bedankt! Een veer op je hoed meid…
    Een veertje ontsnapt.
    Een meesje wipt mee omhoog
    alsof er geen kooi

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha zout goed voor heel veel, het ontsmet, ook nu, muggenbulten, die open zijn en jeuken, wat zout, beetje water en laten smelten of scrubben ๐Ÿ˜€ Moet jij eens zien hoe snel dat gaat, vooral als je het in de avond doet, en volgende ochtend wakker wordt… schone wond, en vaak al bijna dicht.

      Like

Geef een reactie

