Vlinders & Symboliek

We kennen allemaal de symboliek van bepaalde dingen, oud of nieuw, een vlag is al een symbool, dit staat voor een land, een werelddeel of zelfs clubs kennen een vlag, dat vinden we doodnormaal zelfs.

Zo ook in kleuren kennen we een vast gestelde symboliek, vaak ook wereldwijd hetzelfde als betekenis, rood – gevaar of stop, oranje – waarschuwing – opletten, groen – veilig – je kunt doorfietsen, lopen of fietsen.

vl1

En zo zijn er nog veel meer symbolieken te bedenken die we allemaal kennen. Nu is er ook de symboliek van de bloemen, iedereen ziet de roos als symbool van de Liefde, en de aronskelk worden in de volksmond ook wel de graftak genoemd omdat deze vaak bij begrafenissen werden gebruikt, in de westerse wereld, want in de Chinese cultuur, kan een bloem een totaal andere betekenis hebben.

vl2

Zo ook dieren, elk dier, zelfs een vlo heeft of kent een symboliek, zo ook vlinders. Voor wie ermee bezig is, zal direct zeggen, transformatie, daar staat de vlinder voor, ja ook, maar nog zoveel meer wat men dan niet weet.

vl3.jpg

Vlinder – transformatie, balans, gratie, oude symbool voor de ziel, bezit de kracht van een wervelwind, reïncarnatie, mutatie, magie, verandering, schoonheid, vreugde, moed, liefde, creativiteit, overbrugging, vreugdedans, persoonlijke groei, ontwikkeling van de ziel, het kennen en begrijpen van jouw positie in het leven, nieuwe liefde en vreugde.

vl4

Vlo – metamorfose, gevoeligheid voor licht, vermogen om een geboorte te bewerkstelligen door het gebruik van licht, trilling en de variatie van lucht componenten, ergernissen nemen toe totdat de noodzakelijke verandering tot stand is gebracht.

vl5

Deze bovenstaande foto vind ik zelf bijzonder omdat ik zelf thuis pas zag, dat ik een vliegende hommel/bij in de achtergrond heb zitten, geschoten dus.

Hommel: Boodschapper van de geheimen van het leven, dienstbaarheid, samenwerking, creativiteit, rijkdom, wijsheid, onsterfelijkheid, wedergeboorte.

Bij – samenwerking, sociale instelling, verzamelen, organiseren, connectie met de Godin Diana, begrijpt vrouwelijke strijdkracht, reïncarnatie, communicatie met de doden, helpt dolende zielen naar hun bestemming, concentratie, toekomstvoorspelling, ijverig, sociaal, kalmerend, vruchtbaarheid, vrouwelijke natuur, harmonieuze samenwerking.

vl6

Hoe weet je nu of een dier, groot of klein, nu van waarde is in je dagelijks leven? Dat is intuïtie, als je normaal nooit een bepaald dier tegen komt, maar dan opeens een aantal keren per dag, en dan heb ik het niet over de ka of de huismus die elke dag om je heen hangen, dan kun je eens kijken of de symboliek een boodschap heeft.

Zoals bijv. Jarenlang heb ik geen zwaluwen gezien of gespot hier, ik dacht dat ze niet hier waren in Flevoland, omdat onze huizen eigenlijk te goed dicht zitten, maar vorig jaar deed ik een fietstocht voor het eerst naar het Blocq van Cuffeler, <—-klik,  en daar zwermden ze rond, met velen en heb ik prachtige foto’s gemaakt, op dat moment voelde ik mij zo gelukkig maar ook wilde ik persé weten, wat hun symboliek was.

Zwaluw – geest van de lucht, brenger van lente en geluk, blijf objectief, bescherm je omgeving

vl7

Op dat moment, klopte de boodschap als een bus, en dan doel ik op het objectief blijven en mijn huis te beschermen op dat moment, dat was heel hard nodig.

Zo heb ik ook een paar zomers gekend, waar ik nog totaal niet met deze symboliek bezig was, waar  mijn huis vol zat met vlinders, woonkamer, slaapkamer, keuken, en op het balkon, echt overal waar ik keek, als ik ga zoeken, heb ik daar zelfs nog wel foto’s van. het viel mij zelfs op dat soms, als ik de gordijnen dan dicht deed, de vlinder niet bewoog, deze was gewoon overgegaan al klevend, hangend aan de gordijnen in de slaapkamer vooral, met open vleugels ook nog, ik kon ze zo pakken heel voorzichtig en ik had ze op kunnen spelden zoals men dat vroeger deed. Dat was heel bijzonder. Nu ik terug kijk op die twee zomers, hittegolf zomers ook vooral, die zeker 6 tot 8 weken hebben geduurd, weten jullie dat nog? 😉 Had ik nogal een raar leven, een stukje leven wat ik liever vergeet, nu lach ik om de boodschappen die zij mij hebben gegeven. Destijds, toen ik er nog niet bij stil stond.

vl8

Kortom, kijk om je heen, zie wat je opvalt, en is er nu een dier die extreem veel rond je heen hangt of op je pad komt wat je niet gewend bent? laat het mij dan gerust weten dan kijk ik in de lijst voor jou wat de eventuele boodschap is. Of de symboliek ervan.

Word jij nu lek geprikt door muggen? Ik heb zover in al die tijd maar 2 bultjes op dit moment, ik hoor en lees al dat sommigen helemaal stuk zijn, zo ja? Hier is jouw boodschap:

Mug – gebruikt water om te transformeren, creëert energie in zichzelf, controleert energie in één richting, bescherm jezelf tegen aanvallen op je eigenwaarde.

Vind jij het leuk om eventueel meer te weten te komen over symboliek van dieren, kracht of totemdieren worden ze ook wel genoemd, dan kun je hier zelf verder kijken:  Totemdieren.nl.

Niet alles staat daar, ik heb nog een hele andere lijst met eventuele aanvullingen of veel meer dieren dan daar staan 😉

65 thoughts on “Vlinders & Symboliek

        • Libelle – beweeglijkheid, alertheid, toverkracht van het licht, illusie, communicatie via droom, kleurrijk, vertrouw op de kracht van licht. bij deze, dit heeft meer uitleg dan totemdieren 😉 het is ook één van de oudste insecten zegt men die nog stamt uit de dino tijd en mee is gegaan naar deze tijd, daar kun je ook nog over nadenken dan 😀

          Liked by 1 persoon

    • Bij deze: Panter – moed, meedogenloosheid, spieren, kracht, eis op waar je recht op hebt, geheimzinnig, solitair, super gevoelig, geduldig, je eigen kracht kennen, leer je eigen zwakheden onder ogen zien en leer er mee om te gaan

      Like

  1. Heel interessant om te weten waar al die gevleugelde dieren voor staan. Vlinders spreken inderdaad echt tot de verbeelding, dus dat daar veel symboliek omheen bestaat, vind ik heel logisch.
    Wat die muggen betreft, daar heb ik veel geluk mee. Die laten mij over het algemeen heel goed met rust!

    Liked by 1 persoon

  2. Ja, dat dieren symbool staan voor zoveel dingen wist ik wel. Niet alles precies maar dat hoeft ook niet.
    De mug staat bij mij symbool voor ergerlijk gezoem. 🙂
    Ik heb tot nu toe ook 2 bultjes, maar ik eet nogal van de knoflook en dat schijnt te helpen. Het zijn toch mini vampiertjes 😀
    Maar er zitten hier heel het jaar door muggen tegenwoordig. Ze sterven niet echt meer af dus ja.
    Prettige dag 😉

    Liked by 1 persoon

    • Klopt ook, is mij ook al opgevallen, de winters blijven te zacht, dus…. Wind helpt, en schoon zijn van ouderwetse zeep helpt, hahahaha zo hou ik ze tegen 😉 Dat geprikt zijn, is dus ook als ik thuis kom van buiten …. Jij ook een fijne dag, net Burgerzaken gebeld, afspraak woensdag staat gewoon, er is iets mis gegaan met de mail schijnbaar, 3x gechecked… nou goed… woensdag dus!

      Liked by 1 persoon

  3. Wat boeiend is die symboliek toch. Misschien heb je het al in je kast staan, maar ik kan je twee boekjes op dat gebied van harte aanbevelen:
    – Verborgen taal van symbolen; magie, beeld en betekenis. Schrijver David Fontana, uitgever Librero
    – Prisma van de symbolen; historisch-culturele symbolen van A tot Z verklaard.

    Liked by 1 persoon

    • Die eerste geloof ik wel ja, ik weet dat ik 1 boekje heb, maar het gekke is, is dat ik het meeste vaak op internet vind, soms eenmalig, om het daarna nooit meer terug te vinden, meestal op pure intuïtie, sla ik het op, zoals de lijst die ik nu heb van A tot Z, copy/paste gedaan ooit, en echt, kan googelen tot ik een ons weeg, ik vind het niet meer terug. 😉

      Like

  4. Wat een mooie foto’s, moet je oog en geduld voor hebben om ze te schieten! Aangezien ik lek ben gestoken naar aanleiding van de muggenplaag hier geldt de symboliek van de mug voor mij denk ik. Besef net dat ik dit jaar eigenlijk nog maar bar weinig vlinders heb gezien…

    Liked by 1 persoon

    • Het waarom van de vlinders, dat je ze weinig ziet, vind je terug in een later blog, vlinders & symboliek, daarin leg ik het uit waarom in sommige delen of het grootste deel van het land zo bar weinig vlinders zijn 😉

      Liked by 1 persoon

  5. Leuk stuk! Heb er nooit zo over nagedacht. Ik zie vaak vlinders, de andere die je hier benoemt niet eigenlijk. Bijen en muggen enzo zijn er nu eenmaal niet (veel) in Bogotá dus dat is ook afhankelijk van waar je bent. Wat voor symbool zou er bij de kolibrie horen? Die zie ik soms wel!

    Liked by 1 persoon

    • Hahahahaha die had ik al bij jou neer gezet, de symboliek van de kolibrie bij jouzelf in je laatste blog: Kolibrie – schoonheid, waakzaamheid, geluk, lichtheid, boodschapper, energie van onuitputtelijke vreugde, levensnectar, snelheid, uithoudinsvermogen, totale eerlijkheid, gelegenheden voor grote vreugde en prestaties, levensgenieter, wegvluchten voor disharmonische trillingen, bezit de magie om harten te openen.

      Liked by 1 persoon

  6. Diana… Dat is toch dezelfde Godin als Artemis? Of was het nou Demeter… Mooie foto’s weer Suus! Dit doet me wel een beetje denken aan die totemdierenteksten die ik toen van je heb gekopieerd. 😛 Gisteren zat er trouwens een… een… Kak, naam kwijt. Donkere vlinder.. Zwart met oranje.. Atalanta! Dat was het.

    Liked by 1 persoon

  7. Mijn grootouders hun appartement zat na hun intrek vol lieveheersbeestjes, hoe meer ik er buiten zette, hoe meer ik er ontdekte 🙂 Ik vond dit wel erg mooi, aangezien lieveheersbeestjes geassocieerd worden met geluk, plezier en vertrouwen 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

