Catnip/Kattenkruid

Kattenkruid is een plant die een meter hoog kan worden en grijze stengels heeft. Van oorsprong groeit kattenkruid in het wild in Europa en Centraal- en West-Azië. Thans is hij bijna wereldwijd genaturaliseerd. Deze eenjarige plant is zowel aantrekkelijk voor huiskatten als voor vlinders maar hij weert vliegen en muggen juist af. Neppekruid, zoals het ook wordt genoemd, wordt soms als sierplant in de tuin aangelegd. Bovenal is kattenkruid een geneesplant. Het wordt in de fytotherapie ingezet bij spijsverteringsstoornissen, nervositeit en luchtwegenproblemen.

Bron. <—— klik voor meer info als je wilt weten wat het kan doen als thee. 

kattenkruid1

Of toverkruid lees ik nu:

Deze alinea is alleen van horen zeggen en nooit zelf beproefd. Kattenkruid behoort tot de 16 toverkruiden van Albert Magnus. Kattenkruid wordt door heksen en magiërs gebruikt. Ze noemen het ´bicith´. Ze vermengen het met een steen die ze vonden in het nest van een hopvogel. Dit mengsel heeft magische krachten. Wanneer dode vliegen en bijen in dit mengsel worden gelegd, komen ze weer tot leven. Als men het mengsel op een bijenkorf aanbrengt, komt er geen bij meer uit de korf. Wordt dit mengsel in de neus van een dier gestoken, sterft het om na enige tijd weer tot leven te komen. In Zwitserland werd in vroegere tijden een weekhartige beul een paar blaadjes kattenkruid gegeven. Al zijn gewetenswroegingen smolten weg.

kattenkruid5

Slechts zestig procent van alle katten krijgen een trip van kattenkruid. Zelfs van bijvoorbeeld leeuwen en tijgers is geweten dat ze helemaal weg zijn van catnip. De gevoeligheid is erfelijk; katten hebben er een speciaal gen voor nodig. Jonge katten en kittens staan er over het algemeen minder open voor en de interesse neemt toe met het ouder worden.

kattenkruid2

Alleen de ervaring kan leren of uw kat er al dan voor uit de bol zal gaan. Strooi dus een beetje catnip (al dan niet gedroogd) voor de neus van uw kat en kijk wat er gebeurt. Heeft uw kat het catnip-gen niet overgeërfd, dan gebeurt er niets. Heeft zij het wel, dan zal ze na enkele seconden in een gelukzalige toestand verkeren. De kat begint zich dramatisch miauwend doorheen het kruid te rollen, ze rekt en strekt zich erover uit, wrijft haar neus erin en ziet er perfect gelukkig uit. De show duurt hooguit tien mintuten en het is aangeraden uw kat ondertussen met rust te laten. Ze is even van de wereld en zelfs de liefste poes kan op een catnip moment haar klauwen tonen. Om ruzies te voorkomen kan kattenkruid dan ook best niet aan meerdere katten tegelijk gegeven worden.

kattenkruid3

Kattenkruid bevat nepetalactone; dat is een substantie die de plant produceert tegen insecten. Er wordt verondersteld dat deze stof hetzelfde effect heeft dan feromonen bij katachtigen.

Eén van de actieve bestanddelen van nepeta (actinidine) zit ook in het bij katten populaire valeriaan.

kattenkruid4
Vers kattenkruid kan je in de tuin of als kamerplant kweken. De plant groeit gemakkelijk, vooral in de volle zon, en in de tuin moet je oppassen dat het de andere planten niet overwoekert. Het beste kattenkruid is de wilde soort, Nepeta Cataria, maar Nepeta Faassenii is gemakkelijker te vinden.

Je kan vers kattenkruid in zijn natuurlijke, ongedroogde vorm aan de kat geven of enkele blaadjes onder zijn eten mengen. Ook koude catnip thee is populair.

Verwar vers kattenkruid niet met de planten die in de dierenwinkel worden verkocht onder de naam kattengras. In werkelijkheid zijn dat gerst, haver of tarwekiemen.

kattenkruid6

Vroeger in ons huis in almere Haven hadden wij een grote pol kattenkruid staan, voor de kat natuurlijk. Ook Binkie was er gek op, en rolde er zo nu en dan graag doorheen, eten deed hij er niet van, dit moet je niet verwarren met kattengras namelijk, ook al staat er dat katten het zouden eten, misschien een klein beetje, maar ik zie het hier nu gebeuren voor mijn ogen.

Het blijkt dat deze kattenkruid bij ons in het park staat, al jaren in de kleine kruiden/bloementuin, ik heb het nooit als zodanig herkend, bij ons in de tuin stond het namelijk helemaal achterin onder een grote boom in het midden, niet een plek waar ik even ging staan of zo.

Nu zat ik op de grond de foto’s te maken zoals bij het stuk ‘nieuwe buren‘ staan, en ineens bedacht ik mij, dit lijkt op de munt, catnip of kattenkruid valt onder de muntplanten, zal dit nu ook zo zijn? Gezien het ook nog eens laag staat en blijft. Daarom besloot ik, om 3 stengels te plukken, dat kan makkelijk, een bloeiende rank, eentje met minder blaadjes, en zelfs een dode rank, die al bruin was, van alles wat.

Thuis ging meneer Picasso helemaal uit zijn plaat, zo erg zelfs dat ik de rest van de middag niet meer in zijn buurt kon komen.

kattenkruid7

Zelfs niet toen hij ermee klaar was, superhigh achter mij lag te liggen, hooguit reageerde op harde geluiden van buiten, om dan direct weer in te zakken. Als ik in de buurt kwam en een rank of steel wilde pakken, dan kreeg ik meteen een haal met zijn nagels zover mogelijk uitgestoken, en ja hij heeft mij te pakken gehad ~OUCH~ maar een clean cut en diep, dus schoongemaakt en ik heb hem maar gelaten.

kattenkruid8

High so high, met zijn oren gespitst, hij ligt naast de balkondeur die gewoon open stond. Bedriegelijk zo lief als hij er hier uit ziet. Pas in de avond, late avond, kwam hij weer bij mij, en kon ik hem aanraken en aaien.

kattenkruid9

Hier hoort hij dus een hard geluid van een grote auto die wat komt afleveren in de kapperszaak hiernaast.

kattenkruid10

Zelfs de camera deerde hem niet, waar hij normaal chaggie in de lens gaat kijken als ik inzoom of foto’s wil maken. Ik heb zelfs een filmpje, maar die kan ik niet uploaden op dit gratis account. Helaas.

Nu was mijn idee, omdat het dus andere vliegen en insecten ook afstoot, om een polletje te scheppen en te planten, maar ik denk dat het beter is, dat ik wat wegknip en dan ga drogen, of zal ik het toch wagen of wat af te steken en in een klein teiltje te zetten. Een bloementeiltje hoor, niet zo groot, maar wel groot genoeg dat ie blijft staan, hahaha ik ben nog aan het nadenken…

Oh, en hier is bron 2: ~klik~

37 thoughts on “Catnip/Kattenkruid

    • Soms ben ik gewoon een nitwit Gerda, gaat dat belletje niet rinkelen, ik had het voor Felix destijds dus ook al op het balkon kunnen zetten, het staat er al 22 jaar, minus de jaren dat men het kaal heeft laten liggen, hahahaha

      Like

Geef een reactie

