Lief dagboek,

Het is lang geleden dat ik echt geschreven heb in jou, om al mijn gedachten en wat er gebeurd is heb opgeschreven. Hoe komt dat eigenlijk? Omdat ik blog? Omdat ik elke dag in mijn dankbaarheidsboekje schrijf? De dingen waar ik dankbaar voor ben en het waarom vooral is ook al een soort dagboek. Ik doe dit al lange tijd en soms een periode niet, en dan vind ik weer een boekje uit de jaren negentig terug waarin ik hetzelfde al deed. Dankzij de Oprah show eigenlijk, die zei het toen al.

“Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent in de afgelopen dag.”

En je leven zal veranderen. Ja, altijd wel, en ook nee? Geen idee eigenlijk, men zegt toch altijd dat je in het nu moet leven, maar ik moet toegeven als ik het terug lees, dat vele mooie herinneringen weer terug keren. Toen had ik nog een kleine dochter, nu is zij al volwassen en werkt zich suf om dat bereiken wat zij graag wil bereiken. Ik ben trots op haar, vooral als ik terug lees zo hier en daar hoe zwaar het allemaal is geweest.

Vandaag, mijn gedachten de vrije loop in jou, lief dagboek. Ik weet dat ik vaak onzinnige dingen schrijf om het een mooi verloop te geven. Maar dit is nu juist zo leuk van een dagboek, alleen ik hoef het maar te begrijpen. Als het goed is lezen alleen mijn ogen dit ooit eens terug. En wie weet later, heel veel later, bestaat dit dagboek nog ergens en vind mijn dochter het terug en zal zij lezen mijn diepste zielenroerselen die ik misschien nooit hardop met haar gedeeld heb. Oeh, de pikante stukken, zal ik die maar een keer opzoeken en terug zoeken en eruit halen?

Wat zou ik willen als blijkt dat mijn eigen moeder dagboeken bij heeft gehouden en ik ze vind als zij er ooit niet meer is, lees ik ze dan? Ja, zo nieuwsgierig ben ik dan wel, ene laatste strohalm? Een houvast? Of is het dan juist loslaten.

Wat ga ik weer lekker ver de toekomst in, voorlopig zijn we allemaal nog hier, al het andere is van later zorg. Maar hoe kom ik hier nu op eigenlijk? Mijn nieuwe werk, het is al zolang geleden dat ik jou geschreven heb, dat jij niet eens weet dat ik al bijna 2 jaar alweer vrijwilligerswerk doe. Heel erg leuk op een dagbesteding. Nooit gedacht dat ik die kant op zou gaan, zei of dacht ik ooit? ‘De zorg of verpleging, die kant wil ik NOOIT op?’

Right? En nu, sinds twee weken, werk ik ook met ouderen, ook zoiets waarvan ik altijd dacht, dat is NIETS voor mij. Daar is ie weer, het woordje niet… En alles waar je niet voor zet of geen, zal juist uitkomen, vroeger of later. Wanneer zullen andere mensen dat gaan beseffen?

Zeg nooit, nooit, iedereen kent het, en toch roepen ze het, nooit, geen en niet…

En wat ik zie gebeuren, het komt uit, zelfs bij mij, helaas maar waar?

Alles heeft een reden, God, wat heb ik dat zinnetje gehaat ooit, alle clichés overigens, wat moet je ermee, maar de waarheid is, dat het de waarheid is!

Achter de wolken schijnt immers altijd de zon, ja, i know.. pfffffff gezeik…

Nieuwe ronden, nieuwe kansen, nog zo eentje, grijp je kansen als ze zich voordoen, en ooit is er een kans geweest die ik niet gepakt heb. Maar ook dit heeft een reden, het zal wel zo zijn dat ik goed ben ik wat ik doe, met mensen werken. Langzaam aan kom ik erachter dat wat ik mijzelf juist niet zag doen, anderen wel? Dat ik daar goed in ben.

Vind ik het ook leuk? Tot heden wel, ik zie wel waar het schip strand en ik hou mijn ogen open, hoe wonderlijk, dat ik gevraagd heb aan het Universum om te gaan varen hier of daar, dat ik ineens een bericht krijg, of ik mij op wil geven voor een grote vaart? Voor een aantal dagen met een heleboel mensen, vaste krachten en vrijwilligers en natuurlijk de ouderen. Pas eind oktober weliswaar en ik moet mij ervoor inschrijven, drukke dagen stond er, maar wel heel gezellig, ja dat geloof ik vast.

Voor nu heb ik mij zeker aangemeld en wie weet komt er voor die tijd nog een andere kans om te gaan varen, heerlijk op het water zijn, je vrij voelen als een vogel, hoe gek ook, want je zit op een kleine ruimte waar je de dingen kunt doen, en toch, is het pure vrijheid. Dit zal wel iets anders verlopen natuurlijk. Maar wie weet, vaart die ene man binnenkort wel binnen in mijn haven. Die ene perfecte man, de deksel op mijn pot….

PS, lachen mag, maar in feite als ik echt in mijn dagboek schrijf? Kan het er zo uitzien. 😉

Schrijf jij nog met de hand in echte dagboeken? Of heb je ooit echte dagboeken bij gehouden?

 

 

64 thoughts on “Lief dagboek,

  1. Ik lees altijd met je mee, zonder ooit te reageren.
    Maar dit Is zo’n heerlijk stukje weer, dus moet je nu toch eens bedanken voor die glimlach- en vaak ook schaterlach momenten xxx

    Liked by 1 persoon

    • Oh wat leuk Winny om te lezen dat je altijd mee leest en een keertje reageert, dat doet altijd goed! En vooral ook de schatermomentjes natuurlijk, maar vertel? Echt dagboek, en ooit al eens nagedacht over het Anne Frank effect al is het binnen de familie? hahaha

      Like

      • Dagboek?
        Nee, niet meer. Vroeger wel, heb er vijf volgeschreven lol.
        Die drie dingen (of meer) per dag opschrijven doe ik wel, al hoewel niet dagelijks.
        In gedachten telt ook toch?

        Wat zo herkenbaar is is het gebruik van het woord nooit…ik trap er steeds weer in, en ja het wordt altijd een dikke wel!! Hardleers word dat wel genoemd 😉

        Liked by 1 persoon

        • Whahahahaha ja… you of all people should know 😛 maar hier dito hoor, nog altijd of vooral in de liefde dus dat gevecht… verlangen, invulling.. waar zijt gij! Ook al zit mijn leven vol liefde, toch zit hier een knelpunt bij mij schijnbaar… wie weet heel snel een opvolger dan eentje gebaseerd op de liefde 😉

          Like

  2. Ha mooi! Ik schrijf nooit in een dagboek. Of ik dat ooit ga doen? Zeg nooit nooit :p Ja die clichés zijn vaak zo waar haha. Ik zei ook altijd dat ik nooit het onderzoek in zou gaan. En kijk waar ik nu ben. Al begin ik steeds vaker te denken dat ik toch beter had kunnen kiezen voor een andere richting. Maargoed. Het is nooit te laat voor een carriereswitch Haha

    Liked by 1 persoon

  3. ik heb nooit een papieren dagboek bijgehouden nee. Maar nu heb ik min of meer een digitaal exemplaar hé… 😉
    Nooit gedacht dat het zover zou komen, maar zo zie je maar. Precies zoals je schrijft… 😀

    Liked by 1 persoon

  4. Ooit schreef ik met de hand in kleine boekjes wat mij zoal overkwam. Toen vond iemand het bloggen uit. Maar nog steeds heb ik een piepklein notieblokje altijd mee want er valt mij regelmatig iets te binnen wat ik dan later weer kan bloggen. Zo doe ik dat.

    Liked by 1 persoon

  5. Vroeger wel.. en toen kwamen er vriendinnetjes in mijn leven en toen schreef ik elke dag naar vriendinnetje.. En later schreef ik dat samen met gedichten en toen kwam internet… Nu brabbel ik daar een beetje.

    Love As always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  6. Leuk om zo even mee te kunnen lezen in jouw dagboek. En even stil te staan bij hoe het leven is gelopen. We denken het vaak te weten van tevoren, maar dat is helemaal niet waar natuurlijk. Ik had vroeger een dagboek. Nu al heel lang niet meer. Ga mijn blog het komende jaar een beetje als dagboek gebruiken denk ik 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Ja doen hoor Elaine, en als ik jou een advies mag geven? Als ik op vakantie ga, heb ik altijd een tekenboek bij mij met ringen, daarin kun je tekenen maar ook schrijven natuurlijk, onderweg, wat je ziet, bla… een vakantiedagboek is het dan voor mij, voor jou een heel jaar, een bijzonder jaar 😀

      Like

  7. Ik hield ooit mijn leven bij door met pen op papier te schrijven. Ook schreef ik met pen op kleine papiertjes zaken op waar ik me aan stoorde om later te onderzoeken waarom dat zo was. Het maakt uiteindelijk je leven een stuk aangenamer want je stoort je dan niet meer zo erg aan dingen.
    Anyway, tegenwoordig houd ik niet meer bij nee,. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Oh wat mooi, en wat jij zegt is ook wat ik heb gedaan, gedachten ordenen aan waar ik mij aan stoorde inderdaad, want het is gewoon zo bij mij dan, als het echt heel slecht ging, toen ik volwassen was, kwam de behoefte van schrijven, als tiener was het nog het Anne Frank idee, dat is ook waarom ik ooit een dagboek ben gaan schrijven, hahaha En die bewaar ik natuurlijk, daar staan historische familie herinneringen in bijv. Oud en nieuw, hoe dat verlopen kon bij ons, verjaardagen, namen, school.. eerste verliefdheid…. lol…

      Like

  8. Ik ben zo blij om te lezen dat dit ene er voor zorgt dat er blijkbaar een heleboel heeft verandert voor je ❤ en dagboeken, ja die schrijf ik, lees ik een hou ik bij. Soms lange passages waarbij ik alles deel en dan weer een tijdje minder en schrijf ik meer informatie of en soms heb ik nood om meer creatief en beeldend bezig te zijn. Het is een heerlijke bezigheid die zorgt voor rust in het hoofd. Voor mij dan toch 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Wie weet komt die man wel sneller op je pad dan je denkt :-). Leuk dat je misschien gaat varen in oktober. Zal wel veel werk zijn op zo’n boot maar zal ook veel voldoening geven denk ik zo :-). Ik schrijf nooit in dagboeken.

    Liked by 1 persoon

    • Ja precies, het zal niet zo zijn dat ik kan gaan zitten en ontspannen en lekker kan fotograferen onderweg, al gaat ie wel mee natuurlijk, hahahaha En die man, je weet het nooit, kan straks zijn als ik de hoek om loop of fiets, kan ….. het kan altijd 😉

      Like

  10. Ik heb een dagboek gehad, maar heb het echt nooit ‘lief dagboek’ genoemd. Mijn vriendin deed dat wel en ik vond het toch raar… haha. Niet heel lang gebruikt. Hoewel ik wel graag schreef/schrijf. Ik heb het nog wel.. Je gaat lekker meissie! XXX

    Liked by 1 persoon

  11. Geen dagboek, wel (veel te veel) foto’s.
    Het is nochtans heerlijk om DANKBAAR te schrijven.
    … is weer een fantastisch logje.
    Misschien krijg ik binnenkort wat meer tijd en dan kom ik hier zeker terug om mijn achterstal in te halen; volgende week of zo …

    Liked by 1 persoon

  12. Niks gaan schrappen uit je dagboeken! Mooi initiatief om elke dag wat op te schrijven waar je dankbaar voor bent, maar wordt het na een tijdje niet veel van hetzelfde?
    Ik heb een dagboekje met ruimte voor een aantal regeltjes per dag, en dat voor 5 jaar. Ik doe dat wel braaf, maar soms met terugwerkende kracht :p
    Xx

    Liked by 1 persoon

  13. Yay voor dagboeken! Ik vond er overlaatst eentje terug van toen ik 8 was, zo’n ‘levensbelangrijke’ dingen die ik toen opschreef haha. Gaande van uitvallende tandjes en cola na het avondeten. Ik schrijf momenteel in zo’n 5-jarendagboekje, dus dat lijkt me wel leuk om terug te lezen achteraf! Want daarvoor doe ik het eigenlijk 🙂 Liefs!

    Liked by 1 persoon

  14. Och wat een clichés zitten er inderdaad in, haha. 😛 Nee, ik heb ooit lang lang lang geleden geprobeerd een dagboek bij te houden, maar na 3 dagen vergat ik het weer. Dagboeken zijn niet zo mijn ding. Overigens, je Lieve Liefde post kan ik alleen op je homepage lezen en niet aanklikken, laat staat reageren; dan geeft ie aan dat de pagina niet bestaat.

    Liked by 1 persoon

  15. Zo, eindelijk de tijd gevonden om weer lekker bij je te komen lezen! En ja, dagboeken… heb er tig liggen ergens in een doos op zolder. Vanaf de lagere school tot ergens halverwege mijn studententijd heb ik tig boekjes volgeschreven. Ik ben ermee gestopt toen ik uit huis ging, waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien dat ik er gewoon geen behoefte meer aan had. Nu is het natuurlijk mijn blog die als uitlaatklep werkt maar super persoonlijke dingen schrijf ik nog steeds wel ergens op in een notitieboekje, gewoon even een soort van momentje om te beschrijven hoe je bepaalde dingen hebt beleefd.

    Liked by 1 persoon

    • Dat doe ik dus met mijn dankbaarheidsboekje, dat ligt al enige tijd stil hier ook, ik schrijf wel elke dag, maar zijn toch periodes.. hahaha wel ligt het op mijn nachtkastje en som mijn dankbaarheid in gedachten op dan 😉

      Like

Geef een reactie

