This or That Tag – over boeken

Myrea van Myrea Musings heeft mij eind mei al een tag gegeven. Ik wist dat ik er nog eentje had ergens die echt naar mij toe was gekomen, maar op dat moment begon nu net mijn traject op het stadhuis en kwam het er niet van dankzij alles, wat ik moest op dat moment, werken aan andere zaken en dingen en elke week mij melden. Daarom was ik even  vergeten wie oh wie en waar ook alweer. Nu heb ik het gevonden en vul ik alsnog de tag in voor haar in elk geval.

De Brief voor de Koning

De Brief voor de Koning/Tonke Dragt

 

Als eerste de regels, het blijkt dat dit eigenlijk een tag is die alleen in het Engels rond gaat, alhoewel ik natuurlijk al een andere This or That tag heb ingevuld, maar die ging over de huishouding. ~klik~

Nu even officieel:

Mention the creator of the tag (Ayunda @ Tea and Paperbacks).

Thank the blogger who tagged you! Dank je wel Myrea!

Choose one of the options—you don’t have to explain the reason for your choice, but you can admit to it, if you want to.

To spread the love, tag 10 other people to do this tag.

Tijd om te starten met de vragen:

Op bed lezen of op de bank?

Tegenwoordig als ik al lees, dan in bed, daar val ik heerlijk van in slaap eventueel. Vroeger overal trouwens, auto, op bed, stoel, aan tafel, op de bank, zelfs op het strand, liggend in het gras op de camping, je kon het zo gek niet bedenken, ook nog een periode in de bus, dat doe ik nu ook nog weleens weer.

Deken1

 

Mannelijke of vrouwelijke hoofdpersoon?

Dit maakt mij weinig uit, als het maar goed geschreven is. Harry Potter kent meerdere hoofdpersonen bijv. De één maakt de ander net zo krachtig. In De brief voor de Koning is het duidelijk mannelijk. Maar in Brida, is het weer puur vrouwelijk. Of Suske en Wiske een absoluut duo?

boeken7

 

Zoute of zoete snacks tijdens het lezen?

Geen van beiden? Ik snack niet als ik lees, want daar krijg ik vieze of plakkerige vingers van, en dat haat ik als ik dan een bladzijde moet omslaan.

feest1

Smekkies in alle smaken

 

Trilogie of kwartet?

Uh, geen van beiden? Tegelijk als het zo is, kan het zwaar irritant zijn? hahaha

Maar ja, soms heb je ineens een serie van 15? En echt, om het verhaal compleet te krijgen zul je ze echt alle 15 moeten lezen 😀

Cate Tiernan - Wicca - Sweep

De Wicca serie, heerlijk lezen op zomerse avonden.

 

Verteld vanuit de eerste persoon of derde persoon?

Maakt mij ook weinig uit, een goed verhaal is een goed verhaal.

Francine Oomen

De hoe overleef ik serie…

 

‘s Avonds of ‘s ochtends lezen?

Vroeger als kind, vanaf dat ik wakker was tot ik weer naar bed ging, ik mocht dan ook altijd al lezen in bed, omdat ik er toen al van in slaap kon vallen, overdag? Hoorde ik mijn moeder vaak niet eens als ik met mijn neus in een boek zat, tot ze zei: oostindisch doof? Dan nog moest het kwartje vallen dat ze tegen mij sprak.

Nu hangt het echt van het verhaal af, hier zie je een aantal boeken bij elkaar, welke ik in één ruk heb uitgelezen en dus ook weer ouderwets overdag zodra ik wakker was heb zitten lezen. Brandende Liefde is nog ongelezen nieuw in dit rijtje. Vanaf Giséle tot aan Yvonne Kroonenberg, Monogamie, in 1 ruk, zo ook, Het onkruid en de bloem, en Heks heeft het moeten ontgelden.

Susan Smit

Susan Smit in de boekenkast.

 

Boekenwinkel of bibliotheek?

Allebei, soms handig om eerst te lenen voor ik iets koop. Want ja, slechte aankopen heb ik ook al eens gedaan met een boek, en het is een hoop geld als je 22 euro moet neertellen en je komt er niet doorheen, of vind er niets aan, of het valt vies tegen. Mijn laatste spijt aankoop? The big Magic.

DSCF1757

2 boeken voor mijzelf, de woordenboeken kunnen dus weer terug.

 

Boeken die je doen lachen of huilen?

Hoe denken we hier over een combi? Is dat ook goed? Humor hoort wel in elk boek ergens, maar huilen mag ook, want zo is het leven ook.

Maar tegenwoordig lees ik nog andere boeken, boeken die je na laten denken, zoals van Paulo Coehlo, in verhaalvormen, verschillende vormen, jou na laten denken of de aha momenten geven op vragen die je misschien hebt en dan ineens het antwoord vindt.

Paulo Coelho

Duidelijk toch? Paulo Coehlo, geweldige auteur!

 

Zwarte of witte boekomslag?

Geen van beiden? Eerder ouderwets perkament kleurtje of zo? Met zegels erop? Denk the Secret en The Magic (niet te verwarren met de eerder genoemde titel)

The Magic

Plaatje van bol.com gejat

 

Zijn de personages of het plot belangrijker?

Zullen we hier ook de combinatie nemen? Als het plot niet goed is, dan vallen de personages ook tegen, andersom dito. Voor mij wel.

Als blijkt dat de Butler het weer gedaan heeft, dan ben ik er helemaal klaar mee 😉

Elizabeth Gilbert

 

Dan, de tien personen, ik dacht eerst, ga ik niet doen, maar ineens dacht ik… willen jullie misschien meedoen:

Sas – I live for my dreams 

Wanda – Wanda’s Wereld 

Insoon – Korean Dutch Girl 

Roos – Roos denkt… 

Jenn – Gedachtespinsels

Joolz – Gedachten aan de keukentafel (hoe gaat het met jouw boekenchallenge)

Ricardo – Read Along 

Dit zijn de mensen waarvan ik weet dat ze heel graag lezen, veel of zo nu en dan, en daar ook over vertellen, daarom heb ik jullie uitverkoren, het mag, het hoeft niet!

Mocht jij er niet tussen staan en toch ook veel of graag boeken lezen en je vind deze tag leuk? Neem hem gerust mee.

Note! Alle foto’s komen uit het archief, wil je ze bij de juiste blogs zien en lezen? Er is een categorie “Boeken” op dit blog te vinden.

52 thoughts on “This or That Tag – over boeken

  1. Ow lezen kan heerlijk zijn.
    Als kind zijnde verslond ik boeken! Geweldig in mijn eigen flow/fantasie mee te varen in de avonturen van een boek.
    Daarom heb ik heel lang moeite met film/verfilmingen gehad.
    Ze klopten niet ten aanzien van mijn boekbeleving.
    Haha nu kan ik dat beter loslaten. Toch wat volwassen geworden?

    Laatste tijd niet veel gelezen. Kan mij nog niet heel lang focussen.
    Maar ik heb van een vriendin gister een boek gekregen, waarvan een mede blogger een tip gaf!
    Dus dat boek ga ik lekker meenemen op vakantie straks!!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik lees supergraag alleen kom ik er niet meer zo vaak aan toe omdat ik andere prioriteiten stel aan wat ik ga doen.
    Ik heb een hele stapel boeken liggen op de salon tafel die liggen te wachten op mijn lezende oog.
    Maar ja, het is zoals het is.
    grts 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Jij bent dan ook niet het type wat buiten in de tuin gaat zitten lezen met dit weer, hahahaha dat kan ik dan eventueel weer wel als het balkon weer afgekoeld is, maar ja dat wil dit jaar niet zo lukken, in de regen stil zitten met papieren boeken is niet zo handig, hahahaha

      Like

  3. Leuke een lees tag.
    Ik heb van 2 schrijvers een verzameling. James A Michener -dikke op historie gebaseerde boeken over lange periodes in een land of plaats. En een schrijver uit de jaren 50 Hans Martin, in bijna al zijn boeken gaan over avontuurlijke mannen, ik heb geloof ik zijn hele collectie en herlees ze elk jaar.

    Liked by 1 persoon

  4. Normaal ben ik erg dol op tags en vind ik het ook heel leuk om ‘getagd’ te worden, maar dit is nu eens de enige tag waarvan ik hoop dat de keuze niet op mij zal vallen. Ik ben namelijk een extreem trage lezer, krijg geen enkel boek uit, als het gaat om romans. Non-fictie wil nog wel lukken als het om een onderwerp gaat dat mij interesseert. Dan zet ik er alles voor opzij.
    Fijn weekend Morgaine!

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind de vragen in deze tag wel heel erg slecht. Het kan me niks schelen of een cover wit of zwart is, misschien juist wel rood. Het zijn, zo blijkt ook uit jouw antwoorden, allemaal vragen waar het er een beetje tussen in hangt. Een trilogy of kwartet? Nou als je dan toch een reeks van drie hebt, wat maakt die vierde dan nog uit?

    Leuk dat je mij getagd hebt hiervoor en als de vragen wat beter waren had ik ‘m ook zeker ingevuld maar ik sla deze over.

    Liked by 1 persoon

    • Weet je Myrea, de tag is zoals Ricardo al zegt, niet erg slim zullen we maar zeggen, ze kunnen leuk zijn, maar het is nu eenmaal zo in dit geval zijn de keuzes zo gek, zoals inderdaad de trilogie of kwartet, ik kan mij niet herinneren dat ik ooit en kwartet heb gelezen, wel trilogies of zoals HP, meteen 7 of de wicca serie dan zijn het er 15…. dus bij mij is het of een trilogie of nog meer…. of enkel. 😉

      Liked by 1 persoon

  6. Leuk om te lezen! Ik lees nu niet zoveel meer helaas, maar in NL deed ik dat wel vaak. Had zoveel boeken, te veel haha. Ik las altijd graag voor het slapengaan in bed. Soms werd ik dan wakker de volgende dag met dat boek ergens tussen de lakens 😛

    Liked by 1 persoon

  7. Lezen heerlijk! Doe het veel te weinig, alleen maar tijd om logjes te lezen en ook nog niet eens allemaal. Is gewoon veel teveel… Haha, dat je schrijft ‘zelfs op het strand'” . Ik heb jaren alleen maar op het strand gelezen en ’s avonds natuurlijk ook, maar tijdens de vakanties en ik dus nog bijna elke dag naar het strand ging, kon ik mijn boek niet eens wegleggen. Nam het overal mee naartoe! Leuke tag…
    XXX

    Liked by 1 persoon

    • Dat is maar 1 zomer geweest op het strand in het kader van tiener zijn en stil liggen om bruin te worden, het gevolg was, dat ik rozig werd van het lezen en de zon, dat ik op mijn buik op mijn boek in slaap ben gevallen, wakker werd met een knalrode rug en benen… om echt verbrand thuis te komen, mijn moeder schrok zo erg, ze zette mij onderr de douche en ik wist niet dat het bestond, maar ik kreeg dankzij de waterstralen dus de klapperkoorts….. en heel veel pijn, toen heeft ze heel veel komkommer gesneden en op mijn rug moeten leggen, jankend heb ik daar gelegen, sinds dien… zon ik dus niet meer, lig ik in het water of ik wandel, maar zonnen? Nee, ik ben een schaduw mens, zelfs in het water hou ik het liefst mijn zonnebril op, in zee, doe ik juist een t shirt aan.. bla. 😉

      Like

  8. Lezen is rust gevend, maar liever niet achter het stuur.
    Ik merk nu dat ik niet zo’n boeken lezer ben en jij weer wel. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    Liked by 1 persoon

    • Hahahahaha ja Suske en Wiske, wist je dat? Ik dankzij die strips die ik elk jaar in de vakantie kreeg, meestal 3 of 5 zelfs.. mijn algemene kennis vandaan heb? hahahaha Mijn moeder vond, lezen moet leuk blijven, en strips lezen is ook lezen 😀 En leren dus! Daarna kwamen Asterix en Obelix erbij en zo leerde ik veel over die Romeinen, hahaha

      Like

  9. Hahaha, exactly! Snacken tijdens het lezen kan echt niet. 😛 Heb ‘m opgeslagen. Ben nu bij Robert en dan is het wat lastig om foto’s van mijn boeken(kast) te maken. Wel een hele leuke tag! Ik lees ook veel onderweg, al is in bed of op de bank wel favoriet. 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Goede zondagmorgen Morgaine. Bijna had ik dit log niet gelezen noch er op geantwoord. Gelukkig ben ik even aan het scrollen gegaan en zo je smaak voor boeken te weten gekomen. Ik denk dat die voor het merendeel met die van je volgers overeen komt, ook met die van mij. Lezen is een heerlijke bezigheid en ik dank elk auteur van een boek dat hij/zij mijn die gelegenheid geeft!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

