De kruiden & bloementuin

Vandaag wil ik jullie eens meenemen naar het park, anders dan anders, jullie laten zien wat het plekje nu werkelijk is waar ik heen ga en waar het kattenkruid staat, de rode zonnehoed. Het is maar klein en het ligt er al sinds ik hier woon. Al ruim 22 jaar kijk ik ernaar waarvan er ettelijke jaren voorbij zijn gegaan dat men het niet heeft onderhouden.

kruiden1

Het is namelijk van de gemeente, en ik weet eigenlijk niet of je daar nu wel of niet wat mee mag nemen, dat zal gerust niet, maar bewust met de natuur omgaan doe ik altijd al, en dus ging ik gisteren erheen om toch wat kattenkruid uit te steken. Ik had al een mini bloempot in de vorm van een teil, laag ook, eigenlijk te laag, wortelen zal het niet kunnen doen, wie weet volgend jaar een grotere emmer, en dan bedoel ik hoger zodat het echt kan wortelen.

kruiden5

Heel bewust heb ik twee kleine pollen gezocht tussen al die catnip en vanaf een kant waar niemand echt komt, de achterkant waar het direct aan gras ligt, nul pad te vinden is. Zo vond ik 1 kleine hele pol en van de andere heb ik een halve afgestoken, ja het is handig als je weet hoe dat moet Β en al jong hebt geleerd.

Boven zien jullie alvast een resultaat, don’t worry, nu gaan jullie zien hoe groot en hoeveel er staat.

kruiden2

Dus, dit alles, tot aan mijn fiets is catnip oftewel kattenkruid, daarnaast staat het normaal ook nog vol, waarom daar niets staat nu, is mij een raadsel eigenlijk, opnieuw dat de gemeente besloten heeft er niets aan te doen dus opnieuw in te zaaien of zo?

Jullie kunnen al zien dat het naast het mini veldje staat met de oranje lelies.

kruiden3

Elke keer weer grappig om te zien hoe ze naar de zon leunen, ra ra waar staat die het meeste voor hen, hahaha

kruiden4

Zien jullie de rode zonnehoeden al aan de overkant?

kruiden6

Natuurlijk wilde ik ook op vlinderjacht gaan weer, zien of de warmte al lang genoeg had geduurd om meer vlinders te zien, want als je weinig vlinders hebt in je omgeving dit jaar, dan woon je vast in een stuk Nederland waar het langdurig heeft geregend, veel heegt geregend en tot overmaat van ramp, als het droog was, het onder de 20 graden is gebleven, zo ja, dan heb jij je antwoord waarom je zo weinig vlinders ziet.

Deze info wist ik al van mijn oma vroeger, ook toen hadden we al eens een natte zomer of een zeer droge warme zomer, en ideaal is gewoon, 23 a 25 graden, en dit al in het voorjaar zodat ze zich kunnen poppen. Het is wat dubbel allemaal, nu iedereen klaagt over minder vlinders, maar de processierups hebben we weinig over gehoord dit jaar toch?

Nou goed de poes, ja ik kwam er later achter dat zij een poes is, hoe dan? Even een slideshow, klik op een foto om het groter te zien en allemaal in hetzelfde formaat.

 

Ik had haar nog nooit gezien, ze zag mij, en kwam mauwend naar mij toe, Oh God dacht ik, straks zit ik weer bij mijn buurvrouw met de dierenambulance, maar nee, ze was goed gevoed, schoon en gewoon aanhankelijk, sommige katten hebben dat ook al ben je vreemd, en een heel stuk ouder dan Picasso, ook dat zag ik. Je bent een ware kattenkenner of niet πŸ˜‰ Crazy Cat lady.

kruiden12

Ik besloot dus om even te gaan zitten, zien wat ze zou doen, bijna een poging om op schoot te komen zoals jullie zien, maar dat heeft ze niet doorgezet, omdat ik waarschijnlijk ook met de grote camera bezig was, hahahaha En dan mijn voeten, ook weer zoiets. Het is zelfs op Editie.nl geweest dat het in is om op instagram je voeten te laten zien, staand geloof ik en dan recht naar beneden gefotografeerd. Daar vind ik dus niets aan, ik laat liever zien, WAAR mijn voeten zich bevinden met wat achtergrond, en dat lukt het beste als je natuurlijk zit. Ik was er eigenlijk klaar mee, maar besloot om dit weer als humor te zien met de kat zo, what the heck. Maar nu, krijg ik op instagram dus nieuwe volgers.

“Ik vergat dat er voetfetisjisten bestaan.”Β 

kruiden16

En nu krijg ik dus ineens ook privΓ© berichten aldaar met ‘HI’ en ik wijs ze stuk voor stuk af, binnen 48 uur, al 4x. Ik heb mij dus voorgenomen om vandaag als ik al op instagram kom, weer even wat bloemen en Picasso vooral neer te zetten of een bord met eten, hahaha de puinhoop op de salontafel, kan ook nog of een haakwerkje, alhoewel mijn laatste haakwerken, heel veel likes behalen voor mijn doen, die had ik ook niet zien aankomen!

kruiden18

Pas nu kom ik toe aan hoe het wiel van deze tuin er nu uitziet, ja het is naar eeuwenoud concept aangelegd zoals heksen dat vroeger al deden, of eigenlijk, de wijze vrouwen, de kruidenvrouwen die door de kerk als heks werden bestempeld. De vroedvrouw, de medicijnvrouw van ver voor de middeleeuwen. En het grappige is, toen de kerk kwam met haar nonnen, bij elk klooster vind je vaak een kruidentuin en bloementuin, net als bij kastelen, die in wielvorm zijn aangelegd.

Ra Ra?Β 

“Deze tuin is vooral ter meditatie en qua vorm formeel van aard, met als heilig middelpunt ‘een bron’. Deze bron is een verwijzing naar de herkomst van het leven of wel naar de maagd Maria. Rondom deze ‘bron’ komen vier plantvakken. Dit is weer een verwijzing, maar nu naar de elementen van het leven: water, vuur, aarde en lucht. Binnen ommuurde tuinen is het heerlijk toeven. De geconcentreerde geuren en de zonnewarmte blijven lang hangen. Tot diep in de avond staat een stenen muur, haar overdag opgenomen, warmte af.”

Schrap de maagd Maria, of voor wie de Mists of Avalon kent, zie haar als de Godin.

kruiden19

En dan de kruisgangen als een labyrinth eigenlijk, vakken die voor de elementen zouden staan, daar denk je niet zo over na normaal gesproken, nu misschien wel als je ooit een kloostertuin bezoekt of een kasteel.

kruiden20

Hier staat in het midden dus aan twee kanten de lavendel die helaas al echt uitgebloeid is en grijs geworden is van de regen, too much, links de rode zonnehoed, en rechtes dus de lelie’s met het kattenkruid.

kruiden21

En nog zoveel meer, waarvan ik niet eens weet wat het eigenlijk is…. wie het weet mag het zeggen!

Wat nog rest, is de thuiskomst, ja, hij volgde mij, ik hield het hoog, de pot met nu nog losse kattenkruid, ik was even mijn zak met aarde kwijt, gevonden en ik ben heel snel het balkon op gestapt en heb Meneer Picasso binnen gelaten zodat ik rustig het kattenkruid op de bak kon zetten, voordat hij mij open zou halen of zo.

Het grappige is, zoals hij van de week helemaal uit zijn plaat ging, was er nu ook zeker interesse, maar het is alsof hij nu weet… dit is van mij, dit blijft hier, dit blijft staan! En dus, hapte hij dit keer wel, had ik het water gegeven en dus kon hij er vond hij zelf niet dichtbij komen, en toch, later was ik hem kwijt, maar lag hij dus suf te zijn op de stoel op het balkon, ik zie het aan zijn ogen, hahaha

 

Als laatste, ik krijg al heel veel opmerkingen dat men de bak vooral zo leuk vindt, deze komt gewoon bij de Action vandaan, kost amper iets, en deze staat er al vanaf het begin van het seizoen dit jaar in de winkel dus.

kruiden23

Aan de andere kant staat ook nog Paris, ja hij is leuk, ik hou hier wel van πŸ˜‰

42 thoughts on “De kruiden & bloementuin

  1. In principe ben je strafbaar als je uit gemeentegrond wat meeneemt. Ze kunnen je daar een behoorlijke boete voor geven of zelfs even in een klein kamertje opsluiten als ze moeilijk willen doen. Zover is het gelukkig niet gekomen en ik weet ook niet hoeveel van die handhavers daar rond lopen.
    De kat is iig blij met het spul πŸ˜€
    Er is een app. Als je een foto maakt van een plant kun je thuis met WIFI uploaden en dan de naam van de plant achterhalen. Pl@ntnet heet die en gratis in de playstore.

    grts

    Liked by 1 persoon

    • Ik had haar nog nooit eerder gezien, hahahahaha ik was ook heel voorzichtig, want ja, met dat kattenkruid aan de andere kant, wie weet was ze ook wel high, maar niet dus πŸ˜‰ Action heeft ook hele leuke dingen, daarom ga ik er ook niet zo vaak heen, hahahaha Xenos ook trouwens maar vaak iets duurder nog, maar daar haal ik graag mijn kaarsen, daar zit ik dus in het najaar en de wintertijd weer vaker πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  2. Goede zondagmorgen Morgaine. Wat een leuk blog zette je hier neer, vol van weetjes en mooie foto’s.
    Verboden of niet, als er toch een overvloed is aan planten kan je toch beter eentje of zo meenemen om het dichter bij huis te hebben? Hopelijk wordt je noot betrapt want er hangt inderdaad een fikse boete aan…
    Er zijn inderdaad minder vlinders dit jaar, dat is me ook opgevallen. Maar dat zal zoals je al zegt wel aan het natte voorjaar en de nu wel heel droge zomer liggen…

    Liked by 1 persoon

  3. Een gezellig uitstapje, met stalen schep en emmer, lijkt een uitvinding.
    Goeie vraag of je planten uit her park mee mag nemen.
    Catnip voor Picasso mag vast wel.
    Heb John zijn rectie gelezen, je hebt geluk gehad. Hans

    Liked by 1 persoon

  4. Prachtig! Lijkt me inderdaad een heerlijke plek om te rusten en te mediteren. Je foto’s doen me denken aan de botanische tuin hier in BogotΓ‘. Zoveel mooie kleuren bij elkaar!

    Like

  5. Ooh, wat een leuke foto’s allemaal, past perfect bij dit heerlijke weer πŸ˜€ Het was trouwens al eventjes geleden dat ik bij je blog terechtkwam, sorry daarvoor! Als mijn laptop terug is, betert dat wel weer πŸ™‚ Een knuffel aan Picasso! Liefs πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

    • Weet ik toch Silke, ook ik heb daar weleens mee te kampen gehad, tot 6 weken zelfs nul internet in de web-log tijd nog, hahaha toen moest je nog 6 weken wachten als je ging overstappen van provider πŸ˜‰ Doe rustig aan lief! het komt zoals het komt, geniet van de zomer!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

