Brandnetels en Bramen

Al eerder heb ik aan gegeven dat Almere vol staat met brandnetels, en dan niet normaal en ja dat is overal brandnetels, nee hier is het eerst brandnetel, brandnetel en nog eens brandnetel, pas dan komen de andere bomen en planten, tot ze weer gemaaid hebben of zo, maar ja, dat doen ze in de parken nu niet zo ver. Het is alsof men het er expres om doet, ze laten staan, en zo hoog laten groeien dat jij kleiner bent bijna of dat ze zeker bij mij tot mijn schouders komen, en ik ben maar 1.64 lang.

natuur1

De foto hierboven heb ik expres genomen om jullie te laten zien, in feite is het al gevaarlijk om gewoon over de paden te lopen zo hier en daar, omdat deze foto gewoon vanaf ooghoogte recht vooruit is genomen. Ik sta gewoon op het pad met mijn fiets en dit is smal, stel je voor van twee kanten af. Kinderen die rennen, gewoon in het park.

natuur2

Ik zie wat anders en bereken mijn kansen voor over een paar weken? Een week, deze foto’s zijn afgelopen zondag genomen, tussen 6 en 7 uur in de ochtend, ik denk dat het hier ongeveer half 7 is ondertussen, mijn eerst foto nam ik in mijn eigen park namelijk om 6 uur exact zo bleek. Ik kon niet slapen, geestelijk klaarwakker, fysiek erg moe, ik moest eruit. Brandnetel aan mijn voeten dus, dit gaat het niet worden straks als ik…

natuur3

De bramen wil plukken, het zit er vol mee, elk jaar wel hoor, al jarenlang, nog nooit heb ik hier bramen geplukt eigenlijk, wil ik dat wel? Niet hier, en ja waar iedereen wel makkelijk bij kan eventueel is het eerste leeg natuurlijk, logisch?

natuur4

Ik lees net onder de link hier boven, (alles wat vet en schuin gedrukt is zit een linkje onder), dat gemeenten de braam weren uit parken, omdat men het onkruid vindt. Gelukkig hier niet? Of laten ze het groeien waar zij willen, een aantal plaatsen zijn mijn bekend gewoon in het Beatrixpark waar ze al staan sinds ik hier woon, al meer dan 22 jaar dus.

natuur5

Ik weet nog dat wij vroeger al in augustus naar mijn kleine omaatje gingen, een naam die ik schijnbaar verzonnen heb en de familie heeft over genomen. Mijn overgrootmoeder dus. Zij zat in een tehuis in Wilhelminaoord, hier heb jij wellicht nog nooit van gehoord, maar altijd ging mijn opa of mijn moeder of een heleboel met mij wandelen, oude verhalen kwamen uit de doos en zo plukten we dan ook verse bramen en ook frambozen stonden daar altijd.

natuur6

Ik kan mij ook nog herinneren toen wij pas in Almere woonden dat we een fietstocht gingen doen op de zondag met mooi weer en dat mijn moeder dan ook thuis kwam met heel veel bramen, om er vervolgens jam van te maken. Dat was wel spannend allemaal, ik was een beginnende tiener en nog niet echt aan het koken, ik zat op de grens om te leren koken, maar jam heb ik nog nooit zelf gemaakt, wel gezien, dat is een hoop werk, niet de jam op zich, maar die potten schoonmaken, nee, dan eet ik ze liever zo.

natuur8

Ik weet niet hoe dat met jullie zit, maar als ik een recept zoek op internet via google, kom ik nooit op een blog terecht, maar altijd op de links die zo hier en daar verspreid zijn, smulweb, all recipes en deze

Aangezien ik altijd of vaak lees dat men google gebruikt een recept zoekt en dan op een foodie blog terecht komen, hier dus niet.

Nou goed, zoals jullie kunnen zien, zijn er al bramen in de maak, in de groei, men zegt dat september pas de tijd is om bramen te kunnen plukken in het wild, maar volgens mij, kan dat al over een paar weken en dan is het pas juli, dus ik schat eind juli of begin augustus als de vogels ons niet voor zijn, maar eigenlijk, vind ik dat een beter plan, laat de vogels er maar van genieten nu het nog kan.

Wat is jouw favoriet, Bramen? Of Frambozen?ย 

 

 

51 thoughts on “Brandnetels en Bramen

  1. Frambozen vind ik zonde om verder iets mee te doen dan zo opeten.
    Bramen om er wat mee te doen zoals door yoghurt, cake of compote van maken.

    Ik heb nog 1 grote zak in de vriezer van vorig jaar!

    Liked by 1 persoon

  2. Het mooie van Almere vind ik dat er veel Fruitbomen zijn aangeplant.
    Kersenbomen, appelbomen en notenbomen staan er volop in de bossen rondom Almere.

    Bramen zijn lekker.
    Maar een gezonde brandnetelsoep smaakt mij ook.

    Smakelijke groet,

    Liked by 1 persoon

    • Dat van de bramen is overal in de Nederlandse parken bedoeld, onder linkje 1 vind je dat. ๐Ÿ˜‰ Hier lijken ze brandnetels geen onkruid te vinden nee, maar jij weet ook bij Haven? De Berenklauwen? Gewoon langs het fietspad, overhellend over het fietspad heen, ja al nu weg zijn nu ze aan het bouwen zijn daar.. maar echt… levens gevaarlijk!

      Like

  3. Lastige keuze, ik vind bramen en frambozen namelijk allebei heel erg lekker ๐Ÿ˜‰

    En die brandnetels zouden inderdaad wel even gemaaid mogen worden (of wellicht even op zoek naar een brandnetelsoepje ;))

    Liked by 1 persoon

    • hahaha ja die soep… recepten genoeg, punt is dat je dan jonge brandnetels moet gebruiken, dat valt nog niet mee wat wel en niet dan :O had ik allang jaren terug eens naar gekeken maar durf ik dus niet aan. ๐Ÿ˜€

      Like

  4. Achter in onze wei staan veel wilde bramen. Vreselijk om weg te knippen maar wel fijne en veilige verstopplaatsen voor vogels en kleine dieren. Liefst eet ik frambozen. Jam maak ik graag van diverse vruchten door elkaar: framboos, aardbei, morel, bosbes. Zรณ makkelijk. Leuke blog is madamconfituur.com

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha dank je wel voor de tip, zelf ben ik niet zo’n jam liefhebster eerlijk gezegd, ik eet ze liever zo of met yoghurt of heel soms als puur snoepen, met vla ๐Ÿ˜‰ blanke vla ๐Ÿ˜€

      Like

  5. Ik heb vandaag nog aan jou gedacht !! Verleden jaar zei je me indien ik de klaproos samen met de korenbloem kon fotograferen dit jou wel zou interesseren ๐Ÿ™‚ Vandaag heb ik deze gefotografeerd ik weet niet of ik ze op mijn blog zet ik zie nog wel ๐Ÿ™‚ Groetjes Nancy

    Liked by 1 persoon

  6. Bramen heeft een licht voorkeur.. Maar dat komt door de naam๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ erg he die brandnetels… Ik was tijdens de avond4daagse als de dood dat mijn kind of ik geraakt werden door de brandnetels en idd staan ze heel hoog..

    Liked by 1 persoon

  7. Van brandnetels kun je thee maken en van Bramen jam.
    Maar het groeit als kool, via google kun je tegen betaling je website bovenaan in het zoek resultaat laten zetten.
    Vind ze beide lekker. Hans

    Liked by 1 persoon

  8. Hm, ik vind brandnetels echt 10x niks. Jeukt als een malle. Onze vluchtuitgang bij werk kunnen we officieel ook niet gebruiken want dan rennen mens en kind zo de brandnetels in, gehehe. Bramen en frambozen zijn allebei erg lekker. Denk dat ik frambozen nog iets lekkerder vind, maar ik geniet ieder keer weer als papa bramen meeneemt van onze braamplant op de camping. ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  9. Ik hou van frambozen en bramen. Al ben ik meer fan van frambozen. We hebben van de vorige bewoners een bramenstruik. Deze staat denk ik alleen iets te weinig in de zon. Vorige jaar waren ze heel zuur.

    Liked by 1 persoon

  10. Frambozen ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen in het wild en de bramen die je hier tegenkomt, vind ik meestal wat te zuur. In Zuid-Frankrijk pluk ik ze graag van de struiken om ze op te eten. Daar zitten er soms heerlijk zoete tussen!
    En wist je trouwens dat je van brandnetels heel makkelijk heerlijke soep kunt maken? Moet je maar eens proberen!

    Liked by 1 persoon

    • ja, ja en ja, maar wel dat je ook jonge brandnetels moet plukken dan, niet wat je hier ziet… plus teveel honden, en brandnetels zijn niet zo mijn ding behalve als thee, hahaha ik blijf er ver vandaan. ๐Ÿ˜‰

      Like

Geef een reactie

